FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:43
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Waterscouting & Zeekadetten

Berichtdoor sjef » Do 02 Aug, 2007 14:56

Jeader, al die argumenten gaan toch niet op. Een gezamelijk kamp wat gedragen wordt door Scouting NL. Dan ben je er toch? Dan kan je toch gebuik blijven maken van de mogelijkheden van Scouting NL plus nog wat extra gemakken wat de Zeekadetjes aan kennis/leveranciers hebben?

Bij Internationale scouts zou je ook dan geen gebruik kunnen maken, omdat het niet Landelijk, dan wel internationaal is...
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Jaeder » Do 02 Aug, 2007 17:02

Ik reageerde op de stelling van Sjef:
Een andere visie zou zijn: Nawaka is een gezellig Waterkamp met bootjesliefhebbers.

Niet op de stelling van een gezamenlijk kamp van SN en de zeekadetten.
Dan gelden de meeste van deze argumenten inderdaad niet meer.
Laatst gewijzigd door Jaeder op Do 02 Aug, 2007 17:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor zeekadet » Zo 05 Aug, 2007 15:33

was ik weer :P
Ik ben inderdaad een zeekadet van lemmer, maar ik ben door wedstrijdzeilerij al sinds april niet geweest.
dat onze kadetjes niet kunnen zeilen wist ik al, er wordt geen gestructureerd les in gegeven, meestal leren ze het door oudere kadetten die wel kunnen zeilen mee te gaan, maar die zijn er dit seizoen niet echt geweest.
ik ben normaal degene die ze nog wat probeert te leren, maar door mijn rang kan ik niet alles in eigen handen nemen. vanaf september ben ik weer aan boord om de vletten en tuigen op orde te krijgen, en volgend jaar de kadetten (echt) leren te zeilen.
en idd, de kadetten hebben te weinig kennis om zelf hun zeilen goed te zetten, dit is al 3 jaar een probleem :P, maar bij ons ligt de nadruk ook niet zo op het zeilen als het bij waterscouting is.

we hebben 2002 ons korpsschip gekocht nadat dat een hele poos had stil gelegen, dus zelf varen doet ze idd nog niet, op dit moment worden de hoofdmotoren weer opgebouwd met hulp van de prins willem zeeverkenners leiding/vaargroep/ondehoudsgroep, deze hebben een zusterschip.

het duwbootje wat er achter hangt is een franse bridge erection boat geloof ik, deze had kuren omdat deze onder water is gekomen toen ons schip van haar ankers brak, in een storm en tegen de dijk bij lelystad strandde tijdens ons zoka 2 weken geleden. daardoor werd de draai voor de sluis wat spannender :P
bij het stranden zijn trouwens ook onze vletten zwaar beschadigd( tuigen weg, zwaarden krom, en vletten lek)

zo dat was een groot verhaal :P wil je meer weten, zie onze site, staat een uitgebruid verslag over het bewuste zoka, en verslagen over hoe wij ons schip weer in orde brengenhttp://www.zkklemmer.nl

nu komt onze webmaster waarschijnlijk ook een kijkje in dit topic kijken, die zal misschien nog wat informatie geven of verbeteren mocht ie daar zin in hebben :P

Misschien moeten ze toch maar een dagje zeeverkenners doen... Razz

al eens geprobeerd :P :Afbeelding (1 april grap, we zouden op die dag officieel bij de zeeverkenners gevoeg worden, dus zijn we onze eigen operatie kerstboom ook maar begonnen :P
Laatst gewijzigd door zeekadet op Zo 05 Aug, 2007 15:50, in totaal 4 keer gewijzigd.
zeekadet

Berichtdoor Geertrui » Zo 05 Aug, 2007 19:53

Haha, bij de waterscouts zijn ook zat groepen die hun zeilvaardigheid niet zo heel goed op de rails hebben hoor Zeekadet, dus ik denk dat we daarin niet eens zoveel verschil kennen... Leuk om eens wat meer info te vinden over deze vorm van jeugdzeilen!
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor GdH » Ma 06 Aug, 2007 00:34

zeekadet schreef:nu komt onze webmaster waarschijnlijk ook een kijkje in dit topic kijken, die zal misschien nog wat informatie geven of verbeteren mocht ie daar zin in hebben :P

Haha, goed geraden. zag dat er gelinkt werd vanaf dit forum.
Onze site geeft voldoende informatie.
Rob schreef:Beetje offtopic:

Zitten de motoren nog in jullie schip of zijn ze kapot? Want jullie worden altijd naar binnen gesleept. Ging maar net goed trouwens zaterdag, de jachten werden al wat bang bij het keren.....
Wat is dat trouwens voor duwbootje wat erachter hing?

dan ga ik ook ff een beetje offtopic:
Zoals het deze zaterdag ging, doen wij het altijd. we doen dit truukje ongeveer 2 keer per jaar. Ook na het skutsjesilen wanneer het nog drukker is bij de sluis.
De sleepboot trekt het voorschip zo ver mogelijk het jachthaventje in, waarna de duwboot de draai inzet en het schip achteruit richting onze ligplaats trekt.
voor omstanders lijkt dit altijd maar net goed te gaan.(we krijgen vaker zulke reacties) maar alles is onder controle.
de duwboot is inderdaad een franse legerboot. deze heeft 2 schottel schroeven waardoor deze aardig manouvreerbaar is.

ontopic:
Wij zelf hebben qua scouting alleen contact met Prins Willem Zeeverkenners. vooral op het gebied omtrent onze wachtschepen die tot dezelfde klasse behoren werken we samen.
verder heb ik zelf weinig ervaring met scoutinggroepen.
ik vermoed wel dat zeeverkenners meer met de vletten (zeilen) bezig zijn, terwijl wij met de jeugd meer met activiteiten op het wachtschip bezig zijn zoals onderhoud (schilderen en schoonschippen), sleutelen (machine- en generatorkamer), NBCD (brandbestrijding), logistiek (kombuis), enz.
Ik heb er verder ook geen duidelijke mening over samenwerking (bijvoorbeeld activiteiten) tussen ZKK en ZV omdat ik hier geen ervaringen mee heb en mij niet laat leiden door vooroordelen of wat ik lees of hoor.

Ik sta overal voor open.
GdH

Berichtdoor Rob » Ma 06 Aug, 2007 08:11

GdH schreef:De sleepboot trekt het voorschip zo ver mogelijk het jachthaventje in, waarna de duwboot de draai inzet en het schip achteruit richting onze ligplaats trekt.

De fout die erin zit is het sleepbootje voor. Met zuidwesterwind, wat het was, kom je op het moment dat je de draai inzit dwars op de wind te liggen. Het sleepbootje wat ervoor ligt kan op het moment dat hij aan SB van jullie ligt helemaal niets uitvoeren, hooguit fender spelen.
Hij zou aan BB moeten blijven, dan kan hij veel beter afremmen, plus op dat moment dat hij afremt trekt hij je kop meteen de goede richting in, plus zo snel mogelijk in de wind. Hij kan hem helemaal alleen omtrekken, jullie duwbootje is dan alleen een hulpfunctie, terwijl hij nu de hoofdfunctie heeft.
Zoals jullie het nu doen is er geen B plan, mocht het duwbootje het niet redden dan beland je gewoon in het rijtje charterschepen naast de sluis...

Dit was overigens een conclusie van vele charterschippers die het elk jaar weer aanschouwen. En die ook erg onder de indruk zijn van jullie duwbootje, voor het geluid is helemaal super!!!
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor GdH » Ma 06 Aug, 2007 10:21

Rob schreef:Hij zou aan BB moeten blijven, dan kan hij veel beter afremmen, plus op dat moment dat hij afremt trekt hij je kop meteen de goede richting in,

ikzelf sta altijd op het achterdek waar ik met handgebaren en een porto de communicatie doe (geluid van de duwboot overstemt alles). op het achterdek dachten wij er ook zo over. maar goed, de duwboot kon het gelukkig wel aan.
Op het ijsselmeer met niet al te veel wind kunnen we het schip er mee besturen, en zelfs afmeren alleen met de duwboot is al eens gelukt.
maar de bedoeling is dat wij zo langzamerhand ook eens op eigen kracht er op uit gaan. misschien volgend jaar.

Rob schreef:Dit was overigens een conclusie van vele charterschippers die het elk jaar weer aanschouwen. En die ook erg onder de indruk zijn van jullie duwbootje, voor het geluid is helemaal super!!!

Deze duwboot mogen wij elke keer als we met het schip naar buiten gaan lenen van een aannemingsbedrijf in de grond- weg- en waterbouw.
zulke bootjes zijn er wel aardig veel in Nederland. tijdens sail 2005 heb ik er aardig wat gezien daar en in de grachten, alleen zijn ze vaak groen.
bij 'onze' zijn alleen de uitlaten aangepast.
we hebben er ook al eens een klipper mee door de sluis, de binnenhaven ingesleept. deze was de schroef verloren t.h.v. de vuurtoren. (de schroef hebben we later met behulp van een duiker ook weer voor hun terug gevonden.)
het zijn echt superdingen!
GdH

Re: Waterscouting & Zeekadetten

Berichtdoor wellewille » Wo 08 Feb, 2012 11:29

We zijn in 2005 heel dicht bij een nauwe samenwerking geweest.
De contacten op hoog niveau waren uitstekend, en natuurlijkzijn er wat culturele verschillen.
Nadat ik gestopt ben als voorzitter waterwerk, zijn de contacten ook weer verwaterd, heel jammer, want we konden elkaar heel goed aanvullen.
Ik voel het nog steeds als een iet afgemaakte klus, maar ik denk dat er geen kans meer is om deze af te maken.
Ex :vuist: dmiraal Hans Kelderman
Hans Kelderman
ex voorzitter LA/LBT Waterwerk
Gebruikers-avatar
wellewille

Scouting groep: ex voorztter LA/LBT Waterwerk

Vorige

Terug naar Discussieplein