FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:38
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Padvindersreputatie

Padvindersreputatie

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 02 Feb, 2006 11:55

Ik wil eens ingaan op de redenen van de padvindersreputatie vooral waar scouts zelf mee zitten. Volgend jaar viert Scouting zijn 100-jarig jubileum, eigenlijk het belangrijkste jubileum, want toen begon Scouting. Op het forum zijn ze over dat verleden niet zo gelukkig, ze voelen zich zelfs beledigd als ze padvinder worden genoemd. Ik heb voor het jubileum van de Katwijkse Zeeverkenners een historisch onderzoek gedaan naar de inhoud van Scouting en ben er achtergekomen dat er eigenlijk helemaal geen reden is voor schaamte over dat verleden. Een uitleg van een paar reputaties die ik op het forum bij elkaar gesprokkeld heb staat nu (voorlopig) op http://home.tiscali.nl/~dparlevl/scouting. Ik hoor graag of er nog meer hinderlijke reputaties zijn, maar dan wel:
- Concreet voorbeeld, dus niet zoiets als "het is zo ouderwets"
- Een korte uitleg van wat er precies zo erg aan is.
- Niet afzetten tegen de (land)verkenners. Als jij afgeeft op je eigen mede-scouts kan je niet klagen dat buitenstaanders jou uitschelden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Kis » Do 02 Feb, 2006 12:30

Hinderljke reputatie:
'scouting, daar ga je toch huttenbouwen?'

Wat is er zo erg aan:
Scouting is niet alleen maar huttenbouwen en waterscouting al helemaal niet. We doen ook wel eens wat anders ;)
Gebruikers-avatar
Kis

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Fok! » Do 02 Feb, 2006 13:27

Hee, leuk die site! Vooral ook de laatste zin op de eerste pagina ;)

Het vervelende wat ik altijd ervaar is dat het woord scouting direct al zorgt voor een soort van negatieve bijsmaak.
Toen ik nog verkenner was en dus niet zo over scouting durfde te praten, vertelde ik dat ik in het weekend met vrienden ging zeilen. Toehoorders vonden dat veel spectaculairder. Later kun je ook vertellen over je avonturen met de buitenboordmotor. En als je dan pas aan het eind van dat verhaal vertelt dat het om scouting gaat, knippert men even met de ogen en zegt men: "Best tof eigenlijk!"

Laatst had ik een sollicitatiegesprek waarbij ik ontdekte dat ik erg veel ervaring putte uit mijn scoutingverleden. Ik verontschuldigde mij op een gegeven moment dat ik steeds maar voorbeelden aanhaalde uit de scoutingwereld, maar de recruiter aan de andere kant vond het allemaal zeer interessant. Op die manier heeft het woord scouting dus een positieve invloed.

Maar waarom is de reputatie van scouting suf...? Ik hoop dat Dik daar achter kan komen in zijn onderzoek(en).
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 02 Feb, 2006 19:11

Het gaat bij dit onderwerp eigenljk over hoe scouts tegen hun eigen verleden aankijken. Hoe andere dat doen is o.a. Rene's enquete.
Jullie verdedigen je door je af te zetten tegen de vroegere padvinders, maar dat is nooit overtuigend. Daarom heb ik een paar reputaties uitgelegd en ben nu benieuwd of je het hiermee eens bent. Denk eens na wat je van het scouting verleden vindt, en waarom.
Trouwens: hutten bouwen is toch leuk (ik neem aan dat ze pionieren bedoelen) en knopen, kampvuren, kamperen (alles uit het forum), dat is toch ook scoutingwerk? Zeeverkenners doen in de winter toch ook landverkennerswerk?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Suzanne » Do 02 Feb, 2006 22:28

Fok! schreef:Het vervelende wat ik altijd ervaar is dat het woord scouting direct al zorgt voor een soort van negatieve bijsmaak.
Toen ik nog verkenner was en dus niet zo over scouting durfde te praten, vertelde ik dat ik in het weekend met vrienden ging zeilen.

En op deze manier houd ik mezelf nogsteeds voor de gek!
Suzannapaulowna!
Gebruikers-avatar
Suzanne

Berichtdoor rene » Do 02 Feb, 2006 23:39

Het gekke is dat als ik Scouting verkoop aan volwassenen, ze eigenlijk allemaal echt enthousiast zijn. Dan praat ik over het doel van scouting, de missie en hoe we dat doen en bereiken. Op de site van Dik Parlevliet zie je daar mooie stukjes van. Aan kinderen vertel ik over de avonturen die we beleven en de spannende dingen die we doen.

Als ik in gezelschap ben van eigen leiding, laten ze het vaak aan mij over om dat verhaal te vertellen. Blijkbaar weten we zelf niet goed wat we bieden en bereiken.

Ook was ik toch wel heel erg verbaasd toen ik tweede kamerleden van de PvdA op bezoek kreeg die wel een meer wilden weten over Scouting, ze kregen nu pas het beeld van Scouting waarnaar ze zochten. Ook jonge leiding van de buurgroep (traditionele padvinders) wist ze heel goed te vertellen waarmee ze in de praktijk mee bezig waren en wat we nastreven

Over vooroordelen ging het niet wel over de actuele maatschappelijke zaken, waarop (tarditionele) Scouting blijkbaar nog steeds een uitmuntend antwoord op geeft.

Ik krijg zo langzamerhand steeds meer het idee, dat het imago en reputatie probleem leeft in ons eigen hoofd en dat het een gevolg is van de onbekendheid met de doelstellingen, methoden en missie van Scouting. En dat lijkt me ook een belangrijke reden waarom we ons nu afkeren van onze historie.

Sinds "de fusie" tot Scouting Nederland is het onderwerp missie en doelstelling in de ban gedaan, er is zelfs niets over te vinden op de site van Scouting Nederland, met als gevolg dat er nog maar heel weinig mensen weten hoe het nou echt zit en waarom het nu eigenlijk draait in Scouting.

De rest heeft dus geen goed verhaal waarop ze kunnen steunen en staan onmachtig in hun verweer als dat nodig mocht zijn. Ze zijn kwetsbaar geworden door gemis aan die kennis. Dan ontstaat telkens weer de vlucht naar voren zoals in het project scouting 2010 nu ook gebeurt. Kijk eerst eens achterom om te weten waar je vandaan komt, dan ken je de afgelegde koers.

Dus scout Scouting,

scout shop ingezonden downloads hier kun je wenken voor leiders vinden, waaraan Dik Parlevliet refereert. Verkennen voor jongens volgt (hopelijk) nog over een paar maanden.
Laatst gewijzigd door rene op Vr 03 Feb, 2006 00:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Fok! » Vr 03 Feb, 2006 00:04

Dik Parlevliet schreef:Het gaat bij dit onderwerp eigenljk over hoe scouts tegen hun eigen verleden aankijken. (...)
Jullie verdedigen je door je af te zetten tegen de vroegere padvinders, (...)

Hmmm jah... dat had ik nog niet zo begrepen, maar het eerste wat dan in mij opkomt is de ribfluwelen korte broekjes. Echter, die 'verkeerde' reputatie heb je al behandeld op je site.

Reputatie:
Scouting is/was alleen maar knopen

Waarom irritant:
Ook dit is misschien niet een reputatie waar ikzelf over val, maar ook weer van hoe er van buitenaf tegenaan gekeken wordt. Waarom is scouting synoniem voor knopen? 'Ha gezellig, elke zaterdagmiddag knopen leggen zeker?!' hoor je best vaak, als je scouting zegt.
Waar komt die reputatie vandaan dan? Wij leggen inderdaad elke zaterdag knopen, om de boten vast te leggen... :!:
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Jaeder » Vr 03 Feb, 2006 04:53

Ik vind zelf imago wel eens een wat overgewaardeerd begrip, je maakt je er te snel zorgen over.

Als het aan mij lag lieten we het imago links liggen en gingen zo snel mogelijk die energie steken in scouting. De doelstellingen en zo weer uit de kast halen, met leiding erover praten hoe we het programma uit willen voeren en wat leren. In 2010 mag wel eens wat meer gefocust worden op het Spel.

Als we als Scouting die moeite steken in het Spel, dan wordt dat beter en komt het goede imago vanzelf. Je moet het wel helpen met wat PR en zo, maar niet specifiek aan imago werken. Met een goede PR laat je alleen maar zien wat er al lang is, als het goed is hoef je je niet in moeilijke zinnen te steken om te laten zien hoe goed scouting is. Een beetje zelfvertrouwen!
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor rene » Vr 03 Feb, 2006 12:03

Hoera, iemand die het begrijpt.

Je kan inderdaad geen lege dozen verkopen.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 03 Feb, 2006 21:01

Iedereen die "uit de kast komt" verbaast zich over de positieve reacties, dus waar ben je dan bang voor? Zit het inderdaad in je eigen hoofd, en wat zit daar dan?
"En op deze manier houd ik mezelf nog steeds voor de gek!"
Misschien een uitdaging om eens een keer iets te verdedigen waar iedereen tegen is (of lijkt?) maar waar jij van overtuigd ben. Wel eerst je argumenten overdenken. Ouderen: waarden en normen noemen, Jongeren: géén normen en waarden noemen maar avontuur aandikken.
" ribfluwelen korte broekjes""
Was echt geen ribfluweel hoor, gewoon corduroi. Jullie dragen toch ook een korte broek als het warm is? Is alleen het corduroi het erge?
" Scouting is/was alleen maar knopen, Wij leggen inderdaad elke zaterdag knopen, om de boten vast te leggen "
Scouting is toch ook knopen? Alleen niet alleen. Je kent toch meer dan de mastworp?. Schiemannen is het meest praktische wat ik van Scouting heb overgehouden en is noodzaak voor iedere zeeman-zeiler
" en gingen zo snel mogelijk die energie steken in scouting "
Gelijk, maar als je je schaamt voor je eigen verleden dan durf je de wel leuke dingen van vroeger niet meer. Er zijn veel kindertjes met het waswater weggegooid. Kijk ook eens naar Scouting: hoe nerveus ze ze weer naar voren vluchen als ze denken niet meer bij de tijd te zijn. Heb je de voetbal wel eens horen klagen dat ze niet modern zijn? Toch zijn die veel ouder en is er minder veranderd.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 10 Feb, 2006 21:07

Niet veel reactie eigenlijk. Maar waarom is "reactie van buitenstaanders op scouting" dan ongeveer het grootste onderwerp?
Ik denk dat ik er onderhand wel achter ben. Vroeger waren veel mensen niet veel vreemds gewend in hun dorp. Toen kwamen de Scouts met hun vreemde kleren en gebruiken en de pretenties van hoge idealen. De mensen wisten niet wat Scouting deed en dus werden een paar onderwerpen opgeblazen om de padvinders op hun nummer te zetten. "Padvinderij opschepperij" en vooral de brave padvinder van "Akela wij doen ons best". Dat zit er onderhand bij iedereen zo ingebakken (net als de luie ambtenaar en domme Belg), daar komen we nooit meer vanaf.
Maar onderhand zijn de mensen wel meer gewend en wat vroeger vreemd was (kamperen) is nu gewoon. Eigenlijk weet niemand meer waar het precies om gaat, dus het imago zit niet diep. Als ik zeg dat ik vroeger op Scouting zat, zet ik me altijd even schrap. Je krijgt de bekende grapjes, maar daarna vindt iedereen het interressant en leuk. (hetzelfde gebeurd als ik zeg dat ik in Katwijk woon).
Dus, imago: niet erg. Gewoon doen wat een kwartiermeester ergens op dit forum zei: een paar keer vragen: Waarom? Maar stel die vraag dan ook aan jezelf.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor ratjuh » Di 20 Jun, 2006 13:24

Ik denk, dat mensen "scouting" zien als hutjes bouwen en vuurtjes maken: tijdverspilling dus.
Veel mensen weten denk ik niet eens dat er bijna geen overeenkomst is tussen landscouting en waterscouting, als je kijkt naar een doodgewone opkomst.

Als ik zelf kijk naar landscouting, vind ik het er maar suf bijlopen.
Als ik zelf kijk naar waterscouting, zie ik juist hele vette dingen om te doen. Zeilen, Roeien, Hollandse leeuw, wedstrijden en nog wel meer dingen.
A.K.A. Dennis
Gebruikers-avatar
ratjuh

Scouting groep: Musinga-rijn / Leiding Dolfijntjes

Berichtdoor sahi » Di 20 Jun, 2006 15:53

maar dan heb je ook een vooroordeel over landscouting. Ik vind zeilen en wedstrijden ook heel vet, maar een middagje door de modder allemaal stoere dingen doen, zoals klimmen, quad rijden en stormbanen, is ook superstoer (dat doen ze dus o.a. bij landscouting).
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor ratjuh » Di 20 Jun, 2006 18:23

Ik heb zelf ook 2 jaartjes op landscouting gezeten. Het enige wat we deden was 1 gulden spel, je ergens in t dorp moest verstoppen op een bepaalde route, en dat de leiding rondjes ging lopen, kampvuur wedstrijd, 3 dagen kamp was t langste.
Ik ben er niet voor niks afgegaan...
A.K.A. Dennis
Gebruikers-avatar
ratjuh

Scouting groep: Musinga-rijn / Leiding Dolfijntjes

Berichtdoor Rory » Di 20 Jun, 2006 18:47

Ik denk dat het ook heel erg verschilt per (land)groep wat ze programma doen.
Dat kan zijn van de voorbeelden die ratjuh noemt, maar ook tot de voorbeelden die sahi noemt.
En naarmate je zelf ook ouder aan het worden bent kun je zelf ook meer invloed uitoefenen op het programma. Ideën voordragen, enzovoort. :wink:
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Volgende

Terug naar Discussieplein