FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:36
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Heeft Scouting een imago probleem ?

Scouting heeft een imago probleem

1) Nee beslist niet
4
6%
2) Valt best mee
27
39%
3) Een beetje
25
36%
4) Echt wel
11
16%
5) Heel erg
3
4%

Aantal stemmen : 70

Heeft Scouting een imago probleem ?

Berichtdoor rene » Wo 01 Feb, 2006 01:26

Een beetje vooruitlopend op het vervolgonderzoek scouting 2010;

Heeft Scouting een serieus imago probleem ?

Natuurlijk horen we negatieve opmerkingen over Scouting, net zoals de korfbal, de voetbal, de hockey etc... In dat opzicht onderscheiden we ons niet. Zit het imago probleem nu in ons eigen hoofd of denkt de buitenwacht echt zo slecht over ons ?

Ik ben geneigd te denken dat dit wel meevalt, zeker bij bij ouders, maar dat we onder wat oudere kinderen misschien wel een verkeerd imago hebben.

Wie hierover een mening heeft mag het hier zeggen.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Kapitein Iglo » Wo 01 Feb, 2006 02:08

Ik denk zeker dat scouting een imago-probleem heeft. Ik denk wel dit lastig is veranderen.

Ik denk gewoon dat er 2 verschillende soorten groepen mensen zijn.
Je heb mensen die kijken naar het (beter) ontwikkelen van de kinderen en je heb mensen die heel prestatie gericht zijn. Dit zullen ze ook meenemen in de opvoeding van de kinderen.
maatschappelijkbetrokken ouders -> kerkclubjes, rangers en scouting.
prestatiegerichte ouders-> sportclubs.
Gebruikers-avatar
Kapitein Iglo

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor Bart Houben » Wo 01 Feb, 2006 08:29

Bij veel mensen hebben een verkeerd beeld van scouting, die denken nog steeds dat het een club mensen is die knopen leggen en die de bossen intrekken om te kijken wat voor beestjes erin leven. Waterscouting is voor hun al helemaal onbekend.

De hiervoor genoemde indruk hadden mijn collega's ook toen ik kwam werken waar ik nu werk. Nu 4 jaar later hebben ze een veel beter beeld wat scouting nu precies in houd.

Wat ook tegenwerk is wat op tv komt, als er grote kampen zijn, zoals het Nawaka Het enige wat je dan op tv krijgt te zien zijn lammende en zuipende jeugd. Dit is nu ook niet echt bevorderlijk.
Gebruikers-avatar
Bart Houben

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep

Berichtdoor meneer_ei » Wo 01 Feb, 2006 11:45

Bart Houben schreef:(...)
Wat ook tegenwerk is wat op tv komt, als er grote kampen zijn, zoals het Nawaka Het enige wat je dan op tv krijgt te zien zijn lammende en zuipende jeugd. Dit is nu ook niet echt bevorderlijk.

Erg kort de bocht is dat toch juist wat de WiVa graag doet?
Als je van je bier-imago af wilt zul je daar zelf wat aan moeten doen!
Maar ik denk dat elke vereniging wel iets met bier heeft, denk maar aan de hockey-feesten, voetbal (=bier) en ga zo maar door.

Als scouting écht een slecht imago zou hebben, dan zou scouting niet bestaan. Ik denk dat ouders juist goed te spreken zijn over scouting. Het is vooral de jeugd die scouting niet kent. Onbekend maakt onbemind.
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor Geert » Wo 01 Feb, 2006 12:04

Juist de mensen die zich er niet in verdiept hebben, weten zeer weinig van scouting af. Bij hun komt dan ook al snel het ouderwetse beeld van scouting naarboven: knopen, heitje-voor-karweitje, strakke regels, enz... Naar mijn mening draagt het uniform hier ook erg aan bij, het is namelijk best ouderwets. Ook namen zoals hopman, welpen, vaandrig enz dragen hieraan bij.

Mensen die meer betrokken zijn bij scouting hebben in mijn ogen wel het juist beeld van een flexibele en actieve jeugdorganisatie die met spel de persoonlijke ontwikkeling bevorderd.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor cc-junk » Wo 01 Feb, 2006 15:33

Ik denk niet zo zeer dat we een imago probleem hebben. Waarom je zelf anders voor doen dan je bent. We leggen nog steeds knopen en gaan ook nog steeds wandelen in het bos.

Wat is het imago van een voetbal club: 11 lamlullen die achter een bal aan hobbelen. Hockey: het zelfde maar dan met een uit te kluiten gewassen golfstok. En na de wedstrijd zuipen.

Voor scouting is dat met een aantal lamlullen in een bos rondhollen of, voor de waterscouts, met ze 5-en een beetje in een stalen badkuip rond dobberen. En na de wedstrijd? precies...

Bij een voetbal club dragen ze, zelfs als het heel koud is, een korte broek en een t-shirt met sokken tot de knie. Dat doet mij dan weer denken aan scouting 100 jaar geleden. Wie is er nou niet met zijn tijd mee gegaan.

Het imagoprobleem zoals geschetst onderscheid zich in geen enkel opzicht van het imago wat voetbal heeft onder hockeyers. Voetballers zeggen hockey is voor mietjes, en hockeyers zeggen het omgekeerde.

Enige kanttekening is dat voetballers en hockeyers in grotere getalen zijn dan scouts. Dit levert het probleem dat als de hobbies op school aan bod komen scouting wordt bedreven door 1 iemand en die mag het dan opnemen tegen 5 voetballers.

als het omgekeerd zou zijn dan zou het voetbal zijn dat het imagoprobleem heeft.

Kort samenvattend denk ik dat we ons zelf een imagoprobleem hebben aangepraat. In werkelijkheid is er niet zo veel aan de hand.

Mijn persoonlijke mening over het uniform: het zit niet slecht, het is redelijk practisch door de opbergmogenlijkheden die het bied, het is een extra laag kleding wat weer prettig is bij zeilen bij koude weersomstandigheden. En als bonus zijn we herkenbaar als scouts. Zonder uniform komt een groepje scouts eerder over als hangjongeren dan als scouts. En als dat gebeurd dan hebben we een serieus imagoprobleem. Ik zeg niet dat we het uniform moeten afschaffen/behouden, maar wel dat het belangrijk is om herkenbaar te zijn als scouts.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor landsc_te_water » Wo 01 Feb, 2006 17:09

Bij mijn welpen zit er 1 die ook onder Judo zit en bij een leraar zat die minder prettige gevonden werd maar veranderen van avond was er niet bij want dat viel dan op een opkomst van de welpen en die wilde hij niet missen dat betekende voor hem dan stoppen met Scouting en daar was geen sprake van.

Van het weekend sprak ik iemand die Scouting eerst zag als, personen met kleding alla oude stijl padvinderij, sinds die tijd (al 2 jaar) denkt ze inmiddels er heel anders over.

Maar dat "oude" imago dat Scouting heeft zal je er niet uit krijgen, de mensen blijven zeggen dat het wel meer inhoud dan "oude dames helpen oversteken" etc...
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor rene » Do 02 Feb, 2006 00:35

cc-junk schreef:Zonder uniform komt een groepje scouts eerder over als hangjongeren dan als scouts. En als dat gebeurd dan hebben we een serieus imagoprobleem. Ik zeg niet dat we het uniform moeten afschaffen/behouden, maar wel dat het belangrijk is om herkenbaar te zijn als scouts.

Zo had ik het nog niet bekeken, leuke en interessante opmerking. (Kan dus ook een moesje worden.)
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor sjef » Do 02 Feb, 2006 08:47

Het is en blijft altijd een leuk fenomeen. De een is altijd heel positief over scouting, de ander blijft het een zuippartij vinden. Kijk maar eens hier want daar hebben we al flink over gepost.

:arrow: Persoonlijk denk ik dat scouting niet echt een imago-probleem heeft, het is hoe je het zelf ervaart. natuurlijk krijg je altijd vreemde opmerkingen als je in je uniform loopt, maar hoe ga je er dan zelf mee om.. Hoeveel trek je dat dan persoonlijk aan. :?:
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor sahi » Do 02 Feb, 2006 10:06

Ik heb gestemd op een beetje. jet is ten opzichte van een aantal jaar terug al heel wat verbeterd. wel zal altijd een opmerking van een leraar me bij blijven, na een spreekbeurt over scouting: 'wat goed dat je hierover durft te praten'.
ik reageerde doodleuk dat ik dat een beetje een rare opmerking was, omdat ik over mn hobby vertelde en niet over mn geaardheid, maar ik vond het toch een hele vreemde opmerking. degene die na mij moest had trouwens een heel judopak aan...

ik denk dus dat er wel mensen zijn met vooroordelen, maar als je er meer over verteld, vinden ze het allemaal wel leuk klinken. vooral rond mijn leeftijd vinden ze het hoge bier en sex gehalte wel erg leuk klinken.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Geert » Do 02 Feb, 2006 11:03

cc-junk schreef:Ik denk niet zo zeer dat we een imago probleem hebben. Waarom je zelf anders voor doen dan je bent. We leggen nog steeds knopen en gaan ook nog steeds wandelen in het bos.

Als je het zo schetst hebben we als Scouting een klein identiteits-probleem en een groter imago-probleem, maar het imago-probleem blijft. Misschien is het wel zo dat het algemene beeld dat mensen hebben van scouting (het imago) landelijk klopt met wat de sommige groepen doen (identiteit), maar voor velen klopt dit ook weer niet. Ik denk dat het beeld wat mensen hebben gewoon te beperkt is en gefocust op de oude denkbeelden van scouting waar dan ook de meeste nadruk op wordt gelegd en waarin de de media steeds op terug wordt gegrepen. Lekker makkelijk, stereotype.

De huidige scoutinggroepen in Nederland doen alleen zoveel meer dan wat de media schetst en de meeste mensen in hun hoofd hebben. Naast de kampvuren, heitje-voor-karweitje en hutten bouwen in het bos is er nog veel meer op scouting te doen met bijna alles het doel van de persoonlijke ontwikkeling. Groepen zoals water- en luchtscouting zelfs nog even buiten beschouwing gelaten.

Als scouting landelijk in de media komt is het of op de oude manier, of op de andere extreme manier van stapels bier en andere zaken. De weg ertussen waar verre weg het grootste deel van scouting zich mee bezig houdt krijgt in de media de minste aandacht.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor cc-junk » Do 02 Feb, 2006 14:31

Geert schreef:De huidige scoutinggroepen in Nederland doen alleen zoveel meer dan wat de media schetst en de meeste mensen in hun hoofd hebben. Naast de kampvuren, heitje-voor-karweitje en hutten bouwen in het bos is er nog veel meer op scouting te doen met bijna alles het doel van de persoonlijke ontwikkeling. Groepen zoals water- en luchtscouting zelfs nog even buiten beschouwing gelaten.

Je vergeet te vermelden dat dit nou juist de activiteiten zijn die de mensen buiten scouting zien. Wat jij in je clubhuis nog meer aan vette dingen doet wordt niet gezien. Het imago is nou eenmaal sterk afhankelijk van wat mensen zien van scouting.

Van dat bier-drink imago zie ik overigens maar weinig terug in wat mensen werkelijk van scouting denken. Maar iedereen begrijpt ook wel dat het bij scouting op dat gebied niet anders is als bij een voetbal/hockey club.

Wat betreft het oubollige imago wat ook iedere keer terug komt vind ik het volgende: Scouting is niet ouderwets ook niet modern, maar tijdloos! Wat weer niet betekend dat we niet met onze tijd mee gaan.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Kapitein Iglo » Do 02 Feb, 2006 15:14

Het beroerde is dat het imago gewoonweg niet zo goed is dan bv sportclubs ed.
Als je het heb over sponsoring van bv boten en hun onderhoud is er tegenwoordig geen bedrijf die je financieel of middelen kan sponsoren.
Een sportclub zet een bedrijfsnaam op t-shirts en hoppa, het levert geld op!
(Iemand nog tips en trucks?)
Gebruikers-avatar
Kapitein Iglo

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor Boekel » Do 09 Feb, 2006 00:35

Kapitein Iglo schreef:Het beroerde is dat het imago gewoonweg niet zo goed is dan bv sportclubs ed.
Als je het heb over sponsoring van bv boten en hun onderhoud is er tegenwoordig geen bedrijf die je financieel of middelen kan sponsoren.
Een sportclub zet een bedrijfsnaam op t-shirts en hoppa, het levert geld op!
(Iemand nog tips en trucks?)

Ik vind het wel meevallen hoor, bij sportclubs is het vaak met bedrijven die zelf connecties hebben met die club (eigenaar die zelf bij de club zit / zat, ouders, etc.).
Bij scouting is het net zo, kijk eens voor de grap wat we allemaal van de Shell hebben gehad (stoelen, complete keuken, toiletten, veel hout, 4wielige kar etc.). Verder van allerlij bedrijven / connecties verf gehad of met veel korting.

Nu met het bouwen van onze sleper merk je ook dat de spullen en het geld binnen komen via connecties, en we hebben in allerlij vormen al heel wat binnengehaald en kunnen voorlopig bouwen.

Voordeel wat sportclubs hebben is het ledenaantal (dus connecties), en veelal hebben ze hun velden en terreinen voor een habbekrats van de gemeente gehuurd. Ook worden subsidies op basis van het aantal jeugdleden uit de gemeente toegekend, de helft van onze leden komt uit buurgemeenten en daar krijgen we ook niet voor.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor sahi » Do 09 Feb, 2006 08:36

Ik had het heel toevallig gister over scouting met een paar mensen die er totaal niet mee bekend zijn. die denken dat je een kampvuur maakt met door zo'n stokje tussen je handen te rollen en dat je heel de middag knopen legt. verder vonden ze die rugzakken heel apart. eigenlijk dachten ze dat allemaal, omdat ze meteen aan de jonge woudlopers denken uit de Donald Duck.

Ik denk dat we een imago probleem hebben, omdat we niet genoeg laten zien wat we nog meer doen, behalve knopen leggen en grote dingen pionieren. doordat mensen niet weten wat scouting doet, denken ze aan dingen als de jonge woudlopers en militairen (wat het in het allereerste begin natuurlijk wel was).
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Volgende

Terug naar Discussieplein