FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 19:18
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Padvindersreputatie

Berichtdoor rene » Zo 25 Jun, 2006 23:29

Laat ik eens vertellen dat ik nu al heel wat enthousiate scouting kaderleden ken die vroeger nooit wat van Scouting wilden weten.

Dat zeiden ze dus echt hardop tegen me. Door toevaligheden werden ze bij Scouting betrokken en na verloop van tijd zijn ze dus bekeerd en vragen zich nu hardop af waarom ze eigenlijk tegen het lidmaatschap van Scouting waren.

Helaas kunnen ze me dat laatste niet echt duidelijk maken.

Vroeger was het nog veel extremer, in de beginjaren van Scouting waren er regelmatig vechtpartijen met de straatjeugd. Ik heb daar zelf nog staartjes van meegemaakt. Dus over de lange termijn bekeken staan we er nu beter voor.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 26 Jun, 2006 21:27

sahi schreef:
landsc_te_water schreef:bij mij: Wat goed dat je dr over durft te praten
Dat komt omdat iedereen de gebruikelijke denkbeelden van de maatschappij automatisch overneemt. Het idee over Scouting past in het hetzelfde rijtje als de domme Belg en de luie ambtenaar. Mensen wíllen gewoon dat Scouting zo is en lezen alleen wat hun mening bevestigt. Daar is niet tegen op te vechten en daar komt Scouting nooit meer vanaf. Maar zoals al elders is gezegd, het heeft ook z'n voordelen (een degelijke reputatie bij ouders). Scouting is nog steeds de de grootste en bijna enige algemene jeugdvereniging, dus het valt in de praktijk wel mee.

Laatst heb ik een collega een baantje bezorgt als dolfijnenleider. Hij dacht dat het veel strenger zou zijn. Toen ik vroeg waarom, wist hij dat niet (net als bij Rene's verhaal). Zo grondig nemen wij ideeen van de maatschappij over, we weten niet eens meer waar ze vandaan komen (geld ook voor ons natuurlijk).
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor konijn » Do 10 Aug, 2006 15:44

wat ik irritant vind is het beeld wat sommige amerikaanse films over scouting werpen. Het koekjes verkopen en ontzettend netjes en trouw zijn, zo is scouting in nederland nou niet bepaald...

Verder om nog even iets te zeggen over de discussie land/water... volgens mij doen waterscouts net iets meer, maar op een minder niveau. Waterscouts leren ook wel wat pionieren enzow. maar leren ook wat zeilen. Landscouts hebben misschien minder variatie, maar worden daardoor wel beter...

Verder vind ik de angst voor het uniform zo belachelijk, van m'n wv groep ben ik samen met nog een ander iemand de enige die niet bang is voor dat ding.

Wat ik ook jammer vind is dat scouting soms een beetje wordt gezien als het opvanghuis. Geef af en toe leiding bij de bevers, en daar zitten volgens mij ook kinderen 'op doktersadvies'. Volgens mij moeten die kinderen het leuk vinden om met andere op te trekken, en daarom bij scouting komen, maar niet omdat het zo goed is, de leiding is toch niet bedoelt als soort van arts?

Verder wordt ik altijd wel vreemd aangekeken als ik zeg dat ik scout ben (Géén Padvinder!), maar als ik dan vertel wat ik doe vinden ze het wel cool.
Jij bent NOGAL aan de beurt
Gebruikers-avatar
konijn

Scouting groep: Sint maarten Hoofddorp

Berichtdoor landsc_te_water » Vr 11 Aug, 2006 08:45

Geef af en toe leiding bij de bevers, en daar zitten volgens mij ook kinderen 'op doktersadvies'

Niet alleen bij de Bevers, hadden we ook bij de welpen.
Waar ze geen rekening mee houden is dat leiding uit vrijwilligers bestaat en niet uit personen die rvoor een hele studie voor gehad hebben.

Verder vind ik de angst voor het uniform zo belachelijk

Vindt ik ook belachelijk als ik hem aan heb ben ik er trots op en loop er gerust mee rond.

De 26 aug. heb ikzelf overvliegen en op mn vorige groep is dat dan ook, wil ik nog ff 2 "oud"welpen suc6 wensen bij de verkenners dus ga ik ook ff heen, ben dan de enigste met de kleur blauw.
Ik zeg dan kom maar op met de discussie's. Wat dan ook je bent vandelfde familie lid en dat is scouting, waar je dan ook bij zit.

Verder wordt ik altijd wel vreemd aangekeken als ik zeg dat ik scout ben (Géén Padvinder!), maar als ik dan vertel wat ik doe vinden ze het wel cool.

Geen woord meer aan toe te voegen.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor timon » Zo 13 Aug, 2006 19:11

konijn schreef:wat ik irritant vind is het beeld wat sommige amerikaanse films over scouting werpen. Het koekjes verkopen en ontzettend netjes en trouw zijn, zo is scouting in nederland nou niet bepaald...

Verder om nog even iets te zeggen over de discussie land/water... volgens mij doen waterscouts net iets meer, maar op een minder niveau. Waterscouts leren ook wel wat pionieren enzow. maar leren ook wat zeilen. Landscouts hebben misschien minder variatie, maar worden daardoor wel beter.
Mmmmmm,
aar de koekjes worden in Amerika ook daadwerkelijk door de GirlGuides verkocht als financiele actie. Net zoals wij b.v. de nationale Scouting loterij hebben.
Dit is gewoon een afspiegeling van hoe Scouting in Amerika georganiseerd is. En als je een keer op een internationaal kamp mee gaat waar ook veel Amerikanen komen, dan zul je zien dat een aantal stereotiepen ook best wel lijken te kloppen.
Scouting is wereldwijd anders georganiseerd en word anders beleefd en in een film kunnen ze dus nooit één juist beeld van Scouting neerzetten.

Ik zou me over het vreselijk netjes en trouwe imago trouwens niet zo druk maken. Dit is een imago wat je op veel plaatsen best van pas kan komen. Als je als Scoutinggroep herkenbaar bent willen mensen toch best nog een hoop dingen door de vingers zien of voor je regelen.
Ik denk dat je als Scouting helemaal niet zo slecht af bent met dit imago en kan me veel slechtere imago's voorstellen (b.v. Scouting is alleen voor de loosers die door het RIAGG door gestuurd worden. Alleen de drop outs van de maatschappij horen bij scouting thuis. Bij Scouting zit alleen maar tuig).
Misschien dat wij als Scouting ons niet zo moeten schamen voor ons brave imago, maar hier gewoon trots op moeten zijn en dit in ons voordeel gaan gebruiken.

Over de variatie van Waterscouts ben ik het niet mee eens. Als ik naar mijn eigen groep kijk dan vind ik het landprogramma veel gevarieerder dan het waterprogramma. Maar ik denk dat dit ook heel erg per groep verschillend zal zijn. Want net zoals er een groot verschil is tussen Scouting in Amerika en Scouting in Nederland is er een groot verschil tussen Scouting in groep A en Scouting in groep B.

Misschien dat het tijd word voor een campagne om ons weer trots te laten zijn een Scout te zijn:

"Proud to be a Scout!"
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor FW&K » Wo 18 Jul, 2007 08:57

Dik Parlevliet in dit topic schreef:
doc schreef:Het imago dat we allemaal nog met kousen, korte broek en een hoed rondlopen. Met uiteraard het jonge woudlopershandboek onder onze arm
En? Alleen vanwege een beetje kleding en een boekje?
Er zijn nog steeds veel meer landscouts

En voetballers, wat dragen die: korte broek, lange kousen, in de winter. Wat hebben die voor reputatie?

Waarin loop jij als het warm is: toevallg zo'n halflange korte broek die iedere padvinder voor de oorlog droeg?

Bij landscouts dragen nog heel wat groepen de hoed (leiding). Ziet er inderdaad ouderwets uit, maar ook wel erg macho.

Als we praten over imago, gaat het er niet om wat wij er zelf van vinden, maar wat de omgeving ervan vind. En het is nu eenmaal zo dat de maatschappij het door doc geschetste imago oubollig vinden.

Dat kan wel hypocriet zijn omdat andere sporters in soortgelijke pakjes lopen maar dat imago niet hebben, maar dat neemt niet weg dat 'men' dat bij Scouting wel associeert als een oubolligheid en er de draak mee steekt.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor cc-junk » Wo 18 Jul, 2007 10:03

Waarom maakt iedereen zich toch zo druk om dat imago? Wees gewoon je zelf! Wat de buitewereld denkt moeten zij weten.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Meesje » Wo 18 Jul, 2007 10:08

Sluit me volledig bij CC aan!

Werd laatst aangesproken door 2 van die vreselijk hippe 15 jarige knulletjes (fietste in m'n uniform over straat naar m'n opkomst)
was het ook zo van jezus, je gaat toch niet bij de scouting?
Dus ik vertelllen van tja... ik offer m'n vrije zaterdag op om vrijwilligerswerk te doen en een groep kinderen iets te leren over samenwerken, de natuur, enz.. enz.. enz.. zou je ook eens moeten doen in plaats van een beetje hier op straat hangen :)

ze keken toen heel erg sipjes met 'zo'n blik van ze heeft gelijk maar dat is niet cool om toe te geven... Voelde mezelf best wel stoer :)
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Christ-in-a » Wo 18 Jul, 2007 10:08

Nou, wat de buitenwereld denkt is stiekem best belangrijk! Wat dacht je bijvoorbeeld van aanwas van nieuwe leden, leiding, bestuur, ed.? En van de gemeentes en overheid? Zij moeten ons immers subsidies ed. geven, is dan toch best belangrijk dat zij wel goed weten wat wij doen en niet belemmerd worden door hoe zij dénken dat scouting is..
Different isn't always better, but better is always different..
Gebruikers-avatar
Christ-in-a

Scouting groep: JCW, Dordrecht; Starrenburg, Rotterdam; team 4 mei

Berichtdoor FW&K » Wo 18 Jul, 2007 10:12

.. en je vergeet wat IMAGO, hip-zijn en niet uitgelachen bij de potentiële leden zelf doen. Het gaat er soms niet eens om of ze nu korfbal of scouting léuker vinden om te doen, maar wat hun leeftijdsgenootjes en de omgeving er van vind.

Meesje schreef:ze keken toen heel erg sipjes met 'zo'n blik van ze heeft gelijk maar dat is niet cool om toe te geven... Voelde mezelf best wel stoer :)

Maar als we praten over imago gaat het juist niet over gelijk-hebben, maar juist over gelijk-krijgen. Dat is precies wat ik hierboven al probeer te zeggen.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor cc-junk » Wo 18 Jul, 2007 10:31

Maar in plaats van direct in de verdediging te gaan en zeggen dat scouting helemaal niet ouderwets is kan je ze natuurlijk ook gewoon uitnodigen om een keer te komen kijken!

En wat betreft die overheid van Christ-in-a... Als die zich laten leiden door hun eigen vooroordelen zijn het geen goede bestuurders. Een goed wethouder laat zich goed informeren over het onderwerp voordat hij een besluit neemt. Doet hij dat niet en laat hij zich leiden door zijn eigen vooroordelen dan moet je hem aanklagen.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Christ-in-a » Wo 18 Jul, 2007 10:53

cc-junk schreef:En wat betreft die overheid van Christ-in-a... Als die zich laten leiden door hun eigen vooroordelen zijn het geen goede bestuurders. Een goed wethouder laat zich goed informeren over het onderwerp voordat hij een besluit neemt. Doet hij dat niet en laat hij zich leiden door zijn eigen vooroordelen dan moet je hem aanklagen.

Uhu, en hoe wou je dat doen? Hoe wil je bewijzen dat iemand zich laat leiden door vooroordelen als je dit nergens letterlijk zal kunnen teruglezen? Als een subsidie geweigerd wordt zal er in de brief niet staan: 'omdat ik denk dat u loopt in korte broeken, in sokken met kwastjes, een padvindershoed draagt en u ouderwetse idealen najaagt zoals dat men moet weten hoe men overleeft in de natuur, geef ik u geen subsidie' Bij een weigering van het geven van subsidie zal er netjes staan: 'uw groep voldoet niet aan de door de gemeente gestelde doelen van de komende periode'.

Maar ontopic: Verbetering van een imago begint ook bij jezelf. Het is heel mooi dat Scouting Nederland er geld in steekt om de landelijke bekendheid op te schroeven. Maar zelf, en ook als groep, kun je hier ook aan meewerken. Ga net als Meesje gewoon in je uniform over straat, dan zien mensen dat je je niet schaamt! Want waarom zou ik mij moeten schamen omdat ik scouting leuk vindt? En organiseer met je groep zgn. Open Dagen. Dan kunnen mensen buiten de groep ook zien wat je doet!

Bij mijn landgroep is dit laatste heel goed te zien. Die groep zit in Rotterdam-Overschie, promoot zich goed naar de 'buitenwereld' door met Koninginnedag een prominente plaats op de markt te hebben, door regelmatig in de wijkkrant te staan, etc. Iedereen in Overschie kent daardoor onze groep! Ze komen ze regelmatig tegen, ze hebben vriendjes/familie die bij de groep hebben gezeten, etc. Het imago dat onze groep daar heeft is zeker niet oubollig. We worden net zo behandeld als een willekeurige vereniging. Als je daar in uniform over straat loopt zul je van de 'locals' dus geen opmerkingen horen. Eerder: 'oh, zit je bij de scouting, daar zit m'n nichtje nu ook bij. Wanneer gingen jullie nu op kamp met de Engelsen?'

En ik moet eerlijk zeggen, die positieve aandacht is hartstikke leuk! Nu zal het ongetwijfeld meewerken dat Overschie een buurt is waar iedereen elkaar kent, in Dordrecht zal een dergelijke bekendheid moeilijker zijn. Maar het imago dat men in Overschie heeft van scouting is zeker niet oubollig. En dat is mede doordat mijn landgroep zelf moeite doet om het imago up to date te houden!
Different isn't always better, but better is always different..
Gebruikers-avatar
Christ-in-a

Scouting groep: JCW, Dordrecht; Starrenburg, Rotterdam; team 4 mei

Berichtdoor sahi » Do 19 Jul, 2007 21:08

ik denk dat de mensen binnen scouting ook niet goed weten hoe niet-scouts over scouting denken. dit omdat je aan de andere kant staat. ik las in de reacties op Fok!.nl namelijk minder over uniformen en meer over leipe gasten en mafkezen en nerds die geen andere hobbie hebben. ze weten niet goed wat we doen en denken daarom dat we alleen maar kampvuurtjes stoken omdat dat 1 van de weinige dingen is die je wel ziet.

ik denk dat het oudbollige uniformen imago nu minder de overhand heeft. weet niet of iemand daar andere ervaringen mee heeft.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Fok! » Vr 20 Jul, 2007 05:42

sahi schreef:ik las in de reacties op Fok!.nl [...] over leipe gasten en mafkezen en nerds die geen andere hobbie hebben. ze weten niet goed wat we doen en denken daarom dat we alleen maar kampvuurtjes stoken omdat dat 1 van de weinige dingen is die je wel ziet.

Je zou toch bijna zeggen dat we niets verschillen met de lokale hangjongeren?? Dús zijn we toch vet cool?! :stupid:
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 20 Jul, 2007 09:25

FW&K schreef:Als we praten over imago, gaat het er niet om wat wij er zelf van vinden, maar wat de omgeving ervan vind. En het is nu eenmaal zo dat de maatschappij het door doc geschetste imago oubollig vinden.
Dat kan wel hypocriet zijn omdat andere sporters in soortgelijke pakjes lopen maar dat imago niet hebben, maar dat neemt niet weg dat 'men' dat bij Scouting wel associeert als een oubolligheid en er de draak mee steekt.

- Dat is zo, maar dat zal altijd zo blijven, net als de domme Belg en de luie ambtenaar. Mensen houden van dat soort afkrakende simpele beelden en willen ze niet kwijt. Maar Scouts denken dat zelf ook, en dat verdwijnt echt niet ineens met een verhaaltje van mij. Waar het eerst om gaat is dat Scouting zelf weet dat het een vals beeld is, dan heb je de zekerheid om je te verdedigen. En dus ook niet afgeven op collega-landverkenners of doen of je eigenlijk een zeilclub bent.

- Ouwbollig: ja, maar dus ook netjes en betrouwbaar. En daar danken we heel veel nieuwe welpjes aan, aangebracht door moeders die zekerheid willen voor hun kroost. Die liever Scouting hebben dan dat ze rap-teksten meezingen (ook al hebben die moeders dat in hun jeugd ook gedaan). Leiding en bestuur komen uit de leden voor, dus die zijn er immuun voor. Heb jij een gezellige groep met afwisselend spel dan zit je in een paar jaar met een ledenstop, imago of niet.

- Gemeentes staan bijna altijd positief tegenover iedere vorm van jeugdwerk, dus ook Scouting. Ze mogen wettelijk niet eens onderscheid maken in subsidie. Ze moeten kiezen: jeugdwerk subsidieren of niet, maar dan ook iedereen gelijk. En met de prinses als beschermvrouw kan geen gemeente argumenteren dat Scouting niet in hun plan past.

- Kijk eens in lokale kranten: een enkele flauwe mop, maar verder altijd positief. Ik hoor nooit serieuse negatieve geluiden. Alleen van grove, verzuurde mensen waar ik al helemaal niets van wil horen.

- Wie heeft de grootste problemen met Scouting: mensen die graag hard en grof willen zijn (hopen te zijn) wat ze voor ruig verslijten. Draai het eens om: wil Scouting overeenkomen met rap(teksten), Giel, 3FM. Als jongens de radio aanzetten, hoe vaak staat dat aan.

- De korte broek en kousen is natuurlijk nonsens, maar het uniform (de blous) ziet er gewoon militair uit. Dat is erg vreemd (ook vroeger) voor een jeudvereniging en geeft een prententieus (Padvinderij, opschepperij) en streng idee. Maar de meesten binnen Scouting vinden het nu eenmaal leuk, dus zul je de nadelen moeten dragen en steeds uitleggen.

- Kampvuur: welke jongen houdt niet van vuur stoken? Geef hangjongeren een bos hout (strand is te schoon tegenwoordig) en ze zitten met vriendinnen rondom het vuur.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein