FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:11
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Wie is wat in SN?

Wie is wat in SN?

Berichtdoor Admiral » Wo 04 Jan, 2012 15:02

Beste Mensen,

Wie is nu feitelijk wat in Scouting Nederland (die democratische organisatie die zo openlijk communceert , naar men zegt)

Ik verkeer in de mening dat de directeur van SN nog mevr van Meershoek is, maar vindt de nodige post ondertekend door de heer Brochard die ondertekend als waarnemend directeur ???

Ik heb begrepen dat de heer Koopman (CDA) is afgetreden als voorzitter en dat er een opvolger (VVD) is benoemd.
Bevstiging hiervan heb ik nog nergens officieel kunnen lezen?

Geef mij dan maar Groot Brittanie. Daar hebben ze een "Chief Scout" dat is momenteel de presentator van het exytreme survival programma op Disc overy. Tegenwoordig is het scouting insigne duidelijk te zien op zijn anaorak

Ik begrijp waarom zoveel nieuwe leden in de UK zijn toegetreden tot scouting.
Ik vraag mij af of we het zelfde resultaat gaan boeken met onze nieuwe voorzitter?
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Re: Wie is wat in SN?

Berichtdoor doc » Wo 04 Jan, 2012 15:39

Hier staat een overzicht, loopt iets achter:

https://www.scouting.nl/publiek/ontdek/organisatie

Willemien van Meershoek is idd de directeur, maar van het LSC, oftewel het bedrijf Scouting Nederland met de Scoutshop e.d. Koos Brochard was daar waarnemend, maar intussen is Willemien weer vol aan de bak. Dit zijn betaalde mensen.

Ger Koopmans is opgevolgd door Boudewijn Revis. Hij is de nieuwe voorzitter van het bestuur van de vereniging Scouting Nederland. De vereniging laat een deel van zijn taken uitvoeren door het LSC. Dit zijn vrijwiliggers.

Boudewijn is dus de baas van Willemien (maar is wel een vrijwilliger)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Admiral » Wo 04 Jan, 2012 21:08

Doc,
het onderschijd is en was mij duidelijk

Maar als niet ingelicht lid van onze club, heb ik mijn vraagtekens als ik uit andere bronnen dan SN moet vernemen dat er een nieuwe voorzitter is en vroeg ik mij af asl de ondertekening van Koos veranderd naar "waarnemend"

Waarom geen duidelijke informatie naar ons, de leden

Maar OK ik snap nu dat Willemein weer terug is en dat Koos tijdelijk waarnemend was

Blijft mijn punt om een "rolmodel" binnen ons bestuuur te krijgen
Admiral

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 04 Jan, 2012 23:06

Volgens mij heeft SN nooit een rolmodel gehad, altijd een (vrij onzichtbare) bestuurder. Ik heb trouwens begrepen dat er in Engeland ook een bestuurder/voorzitter is die het echte werk doet. The Chief Scout is een soort eretitel, iemand die reclame maakt maar niet een echte voorzitter is of actief scoutinwerk doet.

Waar ik me op het scoutforum ook over heb verbaast (juist bij de landverkenners dus) dat Bear Grylls hier helemaal niet aanslaat en niet wordt gebruikt. Je zou toch zeggen dat outdoor de kern is van Scouting en dat een spectaculaire avonturier met scouting-insigne dus het ideale reclame-middel zou zijn. Maar SN gebruikt het niet, landverkenners-leiders ook niet (met spelen) maar ook de leden lijken het programma niet te zien. Dat terwijl mijn collega's op de zaak bijna iedere aflevering kunnen navertellen.

Waarom? Ik weet het niet. Ik vermoed dat scouting meer stads-scouting is geworden. Het bos niet als een avontuurlijke plek, maar een park waar je spelletjes doet. SN is misschien ook te pedagogisch geworden, een club voor fatsoenlijke culturele veilige spelletjes. Of misschien de komst van meisjes, die wat minder met ruige natuur hebben?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Wo 04 Jan, 2012 23:45

We hebben altijd Maxima nog... Ik vermoed dat die functie van chief scout het zelfde inhoud als beschermvrouwe?

Niet dat ik denk dat die de populariteit van Scouting echt vooruit helpt, maar dat ff los, de vraag is: Is die functieomschrijving een beetje gelijkwaardig?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 05 Jan, 2012 10:10

Maxima doet minder. Zij beveelt hiermee vooral Scouting aan en komt een enkele keer langs. Haar reputatie straalt dus op Scouting af, vooral voor de maatschappij: overheid, ouders, pers enz. Voor leden misschien minder, al vinden ze het best wel leuk. Maar het is geen scout-rolmodel (en ook niet zo bedoeld).

Bear is echt lid van scouting, met uniform, en meer actief, ik heb begrepen vooral om meer leiders bij Scouting te krijgen. Hij is het gezicht van Scouting naar buiten toe. Bear is vroeger ook scout geweest.
Chief Scout was de eretitel die Scouting destijds aan Baden-Powell heeft gegeven.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Admiral » Do 05 Jan, 2012 10:53

Vanmorgen was er weer een BBC programma met een leidster en een welp, erg positief (wanneer zijn wij weer eens positief op nationale TV)
In de UK staan momenteel 53.000 kinderen op de wachtlijst om scout te mogen worden.
Ik ben jaloers

wat doen wij (SN) fout en Scout UK goed?
Admiral

Berichtdoor Fok! » Do 05 Jan, 2012 11:06

Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Mastru » Do 05 Jan, 2012 13:10

Misschien moet maxima voortaan in een mooi (blauw) uniform op tv komen...
En die koets is zo afgezaagd. ik zie een vlet op een trailer...
Gebruikers-avatar
Mastru

Scouting groep: Prins Bernhard

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 05 Jan, 2012 13:24

Admiral schreef:V ab=nmorgen was er weer een BBC programma met een leidster en een welp, erg positief (wanneer zijn wij weer eens positief op nationale TV)In de UK staan momenteel 53.000 kinderen op de wachtlijst om scout te mogen worden. Ik ben jaloerswat doen wij (SN) fout en Scout UK goed?
Bij 100 jaar scouting zag ik vooral negatieve BBC-programnma's. Ook in Nederland zijn er veel wachtlijsten en dat kan ook veroorzaakt worden door een tekort aan leiders. Bepalend is of het aantal leden stijgt of zakt

Bear Grylls kan inderdaad effect hebben omdat hij Engelsman is met een programma op BBC. In Nederland zit hij op Discovery waar jongeren misschien niet veel naar kijken. De gebruikelijke Nederlandse zenders hebben op outdoor-gebied vooral vrouwenprogramma's (die kopen de advertentie-producten).
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor dconel » Do 05 Jan, 2012 15:21

Dik Parlevliet schreef:Waarom? Ik weet het niet. Ik vermoed dat scouting meer stads-scouting is geworden. Het bos niet als een avontuurlijke plek, maar een park waar je spelletjes doet. SN is misschien ook te pedagogisch geworden, een club voor fatsoenlijke culturele veilige spelletjes. Of misschien de komst van meisjes, die wat minder met ruige natuur hebben?

Gedver! Zeg niet van die vieze dingen alsjeblieft :P Maar dat pedagogisch verantwoorde geknuffel komt m'n neus ondertussen wel uit ja..
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Leidse Stadjer » Do 05 Jan, 2012 20:09

Mijn meidengroep stamt uit 1927, dus dan zou scouting al binnen twintig jaar na oprichting softer zijn geworden..

Mijn ouders waren geen scouts, maar kan me wel voorstellen dat er in (bijvoorbeeld) de jaren zestig meer ruige natuur/ruige spelen mogelijk waren dan later (jaren negentig/jaren 00/nu). Iets meer natuurgebieden ipv recreatiegebieden met alle bijbehorende regels.
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 05 Jan, 2012 22:48

Meisjesgroepen hadden/hebben ook een ander soort programma. Dat zie ik in Katwijk al duidelijk. Dat is op zich geen probleem, want voor Scouting/BP was ieder soort programma goed, mits de scoutmethode werd gevolgd. Meisjes hebben nu eenmaal andere interesse. Niet allemaal, maar gemiddeld wel.

Ik bedoelde meer het ontstaan van gemengde groepen, gecombineerd met lagere leeftijden bij landgroepen (tot 14 jaar). Ik heb diverse schippers horen vertellen dat de wacht er softer van werd. Dat is op zich niet erg natuurlijk, als ze het maar leuk vinden. Maar het kan er wel voor zorgen dat harde ruige survival minder snel aanspreekt. Ik merk dat zelfs landverkennerleiders niet echt enthousiast zijn over outdoor en scouting als thema, ook al doen ze nog steeds alle technieken. In ieder niet zo fanatiek als zeeverkennerleiders zijn over zeilen. Daar leeft het thema veel sterker
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor timon » Zo 08 Jan, 2012 00:44

Dik Parlevliet schreef:Meisjesgroepen hadden/hebben ook een ander soort programma. Dat zie ik in Katwijk al duidelijk. Dat is op zich geen probleem, want voor Scouting/BP was ieder soort programma goed, mits de scoutmethode werd gevolgd. Meisjes hebben nu eenmaal andere interesse. Niet allemaal, maar gemiddeld wel.

Ik bedoelde meer het ontstaan van gemengde groepen, gecombineerd met lagere leeftijden bij landgroepen (tot 14 jaar). Ik heb diverse schippers horen vertellen dat de wacht er softer van werd. Dat is op zich niet erg natuurlijk, als ze het maar leuk vinden. Maar het kan er wel voor zorgen dat harde ruige survival minder snel aanspreekt.

Ik denk dat dit niet aan de komst van meiden in Scouting ligt, maar aan de (oude) stafleden/schippers die meiden met fluwelen handschoentjes aanpakken en deze meiden als meisjes behandelen. Daar konden zij natuurlijk niets aan doen, dit is door de tijdsgeest er natuurlijk ingesleten (in de handboeken voor de padvinsters van vroeger stonden b.v. nog stukken over het verschonen van baby's en het opmaken van bedden). Hoe kon je als schipper verwachten van meiden dat het stoere zeebonken werden als je in je achterhoofd de oude padvinstersboeken en eigen opvattingen over meiden hebt die hier niet mee overeenkomen.

Als ik naar mijn eigen groep kijk, dan zijn onze gidsen (wij draaien niet gemengd) soms stoerder en doen stoerdere programma's dan onze scouts. Wij gaan met onze gidsen wel een van de moeilijkere torens pionieren en verwachten wel dat deze een maand kan blijven staan. Dit komt overigens niet omdat die meiden pionieren zo heel boeiend vinden, pionieren vinden ze namelijk erg saai, en als wij het ze zouden vragen, dan zouden ze waarschijnlijk liever niet pionieren en zouden wij het beter maar niet op het programma zetten. Maar als wij een groot iets pionieren waar zij vervolgens iets mee kunnen doen of trots kunnen laten zien aan de ouders "kijk dat hebben wij gemaakt" dan vinden zij dit allemaal gewoon hartstikke stoer en zijn trots als zij dit hebben gemaakt.
Dit komt omdat wij dit in het programma aanbieden en omdat wij dit een onderdeel van Scouting vinden.
Als jou Schippers vinden dat meiden de wacht softer maken, dan moeten zij misschien niet alleen naar de meiden kijken, maar ook eens naar zichzelf en hoe zij hun programma aanbieden.

Daarnaast is niet alleen Scouting maar ook de maatschappij softer geworden. Of misschien niet softer, maar is de maatschappij gewoon veranderd en is Scouting hierin mee veranderd.
Als ik kijk naar de verschillen tussen mijn Scouts tijd en die van mijn leden zie ik ook wel verschillen. In mijn tijd kregen wij van de boswachter nog toestemming om in het donker de bossen in te gaan en konden wij nog grandioos verdwalen om vervolgens een pokke eind om te lopen om weer goed uit te komen. Die toestemming krijg je tegenwoordig niet meer en ipv een dropping of tocht in een donker natuurgebied moet je deze nu in een bewoonde omgeving doen. En hoewel het concept van zo'n toch hetzelfde blijft, klinkt het lopen op verharde paden toch een stuk minder hard dan het zoeken van je weg in een donker bos.
Daarnaast zijn veel van de vaardigheden die je bij Scouting op doet nu vooral leuk om te weten in plaats van heel handig om te kunnen. Vroeger moest je b.v. alle routes op een kaart uitstippelen en onderweg goed bedacht zijn op signalen zoals wegwijzers. Het was dan hel handig als je op Scouting had gezeten, want dan had je deze vaardigheden al goed ontwikkeld. Tegenwoordig is dit steeds minder belangrijk geworden. Je hebt nu namelijk een apparaat wat deze handelingen voor jou uitvoert genaamd de GPS. Het scoutingspel is in deze hetzelfde gebleven, maar de vaardigheden zijn veranderd van erg nuttig om te kunnen naar leuk om te weten. Dat maakt dat het Scoutingspel er natuurlijk ook al iets softer uit ziet.

Persoonlijk denk ik ook dat vooral dat laatste punt in Nederland Scouting in jou ogen "softer" heeft gemaakt. ik vermoed dat er vroeger veel dingen gewoon gedaan moesten worden omdat dit noodzakelijk was om een veilig en goed kamp te houden of om jezelf bezig te houden. Als men toen de middelen en maatschappij van nu hadden gehad, dan was scouting waarschijnlijk ook een stuk softer geweest.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 08 Jan, 2012 22:55

Ik ben het wel met je eens (niet helemaal wat de meisjes betreft)

Maar misschien is er een andere reden. In mijn jeugd waren steden en dorpen veel kleiner en lagen er binnen een paar straten afstand weilanden, akkers, bossen, duinen. Alle jongens struinden daarin rond. Niet echte natuur natuurlijk, maar wel in hun fantasie. Daarbij waren er op TV ridder- en cowboyseries die hun helden waren en dat speelden ze na. Als ik nu naar series kijk voor jongeren, dan spelen die zich binnen af, op school of thuis, met heel veel praten en weinig actie en avontuur. Jongens kennen de mannenwereld van het buitenavontuur niet meer.

Natuurlijk kun je dat als Scouting wel opwekken, want de drang tot avontuur zit nog steeds in jongens. Maar de huidige leiders zijn voormalige scouts, ook opgegroeid met stadsscouting. Als ik op het scoutforum probeer het outdoor-thema te pushen (zoals de zeeverkenners hun waterthema hebben) dan reageren ze ongeïnteresseerd, terwijl ze toch (met plezier) alle outdoor-technieken leren, die ook Bear laat zien. Ze doen alle onderdelen nog, maar zien het overkoepelende thema niet meer.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Volgende

Terug naar Discussieplein