FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 08:59
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Heeft Scouting een imago probleem ?

Scouting heeft een imago probleem

1) Nee beslist niet
4
6%
2) Valt best mee
27
39%
3) Een beetje
25
36%
4) Echt wel
11
16%
5) Heel erg
3
4%

Aantal stemmen : 70

Berichtdoor landsc_te_water » Do 16 Jul, 2009 16:02

De meeste jeugd dat voor het eerst komt kijken en mee doen, draait bij als je het aan ze vraagt, meestal vinden ze het best wel cool en leuk.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor brombeer » Wo 12 Aug, 2009 09:29

denk niet dat het zo zeer gaat om wie we zijn en hoe we er uit zien , meer om wat we doen en dat is tegenwoordig vaak onbekend, meest gehoorde reactie is dan ook , en wat doen jullie zoal tegenwoordig dan...

Als je daarna aangeeft wat je doet tijdens je opkomst en dergelijken is men ineens enthiousiast en vind men het geweldig , denk dat daar dan ook de sleutel ligt die aangepakt zal gaan worden de komende tijd.
Zodat duidelijk word wat we doen , wie we zijn dat weet men wel.
No Nuts....No Glory.... No Life !!!

Damned if we do , Doomed when we don't
Gebruikers-avatar
brombeer

Scouting groep: Paulus Zeeverkenners

Re: Heeft Scouting een imago probleem ?

Berichtdoor lisauntie » Di 14 Sep, 2010 08:46

Vrienden van mij die wel eens mee gaan zeiden dat ze iets heel anders hadden verwacht, en dat hoor je wel vaker her en der. sahi had gelijk wat betreft het "jonge woudlopers"-imago. Als er gewoon één keer per jaar een soort dag is waar iedere scout laat zien wat ze nou doen dan gaat dat imago vanzelf weg. Want, de Scout It Out is wel leuk met veel scouts enzo, maar het enige wat je dan te zien krijgt zijn mensen in uniform die in attracties gaan. De meeste kinderen moeten leren dat je je niet hoeft te schamen om een scout te zijn. Zoals Moesje zegt: "i'm proud to be a scout!"
lisauntie

Scouting groep: Tjarda Hillegom, Zuid-Holland

Berichtdoor no-one » Di 14 Sep, 2010 17:45

Ja, ik denk het wel. In mijn omgeving (ik ben docent) is een veel gehoorde opmerking over moeilijk functionerende kinderen dat ze maar naar de scouting moeten, want daar leren ze wel samenwerken. Dat merk ik soms ook bij mijn eigen groep. Het is een heel leuke groep kinderen, maar je hebt er wel een paar bijzondere gevallen tussen zitten, die nergens anders zouden kunnen functioneren. Scouting wordt dus gezien als een vergaarbak van moeilijke gevallen.

Ook het imago van scouting is nog steeds niet heel anders dan dat van de knopenleggende padvinder en de iedere dag een goede daad. Als ik dan ook nog eens bemerk dat er bij Scouting Nederland een nieuw uniform komt dat niet heel veel afwijkt van het oude uniform, behalve dan dat de kleuren veel grauwer zijn, de namen van de speltakken opgeheven worden en het S.C.O.U.T.S. concept, dan heb ik wel de neiging mij achter de oren te krabben en te denken dat men ook niet het imago wilt veranderen.

Waarom geen landelijke activiteitenweek plannen a la Jubjam met een grote opening en activiteiten voor iedereen en niet alleen voor scouts? Of een actieweek waarin het imago van scouting gemoderniseerd wordt?
De wereld is van iedereen, dus zorg er goed voor.
no-one

Scouting groep: Leeghwatergroep

Berichtdoor sahi » Di 14 Sep, 2010 19:00

wat no-one zegt, vind ik ook wel heel belangrijk om op te reageren. Het is nu echt een plek geworden om bijzondere kinderen heen te sturen, maar in mijn groep vind ik dat niet zo positief. ik heb nu 15 welpen, waarvan er 4 GEEN diagnose hebben... Dat trekt dus geen 'normale' kinderen meer aan, die vinden het namelijk niet zo leuk met al die gedragsgestoorde kinderen.
mijn vriendinnetje wil haar kindje later ook wel op scouting doen, maar niet als daar alleen maar autisten en ADHD'ers rondlopen. Daar wil zij haar kind niet steeds tussen hebben zitten...

Ik denk dat dit nu een groter probleem is, dan het leger-achtige knopen leggende imago.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 14 Sep, 2010 20:05

no-one schreef:Ja, ik denk het wel. In mijn omgeving (ik ben docent) is een veel gehoorde opmerking over moeilijk functionerende kinderen dat ze maar naar de scouting moeten, want daar leren ze wel samenwerken.
Maar dat is toch juist een goed imago? Dat betekent dat men denk dat Scouting een goede omgeving is. Dat kan inderdaad een probleem worden als er teveel zijn en daar moet je moet dan wat aan doen, maar het is geen slecht imago.

Als ik dan ook nog eens bemerk dat er bij Scouting Nederland een nieuw uniform komt dat niet heel veel afwijkt van het oude uniform, behalve dan dat de kleuren veel grauwer zijn, de namen van de speltakken opgeheven worden en het S.C.O.U.T.S. concept, dan heb ik wel de neiging mij achter de oren te krabben en te denken dat men ook niet het imago wilt veranderen.
Dat begrijp ik niet. Dat uniform was volgens de enquete de uitdrukkelijke wens van de leden. Van speltaknamen is alleen Roverscout nieuw (is de naam Stam dan beter voor het imago?). Wat is er fout aan SCOUTs?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor sahi » Wo 15 Sep, 2010 15:48

Ik heb in een enquete ook duidelijk aangegeven dat als we geen uniform zouden dragen, dan zijn we een clubje mensen bij elkaar die graag leuke dingen doen. met een uniform plak je er tenminste nog een naampje aanvast en heeft het een goede titel. Want de ene scouting groep is de andere niet en 'typische scouting activiteiten' zijn niet meer het knopen en kampvuur stoken (ook wel, maar er is nu veel meer wat ze 20 jaar terug nog niet deden misschien). Met een uniform maak je duidelijk waar je bij hoort en dat je een hobby met elkaar gemeen hebt. Niks mis mee toch?
Het uniform is juist wat losser ontworpen, zodat het leger achtige imago er vanaf is gegaan. En het valt in mijn omgeving in ieder geval heel goed.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor no-one » Do 16 Sep, 2010 20:36

Voor wat betreft die vergaarbak van probleemkinderen, je kan het zien als een positief iets van Scouting. Ik zie het eigenlijk meer als afvoergootje voor alle kinderen die nergens anders meer heen kunnen. Een soort van last resort. Dat levert onherroepelijk frictie op tussen 'normale' kinderen en kinderen met een zogenaamd rugzakje. Dat is niet het doel van scouting. We zijn nu eenmaal geen kinderopvang waar je om 13.00 uur je kind dumpt en weer om 17.00 uur ophaalt, zodat je even een dagje rust hebt. Het moet een plek zijn waar kinderen met plezier naar toegaan om met anderen iets te leuk te gaan doen.

Wat ik met mijn opsomming bedoelde, heeft niets te maken met de situatie binnen scouting, maar met hoe scouting omgaat met haar imago. Ik vind het belangrijker dat er vanuit scouting iets gedaan wordt aan bijvoorbeeld de beeldvorming naar buiten, dan dat men maar een nieuw uniform wilt introduceren, andere speltak namen etc. etc. Dat is misschien aardig voor binnen scouting, maar daar trek je geen nieuwe mensen mee aan.

Anderzijds denk ik wel dat scouting ook moet kijken in hoeverre ze wilt moderniseren en van haar roots wilt afwijken. Willen we nog steeds geassocieerd worden met de knopen leggende, corduroy dragende padvinder of willen we een andere imago uitdragen.
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 17 Sep, 2010 11:49

no-one schreef:Willen we nog steeds geassocieerd worden met de knopen leggende, corduroy dragende padvinder.
Ja, want dat doet Scouting nog steeds dus daar moet je je niet voor schamen. Hoe kun je zeilen zonder knopen? Corduroy was gewoon de jaren 60 mode en ligt ook tegenwoordig nog tussen de spijkerbroeken en afristbroeken. In BP's tijd droegen ze weer wat anders. De voetbal had vroeger ook ouderwetse kleren en schamen ze daar nu voor? En die dragen nog steeds korte broeken en lange kousen.

De basis van scouting is nog steeds leven in de natuur: hiken, varen, kampvuur, koken, knopen, pionieren, spelen, net als vroeger. Wie kan mij uitleggen wat er anders is aan de "nieuwe spelvisie" S.C.O.U.T.S dan de padvinderij?

Er is meer reden om trots te zijn voor het verleden:
- Het padvindersimago betekent ook grote degelijkheid, dus vertrouwen en dat is heel goed voor ouders die hun kinderen op de welpen willen doen. Ook leiders krijgen hierdoor veel vertrouwen van de ouders (missshien ehh... meer dat terecht).
- Bij Scouting kregen de verkenners 100 jaar geleden al zelfbestuur: niet de leiders meer de verkenners bepaalden wat de groep deed.
- BP was een groot voorstander van vrouwen-emancipatie. Bij Scouting mochten (moesten) meisjes hetzelfde doen als jongens. Niks breien en naaien, maar b.v. menigten in bedwang houden. Naar de voetbal mocht vrouwen pas tientallen jaren later en gemengd zijn die nog steeds niet.

Kortom, er is geen reden voor een negatief imago. Het is vooral een minderwaardigheidscomplex van Scouting zelf. Kijk naar de praktijk: heb je een goed programma dan zit je welpenhorde propvol. Kijk naar regionale/lokale kranten en TV: altijd positief. Maar wel steeds zeurende groepsvoorzitters die verklaren dat Scouting zo modern is, niet als vroeger, dus toegeven dat het vroeger slecht was en zo zelf iedere keer weer suggeren dat het imago terecht is. Niet doen dus.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor no-one » Zo 19 Sep, 2010 18:07

Het verschil met voetbal en scouting is dat voetbal met haar tijd meegegaan is en derhalve nu een miljardenindustrie is. Scouting heeft nog steeds het stoffige, oubollige imago.

En dat de verkenners 100 jaar geleden al mee mochten beslissen en dat de B.P (niet de oliegigant) voor vrouwenemancipatie was, klinkt allemaal leuk, maar dat is het voornamelijk voor de incrowd. Een buitenstaander die je wilt bereiken zal dat waarschijnlijk aan den bips oxideren.

Er is ook een verschil tussen imago en zelfbeeld. Zelfbeeld is hoe we er zelf tegen aan kijken, imago is hoe anderen er tegen aan kijken. Als scouts een negatief zelfbeeld hebben, dan ligt dat voornamelijk aan de scout zelf. Het imago is echter iets dat gevormd wordt en beschouwd wordt door anderen. Daarbij kunnen lokale afdelingen hartstikke leuke programma's hebben, het imago van scouting in het algemeen zal daardoor niet veranderen.

We mogen als scouts best trots zijn op ons verleden, maar wat is er mis met een beetje imago oppoetsen?
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 20 Sep, 2010 21:30

no-one schreef:maar wat is er mis met een beetje imago oppoetsen?
Niks, maar hoe wil dat je doen? Je imago is vechten tegen windmolens, want niemand weet wat dat precies is.

Wat moet er dan volgens jou gebeuren?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sahi » Di 21 Sep, 2010 08:16

is het niet handig om aan niet-scouts te vragen wat ze van scouting vinden? Dat geeft een realistischer beeld dan wat wij zelf bedenken hoe ze zouden kunnen denken.

op mijn werk vindt iedereen scouting hartstikke gaaf en niet omdat ik er op zit, maar gewoon omdat ze het gaaf vinden.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 25 Sep, 2010 19:34

Dat helpt ook niet, want het padvindersimago is een soort fata morgana: iedereen ziet het in de verte maar weet niet precies wat het is. Daar kun je niet tegen argumenteren. Daarbij wordt het vooral gebruikt door hokjes-denkers, die daarmee willen tonen hoeveel beter zij zijn. Ook scouts gebruiken het nogal eens om te denken dat ze zelf zo modern en vooruitstrevend zijn.

Belangrijker is dat het niet goed is om je met negatieve zaken bezig te houden. Veel beter is om er van uit te gaan dat de padvinderij goed was, maar altijd beter kan worden.
Kijk eens naar de scoutfit: hoeveel moeite, tijd en geld is daar niet aan besteed. En denk je dat een buitenstaander kan zien wie in uniform of scoutfit loopt?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sahi » Zo 26 Sep, 2010 09:00

ja buitenstaanders zien dat verschil!
ze zien de epauletten (zeg het ik het zo goed) niet meer, waardoor ze het er toch iets normaler en minder leger-achtig uit vinden zien.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 26 Sep, 2010 19:29

Dat geloof ik nooit: probeer het maar eens.

Dat zogenaamde militarisme is een mooi voorbeeld. Ten eerste is het fout, want Baden-Powell heeft Scouting met opzet niet-militaristisch gemaakt en dat is het dus ook nooit geweest. Maar de mensen zien het als een fata-morgana en verprutsen al hun goeie tijd om het te bestrijden. Toen ik leider werd waren de insignes de schuld, die kerstbomen moesten weg. Tien jaar later waren de twee borstzakjes het kwaad: het uniform kreeg er één, zoals een normale blouse. Nu zijn beide borstzakjes weer terug en SN levert vrachten insignes. Nu zijn de epauletten de klos, ook al zie je die overal op damesjassen en jeugdkleding. En al die tientallen jaren praten, ruzie, veranderen, en niemand die het opvalt.

Ik zou voorstellen: besteed al die tijd aan programma's, spelen, al die zaken die de leden belangrijk vinden. Dat is het enige wat helpt om Scouting groot te houden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein