FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:13
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Iedere verkenner moet bootsman worden

Iedere verkenners heeft recht om boots te worden als hij/zij er zijn best voor wil doen

eens
47
42%
oneens
66
58%

Aantal stemmen : 113

Iedere verkenner moet bootsman worden

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 04 Mrt, 2006 17:35

Nu hopelijk een makkelijker stelling. Volgens Baden-Powell ging het bij Scouting om de individuele verkenner en minder om de bak of groep. Dit in tegenstelling tot sport, waar het gaat om de kwaliteit van het team. Leiders moeten dus alle verkenners kennen en iedereen behandelen naar zijn karakter. Bij wedstrijden strijden bakken zoals ze zijn, dus geen gekozen teams. Er worden geen zwakke verkenners vervangen door goede. Een verkenner wordt niet gedwongen zich aan te passen aan de groepscultuur. Nu is Scouting geen wedstrijdclub, dus ik neem aan de meesten het hier wel mee eens zijn.
Wat daar ook in past is iets wat ik mij vroeger heb voorgenomen: Iedere verkenner heeft het recht om een seizoen boots te zijn, ook als hij/zij lasig is, of de leiders denken dat hij/zij er niet geschikt voor is. De enige voorwaarde is dat de boots er zijn best voor wil doen. Iedere week komen is daarvoor voldoende.
Eens of oneens?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Jaeder » Za 04 Mrt, 2006 18:10

Zou wel mooi zijn, je leert heel veel als boots. Wel zie je verkenners die wat beperkt zijn, zoals kinderen van speciaal onderwijs en dan is het de vraag of het verstandig is.

Als iemand lastig is of niet geschikt kan het juist heel goed zijn. Sommige mensen waarvan je het niet verwacht doen het in een leidinggevende rol heel goed. Daarvan ken ik zeker wel voorbeelden. Ik denk wel dat een verkenner die kans moet hebben.

Wel zul je als leidinggevende het goed in de gaten moeten houden, dat je ingrijpt als het uit de klauwen giert.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor beheerdersintjoris » Za 04 Mrt, 2006 20:07

Het idee vind ik leuk, het past alleen niet in het systeem dat de meeste waterscouting-groepen hanteren:
je hebt een x-aantal boten, dus x-aantal bakken, dus x-aantal bootsmannen. de bootsmannen worden aangesteld 'voor het leven' en toegewezen aan een vaste boot. over het algemeen wordt, als er een plekje vrijkomt, de oudste of meest ervaren zeeverkenner aangesteld. (over precieze criteria is een ander topic) als je dus een lichting van 7 zeeverkenners die allemaal 'aan de beurt zijn' en je hebt 5 boten dan moeten er dus 2 afvallen.

ben het met je eens dat als er een plekje vrijkomt en er is een oudere zeeverkenner die je eigenlijk niet echt geschikt vindt als staf, dat hij toch het recht heeft om het in ieder geval te proberen en ik moet zeggen dat het dan vaak ook wel lukt. maar het is gewoon praktisch gezien niet altijd mogelijk om iedereen bootsman te laten worden, zoals jij het stelt, omdat je niet meer bootsmannen dan boten kan hebben!?!?

komt in deze tijd ook nog bij dat wij onze boten regelmatig er alleen op uit sturen en we dus van een bootsman verwachten dat hij zijn MBL heeft! je best doen en er iedere week zijn, is in dit geval dus niet genoeg, want zonder diploma mag je niet zelfstandig varen, dus kun je ook geen bootsman worden!

wat dat betreft heeft waterscouting natuurlijk niet alleen zijn wortels bij Lord Baden-Powell, maar ook in de scheepvaart zitten. dit brengt dingen met zich mee als: de schipper is verantwoordelijk voor de veiligheid van schip, bemanning en andere vaarweggebruikers. vanuit de scheepvaart gezien is een sterke hierarchie op een schip van belang, waarbij de bootsman gezag en vertrouwen moet hebben.

als ik het zo teruglees zou de conclusie kunnen zijn dat waterscouting eigenlijk niet kan omdat de grondbeginselen van de scheepvaart botsen met die van scouting?!?! :stupid: :stupid:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor sahi » Zo 05 Mrt, 2006 09:33

Ik vind de topictitel een beetje misleidend. zoals de vraag gesteld is in de poll, ben ik het er zeker mee eens, maar ik vind niet dat iedereen per definitie boots kan en mag worden. sommigen kunnen het gewoonweg niet en soms zijn er ook de mogelijkheden niet voor binnen de groep.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Ria » Zo 05 Mrt, 2006 14:07

sahi schreef:Ik vind de topictitel een beetje misleidend. zoals de vraag gesteld is in de poll, ben ik het er zeker mee eens, maar ik vind niet dat iedereen per definitie boots kan en mag worden. sommigen kunnen het gewoonweg niet en soms zijn er ook de mogelijkheden niet voor binnen de groep.

Same here.
Tuurlijk verdiend iedereen een kans om boots te worden, maar als je niets van zeilen snapt (hoe graag je het ook wilt, of hoeveel moeite je er ook voor doet), kan je geen boots worden lijkt mij.
Meestal ben je in je eerste en tweede jaar nog geen boots, en in die tijd blijkt snel genoeg of jij in aanmerking komt. Maar niet iedereen is per definitie geschikt als boots.
Tuzend Wurden Sprutsen, En Dèr Is Neat My Sein....
Gebruikers-avatar
Ria

Scouting groep: wâldswalkers drachten

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 05 Mrt, 2006 15:10

beheerdersintjoris schreef:de bootsmannen worden aangesteld 'voor het leven'
Kun je dat misschien verder uitleggen, want ik begrijp het niet helemaal. Ik heb altijd bakken gezien van 11-16 jaar, waar de meesten op hun 11e binnenkomen (van de welpen). Als de boots te oud is, wordt de kwartiermeester boots en de derde man kwartiermeester. Zo schuift het ieder jaar een stapje door en wordt in principe iedereen boots. Een bak heeft gemiddeld 6 verkenners die er 5 jaar opzitten. Omdat er altijd wel weggaan, zijn er zelden te veel kandidaten. Bij ons werden ze boots als ze aan de beurt waren. Bij twijfel zetten we er een goede kwartiermeester bij en letten wat meer op. Uiteindelijk was het ook onze verantwoordelijkheid om ze redelijk zeilen te leren.
Maar er zitten altijd lastige verkenners tussen, ongedurig of juist te stil, waarvan je betwijfeld of ze het (aan)kunnen. Het gevaar bestaat (in mijn ogen) dat je die wat langer kwartiermeester laat om ze dan naar de Wilde Vaart te sluizen.
Maar het principe van Baden-Powell was dat iedere verkenner een kans moest krijgen, niet alleen wie goed is. Leiders moesten niet de makkelijke weg kiezen maar accepteren dat ze er wat meer aandacht aan moesten besteden.

Ik heb zelf eens een heel moeilijke jongen naar een meer softe schipper geschoven. Toen ik hem vorig jaar terugzag, vertelde hij dat Scouting zijn beste en meest leerzame periode was geweest. Bij zwakke verkenners is Scouting misschien de enige keer in hun leven dat ze (als boots) leiding geven. Dat mag je ze niet onthouden. Scouting is niet goed zeilen, roeien enz, maar iedere verkenner, goed en minder, een beetje vooruit te helpen.

De vraag is een beetje uitdagend zwrt-wit gesteld maar voor Scoutingprincipes geldt dat ze nooit absoluut zijn. Natuurlijk zijn er verkenners die het echt niet kunnen, maar dat komt zelden voor.

De titel is inderdaad te kort, om je erin te lokken. Als je je bekocht voelt: sorry.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Ria » Zo 05 Mrt, 2006 19:10

Dik Parlevliet schreef: Zo schuift het ieder jaar een stapje door en wordt in principe iedereen boots.

Maar je hebt vaak ook wel 2 verkenners van dezelfde leeftijd in 1 bak. Vaak wel meerdere. Dan ga je toch keuzes maken, en komt niet iedereen in aanmerking, want dan ga je toch kijken naar de kwaliteiten van een verkenner.
Tuzend Wurden Sprutsen, En Dèr Is Neat My Sein....
Gebruikers-avatar
Ria

Scouting groep: wâldswalkers drachten

Berichtdoor Jaeder » Zo 05 Mrt, 2006 21:40

die MBL-eis is op zich iets waaraan ik nog niet gedacht had. Je moet natuurlijk wel iemand aan boord hebben die goed kan varen.

Je zou in theorie een kwartier met MBL kunnen hebben? Maar dan kleed je de rol van bootsman wel wat uit.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Leidse Stadjer » Zo 05 Mrt, 2006 22:18

Dik Parlevliet schreef: Als de boots te oud is, wordt de kwartiermeester boots en de derde man kwartiermeester. Bij ons werden ze boots als ze aan de beurt waren. Bij twijfel zetten we er een goede kwartiermeester bij en letten wat meer op. Maar er zitten altijd lastige verkenners tussen, ongedurig of juist te stil, waarvan je betwijfeld of ze het (aan)kunnen.

Ik ben als stil persoontje gewoon een keer kwartiermeester geworden en gebleven. Het principe van luid en duidelijk bevelen geven hebben ze me nooit kunnen leren geloof ik. In mijn eerste bak twee leeftijdgenotes en een boots die op de doft een tukkie ging doen en of we onszelf maar ff konden redden en dat wou best met ons drieen. :)

Ik heb nooit mijn MBL gehaald en inmiddels doen we aan cwo1,2,3. Dus afhankelijk van leeftijdsopbouw wordt iedereen wel een keer kwartier of boots geloof ik. (heb wel eens een boots gehad die geen kwartier was geweest). Kwestie van zelfvertrouwen, ervaring en cwo-diploma('s).
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 06 Mrt, 2006 12:29

Leidse Stadjer schreef:Ik ben als stil persoontje gewoon een keer kwartiermeester geworden en gebleven.
Maar had je boots willen worden? Denk je dat je een redelijke boots was geweest, misschien beter dan de slaper? Wie zegt er dat je luid en duidelijk bevelen moet geven. Vind je dat de leiding het met jou had moeten proberen, eventueel met een zetje in de goede richting?
Of iemand een goede boots is, zie alleen in de praktijk en die gok moet je dus nemen, met iedereen. Scouting moet juist iedereen uitdagen om dingen te proberen waarvan je van te voren niet weet of je het wel kan. Als je het niet probeert, weet je het nooit (valt zelden echt tegen).

Die MBL vindt ik minder belangrijk. Een boots zit meestal al 3-4 jaar op de verkenners en is kwartiermeester geweest. Als je dan nog niet redelijk kan zeilen (voor de veiligheid, meer is niet nodig), dan mag de leiding wel eens naar zichzelf en het instructieprogramma kijken.

Veel baksleden met dezelfde leeftijkd kun je voorkomen door te schuiven tussen bakken. Als je regelmatig jonge leden krijgt en op de doorstroming let, zal dat niet vaak voorkomen. Natuurlijk is het niet in alle gevallen mogelijk om iemand boots te laten worden, maar met een beetje regelen en schuiven zijn dat uitzonderingen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor ratjuh » Ma 06 Mrt, 2006 17:54

Ben nu 16 en nog steeds geen boots :( maar wel kwartier al 2 jaartjes (iets met verantwoordelijkheid. Maar kan nu onderhand wel zeer goed zeilen! Als iedereen ut fout doet ben ik toch telkens degene die het goeie voorbeeld moet geven :P

Heb ook Oneens gezegd omdat sommige het gewoon niet in zich hebben om boots te zijn
A.K.A. Dennis
Gebruikers-avatar
ratjuh

Scouting groep: Musinga-rijn / Leiding Dolfijntjes

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 06 Mrt, 2006 22:49

ratjuh schreef:Ben nu 16 en nog steeds geen boots :( ... Heb ook Oneens gezegd ...
Blijkbaar kiest je leiding ook zo. Dus daar ben je het wel mee eens, wat jou betreft? Als ze het met de stelling eens waren, was je misschien al boots geweest.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor ratjuh » Ma 06 Mrt, 2006 22:56

Ik vind het opzich best fijn om kwartier te zijn... Je hebt geen verantwoordelijkheid, dus je kan flink lopen "kloten", en ook is het leuk om als kwartier alle bootsen te gaan verbeteren :P
A.K.A. Dennis
Gebruikers-avatar
ratjuh

Scouting groep: Musinga-rijn / Leiding Dolfijntjes

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 07 Mrt, 2006 12:21

ratjuh schreef: dus je kan flink lopen "kloten"
Dus je begrijpt wel dat het kloten over is als je boots wordt (nou ja, minder). Wil je daarom geen boots worden? Waarom dan die :( in je eerste email. Is het niet leuker om zelf boots te zijn dan andere bootsen te verbeteren? Dan kun je je baksleden verbeteren.
En als de leiding jou nu eens gewoon boots zou maken, om je een beetje te dwingen verantwoordelijkheid te nemen, wat vind je dan: eens of oneens?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Leidse Stadjer » Di 07 Mrt, 2006 16:57

Dik Parlevliet schreef:
Leidse Stadjer schreef:Ik ben als stil persoontje gewoon een keer kwartiermeester geworden en gebleven.
Maar had je boots willen worden? Denk je dat je een redelijke boots was geweest, misschien beter dan de slaper? Wie zegt er dat je luid en duidelijk bevelen moet geven. Vind je dat de leiding het met jou had moeten proberen, eventueel met een zetje in de goede richting?

Moet ik even tien jaar terug in mijn geheugen ... Sowieso was er een relatief grote groep van mijn eigen leeftijd en dat ik op den duur de oudste was, maar geen boots vond ik niet erg. Ik denk dat ik destijds beleefd geweigerd had.

Luid en duidelijk bevelen geven is een gevolg van weten wat je moet doen (of denken te weten wat je moet doen) in bepaalde sitaties en volgens mij wist ik dat vaak toch niet en/of gaf ik de regie graag uit handen. En als ik het wel wist/weet praat(te) ik dus te zacht..
Denk dat die slapende boots (en de leiding) genoeg zetjes in de goeie richting gaf (en ik die liet oppakken door de rest van mijn bak).

Tja..
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Volgende

Terug naar Discussieplein