FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:37
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

De vereniging onder druk

De vereniging onder druk

Berichtdoor cc-junk » Do 13 Okt, 2011 12:17

Ik kom net een heel interessant filmpje tegen van de KNVB over verenigingen. Het voorbeeld gaat over een voetbalvereniging, maar ik denk dat in de essentie een vereniging een vereniging blijft, of je nou voetbalt, oud-hollands kant klost of scouting doet.

Filpmpje!

Stelling: Scouting Nederland heeft de laatste tijd veel te veel de nadruk gelegd op structuur en strategie en veel te weinig op cultuur.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Re: De vereniging onder druk

Berichtdoor harry.scouting » Vr 14 Okt, 2011 10:16

Hoi CC-junk!

Daar is die weer die ene van de LA die jullie heeft bezocht.
Ik kom ook nog onderstaande filmpje tegen die ook goed is te spiegelen over de veranderde tijd ten opzichte van verenigingen

http://www.youtube.com/watch?v=77gFmfeUshM

Groet man en spreken mekaar weer,

Harry
harry.scouting

Scouting groep: Landelijke Admiraliteit

Berichtdoor rene » Vr 14 Okt, 2011 11:13

cc-junk schreef:Stelling: Scouting Nederland heeft de laatste tijd veel te veel de nadruk gelegd op structuur en strategie en veel te weinig op cultuur.

Helaas is dat in mijn ogen niet waar, het zijn met name de vermeende cultuur verschillen tussen groepen die Scouting ervan weerhouden heeft gezamelijke strategie en operationeel beleid te ontwikkelen.

We komen uit een tijd dat SN dacht dat ondersteunen voldoende was en dat was dan ook het enige dat plaatsvond.
Pas sinds kort erkennen we dat dit niet voldoende is, het gevolg was project 2010 en nu als voorlopig laatste stap groepsontwikkeling.
We beseffen nu pas dat alle groepen ondanks (noodzakelijke) cultuurverschillen ook veel gemeenschappelijke
kenmerken hebben, waarmee we collectief wel degelijk onze strategie mee kunnen uitzetten.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor harry.scouting » Vr 14 Okt, 2011 12:23

Stelling vind ik eigenlijk niet zo interessant.

Wat ik belangrijker vind is dat iedereen uit de filmpjes items kan halen ter lering en/om mee aan de gang te gaan om de groepen sterker te maken.
Ik ben bij de Katwijkse Zeeverkenners geweest om hun visie te horen wat hun vereniging nou juist zo sterk maakt.
Ik kan je vertellen dat veel wat in de filmpjes verteld word bij hun heel gewoon zijn.

Belangrijkste item is veel naar buiten treden en om hulp vragen.
Niet maar aanmodderen binnen je eigen groep en in een neerwaartse spiraal te komen/blijven.
Dus ouders op handen dragen en meedraaien binnen de woonplaats bij festiviteiten.
Zo maak je je bekend en word met je meegedacht/meegeleefd en krijg je dus veel gedaan.
Met name de slecht draaiende verenigingen kunnen hieruit veel leren zodat ze dit zelf kunnen gaan toepassen om zich weer sterker te maken.
harry.scouting

Berichtdoor cc-junk » Vr 14 Okt, 2011 15:22

De stelling heb ik ook niet zozeer bedoeld over individuele groepen maar meer als Scouting Nederland als vereniging van groepen. Ik probeer de problemen in de admiralengroep ook niet af te schuiven op een beleid van hoger hand, want je zal het uiteindelijk als groep zelf moeten doen. Wat jij schrijft hoort daar allemaal bij. En daar wil ik graag vaker met je over van gedachten wisselen.

Mijn gevoel zegt dat Scouting Nederland door te hameren op het feit dat vanuit de structuur en de strategie de verschillen tussen groepen kleiner moeten worden, de afstand alleen maar vergroot wordt. Structuur is goed. Strategie is goed. Maar zorg wel dat er ruimte voor verschillen blijft. Elkaars verschillen respecteren vergroot de verbondenheid. Elkaars verschillen proberen weg te nemen werkt die verbondenheid alleen maar tegen. En dat terwijl de verschillen niet eens zo heel groot zijn. Bruggen bouwen, niet afbreken...
Gebruikers-avatar
cc-junk

Berichtdoor rene » Za 15 Okt, 2011 00:27

Juist, er is meer overeenkomst dan verschillen tussen groepen.
Ik kan dat zien in mijn analyses, denkwijzen van groepen worden met name veroorzaakt door de situatie waarin ze zitten. De één roept dat het imago van Scouting slecht is en een ander vind dat dit juist niet het geval is. Naarmate de groep beter floreert vinden ze het imago steeds beter.
Als je dan kijkt hoe de groep ervoor staat snap je precies waarom ze die antwoorden geven. Die vermeende cultuurverschillen zijn voor een belangrijk deel hierop terug te voeren. Zo ook de opvattingen van de katwijkse zeeverkenners

Voor wat beterft het antwoord van Harry, het volgende:

Uit Deens onderzoek leerden we dat groepen met een externe orientatie (bijv. katwijkse zeeverkenners), het beter doen in ledenaantallen, dan groepen die naar binnen (intern) gericht zijn. Dat verband wordt duidelijk als we kijken naar de bezetting van kader en bestuur. Bij kleine groepen zijn NDLG's ook vaak DLG en die die hebben (noodgedwongen) de handen vol aan het runnen van hun toko. Die hebben dus echt geen tijd over om uitgebreid allerlei dingen erbij te nemen, zoals oudercontacten, plaatselijke festiviteiten en meer van dat soort meer externe zaken.
Dit soort groepen zijn ook vaak de afwezigen op de regioraden etc.

Het is dus volsterkt logisch dat dit soort groepen nogal op zichzelf zijn. Het gevolg is wel een isolement en kansen die aan hun voorbij gaan. Kansen die ze ook niet kunnen pakken omdat ze er de menskracht niet voor hebben, want als je hulp van derden nodig hebt zoals je aanhaalt kost dat ook weer bergen tijd. Wat je dus nu niet ziet is het oorzakelijke verband, een grote groep heeft meer armslag om extern gericht te zijn. Het is een gevolg geen oorzaak, grote mensen wegen zwaarder. Wat is dan het oorzakelijke verband ? Dat zware mensen groter zijn ? Dat is de conclusie die je nu trekt uit het voorbeeld Katwijkse Zeeverkenners.

Kun je dan concluderen dat extern gericht de oorzaak van het groot ledenaantal is ?
Nee natuurlijk niet, dat is de omvang van de leiding, die houden elk 6 kinderen bezig en daarom zijn ze zo groot.
En die leding komt dus wel uit eigen jeugdleden voort, niet extern.

En het gevolg is dat ze ook veel lelievletten hebben, maar als ik het omdraai zeg je dat omdat ze veel vletten heben ze veel kinderen hebben. Het is hetzelfde verhaal over oorzaak en gevolg omdraaien.

Als ik je waarneming bij de Katwijkese zeeverkkenners dus heel simpel samenvat, heeft die groep tijd over om andere dingen te doen.

Laat je ook niet verblinden door de groepsomsvang, grote groepen kunnen ook een belabberd marktaandeel hebben en dan beoordeel ik ze toch echt als zwak en doen ze dingen niet goed of niet de goede dingen. Het absolute ledenaantal is niet synoniem aan succesvol zijn.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor harry.scouting » Za 15 Okt, 2011 10:14

Rene,

Mooi verwoord.
Kan ik me volledig in vinden.
Ook ik besef dat het succes van een groep en scouting als geheel afhangt van zeer veel factoren.
Het is niet of/of maar en/en.
Ondertussen moeten diegene die het zwaar hebben vooral niet opgeven.
Er zijn vele opties mogelijk om uit de problemen te komen.

CC-junk,
Inderdaad ook de factor cultuur is zeer belangrijk en je ziet heel vaak dat deze te weinig aandacht heeft gehad.
Niet alleen binnen scouting.
Vandaar het filmpje van de KNVB die dat nog eens benadrukt.
Ik ben pas weer ruim een jaar lid van scouting (jawel meelezers "herintreder" zoals Rene en CC-junk al weten) en weet uiteraard niet alle geschiedenis.
Ik kan en wil dus geen mening geven of specifiek Scouting Nederland de factor cultuur te weinig aandacht heeft gegeven.
Zoals ik begrepen heb is elke vereniging op zich zelf en heeft ook zijn eigen verantwoordingen.

Ik adviseer iedereen niet meer teveel terug te kijken op het verleden.
Richt je vooral op de toekomst.
Schouders eronder en je uit de problemen vechten.
het filmpje heeft je een goed inzicht gegeven.
Haal hieruit wat je kan gebruiken om je groep weer gezonder te maken.
Ik heb hem door gestuurd naar de LA en ik heb al positieve reacties gehad.

CC-junk het eerste resultaat hebben jullie al gescoord met de factor cultuur.
Ik heb van de week besloten jullie te gaan steunen na jullie vraag vorig 2 weekenden.
Altijd makkelijk zo'n man in dezelfde woonplaats als je groep.
Dit is jullie verdienst door me gevraagd te hebben na een gesprekje.

Ik adviseer je om in te loggen op scouting.nl
Ïk doe dit even uit mijn hoofd: Ga naar hoofdstukje "Bestuur"en klik door naar "Groepsontwikkeling"
Groepsontwikkeling is een speciaal project gericht op het sterker maken van groepen.
Ga dit lezen en vraag de "Light-scan" aan.
Ik heb dit vanochtend al gedaan en ga het dit weekend bekijken.
Als jullie dit nu ook doen gaan we samen om tafel.
Cora weet waar ik woon en heeft mijn telefoon nummer.
Bel me maar dit weekend.
harry.scouting

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 16 Okt, 2011 20:09

cc-junk schreef:Stelling: Scouting Nederland heeft de laatste tijd veel te veel de nadruk gelegd op structuur en strategie en veel te weinig op cultuur.
Dat vindt ik niet helemaal terecht. SN kán zich alleen maar bezig houden met structuur en strategie. Zij waren van mening dat de neergang van Scouting te wijten was aan ouderwetsheid van het spel. Ze hebben dus geprobeerd om spel en leidersopleiding te moderniseren en daarbij ging het echt om de inhoud.

Wat het filmpje adviseert is alleen lokaal mogelijk, met lokale cultuur en hoe je die veranderd. Het probleem met het filmpje is dat ze prima aantoont wat er fout is, maar geen oplossingen geeft. Ja, een inspirerend leider, die wil iedereen wel. Ook in het bedrijfsleven zijn er maar weinig managers die het kunnen. Maar je moet het nu eenmaal doen met de mensen die er zijn en die hebben die eigenschappen niet altijd. Het filmpje maakt dezelfde fout als SN: je verteld het, geeft een cursus, dan weet iedereen het en voert het uit. Maar zo werkt dat niet in de praktijk.

De Katwijkse Zeeverkenners zijn groot omdat ze een goed programma draaien (en diverse andere zaken), niet omdat ze zich goed naar buiten presenteren. Zoals Rene zegt is dat het gevolg van een goed draaiende groep, niet de oorzaak.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Di 18 Okt, 2011 14:35

Daar ben ik het niet mee eens. Scouting Nederland heeft wel degelijk ook te maken met een stukje cultuur. Als Scouting Nederland met de opgelegde nieuwe structuur verschillen wil verkleinen, zit daar wel degelijk ook een stukje cultuur aan vast. Het is bijvoorbeeld niet verwonderlijk dat heel Scouting Nederland op zijn achterpoten stond toen SN voorstelde om de verschillende kleuren uniformen te schrappen. Ongemerkt kan je met regeltjes en beleid invloed uitoefenen op de cultuurkant. Daar waar de structuur de cultuur raakt, kan je grote weerstand verwachten.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Berichtdoor dconel » Wo 19 Okt, 2011 17:22

Ik kan me wel vinden in jouw stelling cc-junk, alleen denk ik dat dit niet perse een kwestie is vanuit het landelijke gebeuren, maar dat je er zelf als vereniging verantwoordelijk voor bent. Maar zo'n campagne zoals de knvb nu dus blijkbaar voert zou toch ook niet verkeerd zijn denk ik..

twijfeltwijfeltwijfel
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 20 Okt, 2011 07:59

cc-junk schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Scouting Nederland heeft wel degelijk ook te maken met een stukje cultuur.
Daar heb je gelijk in. Alleen gaat het bij SN om de veronderstelde militaristische of ouderwetse cultuur (of reputatie) die men wil veranderen.

Bij het KNVB-filmpje gaat het om mensen erbij te betrekken, begeleiden, enthousiast maken, door van de voetbal weer meer een vereniging dan een voetbalclub te maken. Een sterkere onderlinge binding tussen de leden dus. Dat kun je alleen lokaal doen. Ik weet niet of dat voor scouting het probleem is.
Het tweede filmpje lijkt me minder van toepassing, want een grote toestroom van leden met een andere cultuur komt bij Scouting nauwelijks voor.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor dconel » Do 20 Okt, 2011 08:18

Dik Parlevliet schreef: Bij het KNVB-filmpje gaat het om mensen erbij te betrekken, begeleiden, enthousiast maken, door van de voetbal weer meer een vereniging dan een voetbalclub te maken. Een sterkere onderlinge binding tussen de leden dus. Dat kun je alleen lokaal doen. Ik weet niet of dat voor scouting het probleem is.

Ik denk wel dit een probleem is. Wie heeft er nou geen tekort aan leiding en vrijwilligers? Waar wordt het niet steeds moeilijker om dingen te regelen? De oplossing zit hem dus in de cultuurkant, de belangrijkste kant ;)

Dit is denk ik vooral een zaak die je op lokaal niveau moet aanpakken, maar Scouting Nederland zou dit kunnen stimuleren net zoals de KNVB doet.

Dik Parlevliet schreef: Het tweede filmpje lijkt me minder van toepassing, want een grote toestroom van leden met een andere cultuur komt bij Scouting nauwelijks voor.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik kan me ook niet vinden in de manier waarop ze het laten zien in het filmpje. Ik ben blij dat we dit binnen Scouting niet erkennen, lijkt me erg ongezellig..
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 20 Okt, 2011 12:04

dconel schreef:Ik denk wel dit een probleem is. Wie heeft er nou geen tekort aan leiding en vrijwilligers?
Dat is zo, maar een speciaal probleem van de KNVB (en andere sportverenigingen) is dat mensen voor de sport komen en niet voor de vereniging. Scouting is toch meer een vereniging, waar leden vooral komen voor een (gezellig, avontuurlijk) verenigingsleven samen met anderen. Niet alleen om te zeilen (dan gingen ze wel naar een zeilschool). Maar ook dan moet je lokaal actief aan leden/leiding-binding doen, maar dat is niet zo eenvoudig.
maar Scouting Nederland zou dit kunnen stimuleren net zoals de KNVB doet.
Is dat ook niet hun bedoeling met het groepen-scan project? Uit het KNVB-filmpje zie ik trouwens ook niet wat de KNVB daar aan doet.
Dik Parlevliet schreef: Het tweede filmpje lijkt me minder van toepassing, want een grote toestroom van leden met een andere cultuur komt bij Scouting nauwelijks voor.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik kan me ook niet vinden in de manier waarop ze het laten zien in het filmpje. Ik ben blij dat we dit binnen Scouting niet erkennen, lijkt me erg ongezellig..
Dat komt denk ik omdat scouting weinig allochtonen krijgt. Als binnen korte tijd de meerderheid een andere cultuur heeft en de groep daardoor veranderd zal denk ik ook leiders daar moeite mee hebben. Dat is juist weer het nadeel van het persoonlijke van een vereniging.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 23 Okt, 2011 22:54

Maar natuurlijk heb je wel gelijk dat het eerste filmpje ook voor scouting van groot belang is, al is dat hier wat makkelijker. Maar om niet alles maar op het bordje van SN te schuiven: wie heeft er ideeën over wat je in de praktijk kan doen, buiten het voor de hand liggende.
De kern van het filmpje is hoe je leiders (of mensen van buitenaf) kunt binden aan de vereniging, doordat ze scouting hun éigen vereniging vinden in plaats van een vereniging van anderen, waar je komt (of gaat) als het uitkomt.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Di 25 Okt, 2011 18:44

Dik Parlevliet schreef:Maar natuurlijk heb je wel gelijk dat het eerste filmpje ook voor scouting van groot belang is, al is dat hier wat makkelijker. Maar om niet alles maar op het bordje van SN te schuiven: wie heeft er ideeën over wat je in de praktijk kan doen, buiten het voor de hand liggende.
De kern van het filmpje is hoe je leiders (of mensen van buitenaf) kunt binden aan de vereniging, doordat ze scouting hun éigen vereniging vinden in plaats van een vereniging van anderen, waar je komt (of gaat) als het uitkomt.

Wat je nu noemt is volgens mij inderdaad de kern voor Scouting, ik zie in de ledencijfers dat florerende groepen zich kenmerken door lange lidmaatschappen van hun jeugdleden die in grote getalen doorstromen naar de leiding. Dat kan in mijn ogen alleen maar als er een "band of brothers" is. Die jeugdleden hebben zoveel samen gedaan en beleefd, dat het een grote vriendenclub is, het "wezen" van een vereniging. Dat is het sterkste punt van onze Scoutingcultuur.
Gebruikers-avatar
rene

Terug naar Discussieplein