FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:26
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Iedere verkenner moet bootsman worden

Iedere verkenners heeft recht om boots te worden als hij/zij er zijn best voor wil doen

eens
47
42%
oneens
66
58%

Aantal stemmen : 113

Berichtdoor *Thomas* » Zo 24 Dec, 2006 23:19

oneens :wink:

als je niet de verantwoordelijk toont, of een spoor daarvan, die je nodig hebt om boots te worden, vind ik niet dat je dat dan ook mag worden.
Het is niet zo dat je gewoon door stroomt: bakslid>kwartier>boots en dan de wildevaart
wij hadden iemand op de groep die zelfs al geen kwartiermeester werd en daarom van scouting werd gehaald door zijn vader. Echt absurd! Die jongen had ook niet de verantwoordelijkheid en zegmaar ''de hersenen'' om dat te mogen/kunnen zijn. Dit vond die vader niet goed van zijn zoon en heeft hem er daarom afgehaald! :? :stupid:
Thomas
Gebruikers-avatar
*Thomas*

Scouting groep: Klimopgroep

Berichtdoor Paula » Ma 05 Feb, 2007 14:46

`Nou het is wel zo dat je als boots veel leert over verandwoordelijkheid en zooi (in de meetste gevallen dan :idea: )
Maar je hebt ook gewoon mensen die niet geschikt zijn !

En trouwens ik zou behoorlijk balen als een 12jarige zonder roeien laat staan zeilen mijn boots zou worden :P
Gebruikers-avatar
Paula

Scouting groep: Doorman Terneuzen

Berichtdoor maya joy » Ma 05 Mrt, 2007 20:57

Afgelopen jaar ben ik boots geworden en ik was toen heel onzeker, maar na een half jaartje ging alles super, gewoon omdat je wel moet. :wink:
Dus ik denk dat je wel heel snel leert als je boots bent, maar er zullen ook wel mensen zijn die er echt niet geschikt voor zijn.

Bij ons kan trouwens niet iedereen boots worden, want ik ben nu voor me tweede jaar boots en heb al twee jaar de zelfde kwartiers en volgend jaar gaan we allebei naar de wilde vaart.
maya joy

Scouting groep: Flevo-zee Huizen

Berichtdoor hilko » Vr 09 Mrt, 2007 11:20

Het is niet altijd mogelijk voor iedereen om boots te worden. Als bij ons de verkenners gaan zeilen dan komt de leiding meestal later pas het meer op of gaat zelf zeilen. Bij ons is nu ook de regel dat je als boots mbl hebt of minimaal er mee bezig bent die te halen.

Wat betreft de stelling sommige mensen kunnen niet leidinggeven op een boot. Maar toch vaak als zon persoon boots wordt trekt dit bij. (uit ervaring) een van onze bootsen was ook vrij stil maar de tweede opkomst dat ze boots was stond ze al met een hoosblik te gooien dus dat kwam wel goed.
Maar ja mijn mening: Het is heel situatie afhankelijk maar toch is een dergelijke situatie als ik net noemde vaak van toepassing.
Gebruikers-avatar
hilko

Scouting groep: Fivelgroep Eemsmond Delfzijl

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 09 Mrt, 2007 19:40

Paula schreef:Maar je hebt ook gewoon mensen die niet geschikt zijn !
En trouwens ik zou behoorlijk balen als een 12jarige zonder roeien laat staan zeilen mijn boots zou worden
Is ook niet bedoeling. Natuurlijk moet je pas boots worden als je, wat leeftijd betreft, aan de beurt bent. En dat niet geschikt zijn kun je meestal pas achteraf zeggen, dat ben ik met Hilko eens. Sommigen denken van zichzelf dat ze het niet kunnen, maar blijkt vaak toch goed te gaan.

maya joy schreef:Bij ons kan trouwens niet iedereen boots worden, want ik ben nu voor me tweede jaar boots en heb al twee jaar de zelfde kwartiers en volgend jaar gaan we allebei naar de wilde vaart.
Maar het resultaat is dat jij twee jaar boots bent en je kwartier nooit. De stelling is: zou je het ermee eens zijn als jouw leiding zijn uiterste best zou doen om ook jouw kwartier dezelfde kans de geven als jij om een jaartje boots te worden (andere bak, jaar langer blijven, jij eerder naar de Wilde Vaart)?

Bij Scouting doe je iets om leren, niet omdat je al goed genoeg bent. Boots wordt je om verantwoordelijkheid te leren, en of je dat kan weet je pas als je echt doet. De voorwaarde is dus wel dat je je best ervoor wil doen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor maya joy » Ma 03 Dec, 2007 16:27

Een beetje een laat antwoord...
Ik blijf nog steeds bij het idee dat niet iedere verkenner bootsman moet worden, omdat gewoon niet iedereen ervoor geschikt is.
Je hebt trouwens wel gelijk dat iedereen een kans zou moeten krijgen.

Bij ons is de keuze om mij twee jaar boots te laten zijn gemaakt omdat mijn kwartier er toen veel minder vaak was dan ik, als het puur was geweest omdat ze iemand moesten kiezen, dan was zij het geworden omdat ze ouder is.

Is er bij jullie dan wel altijd voor iedereen de kans om bootsman/vrouw te worden?
maya joy

Scouting groep: Flevo-zee Huizen

Berichtdoor sahi » Wo 05 Dec, 2007 14:17

ik denk dat het er puur aan ligt of de mogelijkheid er voor is en of iemand de capaciteiten er voor heeft. ik was niet zo goed in zeilen en ik kon nogal snel stressen. als er een ander was om boots te worden, was ik nooit boots geweest, maar we hadden te weinig verkenners en dus geen mogelijkheden. ook wordt er wel gekeken naar leeftijd, maar als een jongere verkenner meer capaciteiten heeft, wordt er voor ons voor die jongere verkenner gekozen. soms zijn er een heleboel oudere verkenners en maar een paar kleintjes en dan worden de beste (in ons geval 3) er uit gekozen. het kan dus zijn dat iemand naar de wilde vaart gaat en nooit boots is geweest.

ik vind wel dat iedereen de kans moet krijgen, maar niet voor iedereen zit het er in om boots te worden.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 07 Dec, 2007 22:44

maya joy schreef:Is er bij jullie dan wel altijd voor iedereen de kans om bootsman/vrouw te worden?
Ja, gewoon omdat iedereen automatisch opschuift en je dus vanzelf aan de beurt bent. Bootslieden zijn dus één of twee jaar in functie. Ik stelde wel als voorwaarde dat de verkenner er iets van maken wil. Net als bij jou had ik ook wel eens een verkenner die weinig kwam en dan ook niet erg actief was. Dan gaat het over, maar dan moet hij ook weg, want een jongere bootsman over een oudere dat gaat bij jongens fout.

Maar je had wel eens jongens die altijd kwamen maar rauwdauwerig of lastig waren, en die liet je wat langer kwartiermeester zijn. Later heb ik toch voor mijzelf besloten om zo mogelijk iedereen bootsman te maken die dat ook echt wilde. Van leidinggeven leer je heel veel, dat zal iedere bootsman achteraf toegeven, en in scouting moet je niet alleen kansen geven aan de goede, maar ook (of juist?) aan de verkenner met minder mogelijkheden. En meestal valt het erg mee, soms is het inderdaad een jaartje worstelen, maar ik garandeer dat ze je later dankbaar zullen zijn dat ze die kans kregen, waar ze misschien zelf niet eens in geloofde.

Daarbij, als je meer ervaring krijgt als leider wil je het niet altijd op de makkelijkste manier doen. Een goede verkenner een goede bootsman laten zijn, daar is niks aan. Dat doet ie zelf wel. Maar een lastige jongen laten slagen, dat is vakmanschap.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Zeebever » Di 30 Dec, 2008 14:01

Ik vind wel dat iedereen er recht op heeft. Ook al is een zeeverkenner niet kapabel genoeg om het alleen te zijn, kun je er een gedeeltelijke bootsfunctie geven. En een boods heeft altijd een kwartier als backup.
En als je een iets verknner hebt die speciaal onderwijs of iets in die richting heeft een gedeeltelijke boots functie geeft zie je die kinderen groeien en dat is prachtig vind ik...

En als iemand niet genoeg kan zeilen of snel gestrest is, moet dat met diegene overleggen. Misschien heeft een kind er wel helemaal geen behoefte aan om boods te worden.
Laatst gewijzigd door Zeebever op Di 30 Dec, 2008 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Zeebever

Berichtdoor Esgo!!!!! » Di 30 Dec, 2008 14:24

Aangezien wij varen op de Rijn met toch wel flink wat beroepsvaart is het belangrijk dat de boots weet wat hij/zij moet doen op kritieke momenten. Nu zijn er bepaalde kinderen die niet snel genoeg kunnen reageren omdat ze de tijd nodig hebben om erover na te denken.
Als je deze persoon een goede kwartier geeft wat dan zeker nodig zou zijn, zal deze het waarschijnlijk overnemen. Dat zal niet ten goede komen voor het zelfvertrouwen van de boots en de sfeer onderling.

Nu ben ik in principe voor dat elke verkenner boots wordt, maar er zijn uitzonderingen. Wij kiezen onze bootsen (en kwartieren ook) op kwaliteiten omdat dat zeer belangrijk is op ons vaarwater.
!!!!HATSEFLATS!!!!
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

Scouting groep: Martinistam maar Musinga-Rijn'er in hart en nieren

Berichtdoor Zeebever » Di 30 Dec, 2008 14:31

Esgo!!!!! schreef:Aangezien wij varen op de Rijn met toch wel flink wat beroepsvaart is het belangrijk dat de boots weet wat hij/zij moet doen op kritieke momenten. Nu zijn er bepaalde kinderen die niet snel genoeg kunnen reageren omdat ze de tijd nodig hebben om erover na te denken.
Als je deze persoon een goede kwartier geeft wat dan zeker nodig zou zijn, zal deze het waarschijnlijk overnemen. Dat zal niet ten goede komen voor het zelfvertrouwen van de boots en de sfeer onderling.

Nu ben ik in principe voor dat elke verkenner boots wordt, maar er zijn uitzonderingen. Wij kiezen onze bootsen (en kwartieren ook) op kwaliteiten omdat dat zeer belangrijk is op ons vaarwater.

Wij varen op een zij kanaal van de Rijn. De wetering. Wij hebben ook veel te maken met beroepsvaart. Het klopt dat je dan iemand aan boord moet hebben met de kwaliteiten ervoor. Maar bij onze groep worden vaak kinderen die de leeftijd hebben om boods te worden maar niet echt kapabel ervoor zijn met een goede kwartier in een bak gezet die dat wel is. En tot nu toe gaat dat echt perfect. Zonder dat iemands zelfvertrouwen geschaad word. We zijn een hechte groep, misschien scheeld dat ook een hele hoop.
Onze groep draait ook van de leeftijd 12 tot 18. Vanwege de grote schepen die langs komen. Als iemand in aanmerking komt voor boods zijn ze vaak rond de 16/17. Scheelt ook al een hoop denk ik.
Zeebever

Berichtdoor Esgo!!!!! » Di 30 Dec, 2008 14:37

Oh ja dat is toch wat anders dan bij ons inderdaad.
Ik kan zeggen dat wij ook wel een hechte groep hebben waarbij de kinderen 11 tot 16 jaar oud zijn. De meeste bootsen zijn 15 als ze die titel krijgen zodat ze een jaar boots kunnen zijn. De kwartieren zijn 14 jaar. Daar zal het verschil dan wel liggen.
We plaatsen als het mogelijk is ook wel een 'ervaren' kwartier bij een 'onervaren' boots (die zijn eerste jaar boots is). en andersom, bij een 'ervaren' boots plaatsen we een 'onervaren' kwartier. Dit natuurlijk altijd kijkend naar de karakters van beide kinderen, of ze wel bij elkaar passen. Er zijn kinderen die langer kwartier of boots zijn dan 1 jaar waardoor dit mogelijk is.
!!!!HATSEFLATS!!!!
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

Berichtdoor Zeebever » Di 30 Dec, 2008 14:39

Esgo!!!!! schreef:Oh ja dat is toch wat anders dan bij ons inderdaad.
Ik kan zeggen dat wij ook wel een hechte groep hebben waarbij de kinderen 11 tot 16 jaar oud zijn. De meeste bootsen zijn 15 als ze die titel krijgen zodat ze een jaar boots kunnen zijn. De kwartieren zijn 14 jaar. Daar zal het verschil dan wel liggen.
We plaatsen als het mogelijk is ook wel een 'ervaren' kwartier bij een 'onervaren' boots (die zijn eerste jaar boots is). en andersom, bij een 'ervaren' boots plaatsen we een 'onervaren' kwartier. Dit natuurlijk altijd kijkend naar de karakters van beide kinderen, of ze wel bij elkaar passen. Er zijn kinderen die langer kwartier of boots zijn dan 1 jaar waardoor dit mogelijk is.

Ohw kijk ja leeftijden scheelt ook al een hoop, maar het ligt ook aan de karakters inderdaad.
Laatst gewijzigd door Zeebever op Di 30 Dec, 2008 14:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Zeebever

Berichtdoor _Lisette_ » Di 30 Dec, 2008 15:14

Bij ons kan niet iedere 4de jaars bootsman/vrouw worden omdat we daar te groot voor zijn. Wij hebben nu in totaal 7 bootsmannen/vrouwen en 10 4de jaars in totaal. In het begin was er een 3de jaars bootsman wat niet klopte, de leiding had dus eigenlijk een fout gemaakt. Dat kwam doordat hij wel kon zeilen maar eigenlijk dus niet de verantwoording had. Wij hebben gelukkig geen last van irritante binnenvaarders, wat wil je ook op een meertje wat nergens op aansluit. Maar die 3de jaars is uiteindelijk van scouting afgegaan ( wat denk ik ook een reden was dat hij bootsman werd) en toen was er een onervaren bootsvrouw zonder een kwartier... nog meer wisselingen komen er aan dus. Lastig allemaal die indeling over een grote groep ( 50 ) hahaha
Brandaen 55 jaar!!:D
_Lisette_

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor Esgo!!!!! » Di 30 Dec, 2008 15:53

[offtopic] is het dan niet een idee om de groep te splitsen? of hebben jullie daar te weinig leidingleden voor? Wij hebben vroeger altijd 3 verkennerwachten gehad maar door inklinking van het ledenaantal (en vooral te weinig leiding) draaien we nu met 2 wachten, ieder 5 boten [offtopic]

dat probleem hebben wij eigenlijk nooit gehad, soms moeten we uit noodzaak een 14 jarige boots maken
Laatst gewijzigd door Esgo!!!!! op Di 30 Dec, 2008 15:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein