FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:46
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Iedere verkenner moet bootsman worden

Iedere verkenners heeft recht om boots te worden als hij/zij er zijn best voor wil doen

eens
47
42%
oneens
66
58%

Aantal stemmen : 113

Re: Iedere verkenner moet bootsman worden

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 05 Jan, 2010 21:09

Misschien terug naar topic?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor michel » Zo 24 Jan, 2010 02:17

Ik ben zelf als verkenner nooit full-time bootsman geweest, wel kwartiermeester, waarbij dat in het laatste jaar zelfs zo uitkwam dat we voor een viertal vletten meerdere verkenners hadden (oudsten maar ook meeste ervaring) die als bootsman ingedeeld konden worden. Ik bleef toen kwartier, maar puur uit het feit dat er niet een vijfde boots nodig was. Het zomerkamp in dat jaar was één van de gekozen bootsmannen er niet, waardoor ik tijdelijk bootsman werd, zei het wel van een andere bak. Belangrijk aspect van de boots is mijns inziens dat je er als leiding op moet kunnen vertrouwen dat de bootsman zijn bak, ten alle tijden dat er gevaren wordt, op een veilige en verantwoordelijke wijze moet kunnen aansturen en terug aan de wal/bij het wachtschip brengt.
Aangezien dit niet altijd even makkelijk aan te sturen / controleerbaar is door de leiding, vindt ik het lastig om te zeggen dat een minder bekwame verkenner, die dan misschien wel al de oudste is, dan toch tot bootsman benoemt zou moeten worden, omdat hij anders misschien 'geen bootsman is geweest voor hij naar de wilde vaart gaat'.
Het zal vaak genoeg voorkomen dat een kwartiermeester of eerste man misschien wel een veel betere zeiler is dan de boots en dat zij dan van leeftijd niet of nauwelijks verschillen, maar degene die dan de boots is zal waarschijnlijk een betere baksleider(!) zijn.
Ik vind dat een bootsman niet dé bootsman moet zijn enkel en alleen omdat hij de oudste is en hij dat zo graag wilt.
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Berichtdoor honger » Ma 25 Jan, 2010 22:49

mooi gesproken hoor!

Eens!
Eten tot je er bij neer valt...
beter dan
Niet eten tot je er bij neervalt...
Gebruikers-avatar
honger

Scouting groep: musinga-rijn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 26 Jan, 2010 22:31

michel schreef: Het zomerkamp in dat jaar was één van de gekozen bootsmannen er niet, waardoor ik tijdelijk bootsman werd
Vindt jij dat je als tijdelijk bootsman andere dingen geleerd hebt dan kwartiermeester. Of had het je niks uitgemaakt als je het gemist had?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor michel » Vr 29 Jan, 2010 11:08

Zoals ik eerder al schreef en bedoelde is dat een bootsman door de leiding gekozen wordt aan de hand van ervaring en vertrouwen dat de bootsman op veilige en verantwoordelijke wijze leiding geeft en de vlet stuurt.
(De leeftijd zal daar slechts een bescheiden rol in spelen, al is dat natuurlijk relatief, want de jongste zal niet snel de meest ideale bootsman zijn!)
Het verschil tussen bootsman en kwartiermeester zal in de meeste gevallen niet dusdanig groot dat er valt te spreken van 'extra leren als bootsman', dus om jouw vraag te beantwoorden: Nee, het heeft voor mij geen verschil gemaakt.
Maar zoals ik ook al zei: 'Ik bleef toen kwartier, maar puur uit het feit dat er geen vijfde boots nodig was' en tijdens het zomerkamp was 1 van de 4 bootsen niet mee...
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 31 Jan, 2010 22:15

Dat vindt ik niet helemaal consequent. Eerst zeg je dat bootsman iets is dat niet iedereen kan en dan dat het niks uitmaakt of je kwartiermeester of bootsman bent.

Ik vind trouwens niet dat iedereen verplicht bootsman moet worden, de topictitel is een beetje uitdagend zwart-wit. De leiding moet er zijn uiterste best voor doen. Maar natuurlijk komt het voor, zoals in jouw geval, dat je goed genoeg bent maar dat het door omstandigheden niet kan. Ik ben het niet met je eens dat je goed moet zijn om bootsman te worden. Op Scouting ben je om te leren, om ervaring op te doen, om een goede bootsman te worden. Als het geen sterke zeiler is, dan kan de leiding er gewoon een goede kwartiermeester-zeiler bij zetten.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor michel » Ma 01 Feb, 2010 22:27

Dik Parlevliet schreef: Eerst zeg je dat bootsman iets is dat niet iedereen kan en dan dat het niks uitmaakt of je kwartiermeester of bootsman bent.

Zo zwart-wit kan ik het niet terugvinden, maar het komt er uiteindelijk wel op neer dat niet iedereen het kan.
Je hebt als bootsman een sturende/leidende rol, en niet iedereen is goed in leiding geven aan anderen, dat is per persoon verschillend. Vervolgens betrek je mijn persoonlijke rol in het verhaal dat ik algemeen bedoel. Mijn eigen rol is slechts als voorbeeld, en voor mij maakte het geen verschil, zie ook de situatie. Ik bedoel dus niet te zeggen dat dát altijd zo is, er zal altijd een reden zijn waarom de ene de bootsman is en de ander de kwartiermeester, en niet andersom! De ene zal als bootsman misschien ook wel meer bijleren dan de ander, dat blijft een kwestie van persoonlijke verschillen.

Maar op het einde, en dat is dan wel weer leuk, trekken we beiden de conclusie dat niet per definitie de bootsman de beste zeiler is....
Dik Parlevliet schreef:Op Scouting ben je om te leren, om ervaring op te doen, om een goede bootsman (of kwartiermeester, wil ik ook noemen) te worden. Als het geen sterke zeiler is, dan kan de leiding er gewoon een goede kwartiermeester-zeiler bij zetten.

michel schreef:Het zal vaak genoeg voorkomen dat een kwartiermeester of eerste man misschien wel een veel betere zeiler is dan de boots en dat zij dan van leeftijd niet of nauwelijks verschillen, maar degene die dan de boots is zal waarschijnlijk een betere baksleider(!) zijn.

denk dat wij (en waarschijnlijk velen anderen met ons) het in grote lijnen toch wel met elkaar eens zijn! :wink:
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Berichtdoor robinbalk » Di 02 Feb, 2010 00:00

bij ons word alles doorgeschoven de oudste zijn boods en kwartier en dus met de meeste zeilervaring het kan dus zo zijn dat je het ene jaar kwatier bent en het jaar er op boods werkte altijd prima, bij ons is de kwartier vrij onbelangrijk neemt alleen de taken van de boods over bij afwezigheid

ben de laatste 2 jaar boods geweest bij de verkenners omdat ik veel ervaring had en de leiding dacht hij kan t wel en gaat zijn papiertje halen heb ik ook gehaald en wilde nog niet overvliegen dus nog een 2e jaar boods gebleven

in principe zou iedere verkenner wel boods kunnen worden (op uitzonderingen na) als ze de bak maar zover kunnen krijgen dat ze luisteren
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Vorige

Terug naar Discussieplein