FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 08:59
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Iedere verkenner moet bootsman worden

Iedere verkenners heeft recht om boots te worden als hij/zij er zijn best voor wil doen

eens
47
42%
oneens
66
58%

Aantal stemmen : 113

Berichtdoor _Lisette_ » Di 30 Dec, 2008 16:03

Ik denk niet dat dat een idee is want we zijn toch allemaal wel heel erg hecht aan elkaar, veel kennen elkaar al vanaf hun 5de. De laatste jaren zijn we ook heel erg gegroeid. Toen ik 4 jaar geleden op scouting kwam hadden we nog maar 4 bakken van 5 personen een jaar daarop 6 bakken van 5 personen het jaar erop hetzelfde en nu hebben we 7 bakken van 7 personen. Om de leiding gaat het niet. We hebben nu 4 leiding die ons makkelijk aan kunnen. En er zijn genoeg mensen die desnoods er nog bij willen. Er is alleen dit jaar geen goeie keuzes gemaakt. 1 bak waar niemand in kon wrikken, zelfs de bootsvrouw niet nu dus 1 bak waar er 1tje weg is waardoor er een gat in gevallen is. Hun kunnen daar niks aan doen en proberen hun best te doen. 2 wachten is denk ik geen oplossing, hoewel we wel binnenkort 17 vletten hebben.

Sorry voor dit :idea:
Brandaen 55 jaar!!:D
_Lisette_

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor RalphScoutingkoogzaandijk » Do 10 Dec, 2009 16:35

Ik ben sinds dinsdag boots, en ik denk dat het bij onze groep goed is dat je wordt gekozen op ervaring in combinatie met leeftijd. Want er zijn afgelopen zomer dus na de vakantie veel mensen weg gegaan naar de wiva, en alleen jonge bijgekomen van de dolfijnen/esta's die nog nooit hebben gezeild ik heb nu als enige bak met 4 mensen de anderen zijn 5 maar er kan er maar 2 per bak zeilen sommige 3. Maar bij mij 1 en ik dus. Dus dan is het beter ingedeeld dan als ik en mn kwartier het niet waren maar iemand die ouder is die niet kan zeilen....

Mijn mening.
RalphScoutingkoogzaandijk

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 10 Dec, 2009 19:49

Maar zijn er bij jullie dan verkenners die ouder zijn dan jij en niet kunnen zeilen, dus geen boots/kwartier zijn?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor waterratje » Vr 01 Jan, 2010 21:17

Nou moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ik niet zou willen dat elke verkenner bootsman moet worden, en wel om de volgende reden. Bij ons op de groep zit bij de zeeverkenners (ben zelf inmiddels WiVa) zit een gozer waarmee ik samen met een staflid het water op gingen. Nu wist die staflid dat er bij die gozer iets niet spoorde in z'n hoofd en hij vroeg hem waar de wind vandaan kwam (op dat moment uit het noorden). Hij kon het neit vertellen dus moest hij het van mij dan maar even aanwijzen en DAT KON 'IE GEWOON NIET!!! }:| . En dat terwijl hij al 3 jaar bij de zeeverkenners speltak zit. :hoofdschuddend:

Verder moet ik wel eerlijk zijn dat het vrijwel enige geval waarmee het zo diep-triest gesteld is, maar ik zou hem als staflid zijnde écht in geen 100 jaar (en in geen 100 jaar scouting) bootsman maken / laten worden. :hoofdschuddend:

Op hem als de uitzondering na vind ik wel dat zo'n beetje iedere zeeverkenner bij ons wel bootsman kan/moet kunnen worden. En voor de een zal het wat lastiger zijn dan voor de ander, maar het moet wel kunnen lukken, het bootsman zijn.
Nannie van der Wiele 45 jaar!!! 1969-2014

http://www.nannievdwiele.nl
Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Scouting groep: Nannie van der Wiele

Re: Iedere verkenner moet bootsman worden

Berichtdoor landsc_te_water » Za 02 Jan, 2010 08:33

Had hij wel zijn cwo 3? Diegene over wie je het hebt.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor waterratje » Za 02 Jan, 2010 08:40

Nope absoluut niet, weet niet eens of ie CWO 1 heeft. Hoezo dat?

Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Berichtdoor landsc_te_water » Za 02 Jan, 2010 18:43

Over het algemeen (tenminste zoals ik het weet) kon je alleen Boots worden als je cwo3 (MBL)had.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Berichtdoor sahi » Zo 03 Jan, 2010 10:07

ik ben ook boots geweest, maar ik heb helemaal geen cwo. Het is net welke eisen je groep eraan stelt. Bij ons wordt er eerst gekeken naar de leeftijd en wie er in aanmerking komen, worden bekeken op hun vaardigheden.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor waterratje » Zo 03 Jan, 2010 11:48

Bij ons op de groep wordt er gekeken van "hoe zijn zijn/haar vaardigheden?" en "Kan hij/zij zo'n verantwoordelijkheid dragen?". En daarbij is het natuurlijk altijd mooi als hij/zij dan als bootsman zijnde een of meerdere CWO's heeft.

Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Berichtdoor landsc_te_water » Zo 03 Jan, 2010 13:56

Ach dan was het misschien ook zo dat die groep aan een water zit met beroepsvaart.

Maar je had toch qwel enige kennis van de BPR?
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Berichtdoor robinbalk » Zo 03 Jan, 2010 14:50

bij ons is het zo dat als je cwo 3 hebt dat je boots of kwartier word en als daar niet genoeg mensen van zijn dan de persoon met de meeste ervaring (die het best kan zeilen) want je stuurt niet iedereen zomaar als boots het markermeer op als het stevig waait met hoge golven
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor sahi » Zo 03 Jan, 2010 16:23

ik heb geen cwo, maar ik heb wel kennis van de BPR en ik kan tot op zekere hoogte zeilen. ik ben naar de zeilschool geweest en ben daar gezakt voor mn kielboot 2. maar ik heb dus zeker wel wat regels geleerd.
er wordt vooral gekeken wat de verkenner aankan bij ons, een cwo papiertje is leuk, maar geen must.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor waterratje » Ma 04 Jan, 2010 09:22

landsc_te_water schreef: ...

Maar je had toch qwel enige kennis van de BPR?

Ik neem aan dat je het tegen mij had en de persoon bedoeld over wie ik het had?

Nou, ik bang dat hij dat niet heeft nee.

En daarbij ben ik het ook wel eens met Sahi, want dat is bij onze groep ook het geval, want de 2 bootsmannen (ik een nog iemand) die CWO3 hadden (vorig zomerseizoen) zijn overgevlogen naar de WiVa dus nu hebben ze gekeken naar degene met de meeste ervaring. Want dat is bij ons wel nodig omdat we nogal rekening moeten houden met de andere scheepvaart aangezien wij een stek hebben aan het Noordzee Kanaal :)

Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Berichtdoor sahi » Ma 04 Jan, 2010 09:47

Wij zitten aan het Wantij en daar vaart nauwelijks tot geen beroepsvaart. Ook is hier geen ernstige stroming of wind, het enige waar we goed op moeten letten is de brug, daar kan je nog wel eens naar toe drijven. Met zulke omstandigheden kan je al sneller iemand tot boots maken, dan als je aan een groot water zit met beroepsvaart en alles.
Als we groter water opgaan, wordt er geprobeerd een leiding aan boord mee te laten gaan en de kinderen moeten dan sowieso een reddingsvest dragen, dus dan staat de bootsman niet helemaal alleen ervoor.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor waterratje » Ma 04 Jan, 2010 22:39

sahi schreef:Als we groter water opgaan, wordt er geprobeerd een leiding aan boord mee te laten gaan en de kinderen moeten dan sowieso een reddingsvest dragen, dus dan staat de bootsman niet helemaal alleen ervoor.

Eensch! Zeker goede actie om dan in zo'n geval leiding mee te laten gaan. Niet onverantwoord van "laten we het maar aanzien/proberen" maar gewoon megaan!

Kan ik zeker waarderen.

Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein