FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:15
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Stukje uit Progressiematrix Scouts : Zeilen / varen

Stukje uit Progressiematrix Scouts : Zeilen / varen

Berichtdoor T-O » Ma 26 Sep, 2011 13:26

Scouts

Toelichting
Zeilen is op het water door de wind voortbewogen worden.
Bij Scouting gebruiken we hiervoor lelievletten. Bevers en ook welpen leren wat drijven met je lichaam doet. Vanaf de welpenleeftijd weten jeugdleden wat je aan boord zoal moet doen en scouts kunnen dit zelf en anderen aansturen hierin. Explorers en roverscouts kunnen met onbekende boten op onbekend water zeilen. Deze ontwikkeling is vergelijkbaar met het varen met een motorboot. De precieze eisen rondom varen en veiligheid komen terug in het CWO-examen. Jeugdleden leren hun boot te onderhouden.

Activiteit
Scouts gaan zelfstandig het water op onder normale omstandigheden, mits er voldoende zeilervaring / zeilkwaliteit aan boord
is. Ze passen vaar- en veiligheidsregels (BPR voor A - wateren) toe en kunnen een sleep aanleggen, op draaiende wind aanmeren en boot verhalen. Scouts kunnen de volgende diploma’s behalen: kielboot CWO 1, 2 en 3 (MBL). Scouts helpen
mee met het onderhoud van hun boot: ze weten hoe ze moeten schuren. Scouts kunnen anderen aansturen en hen vertellen wat er nog gedaan moet worden.

Misschien ben ik alleen, maar mijn nekharen staan omhoog als ik dit tenenkrommende stukje lees. Mag dan echt het woord waterscouts niet genoemd worden in de bolwerken van NL? Klinkt lekker, welpen die aan cwo 1, 2 gaan beginnen. En dan staan is niet alleen het woordje welpen wat opvalt. Goed, ik maak me druk ook over een stukje fictie, namelijk geschreven stukken van SN. Gelukkig leef ik nog in de werkelijkheid / praktijk.
Laatst gewijzigd door T-O op Ma 26 Sep, 2011 15:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Re: Progressiematrix Zeilen / varen

Berichtdoor Fok! » Ma 26 Sep, 2011 14:58

Toen ik de titel van je topic las, verwachtte ik een heel ander onderwerp! :stupid:
Waar heb je dit stukje tekst vandaan als ik vragen mag?

Officieel hebben we geen titels meer voor waterscouting. Dat is wel duidelijk. Dus in alle officiele documentatie zul je ook geen zeeverkenners meer tegenkomen vrees ik. En ook ik vind dat jammer, maar het kost waarschijnlijk minder energie om het te accepteren zoals het is, dan om er hopeloos tegenin te gaan.

En net als bij de andere topics over de (nieuwe) benamingen van de wachten: uiteindelijk kun je als groep nog steeds eigen terminologie behouden. Officieus.
(Laatst kwam ik de gidsen tegen. Bleken ook scouts te zijn ;))
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: Progressiematrix Zeilen / varen

Berichtdoor T-O » Ma 26 Sep, 2011 15:12

Dit komt uit de uitwerking van de certificatenmatrix voor scouts. Hierin staan de allerlei activiteiten die met scouting te maken hebben waarin de verschillende speltakken een bepaald niveau in kunnen halen.

Ja ik weet dat het minder energie kost om het te accepteren. En onze groep zal ook zeker de oude benamingen behouden en alleen het goede uit de nieuwe manier van spelaanbod gebruiken. Maar ik zie wel een mooie traditie niet meer 100% ondersteund door scouting nederland. Het lijkt net of we vroeger een aparte loot waren van de scouting-boom. En nu word gezegd: terug naar je roots, je mag wel varen en roeien, maar verder gewoon in lijn met de rest. Daarbij voorbijgaand aan het feit dat ook elke watertak een eigen spel heeft met de daarbij behorende 'decor stukken.'
Misschien een slechte vergelijking, maar bij defensie hebben ze marine, landmacht en luchtmacht, en ze zijn allen militair.
Wij zijn met zijn allen scouts, hadden landscouting, waterscouting en luchtscouts. Wat was er mis mee......
Gebruikers-avatar
T-O

Re: Stukje uit Progressiematrix Scouts : Zeilen / varen

Berichtdoor doc » Ma 26 Sep, 2011 22:41

Ja, maar landscouts kunnen geen "sleep aanleggen"... :!:

Wat een rommelig stukje zeg, ook dat MBL is helemaal niet duidelijk... Misschien eens aan Toon vragen hoe of wat, die heeft er aan meegewerkt. Wel weet ik dat de natte inbreng beperkt was, omdat ze er ook geen mensen voor konden vinden. Dus misschien ligt de oorzaak van het probleem ook wel een beetje bij onszelf *wegrent*
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor cc-junk » Ma 26 Sep, 2011 23:18

Geen wonder dat landscouts geen sleep kunnen aanmeren. Want de week er voor hebben ze hun boot nog aangemeerd op de draaiende wind. Ik zou toch adviseren hier een meerpaal of toch in ieder geval iets wat minder bewegelijk is dan de wind gebruiken om op aan te leggen.

Mensen tekort is één ding maar konden ze dan echt niet een waterscout vinden die dit even had willen nalezen voor ze? :cry:
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor rene » Di 27 Sep, 2011 01:55

Tja, Leusden is gevestigd op Mars
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 27 Sep, 2011 07:23

Ik heb indertijd ook gehoord dat niemand van de LA in de nieuwe spelgroep wilde zitten (men suggereerde of het iets voor mij zou zijn). Misschien had dat te maken met het feit dat zonder overleg de LA zijn spel-bevoegdheden kwijtraakte (die van de landscouts werden simpelweg ontslagen ,maar bij de LA lukte dat niet). SN heeft daarna een eigen systeem opgezet.
Maar dit is dan het resultaat.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor T-O » Di 27 Sep, 2011 07:31

Tja dat onze admiraliteit onderbezet is mag duidelijk zijn, maar is dat dan een reden voor SN om het maar half te ondersteunen? Als overkoepelend orgaan vind ik dat ook zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Gebruikers-avatar
T-O

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 27 Sep, 2011 09:59

Misschien wilde de LA met opzet niet, omdat zij door SN aan de kant waren gezet.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor T-O » Di 27 Sep, 2011 10:17

Dat zou ik niet weten.
Gebruikers-avatar
T-O

Berichtdoor dconel » Di 27 Sep, 2011 10:19

Er is toch al een te kort aan gekwalificeerde leden (CWOIII, MI,MII enzovoort) binnen waterscouting, wordt dat zo niet minder?
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor rene » Di 27 Sep, 2011 12:20

dconel schreef:Er is toch al een te kort aan gekwalificeerde leden (CWOIII, MI,MII enzovoort) binnen waterscouting, wordt dat zo niet minder?

Ja vanzelf, als het product waterscouting minder zichtbaar en aantrekkelijk wordt.
Dan wordt ledenwerving wel steeds moeilijker.

Het probleem CWO tekort wordt inderdaad minder als je dus steeds minder leden krijgt.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor T-O » Di 27 Sep, 2011 12:32

proberen jullie nu een positief puntje te halen uit iets wat negatief is?

dan kan ik SN nog een paar miljoen besparen voor groepsbegeleiding, gewoon de noodlijdende groepen laten overlijden. Dan heb je dat project ook niet meer nodig....
Gebruikers-avatar
T-O

Berichtdoor rene » Di 27 Sep, 2011 13:19

Ik denk dat groepsondersteuning weleens tot heel andere inzichten gaat leiden, per slot van rekening zijn komen coaches langs bij heel veel scoutinggroepen met de opdracht om te kijken wat er "beter" kan. Ik zou me dus maar eens flink verdiepen in het toekomstige spel en daar zelf een oordeel over vellen.

Daarnaast wordt op de achtergrond heel wat data geanalyseerd, op de marketing manier.
Ik maak me sterk dat, er wel uitkomt hoe het echt gaat en wat er nodig is om succesvol te zijn/worden.

We zitten nu op een fout pad, dat voelen we in waterscouting op onze klompen om het zo te zeggen.
Maar er is een traject ingezet van product nivelering, zonder dat men beseft dat je daarmee ook de deur dicht doet voor sommige klanten types. Als waterscouting als product onzichtbaar wordt, dan krijg je ook vanzelf minder klanten.

Net zoals meisjes nu ook door de jongens deur moeten.

Wat dat laatste betreft zie je een enorme spagaat, bij uitwerking van de Scout insignes.
Die zijn flink "vervrouwelijkt" in eisen, wel breedte (meisjes wens) maar geen diepgang (jongenswens) en onderwerpen waar jongens nu niet echt voor warmlopen. Veel past ook niet meer bij de interesses van jongens, daar is de plank al goed mis geslagen, doordat men alles onder één noemer "unisex" wil vangen.

En de echt populaire scoutinsignes zoals koken, pionieren etc zijn samengevoegd, waardoor er van de eisen niet veel meer overblijft. Het competentie nivo, een ander woord voor kennis, vaardigheden houding, wordt dus flink minder.

En waterscouting als productgroep is nu wel hartstikke dood, want het is een activiteit geworden.

En het is terecht zoals hierboven opgemerkt dat de L.A niks meer te zeggen heeft over het product waterscouting.
In hun taakstelling staat dat ook en die kun je downloaden op de SN site.
De KVR is dan ook in de besluitvorming een organisatorisch aanhangsel zonder invloed geworden.
Ik zou er dan ook zelf niet meer over peinzen daaraan deel te nemen, het is gewoon tijdverspilling

Dat CWO probleem, hangt dus ook flink in de lucht en land zo te zien nergens waar er ook wat aan gedaan wordt.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Jaeder » Di 27 Sep, 2011 20:45

Ik denk dat de reorganisatie naar het 2010 inderdaad wat nadelige gevolgen heeft gehad voor het Waterwerk. Zelf denk ik dat het wel goed is dat het Spel een als geheel word gezien en de 'grote verschillen' eens nuchter worden bekeken.

Ook benoemen dat Welpen varen is goed, dat gebeurt immers al lang in groepen.

Wel vind ik het jammer dat de 'identiteit' van het Waterwerk zo los gelaten is. Dolfijnen begon eindelijk wat te lopen, of in elk geval aandacht voor waterwerk voor de DWEK. Ook de sterke opbouw die CWO aan een speltak kan geven is deels weg. Dus dat is erg jammer. Zelf had ik ook graag aparte deeltjes in de boeken gezien voor het Waterwerk, dat is dan toch even wat anders.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Volgende

Terug naar Discussieplein