FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:55
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Water vs Landscouts

Berichtdoor Fok! » Do 05 Aug, 2004 23:07

meneer_ei schreef:Daarnaast heeft waterscouting mij ook een heel ander facet van sport doen leren kennen. Zeilen, roeien, wrikken en zwemmen zijn pittige sport-takken. Daarbij is de teamspirit erg belangrijk. Dat heb ik op het land nooit echt meegemaakt. (volgens mij heb ik net een verschil ontdekt)

Hmmm, even rustig over nadenken...

Dat is dus volgens mij echt waarom mensen van het waterwerk toleranter zijn dan landwerkers. In een vlet moet je het namelijk met z'n allen doen. Iemand die alles alleen doet krijgt het niet voor elkaar en iemand die niets doet, krijgt dat wel te horen van z'n baksmaten. Samenwerking in de vlet is zo belangrijk en ik heb al in veel gesprekken dit argument succesvol kunnen gebruiken over waarom waterscouts socialer zouden kúnnen zijn.

Overigens: scouting heeft natuurlijk ondanks de verschillende disciplines toch één wet. En daarin staat als laatste regel dat de scout zichzelf en anderen respecteert!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dwergje » Di 10 Aug, 2004 16:15

Even een anekdote vertellen:

Enkele weken terug hadden we met onze stam een survivalweekend in de Ardennen (ook kanoën natuurlijk ;)). Behoorlijk wat dingen waren om relatief grote hoogte. Zo ook de eerste 'geknoopte hangbrug' waar ik over heen moest. Gezien dat ik toch wel een beetje last van hoogtevrees heb...vond ik dat eigenlijk hélemaal niets. Maar terug was ook geen optie ;)
Halverwege die brug stond het huilen me flink nader dan het lachen. Op dat moment riep iemand die me stond aan te moedigen aan de overkant tegen me: Wil je soms even oefenen bij de landscouts?
Op een of ander manier zette me dat toch wel even aan om alle moed bij elkaar te rapen ;)
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor sartoootje » Di 14 Sep, 2004 13:08

eersxt zat ik ook bij een landspeltak en dat was ook errug leuk. maar ik ging een keertje kijken bij onze zeeverkenners en dat beviel me eerlijk gezegd wel meer. inmiddels ben ik bijna 4 jaar zeeverkenner dus het is misschien logish als ik zeg dat ik vind dat waterscouting leuker is dan landscouting. inmiddels is zijn bij ons de verkenners gestopt, wegens gebrek aan leden en leiding. :cry:
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor Maaike » Vr 29 Okt, 2004 10:36

ik heb 12 jaar landwerk gedaan is ook heel leuk maar de laatste jaren werd er niet zo veel meer georganiseert bij de explo's
toen ik met de voeten en boten experience 2000 was mee geweest vond ik het al heel leuk maar heb er nog 4 jaar over gedaan om over te gaan naar een leuke water groep
ik zit nu een jaar bij de nautilus delft en ben sinds de vakantie ook dolfijnen leiding
ik heb het er super naar me zin en het is elke keer een andere belevenis omdat het nooit hetzelfde gaat
concurentie met het land werk is er denk ik wel maar het is maar waar je van houd
zo zijn er bij onze verkenners al 2 over van mijn oude groep die ook wat anders wilde omdat ze het niet meer leuk vonden
Gebruikers-avatar
Maaike

Scouting groep: Nautilus Delft

Berichtdoor rene » Di 21 Dec, 2004 02:02

Ik snap de controverse niet zo, waarom het vesrchil tussen land en waterscouting zo aandikken ?

Het is blijkbaar iets dat hoort bij het waterwerk.

Omdat we ook als waterscouts graag typsiche landactiviteiten doen, hebben we de tok maar afgeschaft en een baret op gezet om ieedereen duidelijk te maken dat we de "mariniers" van scouting zijn.

Die tok was toch een duur onding en weinig praktisch.

Dat is dus het resultaat van een eendrachtige samenwerking tussen verkennersleiding en watercsout leiding.
De resultaten zijn er, nooit meer laatste op de patrouille-ronde-baks wedstrijden. En ook de vlotten race hebben ze gestaakt omdat we elk jaar toch alle bekers mee namen. Onze waterscouts konden echt goed pionieren en varen.

Er zijn natuurlijk wel verschillen en zeker voor de leiding, V leinding moet elek opkomst een goed doortimmert programma hebben. W- leiding is wat dat betreft veel meer relaxed.

Op de admiraliteitsraad was er eens ook een opmerking naar mijn kant als ex-V- leiding. Ik zei toen maar: Ik wordt te oud voor V-leiding, want het is te zwaar. had je die koppen moeten zien ! Toch schuilt er een stuk waarheid in. Omgekeerd is W-leindig veel diepgaander en technisch bekwaam. De wetten en techniek die hen omringt dwingt ze ertoe.

Dat is net zo leuk voor mij en wel wat rustiger, alhoewel er veel meer tijd in waterscouting gaat zitten, dan in "land" scouting vanwege als dat onderhoud.

Overigesn als verkenner ben ik vaak meegegaan met de Zeeverkenners op weekeind, we gooiden een zak aaardappels in een sloep en een tent en belevnme lekker kamperen op een eiland. Dat heeft me de lol in het zeilen bijgebracht. Pionieren, zwerven en al die typische verkennerszaken vind ik net zo leuk.

Wat ik vaak zie is dat waterscoutleiding daar heel weinig van weet en uiteindelijk toch saaie en weinig uitdagende programma's maakt.
Het wordt vaak een beetje routine gedrag.

Rene

rene
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Mang » Vr 24 Dec, 2004 00:40

ze hebben ook wel dingen gemeen... Landscouts kunnen ook best lief zijn
Gebruikers-avatar
Mang

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Ing » Vr 24 Dec, 2004 11:46

Ze hebben inderdaad wel dingen gemeen.
Er is alleen een andere mentaliteit, dat merk ik gewoon in het verschil tussen onze groep nu (alleen water) en hoe het ooit begonnen is (alleen land) we hebben daartussen een aantal jaar gemengd gehad.. en af en toe botste dat wel. Niet in het extreme hoor

Verder vind ik, uit ervaring, dat het aanbod van spel en programma bij de zv breder is. De zv doen in de winter nml bijan hetzelfde als de landverkenners het hele jaar door doen...

Beide heeft ook zijn voor en nadelen natuurlijk. Als je een erg druk kind hebt bijvoorbeeld (ADHD of wat dan ook) zal voor zo een kind landscouting beter zijn. In een druk kind namelijk ik een boot zit, kan hij hgeen kant op, zn energie niet kwijt en voor j het weet ben je hem kwijt als lid.

Maar jah... ikzelf kies natuurlijk waterscouting!!
Ing

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor sliefzeilertje » Vr 24 Dec, 2004 16:37

Rene schreef:Op de admiraliteitsraad was er eens ook een opmerking naar mijn kant als ex-V- leiding. Ik zei toen maar: Ik wordt te oud voor V-leiding, want het is te zwaar. had je die koppen moeten zien ! Toch schuilt er een stuk waarheid in. Omgekeerd is W-leindig veel diepgaander en technisch bekwaam. De wetten en techniek die hen omringt dwingt ze ertoe.

En wat bedoel je hier met een V-leiding of een W-leiding? Wordt me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. V-leiding is verkennersleiding? en W-leiding is water-leiding?

Rene schreef: Pionieren, zwerven en al die typische verkennerszaken vind ik net zo leuk.

Maar deze dingen kun je ook bij waterscouting doen. Ik denk dat je als zijnde waterscout een wat gevarieerder programma in elkaar kunt zetten. Op het land zijn enorm veel dingen te bedenken aan spellen en speurtochten en weet ik niet allemaal wat. Het voordeel van waterscouts is dat die dat ook allemaal kunnen doen, maar daarbij ook nog zeilen en spellen op het water doen, wat voor landscouts moeilijk is.

rene schreef:Ik snap de controverse niet zo, waarom het vesrchil tussen land en waterscouting zo aandikken ?

Die is er denk ik dus ook niet echt...een scout is een scout naar mijn idee.
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor marjolein » Vr 24 Dec, 2004 18:58

Fok! schreef:Dat is dus volgens mij echt waarom mensen van het waterwerk toleranter zijn dan landwerkers. In een vlet moet je het namelijk met z'n allen doen. Iemand die alles alleen doet krijgt het niet voor elkaar en iemand die niets doet, krijgt dat wel te horen van z'n baksmaten.

Helemaal mee eens!

Taai taai poppetjes lijmen, en schuursponsjes tot sneeuwpoppen verbouwen heeft naar mijn mening niet veel teamverband nodig.. Áls het dat als heeft..
marjolein

Scouting groep: Klimopgroep

Berichtdoor Henk Poley » Vr 24 Dec, 2004 20:42

W-leiding = Wilde Vaart Leiding? maybe? (zou alleen niet weten wat voor "wetten en techniek" hen er toe dwingen om meer bekwaam te zijn)
“If you want to build a ship, don't drum up people together to collect wood and don't assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea” - Antoine de Saint-Exupéry
Gebruikers-avatar
Henk Poley
Sitecrew

Scouting groep: Vita Nova

Berichtdoor Ras » Za 25 Dec, 2004 01:16

Toleranter?? Vreemd. Wij hebben vrijwel nooit over verschil tussen water en landscouting, en dan bedoel ik het onderscheid maken hiertussen. Het lijkt wel of waterscouts altijd onderscheid maken tussen waterscouting en landscouting, en dat ze het verschil flink, zoals al gezegd is, willen aandikken. Net of het een beter is dan het ander.
Ik zit nu al jaren bij mijn groep, een landgroep, en ik vind het nog steeds harstikke kick allemaal. Maar ik ben bijvoorbeeld ook mee geweest met de Natte expeditie, een weekend varen, en dat vond ik ook harstikke leuk (en niet alleen om het feit dat ik er nog wat leuke vrienden aan heb overgehouden).
En mentaliteit..dat verschilt per groep, neit per onderdeel. Ik heb al meerdere kampen met dezelfde personen meegemaakt, en daardoor heb ik met diegene best een hechte band opgebouwd, ook door het samendoen. Want dat samendoen, dat gebeurd echt niet alleen op een vlet, dat komt bij heel veel dingen kijken. Van het draaien van een simpele opkomst, tot het organiseren van een compleet 8-daags zomerkamp. Of dacht je dat het pionieren van een 30 meter hoge zendmast in je eentje doet?
Voor beide groepen geld dat je veel verschillende en toffe dingen kunt doen en dat onderscheid...de een lol op het land, de ander op het water: ieder z'n ding.
I don't know if we're ever gonna see, tell me what's gone wrong with society.
I don't just what went wrong all that I know it's gone on too long. - Pennywise (Time Marches On)
Gebruikers-avatar
Ras

Scouting groep: Panoord, Zwijndrecht

Berichtdoor sahi » Za 25 Dec, 2004 14:09

ik denk wel dat dat waar is. als ik bij een landgroep ben, dan hoor je helemaal nix over waterscouts. de manier waarop hun touwen opschieten is egt zon landscout manier en als je ze dan uitmaakt voor landscouts vinden ze dat vreemd. bij mij op de groep maken we wel regelmatig opmerkingen over landscouts. als iemand iets doet wat waterscouts normaal nooit doen, wordt je uitgemaakt voor landscout. dan is het een soort scheldwoord. een verkennersleiding wou mij een keer voor de grap gaan schorsen omdat ik aan het pionieren was. terwijl landscouts het alleen maar tof vinden om een keertje te gaan zeilen ofzow. iemand die ik ken van de jamboree wil heel graag met mensen van haar groep een opkomst meedraaien met waterscouts. ik denk dus dat het wel waar is dat landscouts toleranter zijn dan waterscouts.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Ras » Za 25 Dec, 2004 23:44

En bij sommige opmerkingen hier heb ik ook zeer sterk het idee dat sommige mensen nog nooit een kijkje hebben genomen bij een landgroep, en dus beetje vooroordelen rondspuien. Foei zeg

En even tussendoor...dat opschieten doen wij volgens mij inderdaad anders. Maar de manier is net zo goed, er komen zo nooit kinken in het touw, maar onze is iets sneller, en zo kan je ze beter ophangen in de materiaalloods aan de touwhaken. Maar dat is verder niet belangrijk :P
I don't know if we're ever gonna see, tell me what's gone wrong with society.
I don't just what went wrong all that I know it's gone on too long. - Pennywise (Time Marches On)
Gebruikers-avatar
Ras

Scouting groep: Panoord, Zwijndrecht

Berichtdoor sahi » Zo 26 Dec, 2004 01:03

van oorsprong is scouting ook alleen maar voor op het land... dat er nou een paar mensen zijn geweest die hun mensjes in uniform op een boot hebben gezet...
(goh ik begin bijna te denken dat mijn groep gelijk heeft. ze denken dat iemand bezig is mij te bekeren en niet anti land te zijn :P)
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Sk8rBoY » Zo 26 Dec, 2004 01:06

hmmm... bij ons was er een jaar of 10 geleden zoveel haat rivaliteit dat men elkaar bijna de hersens in sloeg omdat het een landscout/waterscout was..
Ook werden ramen van elkaars gebouw dichtgetimmerd, deuren vastgezet enz.
Nu gaat hte weer stukken beter en is er zaterdag zelfs een gezamelijk spel gedaan!
as finishing touch God created the DUTCH
Gebruikers-avatar
Sk8rBoY

Scouting groep: scouting oostburg

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein