FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:54
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Heeft Scouting een imago probleem ?

Scouting heeft een imago probleem

1) Nee beslist niet
4
6%
2) Valt best mee
27
39%
3) Een beetje
25
36%
4) Echt wel
11
16%
5) Heel erg
3
4%

Aantal stemmen : 70

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 07 Apr, 2006 19:52

Fok! schreef:Maar zou dat misschien komen omdat de zeeverkenners daar langer bij blijven (leeftijd-technisch gezien)
Het staat niet op hun site, maar ik denk dat ze t/m 17 jaar zijn, zoals vroeger gebruikelijk was. Bij ons deden we dat ook wel eens. Dat kan best als je een goed programma hebt en bootsen verantwoordelijkheid geeft. Ze zeilen daar natuurlijk ook op riskant water.
Maar dat kan niet de reden zijn. Waarom blijven die oudere dan, terwijl ze bij andere groepen weglopen?

Ik vroeg mijn oud-bootsman of het daar niet streng ongezellig was. Maar nee, het was net zo als bij onze groep (waar het er altijd ontspannen aan toe ging). Ik sprak laatst ook een boots en kwartiermeester die de KD bij een wedstrijd hadden gezien. Netjes, strikt opstellen. Natuurlijk noemden zij ze H..gastjes, maar tegelijk klonk uit hun woorden ontzag, want ze hadden wél gewonnen, waren wel erg goed.

Bij het uniform-onderwerp zag ik een (oude) aanvaring met de KD. Sebas vond hun "way of life een andere als die van mij" maar zei er eerlijk bij dat het een vooroordeel was. De KDscout reageerde helaas (maar begrijpelijk) nogal overgevoelig.
Maar kijk nou eens naar je studie of baan. Dat probeer je toch ook zo goed mogelijk te doen? Je wilt toch ook goed zeilen en wedstrijden winnen. Waarom dan zo neerbuigend over instructie in andere zaken (die de verkenners echt ook leuk vinden). Waarom moet het altijd maar weer gemakkelijk en gewoon. Waarom zou iemand op Scouting gaan als het "gewoon" is. Thuis is het ook gewoon. Bij Scouting moet het volgens mij apart zijn, bijzonder.

Dus: zijn we misschien niet een beetje ... jaloers??

Het stomme was dat ik dat ook gewoon niet uitgelegd kon krijgen.... :stupid:
Hoe zou je dat dan moeten doen? Het is hier al vaker gezegd: pas als je er op zit weet je hoe leuk het is. Maar wat begreep hij niet?. Je moet natuurlijk wel een beetje buitenmens zijn en voor mensen die twee straten verderop nog met de auto gaan is dat natuurlijk onbegrijpelijk.
Of niet? Het pionieren, om kampvuren zitten vinden sommige scouts op dit forum juist het ongewenste imago.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Fok! » Za 08 Apr, 2006 20:35

Dik Parlevliet schreef:Waarom blijven die oudere dan, terwijl ze bij andere groepen weglopen?
Misschien omdat het programma-aanbod voor de zeeverkennerswachten meer gestructureerd is? Bij de Wilde Vaart wordt het allemaal een wat losvaster programma.... Wat misschien resulteert in afhakerij van de leden?

Of niet? Het pionieren, om kampvuren zitten vinden sommige scouts op dit forum juist het ongewenste imago.
Kampvuur, gitaar en (modernere ;) ) liedjes zingen vind ik ook hartstikke gezellig!! Ben al hard aan het oefenen voor het Nawaka!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 08 Apr, 2006 21:32

Fok! schreef:programma-aanbod voor de zeeverkennerswachten meer gestructureerd is?
Dat denk ik ook. Maar blijkbaar vinden zelfs die oudere verkenners het imago niet erg en het werken in hun bak niet kinderachtig.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Wo 12 Apr, 2006 10:19

Ik had vorige week ook weer een discussie met een non-scout die erg zijn best deed om mijn enthousiasme over scouting ook te voelen, maar hij bleef het onbegrijpelijk vinden waarom ik en velen met mij ons zo met hart en ziel en alle gedrevenheid voor inzetten. Het stomme was dat ik dat ook gewoon niet uitgelegd kon krijgen.... :stupid:

Daar was ik al bang voor, want ik denk dat het voor velen binnen Scouting zo is. We weten gewoon niet meer wat ons produkt is en doet, zeg maar wat het oplevert voor de gebruikers.

Vaak vinden we dingen onzin omdat we niet begrijpen wat de functionaliteit ergens van is. Bij die KD groep is er blijkbaar sprake een strak regieme dat tot zichtbare resulaten leidt. Toch zettten mensen zich er gauw tegen af zonder echt te beseffen wat dat inhoudelijk en functioneel nu met zich meebrengt.

Ik ben ook geen psycholoog, maar weet uit ervaring dat een strak regieme een uitstekend scouting produkt oplevert met een hoop lol, je bent immers constant bezig vanuit een bepaalde focus. In het geval van de KD kan ik me voorstellen dat het gaat om kwaliteit en dat ze wedstrijdresulaten en ledenaantallen zien als hun meetbare doelstellingen.
En wees nou eerlijk wat is nu leuker dan lid te zijn van een winnend team ?
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 14 Apr, 2006 20:54

Kun je niet beter naar de praktijk kijken of het imago een probleem is? Kijk bijvoorbeeld eens rond op het Nawaka of tradtionele groepen kleiner of groter zijn dan "makkelijke" groepen. Is dat niet de "stem" van de verkenner?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Vr 14 Apr, 2006 23:28

Ja Dik goed idee, moet ook in de ledendata van Akela te zien zijn.
Alleen de factor groot is niet genoeg, want dat heeft ook te maken met de groepscapaciteit en de omvang van het verzorgingsgebied. Dat is het dus niet alleen
Misschien wel stabiliteit en ledenflow, wie weet ?

Misschien zijn we inderdaad zo in staat succesfactoren eruit te halen en zowat te leren. Het zou wel erg handig zijn om te weten wie het goed doet en waarom.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 15 Apr, 2006 16:22

Dat is volgens mij te ingewikkeld. Groot is zeker goed, daar willen verkenners blijven dus dat is hun "stem". Klein kan ook goed zijn maar is meestal toch een teken dat het (nog) niet helemaal goed zit.

Ik bedoel ook niet dat iedereen dan zo zou moeten worden. Een niet-traditionele groep kan even groot worden met een goed programma. Het gaat om het topic imago: is dat hinderlijk, kost het leden, moet je daarom traditionele scouting-onderdelen afschaffen? Als traditionele groepen groot zijn dan weet je in ieder geval dat je doelgroep er zelf geen problemen mee heeft.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor landsc_te_water » Ma 17 Apr, 2006 10:49

Maakt men er nu niet een scouting probleem van, door er veel aandacht aan tegeven.
Wil niemand echt meer een uniform aan?
Word dat probleem niet teveel opgeblazen?
Op voetbal draag je ook een uniform daar hoor je men niet over, o dat is dan weer anders, krijg ik tehoren.

Bij het openen uniform aan zodra het gedaan is kan ie weer uit, is dat dan zo erg?

Het is ook hoe ouders het overbrengen naar de kinderen toe.
Als hij/zij er positief tegen overstaat dan maakt het niet uit en kijk je er door heen.

Wat ik meestal zeg tegen mn welpen als een ander om hem lacht, moet je mee gaan lachen maar dan lach kje om hem/haar alleen weet hij/zij dat dan niet.

Ik vindt het pas stoer als je die bloes draagt dan dat je em in de kast hebt hangen omdat je dan bang bent om uitgelachen teworden.

1 Keer in Dotinchem met de stadsfeesten (reed met een taxi busje)werd het stoer gevonden als je je uniform aan had (dit werd oa georganiseerd met scouting) Alleen werden de jeugdleden niet seriues genomen, das dan weer minder.

Ik draag het uniform met plezier, maar niemand hoeft tegen me tezeggen wat ik er niet op mag zetten (kwa insigne's)

[Prettige Paasdagen aan allen]
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Burned » Do 27 Apr, 2006 15:35

volgens mij heeft scouting wel een imago probleem... was vandaaag weer iemand die zij dat ze bij zeeverkenners aan mensen die in een gebouw aan het knopen waren dacht... toen heb ik even haarfijn uitgelegt dat dat niet zo is en wat we wel doen (niet dat er veel interesse werd getoond maar ja...)
Geen idee welk idee het beste is
Gebruikers-avatar
Burned

Scouting groep: Tekakwitha Zeeverkenners Utrecht

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 27 Apr, 2006 18:19

Burned schreef:... was vandaaag weer iemand die zij dat ze bij zeeverkenners aan mensen die in een gebouw aan het knopen waren dacht... toen heb ik even haarfijn uitgelegt dat dat niet zo is ...
Maar wat is er dan fout aan? Schiemannen is toch één van de leuke dingen aan botenwerk? Hoe pionier je dan?

En als het iemand niet interresseert, wat kan je dat schelen? Er zijn zo veel mensen die ergens niet van houden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor landsc_te_water » Do 27 Apr, 2006 21:14

Idd, zolang jezelf het maar leuk vindt, of vindt je dat andere het ook leuk moeten vinden zodat jij het ook leuk gaat vinden? :stupid:

Door er lang over te blijven discusieren dan krijg je vanzelf het imago probleem.
Afschaffen van alles en alles over 1 kam strijken, dan nog weten welke richting. nee het imago maak je zelf.

Netzoals die anquete op 2010.scouting.nl aan hoeveel personen is die gestuurd cq ingevuld?
Het blijft een indicatie. En is dat uniform nou echt zo'n groot problem zodat je niet naar die groep/club gaat, bij het voetbal lopen ze allemaal in een uniform, daar hoor je men niet over.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 11 Jul, 2009 17:52

Ik las vandaag een artikel in de krant over IVN ecologische vakanties:
"Geitenwollensokken-imago is verleden lijd"
"Ecologische jongerenvakanties zijn niet cool"
"Het is dan ook zeker geen strafkamp"
"Wij drinken 's avonds ook gewoon een biertje, dat is helemaal niet verboden"
"Ik wist van te voren niet goed wat ik er van moest verwachten, maar het is nog veel leuker dan ik dacht. En helemaal niet suf en saai"

Leek letterlijk een Scoutingartikel.
Dus een stelling: het Scouting-image komt voor een belangrijk deel doordat ze in de natuur zitten en dat is niet cool bij de jeugd.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sjef » Wo 15 Jul, 2009 12:46

Is dat zo, is in de natuur hangen niet cool?

Moet je tegen alle motorbootjes met hangjeugd in de weekenden zeggen. Of 's avonds wat ergens bij een afgelegen rustig bankje zit..

Aan het oudbollige imago werken we zelf enerzijds hard aan mee, aan de andere kant proberen we te moderniseren.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Esgo!!!!! » Wo 15 Jul, 2009 14:05

Ik denk dat natuur onder jeugd niet 'in' is. De hangjeugd hangt op een bankje omdat ze dat niet thuis kunnen doen. Het maakt hun niets uit of dit midden in de stad is of in een park tussen de bomen. Misschien alleen omdat ze daar minder snel weg geschopt worden ligt hun voorkeur om tussen de bomen te hangen.

Ik denk dat veel jeugd vind dat natuur saai is omdat er naar hun idee niets gebeurt wat absoluut niet het geval is. Misschien gaat niet alles zo snel als ze (we) op de tv gewend zijn, maar er gebeurt zoveel in de natuur.

Volgens mij hebben toch veel mensen het idee dat het een soort leger voor jongeren is, vlaghijsen in uniform enzo.
!!!!HATSEFLATS!!!!
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

Scouting groep: Martinistam maar Musinga-Rijn'er in hart en nieren

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 15 Jul, 2009 19:24

Esgo!!!!! schreef:Volgens mij hebben toch veel mensen het idee dat het een soort leger voor jongeren is, vlaghijsen in uniform enzo.
Denk ik niet, in ieder geval niet onder de jeugd, want bij hen is het leger altijd cool (hard, stoer). Kijk maar naar de populariteit van vechtfilms.
De reputatie bij jeugdigen is juist dat scouting netjes, braaf, keurig is (dat zijn militairen niet) en dat is in de puberleeftijd niet cool. Het militaire leeft meer bij ouderen uit de jaren 70 van linkse huize, toen militair is heel ergs was.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein