FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 19:14
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Goede resultaten tijdens zeilwedstrijden

Goede resultaten tijdens zeilwedstrijden

Berichtdoor f.alonso » Di 01 Nov, 2011 20:21

Uit een ander topic op de vraag of Tasmania (groep Seb) iets extra's doen om goed te presteren bij zeilwedstrijden:

Seb schreef:Je hecht nogal waarde aan de uitslagen van de RZW. Dan kan ik je vertellen dat we daar bij Tasmania geen extra energie insteken. Er is geen sluier om op te lichten.

Om hierop in te haken:
Kijkend naar mezelf zeilt mijn groep al jaren goed bij de top en subtop van de regio. Standaard 1 bak in top 3 en 2 in top 5 eigenlijk (van 5 groepen met zo'n 10-12 boten). Volgens mij komt dat doordat wij de nadruk leggen op goed zeilen, ook tijdens het vrijzeilen (manoeuvres, zeilstanden, etc). Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze veel wisselen in de boot en daardoor weet iedereen welke taken er zijn in de boot.

Afentoe doen wij wat met wedstrijdjes oefenen of eens het starten, maar dat is misschien 3-4 keer per jaar voor de afwisseling.

Wat natuurlijk ook helpt is de motivatie van een bak om goed te presteren.
Voorbeeldje: tijdens het afgelopen voorjaarskamp was er 1 boot die 2 maal laatste was. De bootsman moest tijdens de laatste dag op voetbalkamp en was er niet genoeg ervaring meer aan boord. Ik ben toen meegeweest en heb alleen gezeten en begeleid. De jongens die ik aan boord had waren gemotiveerd om géén laatste te worden dit maal en ze waren zo lekker bezig dat wij als 5e zijn gefinisht....

Dit is in ieder geval ons sluiertje om op te lichten denk ik :)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Terug naar Discussieplein