FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 09:01
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

criteria bootman/kwartier

Re: criteria bootman/kwartier

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 01 Nov, 2011 22:48

Zeeverkenners zijn geen zeilvereniging en goed kunnen zeilen of minder is niet de norm waar je naar oordeelt. Mijn ervaring is dat de meeste scouts ook geen echte zeilers zijn. Ze willen vooral avonturen met hun kameraden: zeilen, roeien, kamperen, hiken, maakt niet uit. Een wacht met wel 19 leden (na vertrek van kader) moet bijna wel goed zijn en aantrekkelijk voor scouts, al hebben ze dan minder interesse in zeilen

Belangrijker is wat ik eerder noemde dat je hem los moet laten. Scouting is ontworpen als jeugdvereniging met als doel opvoeding door spel. De scout moet leren zelfstandig te worden door hem te confronteren met avontuurlijke omstandigheden die hij zelf moet oplossen, zonder directe hulp van leiders, vrienden of ouders. Rond 14 jaar is iemand voor Scouting volwassen, dat wil zeggen hij gaat weg met een boot met jongere baksleden en zonder leiding. Wat er ook gebeurt onderweg, hij zal zelf als eerste, als verantwoordelijke, actie moeten ondernemen. Niet dat hij dat al helemaal kan, maar hij moet het leren door te doen. Maar dat geldt ook voor problemen in de bak, of over kwartiermeester/bootsman worden. Dat moet hij zelf doen, zonder zijn ouders. Je zoon is lid van Scouting en niet jij. Het is zijn club en alleen hij kan oordelen en beslissen of hij het leuk vind

Hij zal dan wel kwartiermeester worden en dat is een prima baan waar hij veel kan leren en op zijn leeftijd niet wordt tekortgedaan. Hij moet zelf leren omgaan met de situatie. Misschien kan hij dan laten zien dat hij geschikt is voor bootsman, of werkt hij als tweemanschap met de bootsman waarbij hij het zeilen voor zijn rekening neemt. Waar het bij Scouting om gaat is dat ze zelf een oplossing moeten vinden zonder teveel bemoeienis van leiding (of ouders) en mijn ervaring is dat als de sfeer goed is dit vrijwel altijd lukt.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Re: criteria bootman/kwartier

Berichtdoor michel » Zo 18 Dec, 2011 12:48

Ik sluit me aan bij Dik.

Er is al wel eerder een topic over geweest ( deze ), waarbij uiteindelijk te strekking hetzelfde was als Dik hierboven noemt.
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Vorige

Terug naar Discussieplein