FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:35
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

criteria bootman/kwartier

criteria bootman/kwartier

Berichtdoor hama61 » Wo 26 Okt, 2011 00:41

Hallo,

Ik vroeg mij af welke criteria men binnen scouting hanteert voor bootsman/kwartier.

Bij de scoutinggroep van onze zoon zijn er van de 4 bootslieden 3 naar de wilde vaart overgevlogen. Van degenen die zijn overgebleven zijn de oudste evenals onze zoon 14 jaar.

Van de 19 kinderen is onze zoon helaas de enige met cwo 3 theorie en praktijk en zijn er twee anderen met theorie maar zijn respectievelijk drie en vier keer gezakt voor de paktijk.

Nu is onze zoon het type wat een ander altijd als eerste gunt bijvoorbeeld de vraag te beantwoorden (heeft redelijk stel hersens 3 e klas Gymnasium) of het probleem op te lossen en zichzelf niet op de voorgrond plaatst en pas op het laatste moment indien noodzakelijk aanwijzingen geeft en zichzelf wegcijfert.

Is het zo dat als je niet op de voorgrond treedt je binnen scouting nooit bootsman kan worden.
hama61

Re: criteria bootman/kwartier

Berichtdoor E-J » Wo 26 Okt, 2011 07:06

Bij elke groep wordt er anders naar gekeken, bij de een telt leeftijd zwaarder, bij de ander een CWO, bij de 3e toch meer het MBL-niveau. Maar ook aspecten of hij/zij binnen de groep als bootsman/vrouw tot zijn of haar recht komt telt mee, evenals het feit dat de rest het ook moet accepteren. Ruzie en onveiligheden is wel het laatste wat je in bak wilt. Zlef heb ik nooit naar opleiding gekeken, maar wel naar de ervaring die we al leiding met zo iemand hadden, bij met zeilen of wrikken buiten de eigen bak om. Veel aspecten dus waar op gelet kan worden (en waarschijnlijk ook wel wordt gedaan).
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Seb » Wo 26 Okt, 2011 11:38

Ik word hier een beetje verdrietig van. Wat ik zo opmaak uit je post maak je je wel erg veel zorgen of je zoon wel bootsman wordt of niet. Als de leiding je zoon geschikt vindt als bootsman zal die dit ongetwijfeld worden. Zo niet, dan wordt die dit niet. Dat maakt je zoon niet ineens een minder persoon.

Bovendien is wat je hier post een gigantische motie van wantrouwen richting het leidingteam van je scoutinggroep. Je lijkt er al haast van uit te gaan dat ze een (in jouw optiek) verkeerde beslissing nemen. Ik ga er vanuit dat het leidingteam veel beter in staat is om de personele bezetting te regelen dan wie dan ook.

Wacht eerst eens even af wat de leiding besluit. Je kan dan altijd nog om uitleg vragen als je het niet begrijpt.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor cc-junk » Wo 26 Okt, 2011 13:58

Het doet er volgens mij niet heel veel toe of iemand op de voorgrond treed of juist niet. Ik ken voorbeelden zat van hele goede bootsen die zelf niet altijd op de voorgrond staan. En ook van hele goede bootsen dat wel doen. Maar van beide soorten ken ik ook voorbeelden van hele slechte bootsen. Heeft iemand zich bewezen als een goede boots is eerder de vraag (Moet iemand daar wel de kans voor krijgen natuurlijk).

Maar verder sluit ik me aan bij Seb. Ik kan overigens ook hama61 wel begrijpen. Maar ik denk dat als je het niet eens bent met de leiding, dat je dan toch in eerste instantie met de leiding moet gaan praten. Vervolgens kan je altijd nog naar het groepsbestuur. Maar zoals al aangegeven hiervoor je kan dat alleen maar beoordelen als je wekelijks met iemand werkt.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Fok! » Do 27 Okt, 2011 07:57

De ideale bootsman in mijn optiek is een scout met ervaring, natuurlijk overwicht en heeft de juiste CWO en MBL's. Maar bovenal is het een teamplayer en weet hij dus zijn baksmaatjes te motiveren.

Echter, de ideale bootsman dient zich denk ik maar eens in de 10 jaar aan, want in alle andere jaren heb je eigenlijk altijd wel een situatie waarin je niet aan alle bovenstaande omstandigheden kunt voldoen. Bij onze groep streven we er echt wel naar dat de bootsman de juiste papieren heeft, maar dat lukt soms gewoonweg niet. Dan moet je een andere keuze maken.

Leeftijd speelt ook een belangrijke rol.

Maar, wat je vooral niet moet vergeten: er zijn veel meer scouts dan dat er plek is voor bootslieden. Er zullen altijd scouts zijn die hun hele zeeverkennerstijd doorwandelen zonder kwartiermeester of bootsman te zijn geweest....! Het kan dus ook een hele andere situatie zijn waarin je veel leeftijdsgenootjes hebt, die ook allemaal de juiste papieren hebben en allemaal ook capaciteiten hebben om bootsman te zijn, maarja.... dan zul je zien dat er maar 3 bakken zijn.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 27 Okt, 2011 12:10

Fok! schreef:Maar, wat je vooral niet moet vergeten: er zijn veel meer scouts dan dat er plek is voor bootslieden. Er zullen altijd scouts zijn die hun hele zeeverkennerstijd doorwandelen zonder kwartiermeester of bootsman te zijn geweest....!
Hoezo? Stel een bak heeft 6 baksleden en iedere scout blijft 6 jaar. Dan komt iedereen aan de beurt.

Ik heb ook wel stille verkenners gehad waarvan je je afvroeg of die wel geschikt was als leider, dus ik kan mij de bezorgdheid van deze ouder wel voorstellen. Maar bij de meeste groepen wordt de oudste de bootsman en omdat iedereen in leeftijd opschuift komen de meesten wel aan de beurt. Hij is ook pas 14 en dan waren ze bij mij nog geen bootsman. Hij heeft dus nog de tijd. Daarbij is het de bedoeling van scouting dat de verkenners zelf een beetje zelfstandig worden en hun eigen zaken leren regelen, dus ik zou als ouder niet te snel ingrijpen of druk op hem uitoefenen. Scouting is zijn vereniging en daar moet hij zelf bepalen wat hij wil. Een beetje vertrouwen en loslaten is hier wel op zijn plaats.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Do 27 Okt, 2011 13:00

Dat ligt er aan welke leeftijdsgrenzen de betreffende groep hanteert.

En bovendien praat je over de ideale situatie dat je ieder jaar 6 even oude kinderen binnen krijgt en er weer 6 laat doorstromen. De praktijk is wel eens (lees: meestal, 9 van de 10 keer) anders.

Dik Parlevliet schreef:Een beetje vertrouwen en loslaten is hier wel op zijn plaats.

En dat is dan weer een waarheid.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 28 Okt, 2011 21:49

cc-junk schreef:Dat ligt er aan welke leeftijdsgrenzen de betreffende groep hanteert.
En bovendien praat je over de ideale situatie dat je ieder jaar 6 even oude kinderen binnen krijgt en er weer 6 laat doorstromen. De praktijk is wel eens (lees: meestal, 9 van de 10 keer) anders.
Valt wel mee. Zeeverkenners zijn meestal 11-16 jaar. De meeste leden krijg je van je welpen en die zijn ongeveer even oud. Verder gaan er onderweg sommigen af, zodat niet iedereen de bootsman haalt.
Bij mij kwam vrijwel iedereen aan de beurt en dan diende een bootsman 1 of 2 jaar, afhankelijk hoeveel opvolgers er waren. Volgens mij lukt dat 9 op de tien keer als je er op let. Je moet vooral het principe van scouting aanhouden dat ze het moeten leren. Ze hoeven nog niet goed te zijn, maar proberen goed te worden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor hama61 » Ma 31 Okt, 2011 01:23

@ E-J

Er zijn er 9 verkenners van 14 jaar de andere 10 zijn jonger

Zoals geschreven is hij de enige van de 19 met CWO 3. Op zich vind ik dit al niet zo'n fijne gedachte. Ik had me als leiding afgevraagd als je weet dat alle bootsen naar de wilde vaart gaan en de oudste tegen die tijd 14 zijn daarop tijdig te anticiperen om zoiets aan te zien komen moet toch niet zo moeilijk zijn.

Degene die nu waarschijnlijk boots wordt in zijn bak heeft met duidelijke aanwijzingen van hem, zoals zij zelf heeft gezegd beter leren zeilen en heeft meerdere malen tijdens het zomerkamp in de bak gezegd, dat ze het zo leuk zou vinden als hij de boots van de bak zou worden. Als je echt karakter hebt dan zou je dit wat je meerdere malen ten overstaan van andere heb gezegd ook bij de leiding herhalen. Ik zou in ieder geval wel weten hoeveel de uitspraken van die persoon waard zijn.

@ seb

Ik zal de vraag zoals ik hem hier heb gesteld exact hetzelfde aan de leiding vragen.

Hmmm motie van wantrouwen is dat woord niet een beetje te beladen, misschien is oprechte verbazing gezien vanaf de zijlijn meer op zijn plaats. Ik zal een praktijk voorbeeld geven: Stel het is een mooi weekend in mei en de organisatie van de regionale wedstrijden heeft maanden van voorbereiding hierin gestoken. Jij schrijft je als scoutinggroep in voor deze wedstrijd en nu moet je me even corrigeren als ik het verkeerd zie. Een wedstrijd is een ontmoeting van partijen in dit geval 47 ploegen die elkaars kracht willen meten dan zou je toch zeggen, dat je als scouting groep toch zo goed mogelijk voor de dag probeert te komen, als je in de einduitslag als zeeverkenners plaats 45 – 46 en 47 weet te bemachtigen heb je het niet “slecht “gedaan als tenminste de opdracht is zo min mogelijk punten te behalen. Ik zal wel zo’n persoon zijn die het niet helemaal begrijpt, maar persoonlijk vind ik het getuigen van minachting voor de organisatie en als je met zo'n instelling je leden de wedstrijd in laat gaan moet je dit dan serieus nemen en je mag weten dat ik me doodschaamde toen een collega die in de organisatie zat hierover vertelde.

Nu zag ik bij je avatar Tasmania staan. Ik ben dan zo’n ouder die altijd wel even bij de evenementen en wedstrijden ga kijken en bij de laatste roei , zeil en wikwedstrijden dacht ik toch te herinneren, dat de zeeverkenners van Tasmania de eerste en de derde prijs hadden gehaald . Terwijl ik dit schrijf vroeg ik me af gezien het fanatisme wat ik binnen jullie groep zag of bij jullie ook 1 op de 19 cwo 3 heeft ?

Een ander leuk voorbeeld: Het is zaterdag rond 17.00 einde van de opkomst Iedereen staat op het punt om weg te gaan vraagt iemand van de leiding aan een vader, die de benodigde papieren heeft heb jij deze week nog een paar avonden tijd om met de kinderen voor CWO 3 te oefenen volgende week zaterdag zijn er namelijk examens (even voor de duidelijkheid dit was de eerste keer dat het dit seizoen plaatvond en dat weet niet langer van tevoren) Ik denk nog ja simpel toch. Heel misschien heeft deze persoon verplichtingen en kunnen die kinderen best s avonds indien ze geen vervoer hebben 10 km heen en weer fietsen en misschien hebben ze ook nog zoiets als huiswerk/toetsen andere verplichtingen zoals bijvoorbeeld voetbaltraining etc

@ cc-junk

Het zou inderdaad niet veel uit mogen maken, maar ik mag toch verwachten dat ze na een paar jaar wel weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Als je ergens moeite voor doet dan mag je dat denk ik ook wel verwachten van je mede scouts dat ze een zelfde inzet tonen en op zijn minst de best doen. Als je dan nog niet eens de moeite neemt om je theorie te doen en je wordt dan vanuit de bak direct boots dan zou ik me ook even achter de oren krabben en denken waarom zou ik eigenlijk tijd en energie in iets steken wat uiteindelijk niet belangrijk blijkt te zijn.

@fok
Dat de ideale bootsman zich eens in de tien jaar aandient geloof ik direct.

De 14 jarige zitten er alle even lang op (dan denk ik dat het niet vreemd is dat de beoogde bootsen na al die jaren op zijn minst de CWO theorie meester kunnen zijn. Sterker nog je zou zelfs kunnen denken waarom zou ik eigenlijk CWO moeten halen ik ben immers toch al boots.

@ Dik Parlevliet
Bij deze groep is het toeval, dat 9 van de 19 verkenners 14 jaar zijn en de overige 10 jonger. Hij is heel goed in staat zijn eigen zaken de regelen, zoals elke ouder praten we over alle zaken ook hoe het op scouting is gegaan wat de leiding heeft gezegd. Tegen alle kinderen is gezegd, dat de definitieve bakindelingen voor de installatie bekend wordt gemaakt en dat de huidige indeling slechts een voorlopige is.Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat aan die voorlopige indeling maar iets veranderd. Ik denk dat dit niet eerlijk is naar de kinderen ( zoiets komt je zelfvertrouwen niet ten goede) aan de andere kant vind ik het van slecht leiderschap getuigen als je de indruk wekt, dat het nog kan veranderen, terwijl de kans heel groot is dat er juist niets veranderd.
hama61

Berichtdoor Seb » Ma 31 Okt, 2011 22:05

Als ik het zo is lees is de leiding van je scoutinggroep gewoon uiterst incapabel. Misschien moet jij het zelf maar allemaal overnemen, dan gaat het vast een stuk beter.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor hama61 » Di 01 Nov, 2011 00:06

Seb schreef:Als ik het zo is lees is de leiding van je scoutinggroep gewoon uiterst incapabel. Misschien moet jij het zelf maar allemaal overnemen, dan gaat het vast een stuk beter.

Beste Seb,

Dat zijn jouw woorden zie jij het ergens staan ? Er zijn mensen die lezen alleen wat ze willen lezen. Dus eigenlijk zeg jij dat ik me nergens over mag verbazen of begrijp ik je verkeerd ? als dat zo is dan moet je dat vanzelfsprekend zeggen.

Volgens mij staat scouting o.a. ook voor sportiviteit, dit is zoals je weet het naleven van geschreven en ongeschreven regels. Ik denk zomaar dat hier ook onder wordt verstaan dat je tijdens een wedstrijd zo goed mogelijk je best zal doen.

Trouwens als ik de speaker bij de prijsuitreiking van de RZW wedstrijden mocht geloven zitten jullie al een aantal jaren met een aantal takken bij de eerste drie. Ik neem aan dat dit o.a te maken heeft met training/oefening ik denk persoonlijk dat het resultaat niet zomaar komt aanwaaien maar misschien kan je een tipje van de sluier oplichten hoe jullie je voorbereiden voor de RZW wedstrijden.
hama61

Berichtdoor cc-junk » Di 01 Nov, 2011 02:29

Maar ook in deze kan je niet zomaar de ene groep vergelijken met de andere. De echte vraag is: heeft je zoon het naar z'n zin op de groep? Veel van de kwesties die je noemt zijn in de groepscultuur verweven. Voel je je daar prettig bij of niet?

Wat betreft de kwestie van bootsman of niet kan ik, en ik denk de rest van de forumusers met mij, niets betekenen. Wie de leiding geschikt acht om boots/kwartier te zijn besluit de leiding. Wij lezen hier het verhaal van een kant. Ik kan alleen maar aanraden om in gesprek te gaan met de leiding. En dan kan je altijd nog naar het groepsbestuur. Als dat niets oplevert de regionale admiraliteit.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Berichtdoor Seb » Di 01 Nov, 2011 11:50

hama61 schreef:
Seb schreef:Als ik het zo is lees is de leiding van je scoutinggroep gewoon uiterst incapabel. Misschien moet jij het zelf maar allemaal overnemen, dan gaat het vast een stuk beter.

Beste Seb,

Dat zijn jouw woorden zie jij het ergens staan ? Er zijn mensen die lezen alleen wat ze willen lezen. Dus eigenlijk zeg jij dat ik me nergens over mag verbazen of begrijp ik je verkeerd ? als dat zo is dan moet je dat vanzelfsprekend zeggen.

Volgens mij staat scouting o.a. ook voor sportiviteit, dit is zoals je weet het naleven van geschreven en ongeschreven regels. Ik denk zomaar dat hier ook onder wordt verstaan dat je tijdens een wedstrijd zo goed mogelijk je best zal doen.

Trouwens als ik de speaker bij de prijsuitreiking van de RZW wedstrijden mocht geloven zitten jullie al een aantal jaren met een aantal takken bij de eerste drie. Ik neem aan dat dit o.a te maken heeft met training/oefening ik denk persoonlijk dat het resultaat niet zomaar komt aanwaaien maar misschien kan je een tipje van de sluier oplichten hoe jullie je voorbereiden voor de RZW wedstrijden.

Het gaat inderdaad om groepscultuur. Bovendien is het over het algemeen overal wel beetje hetzelfde.

Ik hoorde na de RZW ook dat er de week erna CWO-examens waren. Dat is nu nog niet geregeld. Ja, jammer dan. Ik doe mijn uiterste best om er wat van te maken. Lukt het niet, jammer dan. Wordt dat niet gewaardeerd? Doe je het toch lekker zelf! Dat zal ongetwijfeld ook bij jouw groep gelden. De leiding doet wat ze kunnen. Bij de een is dat meer dan bij de ander, maar het resultaat is dat ze dat in hun eigen tijd doen voor jóuw kinderen. Ze kunnen het ook gewoon niet doen, dan heb je helemaal niks.
Ik zeg niet dat je daarom zonder meer alles moet accepteren wat de leiding doet, maar om dan maar een beetje op een forum je leiding af te gaan lopen zeiken is wel zó ontzettend laf en slap.

Ik gok zo dat je zoon bij Scouting Hellevoetsluis zit. Dat is in mijn ogen een zéér fatsoenlijke scoutinggroep, waar je met een gerust hart je kinderen kunt achterlaten en waar leiding zit die iets kunnen. Bovendien ook een grote scoutinggroep waar je ergens terecht kan als er dingen niet gaan zoals de bedoeling is. Als ik jou was zou ik dat eens doen, in plaats van hier je gal te spuien. Ik heb niet het idee dat je hier heel veel medestanders gaat treffen.

Als je wilt dat je zoon optimaal presteert bij een scoutinggroep waar wel alles tot in de puntjes geregeld is dan kan ik je nog wel wat groepen aanbevelen. Je hoeft dan in ieder geval ook niet bij ons terecht te komen. Je hecht nogal waarde aan de uitslagen van de RZW. Dan kan ik je vertellen dat we daar bij Tasmania geen extra energie insteken. Er is geen sluier om op te lichten.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 01 Nov, 2011 15:02

LOL &:&
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor f.alonso » Di 01 Nov, 2011 20:13

Kort samengevat wat wij doen: We kijken eerst naar het MBL (de jeugdleden beginnen met lessen hiervoor vanaf hun 12e jaar en minimaal 1 jaar bij de zeeverkenners, op hun 13e hebben ze het dan over het algemeen). Uit degene met MBL kiezen wij, de leiding, geschikte personen. Tevens ook kijkend naar de kwartiers erbij. Echter óók lettend op de toekomst. Zo kan het zijn dat iemand van 12-13 jaar kwartier wordt om een jaar later (wanneer een bootsman naar de Wilde Vaart gaat) bootsman te worden.

Er zijn opkomsten dat we te weinig MBL-ers hebben (vooral bij ons afgelopen voorjaar) en dan kijken we wie die zaterdag het kan proberen. En dat kan best goed wisselen. Wij varen op een klein meertje waar weinig kan gebeuren (geen stroming, geen andere boten, geen vaargeul, etc). En dan kan het best dat iemand die eerst rustig/stil is de boot goed vooruit brengt! En de jeugd kan groeien in hun doen en laten, dus geef ik ze graag eens een kans om te blijven oefenen en daarmee beter te worden!
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Volgende

Terug naar Discussieplein