FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:39
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Waterscouting & Zeekadetten

Berichtdoor landsc_te_water » Wo 20 Dec, 2006 18:15

Wij komen af en toe zeekaddetten tegen op het Grindgat.
En toen op het Nawaka, lagen ze aan subkamp Balder.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Admiral » Ma 08 Jan, 2007 22:57

Ik heb recentelijk wat ervaring opgedaan met een drietal korpsen

Van 2 volgde men de cursus MD in Rotterdam (Moerdijk en Schiedam)

Twee (Schiedam en Hellevoetsluis) hebben meegedaan aan het vlettenbouwproject.

Met name het korps in Schiedam was een prima partner
Nautisch goed onderlegd en heel correct in hun optreden

Maar...net als in Scouting,,, er zit een wereld van verschil tussen de diverse korpsen

Wat betreft de sponsoring door de marine, ik heb begrepen dat dit aardig is afgebouwd door de bezuinigingen op defensie en dat de korpsen het soms best wel moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen (ook al weer net als Scouting)

Ik heb geen enkel probleem om met zeekadetten samen te werken en iwe weet dat we in de toekomst nog wel eens verdere vormen van samenwerking kunnen gaan zien
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Loïs » Vr 12 Jan, 2007 17:52

Bij de groep waar ik zat, hadden we als buren (nouja, 6 boten verder op aan de kade) ook zeekadetten..
Tjah... Sommigen mensen (zoals ik) konden het op een gegeven moment wel met ze vinden, maar andere mensen die konden dat echt niet..
Nou hebben ze afgelopen jaar een domme actie gedaan.. Onze groep (de watergidsen dan) en de kadetten hadden op t zelfde weekend een weekend kampje op hetzelfde meer.. Nou hebben ze onwijs veel rotzooi getrapt.. We moesten zelfs de politie bellen..!!!!
Nou hebben hun dus de kansen vergooid en ik vond het ook een hele domme en zinloze actie...
Dus wij hebben niet zulke goede herinneringen aan zeekadetten.... (want dit was niet de eerste keer da ze een domme actie hadden.....)
Jammer, maar helaas...
Dat water is iets raars..... Maar wel onwijs leuk!
Gebruikers-avatar
Loïs

Scouting groep: waterscouting.com

Berichtdoor zeekadet » Do 26 Jul, 2007 12:29

Loïs schreef:Bij de groep waar ik zat, hadden we als buren (nouja, 6 boten verder op aan de kade) ook zeekadetten..
Tjah... Sommigen mensen (zoals ik) konden het op een gegeven moment wel met ze vinden, maar andere mensen die konden dat echt niet..
Nou hebben ze afgelopen jaar een domme actie gedaan.. Onze groep (de watergidsen dan) en de kadetten hadden op t zelfde weekend een weekend kampje op hetzelfde meer.. Nou hebben ze onwijs veel rotzooi getrapt.. We moesten zelfs de politie bellen..!!!!
Nou hebben hun dus de kansen vergooid en ik vond het ook een hele domme en zinloze actie...
Dus wij hebben niet zulke goede herinneringen aan zeekadetten.... (want dit was niet de eerste keer da ze een domme actie hadden.....)
Jammer, maar helaas...

das erg jammer. elk korps is anders, we worden alleen bij elkaar gehouden door een overkoepelende organisatie, verder is er vrij weinig het zelfde, veel korpsen gebruiken de zelfde lesboeken en het orderboek commandant is overal vrijwel hetzelfde, maar wij hebben inmiddels nieuwe lesboeken in de maak omdat de standaard erg verouderd zijn, nu hebben we een combinatie van scoutinglesboeken, leidraad voor zeilers, en een hele hoop van onszelf( auteursrechten zijn goed geregeld trouwens :P ) deze hopen we het nieuwe seizoen in gebruik te nemen.

ook de vorm van leiding geven is overal anders, bij andere korpsen wordt er nauwelijks op rangen gelet, maar bij de grote korpsen is dat wel noodzakelijk.
zeekadet

Berichtdoor Rob » Zo 29 Jul, 2007 17:02

Ze liggen hier ook in Lemmer, ik heb geen idee of iemand van dat korps toevallig meeleest, maar leer die jochies alsjeblieft eens hoe je een grootzeil aanslaat en het hijst, hetzelfde geldt voor een fok, want hoe ze alles erop hebben zitten slaat werkelijk alles......

[edit] Deze meneer zeekadet komt dus van het Lemster-korps... :P[/edit]

Ze commanderen trouwens aardig raak, helaas worden de zeilkwaliteiten van de kids er niet beter van.
Misschien moeten ze toch maar een dagje zeeverkenners doen... :P
Laatst gewijzigd door Rob op Zo 29 Jul, 2007 17:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor Rob » Zo 29 Jul, 2007 17:15

Beetje offtopic:

Zitten de motoren nog in jullie schip of zijn ze kapot? Want jullie worden altijd naar binnen gesleept. Ging maar net goed trouwens zaterdag, de jachten werden al wat bang bij het keren.....
Wat is dat trouwens voor duwbootje wat erachter hing?
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor sliefzeilertje » Ma 30 Jul, 2007 17:13

:arrow: Hoewel je zelf al aangeeft dat het offtopic is, is dit toch beter via de pb af te handelen, dan hier in het topic.
Laatst gewijzigd door sliefzeilertje op Ma 30 Jul, 2007 17:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Rob » Di 31 Jul, 2007 08:15

Vaak kan het een beetje off-topic gaan leiden tot een andere wending in een topic, splits het een maak er een nieuwe van, want je zal moeten toegeven dat er erg weinig nieuwe topics op WS.com verschijnen.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor sjef » Di 31 Jul, 2007 09:55

Toch kom je weer vaker op het forum Rob, ondanks dat er volgens jou weinig nieuwe topics verschijnen. Maar dat terzijde.

Wat ik me afvroeg is waarom er geen/weinig zeekadetten naar een Nawaka of zo komen. Ik heb er afgelopen Nawaka '06 geen gezien. Is dat omdat Nawaka echt een onderdeel is van Scouting NL? Een andere visie zou zijn: Nawaka is een gezellig Waterkamp met bootjesliefhebbers.

Het zou me overigens echt wel eens leuk lijken om een programma gezamelijk voor Wilde Vaart (16+) te draaien met de Kadetten. Hebben de Zeekadetten ook een gezamelijk kamp zoals Nawaka? En wanneer en waar is dat?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Moes » Di 31 Jul, 2007 13:33

Volgens mij waren er wel degelijk zeekadetten op Nawaka, daar staat mij iets van bij. Maar ik kan het me niet zo goed herinneren.

Ben wel benieuwd wat zeekadetten nou zoal doen en wat er zo anders is als Waterscouting.
Passie: laat je hart hand in hand gaan met de longen uit je lijf (Loesje)
Gebruikers-avatar
Moes

Scouting groep: Martinistam (Groningen)

Berichtdoor landsc_te_water » Di 31 Jul, 2007 17:35

sjef schreef:Ik heb er afgelopen Nawaka '06 geen gezien.

Toch waren ze er.
Moes schreef:Volgens mij waren er wel degelijk zeekadetten op Nawaka

Klopt.
Niet lang wellis waar maar hun schip lag afgemeerd op subkamp Balder.

En zelf zie ik ze, af en toe, bij het Grindgat in Oosterbeek.
Met hun vletten en meestal ook nog een zodiac (met een flink aantal pk's erachter), heb ook een keer hun "wachtschip" zien liggen.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Jaeder » Wo 01 Aug, 2007 07:06

sjef schreef:Wat ik me afvroeg is waarom er geen/weinig zeekadetten naar een Nawaka of zo komen. Ik heb er afgelopen Nawaka '06 geen gezien. Is dat omdat Nawaka echt een onderdeel is van Scouting NL? Een andere visie zou zijn: Nawaka is een gezellig Waterkamp met bootjesliefhebbers.

Nawaka is echt een kamp van Scouting Nederland. Er moet iemand organisatorisch verantwoordelijk voor zoiets zijn. Bovendien zit je met contracten voor leveranties e.d.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Moes » Wo 01 Aug, 2007 10:02

Leg dat eens uit, Jaeder....
Waarom is dat een probleem dan?
Passie: laat je hart hand in hand gaan met de longen uit je lijf (Loesje)
Gebruikers-avatar
Moes

Scouting groep: Martinistam (Groningen)

Berichtdoor doc » Wo 01 Aug, 2007 10:22

Ik weet dat ze er waren op het terrein, ze lagen aan de achterkant bij de dolfijnen met hun schip. Ze waren er niet heel het kamp volgens mij, heb ze ook niet echt zien rondlopen...maar ja in een t-shirt ziet iedereen er hetzelfde uit
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Jaeder » Do 02 Aug, 2007 06:35

Moes schreef:Leg dat eens uit, Jaeder....
Waarom is dat een probleem dan?

* Je moet een x aantal contracten opnieuw onderhandelen, doordat het dan maar om EEN evenement gaat wordt de prijs minder aantrekkelijk. Het kost meer tijd dan aan organisatie.
* Je moet dan een rechtspersoon oprichten, op zich niet heel veel werk maar het moet toch. Anders zit je met aansprakelijkheid
* Bij een financieel debacle heb je niet een grote som geld achter je staan.
* Het wordt dan moeilijker ongewenste figuren te weren
* Terrein vinden kan lastiger worden, omdat SN toch wat meer naam heeft
* Je kunt niet meer de ondersteuning van het LSC gebruiken, is ook op te lossen door daar weer iemand voor te vinden, maar dat moet toch maar even
* Je kunt materiaal uit Lelystad niet meer gebruiken of duurder betalen

Gewoon zelf een evenement opzetten kan heel goed, alle bovenstaande problemen kun je met de nodige moeite weer uitwissen. Maar die moeite gaat vooral een uitdaging zijn.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein