FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:27
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Geen Monsterboekje meer en nu?

Geen Monsterboekje meer en nu?

Berichtdoor T-O » Ma 26 Sep, 2011 14:56

Onze groep gebruikt al jaren het monsterboekje van Scouting Nederland (scoutshop). Veel dingen die handig zijn voor waterscouts staan erin; wet en belofte, kleding, start en vervolgactiviteiten (hetzelfde als de 'nieuwe' basis en vervolgfase van de 8 activiteitengebieden dus wiel opnieuw uitgevonden), roeicommando's, cwo eisen en aftekenlijst, insignes, schaal van beaufort, zeiltekens en nog veel meer. Best wel handig boekje dus voor de zeeverkenner.

Helaas is het boekje niet meer beschikbaar bij de scoutshop en zal ook niet meer geleverd worden!. Ze gooien het ook op de schop met de nieuwe opzet voor start en vervolgactiviteiten, en het feit dat alles 1 moet worden. Dus straks zit ik met een zakboekje van 3 cm dik waar ook alle land en luchtactiviteiten instaan. Om het maar lekker universeel te maken.

Leuk dat ze nieuwe dingen invoeren, maar waarom de oude niet even langer doorlaten lopen zodat we nu niet met een gat zitten! Straks bij de volgende installatie kunnen we dus geen monsterboekje meer uitleveren. Moeten we dan zelf weer dingen gaan maken?
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Re: Geen Monsterboekje meer en nu?

Berichtdoor MennoMulders313 » Ma 26 Sep, 2011 18:11

Daar zat ik inderdaad ook al mee. Ik heb bij de scoutshop dat de vervangende scouts-gids gekocht. Maar deze gaat wel heel erg over de landscouts, wat er jammer is. Nou is dat ook wel lastig in de opzet die ze gebruikt hebben, het hele boekje staat in teken van een ploeg van 7 landscouts. Maar ook aan het einde, waar kort 5 scouts geïnterviewd zijn over waarom zij scout zijn, ontbreken de water en luchtscouts. Erg jammer. En met het A5 formaat past het ook niet in je borstzakje. Dus wij zitten ook nog een beetje in dubio wat we hier nu mee moeten.
MennoMulders313

Scouting groep: Albert Schweitzer Rozenburg

Berichtdoor cc-junk » Ma 26 Sep, 2011 18:14

De scoutsgids is inderdaad echt een boekje waar geen waterscout zich in kan herkennen. Een zakboekje is het zeker niet geworden daar is ie veel te groot voor. En dat wat er in staat over waterscouting is meer een uitleg dat het bestaat voor landscouts. Ik heb tenminste begrepen dat de scoutsgids o.a. het monsterboekje heeft vervangen, of komt er nog iets?

Het werkt in ieder geval zeker in de hand dat diverse groepen weer dingen zelf gaan maken.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor landsc_te_water » Ma 26 Sep, 2011 18:35

Een gat zal er altijd wel blijven,want wie zegt dat er dan niet weer een gat zal ontstaan bij een volgende groep.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 26 Sep, 2011 21:20

Maar volgden jullie die start en vervolgactiviteiten dan ook helemaal (instructie, aftekenen)?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Ma 26 Sep, 2011 21:59

Nee, maar daar gaat het in principe niet om. In het hele boekje wordt sowieso niet echt verteld hoe dingen gaan. Het is meer een soort uitgebreide folder over wat je doet bij de scouts. Op zich leuk bedacht maar echt een praktische toepassing heeft het niet. Je zou je als jeugdlid moeten identificeren met één van die scouts. Maar naar mijn idee zijn die scouts waarmee je moet identificeren zo braaf dat geen enkel doorsnee scout zich er mee identificeert.

Ik denk niet dat het zo'n hit wordt dat iedere scout zo'n boekje gaat aanschaffen. Als er één in de groep ligt kunnen ze het een keer doorkijken en als je het één keer gezien hebt was dat ook wel weer genoeg. Zo boeiend is het niet.

Het monsterboekje had wel een praktisch nut. Daar stonden echt praktische zaken in waar je als zeeverkenner wat aan had. En gezien het handige zakformaat kon je het makkelijk meenemen. Maar die start en vervolg dingen heb ik ook nooit wat mee gedaan.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor T-O » Di 27 Sep, 2011 07:26

Wij deden niet exact de start en vervolgactiviteiten zoals in het boekje beschreven werden. Maar eigenlijk kwamen veel van deze activiteiten wel voor in de opkomsten. De zeeverkenners haalden wel vaak het boekje tevoorschijn om even bootonderdelen op te zoeken, windkracht, zeiltekens etc.
Snap het niet, kleine moeite om het boekje gewoon in de shop te houden...
Gebruikers-avatar
T-O

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 27 Sep, 2011 10:03

Maar kan de LA het boekje dan niet kunnen aanpassen, nu zonder insignes e.d. Dus alleen technische zaken. Dan komen ze ook niet in aanvaring met SN. De scoutshop zou moeten weten of de omzet voldoende is.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor T-O » Di 27 Sep, 2011 10:16

Goed plan, denk wel dat SN mogelijk een stokje ervoor steekt aangezien we ons dan weer distantiëren van de grote groep. Net zoals SN er waarschijnlijk een stokje voor steeks als ik bij de leverancier van badges aan scoutshop 'oude' badges ga bestellen.
Gebruikers-avatar
T-O

Berichtdoor Jaeder » Di 27 Sep, 2011 20:49

Op zich houdt weinig je tegen zelf zo´n boekje te maken. Misschien een leuk project voor waterscouting.com ?
Dan iemand zoeken die dat goed kan opmaken en dan via een PDF of zelfs POD beschikbaar maken.

dat boekje ging altijd mee toen ik verkenner was en nu mis ik het telkens als ik een keer iets in de vlet wil laten zien of uitleggen.

Uiteraard wel eigen inhoud.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor dikkie » Di 27 Sep, 2011 21:43

Grappig, toeval, ik zat er laatst namelijk ook over te denken om het oude monsterboekje zo goed als een op een over te nemen voor mijn groep. Digitaliseren en ieder een uitdraai. Praktische uitvoering heb ik niet over nagedacht, puur het idee..
Werk is heilig, raak het daarom niet aan.
Gebruikers-avatar
dikkie

Scouting groep: Scouting LAROS

Berichtdoor T-O » Do 29 Sep, 2011 07:48

Ik vind het ook een prima idee, maar ik ben vaak te snel in sommige dingen naar mij toe te trekken terwijl ik beter mijn aandacht bij mijn speltak kan houden. Er zal je inderdaad niks tegenhouden om een boekje te maken. Maar wat ik dan jammer vind is dat we dan weer allerlei boekjes krijgen die elke groep zelf maakt. Net zoals nu gebeurd bij de cwo uitwerking. Ik zou graag van bovenaf zien dat die boekjes er zijn zodat het wiel niet opnieuw word uitgevonden. Helaas is er nu veel mensen tekort daarboven en hangt het nu nog een beetje in de lucht bij SN.
Aan de andere kant, een pdf-je op de site van ws.com zou denk ik wel mooi zijn. Of daadwerkelijk een mogelijkheid om het boekje nog ergens te bestellen. Het bestaat toch al, alleen SN wilt het niet meer aanbieden. Misschien de drukker wel aan ws.com.
Gebruikers-avatar
T-O

Terug naar Discussieplein