FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 20 Nov, 2017 23:51
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting & geloof

Geloof jij? Zo ja, waarin?

Ja, ik ben katholiek.
13
14%
Ben wel gedoopt, maar dat is ook alles.
13
14%
Ja, ik ben protestants (evangelisch, pinkster, hervormd etc.).
13
14%
Ja, ik ben moslim.
0
Geen stemmen
Ja, ik ben jood.
0
Geen stemmen
Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!
2
2%
Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!
50
53%
Ja, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
3
3%
Nee, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
0
Geen stemmen

Aantal stemmen : 94

Re: Scouting & geloof

Berichtdoor Jim van Belzen » Za 04 Sep, 2010 19:49

Hoi Danieq,

In de wetenschap gaat het om de vraag en de zoektocht naar het antwoord op de vraag. Waarom steekt onze wereld zo in elkaar als hij in elkaar steekt? Wij wetenschappers zijn niet per definitie opzoek om alles te weerleggen! Zo is men bijvoorbeeld niet op zoek om de wetten van Newton te ontkrachten oid. Verre van. Men gebruikt juist deze, en andere, wetten om nieuwe hypothesen te vormen die de wereld om ons heen kunnen vatten. Die hypothesen worden wel getoetst en eventueel weerlegd als blijkt dat ze geen grondslag hebben.
dit ga ik nog eens op het gemakje invullen als ik er de tijd voor heb...
Gebruikers-avatar
Jim van Belzen

Scouting groep: Scheldezwervers

Berichtdoor no-one » Za 11 Sep, 2010 18:41

@Jim
Wat je stelt is niet helemaal waar. Natuurkundige wetten worden wel degelijk getoetst. Wetmatigheden uit het verleden zijn niet zodanig, dat ze onveranderlijk zijn. Om alleen al de relativiteitstheorie van Einstein als voorbeeld te nemen. De basis van de theorie (E=mc2) staat dan wel nog steeds, er zijn wel degelijk kleine aanpassingen geweest in de uitwerking van de theorie. Bij een wetenschappelijk onderzoek stuit je wel eens op dingen die je met de bekende wetmatigheden niet altijd kan verklaren. Eén van de dingen die je dan kan doen, is kijken in hoeverre je wetmatigheid nog klopt aan het ontdekte. Immers, natuur is zo grillig, dat ze zich niet al te makkelijk laat vangen in een wet.
Wetenschap is een zoektocht om zaken te kunnen verklaren, maar wetenschap is nooit op zoek naar de waarheid. Dat kan ook helemaal niet, want daarvoor is waarheid een te abstract begrip.
De wereld is van iedereen, dus zorg er goed voor.
no-one

Scouting groep: Leeghwatergroep

Berichtdoor Jim van Belzen » Za 11 Sep, 2010 19:15

je hebt gelijk dat wetten niet altijd blijken te kloppen. Aanpassingen kunnen dan nodig zijn. Maar het klopt niet dat wetenschap per definitie probeert om kennis te weerleggen. Verder ligt het er maar net aan wat je aan het bestuderen bent hoe grillig de natuur werkelijk is. In veel gevallen blijken hele simpele regeltjes namelijk een goede verklaring te kunnen vormen voor zeer complex ogend gedrag van waarnemingen die we doen. Verder ben ik het met je eens dat de waarheid niet te vinden is... Maar dit neemt niet weg dat wetenschap wel probeert te verklaren waarom de wereld zo in elkaar steekt als dat hij in elkaar steekt.
dit ga ik nog eens op het gemakje invullen als ik er de tijd voor heb...
Gebruikers-avatar
Jim van Belzen

Scouting groep: Scheldezwervers

Berichtdoor greenfield » Di 23 Nov, 2010 08:45

ik ben ook katholiek en ik vind het eigenlijk wel een goed idee van je!
greenfield

Vorige

Terug naar Discussieplein