FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 08:44
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Waterscouting 3.0

Waterscouting 3.0

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 11 Jun, 2015 09:21

Uit topic "Kleine Vlootraad 25 oktober 2014":
Dik Parlevliet schreef:
rene schreef:Als ik zo dat verslag lees, bekruipt me het gevoel dat er onderstromen waren die je zou kunnen uitleggen dat er een grens voor waterscouting overschreden is.Toch opvallend dat niemand hier iets zegt over de wijze waarop waterscouting in de coulissen van scouting verdwenen is.
Kun je wat concreter zijn?

rene schreef:1e of 2e zin ?

Eigenlijk allebei, want ik krijg de indruk dat de 2e zin jouw antwoord is op de 1e.

Ik ben van de week opgebeld door Alexander Haccou over een aantal onderwerpen die bij nader inzien te maken hebben met Waterscouting3.0. Ik las al eens eerder berichten over waterscouting die meer geintegreerd moet worden in scouting, waarbij ik me afvroeg of dat in de praktijk nu werkelijk een probleem is. Het zou kunnen in de landelijke organisatie, die ken ik niet.
Als regiobestuurder ga ik sinds kort de groepen langs en hoor inderdaad soms gemopper over afwezige water-insignes (nu opgelost geloof ik) en waterscouts denken ze al snel dat ze er niet bij horen (of niet willen horen??). Maar als ik naar de praktijk kijk, dan zie ik weinig verschil tussen land- en zeeverkennersgroepen. De meeste speltakken zijn eilandjes die maar weinig gebruik maken van het landelijke spel, en dat geldt ook voor landverkenners.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Re: Waterscouting 3.0

Berichtdoor cc-junk » Do 18 Jun, 2015 02:47

Kan iemand uitleggen wat waterscouting 3.0 is? Ik heb de term nu via diverse kanalen zien passeren maar een heldere omschrijving vind ik niet terug.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor waterratje » Do 18 Jun, 2015 15:28

Hier ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Heb het idee dat dit uit de landelijke raad of de kvr voort gekomen is, maar wat het nou precies inhoud??
Nannie van der Wiele 45 jaar!!! 1969-2014

http://www.nannievdwiele.nl
Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Scouting groep: Nannie van der Wiele

Berichtdoor Marten van Leerdam » Do 18 Jun, 2015 17:12

Is op google toch wel ea over te vinden.
Zo te lezen de integratie tussen Scouting Nederland en Waterscouting qua aanbieding van ondersteuning, spelmateriaal, etc en het inventariseren van de wensen van Waterscouting tegenwoordig (qua leden / staf, etc).

https://www.scouting.nl/downloads/bestu ... -2015/file

https://www.scouting.nl/downloads/bestu ... -2015/file
Marten van Leerdam

Scouting groep: Scouting Baracuda Zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 21 Jun, 2015 14:01

Bij de opzet van het nieuwe spel in 2010 is de admiraliteit gevraagd om mensen af te vaardigen, maar die waren er niet. Daardoor zat er geen water in het nieuwe spel, al zijn daar later wel ZV-insignes aan toegevoegd. Ik krijg de indruk dat Waterscouting 3.0 een project is om vanuit het land weer aandacht aan ZV te besteden. Het bestaat uit een boel kleine projectjes met verbeteringen.
Over het integreren in het nieuwe spel (doorlopende leerlijn) heb ik mijn twijfels, want die wordt door de landverkenners al nauwelijks gebruikt.

\Wat ik hierboven bedoelde was dat de ZV naar mijn indruk helemaal niet zo los van Scouting staat en het een minder groot probleem is dan vanuit de ZV wel eens wordt gesteld. Er hoeft niet zoveel geïntegreerd te worden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Vr 03 Jul, 2015 00:53

Hallo Dik,

Wat er verloren is gegaan is de centrale productondersteuning voor waterscouting.
Het is me te kort door de bocht om te zeggen dat er geen mensen aan willen meewerken.

Nu zitten we in de situatie dat er vrijwel niks meer gecoördineerd en gemaakt wordt voor waterscouting.
Het is een beetje gezamenlijke spelactiviteiten waarmee we ons nog bezighouden.

Naast (be)sturing ontbreekt ook de koers en dan loop je op de klippen.

Waterscouting is een andere tak van sport, zeg ik als oud hopman.
Waterscouting is ook een uniek product, zeg ik als marketingman
Als waterscouting groei en continuïteit moet krijgen moet je het in de markt houden als zelfstandig product, zeg ik als productmanager.

Ik heb ook contact gehad met Alexander, maar wat ik beluister is dat zijn gereedschapskoffer er niet is en dat hij vreselijke moeite heeft kop en staart te vinden.Het lijkt op mission impossible, waar hij opgezet is.

Scouting heeft één belangrijke handicap en dat is veel luchtfietsen en weinig watertrappen.
Dat is een andere manier om te zeggen dat de basics uit het oog verloren zijn.

Als je waterscouting 3.0 wilt doen, betekent het dat je erkent 2x gefaald te hebben.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 05 Jul, 2015 16:47

Voor landverkenners is wel ondersteuning, maakt dat gebruikt niemand (hier in de regio). Dus zie ik in de praktijk weinig verschil tussen zee- en landverkennen. Beide doen hun eigen programma, zoals ze altijd al tijd gewend waren, en met succes (ik kijk even alleen naar het spel). Landverkennen doet het hier goed, maar zeeverkennen doet het zelfs beter.

Alexander en waterscouting 3.0 lijkt me ook een mission impossible omdat er niet veel mis is met zeeverkennen. Als je al iets wil doen dan zul je eerst naar de wachten moeten gaan en daar eens rondkijken (ga ik na de zomer doen). Inderdaad back to basics.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Ma 06 Jul, 2015 15:31

Dik,

Voordat we een oeverloze discussie aangaan:
Wat zijn je meetpunten die je hanteert om succes aan af te meten ?

Ik kijk wat er landelijk gebeurt, en jij in Regio Holland midden, op welke punten verwacht dat dit representatief is ?
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 07 Jul, 2015 08:54

Een goede troep/wacht heeft óf meer dan 23 leden óf meer leden dan zijn horde.
In mijn regio zijn veel wachten met meer dan 23 leden. Als je kijkt naar beide criteria dan is er niet veel verschil met de landverkenners. Of dit representatief is weet ik niet. Hollands Midden is naar ons idee een goed lopende regio.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat voor een succesvolle scouting niet eens zoveel nodig is: een leuk programma en een goede sfeer. Wat scouts vooral willen is een gezellige actieve tijd met hun leeftijdsgenoten. Het hoeft niet eens heel bijzonder te zijn, en het is al gauw leuker dan thuis rondhangen.

Ik heb wel het idee dat regelmatig door omstandigheden een wacht in elkaar zakt, fuseert, of met een meisjesgroep samengaat, maar het oprichten van nieuwe wachten gebeurt nauwelijks. Dat hoor ik regelmatig als leiders over hun verleden praten. Ook het splitsen van een grote wacht in twee wachten is een enorme hobbel. Dus wat jij al eerder constateerde.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Do 09 Jul, 2015 13:02

Dik,

Dat is wat er ook uit de nulmeting is gekomen, ik zal je wat privé sturen erover.
De omvang van een groep hangt vooral samen met de hoeveelheid leiding en het feit of de groep zelf in staat is voldoende leiding te krijgen (vnl. uit eigen leden).

Het succes van een groep heeft niet alleen te maken met het intern functioneren, maar ook met de marktontwikkeling, zeg het aantal kinderen in de omgeving.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 13 Jul, 2015 08:38

De vraag is of je meer leden krijgt met meer leiding of andersom. Dat geldt voor alle succesfactoren: wat veroorzaakt wat? Onze regio heeft 23 wachten waarvan er 19 goed zijn volgens mijn criteria. Daar mag je toch tevreden over zijn?

Mijn ambities zijn beperkt en praktisch. Ik bezoek groepen en probeer er achter te komen waarom ze zoveel of weinig leden hebben en of de regio hun daarbij ten dienste kan staan. Bij veel interne oorzaken kan je gewoon niets doen en je moet accepteren dat altijd een deel van de wachten een risico is.

Ik zie in ieder geval dat in sommige gemeenten het scoutingaandeel 2% van de jeugd is en bij andere 10%. Volgens mij is er dus voldoende jeugd. Ik vermoed/hoop dat er het meeste te halen valt in de juiste ledenwerving. Ik ga na de zomervakantie naar hordes en wachten, dus ben benieuwd wat daar uitkomt.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Jaeder » Zo 26 Jul, 2015 09:22

Het vreemde bij Waterscouting is dat voor besturen e.d. er altijd wel waterscouts te porren te zijn (verhoudingsgewijs zitten er veel waterscouts in algemene besturen). Maar voor daadwerkelijk dingen doen bij landelijke activiteiten, programma's maken, regiospelen, Spel e.d. is het een drama om waterscouts te vinden. Dat duidt toch wel op een onevenredige voorkeur voor (algemeen) besturen bij veel waterscouts. Ik zie het al op regio-niveau. Als de meeste waterscouts daarvoor kiezen moet er ook niet gezeurd worden dat het programma niet op waterscouts gericht is. De beste manier van invloed krijgen is met mensen dingen doen.... participatie om een fout woord te gebruiken. Geloven dat de democratie binnen de vereniging werkt is onzin. De beste resultaten heb ik altijd bereikt buiten de democratische kanalen om. Een democratisch besluit is geen eindbesluit, uitvoerders bepalen het einde.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Jaeder » Vr 28 Aug, 2015 16:20

Misschien niet helemaal Waterscouting 3.0, maar wel een gelegenheid om kennis te maken met Scouting Nederland, Alexander Haccou en nog veel meer mensen uit het Waterwerk is de Waterwerkspeldag.

Varen is leuk om te doen, maar het varen zelf kan ook leuker met een goed programma... zelfs de dingen die je op de wal doet. Op de waterwerkdag maak je kennis met ideeën voor je opkomsten en deel je met elkaar jullie eigen ideeën. Op de dag zelf zijn er workshops en is er een infomarkt. Er is ook volop ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen. Ben je leiding of geïnteresseerd in programma's of spel binnen het waterwerk, geef je dan op voor de waterwerkdag op 4 oktober a.s. De waterwerkdag zal plaatsvinden in Nijkerk.

Inschrijving via SOL (evenementen)
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Terug naar Discussieplein