FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:15
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Mayday Mayday we are sinking

Mayday Mayday we are sinking

Berichtdoor cc-junk » Do 15 Sep, 2011 02:33

Tsja... een column waarvan de schrijver al heeft aangegeven dat hij hoopt dat er discussie over ontstaat is natuurlijk niets zonder topic.

Ik ben na een aantal jaren niet zo actief meer te zijn geweest gewoon weer eens gaan proberen wat bij te lezen. Wat mij direct op viel is dat er sinds ik gestopt ben met actief zijn op dit forum een dramatische terugval is geweest in het aantal posts per dag. Zeker als je er even tussen uit bent geweest is dat opvallend. Natuurlijk denk ik niet dat dat door mijn vertrek komt, ik noem alleen het feit dat.

Ik kan mij dus goed vinden in het verhaal van Dirk. Toch heb ik wel een aantal aanmerkingen:

- We kunnen er wel wat aan doen! Niet alleen, nee dat niet. Maar als we de handen in een slaan kan het!
- Procentueel gezien zijn er meer landgroepen in de problemen dan watergroepen. Waterscouting is dus niet zinkende.
- De opkomst van social media verdringt misschien het traditionele forum, maar twitter en facebook zijn populairder dan ooit. Internet is dus niet dood.

Meer en meer van mijn verkenners doen aan Facebook en/of Hyves. Ze zijn dus wel actief op internet. Waarom wordt "de blauwe site" dan niet meer gevonden? Ik heb al een aantal admiralencups geen moesje poster meer gezien. Een verdwaalde trui misschien maar dan houdt het wel op. Ik weet niet hoe dat op andere waterscouting evenementen is want daar ben ik al ff niet bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat het niet veel anders is geweest.

Hoe lang is het geleden dat jij je scouts hebt geattendeerd op ws.com?
Neem jij je moesje posters mee naar de Scout-in?

Gelijk twee keer mea culpa. Ik neem niet eens mijzelf mee naar de scout-in, laat staan moesje posters. En ik heb mijn verkenners ook nooit meer gewezen op dit geweldige forum sinds ik een tijdje wat minder actief was. (Ga ik zeker wel doen)

Misschien is het ook wel gewoon een feit dat op lokaal niveau meer en meer groepen moeten draaien op een kleine hoeveelheid vrijwilligers. De overige vrijwilligers hebben hierdoor minder tijd om landelijk/regionaal iets te doen.

Wat ik in ieder geval hoop is dat hier een discussie ontstaat. Dat zou in ieder geval betekenen dat er nog hoop is voor de blauwe site.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Re: Mayday Mayday we are sinking

Berichtdoor Fok! » Do 15 Sep, 2011 07:07

Ik ben hier nog elke dag! Alleen post ik misschien minder vaak iets. Maar ik volg toch nog wel een aantal discussies en als ik echt een vraag heb over AIS, wachtschepenkeuring of andere dingen waar ik me in interesseer, dan plaats ik die toch eerder hier dan dat ik naar het antwoord op zoek ga op het wereld wijde web.

Waterscouting.com is (niet in 2004) in 2002 opgericht, tijdens het Nawaka 2002. We begonnen met het forum op waterscoutingforum.tk maar toen we thuis kwamen uit Roermond was daar ineens Waterscouting.com gemaakt. Wat de site in het begin zo explosief liet groeien was dat iedereen meehielp en iedereen dezelfde richting inrende en iedereen ook mocht doen wat hij of zij wilde.

Na verloop van tijd kwam daar de sitecrew en die ging richting bepalen. Daarbij werd nog wel graag de hulp ingeroepen van andere leden van de site. Na weer een paar jaar kwam er toen een bestuur en werd het allemaal officieel. En dan ben je denk ik op een punt dat de gewone bezoeker een afwachtende houding aanneemt. "Waterscouting.com is gewoon iets dat bestaat en er zijn belangrijke mensen die bepalen hoe de site zich ontwikkelt" is denk ik de gedachte die de meeste bezoekers hebben. Het is niet meer zo het gevoel dat het van ons allemaal is.

En dat laatste dat maakte bijna 10 jaar geleden de betrokkenheid zo groot. De mensen die er toen mee aan het werk waren zijn inmiddels ook een jaar of 9 ouder, hebben allemaal ook zo hun leventje anders ingedeeld - zowel prive als ook bij hun scoutinggroep misschien. Er zijn voor hen andere belangrijke zaken, daar waar vroeger Waterscouting.com echt het allerbelangrijkste was ;)

Ja, het is mij ook opgevallen dat de ontwikkeling van WS.com een beetje stilstaat. Maar ik heb me eigenlijk ook berust in de gedachte dat er misschien niet meer uit te halen is. Dit was inderdaad een fantastisch medium in de zeroes, maar het is wat achterhaald in het huidige decennium...

Maar.... ik nodig iedereen die dit leest van harte uit om mee te denken en zelfs misschien ook acties te nemen om Waterscouting.com het 3e lustrum in te leiden!!! Op naar de 10 en 15 jaar??
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor WV rat » Do 15 Sep, 2011 09:28

Helemaal mee eens. Ik ga zeker ook onder mijn WV aanmoedigen om dit forum te gaan gebruiken wanneer ze iets moeten uitzoeken of regelen waar ze niet uitkomen. Laat ze maar bekend worden met het feit dat scouting groter is dan alleen hun eigen clubje!
WV rat

Scouting groep: Scouting Admiralengroep Uithoorn

Berichtdoor Fok! » Do 15 Sep, 2011 11:12

Wat misschien wel even leuk is, is om na de column van dconel, ook de column te lezen die ik in 2005 schreef bij het driejarig bestaan van Waterscouting.com.... Daarin staat beschreven hoe het er in de beginjaren aan toe ging en hoe enthousiast iedereen was.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Leidse Stadjer » Do 15 Sep, 2011 11:22

Fok! schreef:Ik ben hier nog elke dag! Alleen post ik misschien minder vaak iets.

Waterscouting.com is (niet in 2004) in 2002 opgericht, tijdens het Nawaka 2002.

2004 is aangepast naar 2002, dacht al gisteren maar internet haperde heel erg dus niet nagezocht.

Ik heb me in 2005 bij de site ingeschreven, wonend in Leiden en mijn groep in Groningen (Stad) (-> mijn nick was geboren), promoot ik af en toe Waterscouting.com via ons groepsforum. Ik weet dat er leidingleden zijn die het forum (af en toe) lezen, maar weet verder niet of het nog naar zv/wv gepromoot wordt.

Na verloop van tijd kwam daar de sitecrew en die ging richting bepalen. Daarbij werd nog wel graag de hulp ingeroepen van andere leden van de site. Na weer een paar jaar kwam er toen een bestuur en werd het allemaal officieel. En dan ben je denk ik op een punt dat de gewone bezoeker een afwachtende houding aanneemt. "Waterscouting.com is gewoon iets dat bestaat en er zijn belangrijke mensen die bepalen hoe de site zich ontwikkelt" is denk ik de gedachte die de meeste bezoekers hebben. Het is niet meer zo het gevoel dat het van ons allemaal is.

Maar.... ik nodig iedereen die dit leest van harte uit om mee te denken en zelfs misschien ook acties te nemen om Waterscouting.com het 3e lustrum in te leiden!!! Op naar de 10 en 15 jaar??

In 2007/2008 ongeveer ben ik sitecrew geworden. In de loop van de tijd is de sitecrew ingekrompen/zijn taken herverdeeld en momenteel lijkt iedereen wel een drukke agenda te hebben, waardoor een meeting of doe-dag ook niet altijd van de grond komt. Sitecrew is op zich niet belangrijker dan de 'gewone' forummer, maar kan me voorstellen dat forummers een drempel zien voor leveren van ideeen/input voor site en forum (vooral als contact alleen digitaal is).
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Berichtdoor Markvniel » Do 15 Sep, 2011 11:35

Ik bezoek inmiddels dagelijks deze site! Meestal het forum om even te kijken of er nog nieuwe dingen gepost zijn! De site zelf kijk ik niet veel op! Vaak wel het plan gehad om ons wachtschip (de MS Cornelia) en onze sleper (De Sonoy) hier in beeld te brengen maar door tijd gebrek komt het daar niet van! Als ik kijk binnen onze groep blijft het leden aantal wel stabiel tot zelfs groeiend maar het aantal vrijwilligers krimpt door diverse redenen! Hier door moet je met minder mensen steeds meer gaan doen (ook door steeds meer regels) en laat je dingen bedenken, posten enzv achter wegen omdat het op dat moment niets oplevert! Bespreken doe ik ws.com bij ons aan boord regelmatig! En men kent het ook en kijkt ook maar actief er op zijn is toch anders! Kortom denk dat het grootste probleem de tijdsdruk is! Het leven wordt steeds drukker en voor ws.com moet je toch tijd maken!
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor dconel » Do 15 Sep, 2011 14:00

cc-junk schreef:Ik kan mij dus goed vinden in het verhaal van Dirk. Toch heb ik wel een aantal aanmerkingen:

- We kunnen er wel wat aan doen! Niet alleen, nee dat niet. Maar als we de handen in een slaan kan het!
- Procentueel gezien zijn er meer landgroepen in de problemen dan watergroepen. Waterscouting is dus niet zinkende.
- De opkomst van social media verdringt misschien het traditionele forum, maar twitter en facebook zijn populairder dan ooit. Internet is dus niet dood.

Die twee alinea's zijn ernstig sarcastisch bedoeld. Ik ben er juist van overtuigd dat nu het internet zo'n hype is WS.com eigenlijk hoogtij moet vieren!

cc-junk schreef:Meer en meer van mijn verkenners doen aan Facebook en/of Hyves. Ze zijn dus wel actief op internet. Waarom wordt "de blauwe site" dan niet meer gevonden?

Ik ben van mening dat er te weinig gebruik gemaakt wordt van social media om het forum te promoten.

cc-junk schreef:Wat ik in ieder geval hoop is dat hier een discussie ontstaat. Dat zou in ieder geval betekenen dat er nog hoop is voor de blauwe site.

Er is zeker nog hoop, maar ik had ook gehoopt komende Scout-In een spontane meeting te zien, speciale Scout-In moesjes te zien hangen en te veel blauwe truien te zien ronddwalen..
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor dconel » Do 15 Sep, 2011 14:02

Fok! schreef:Ja, het is mij ook opgevallen dat de ontwikkeling van WS.com een beetje stilstaat. Maar ik heb me eigenlijk ook berust in de gedachte dat er misschien niet meer uit te halen is. Dit was inderdaad een fantastisch medium in de zeroes, maar het is wat achterhaald in het huidige decennium...

Daar ben ik het niet mee eens. Er bestaan talloze grote fora en de software wordt alsmaar beter en aantrekkelijker. Bovendien is nu internet zo populair is de drempel nog nooit zo laag geweest..
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Fok! » Do 15 Sep, 2011 14:16

dconel schreef:
Fok! schreef:Ja, het is mij ook opgevallen dat de ontwikkeling van WS.com een beetje stilstaat. Maar ik heb me eigenlijk ook berust in de gedachte dat er misschien niet meer uit te halen is. Dit was inderdaad een fantastisch medium in de zeroes, maar het is wat achterhaald in het huidige decennium...

Daar ben ik het niet mee eens. Er bestaan talloze grote fora en de software wordt alsmaar beter en aantrekkelijker. Bovendien is nu internet zo populair is de drempel nog nooit zo laag geweest..

&:& Goed dat jij het niet met mij eens bent! Want dan is er zeker nog 't een en ander mogelijk. En als er dan meer mensen zijn die jouw mening delen, dan kan het voortbestaan van WS.com nog heel lang duren!

Ik heb niet de kennis van het technische gebeuren achter de website en dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Dat is echter denk ik ook meteen de valkuil van WS.com: de technische kennis is niet groot, terwijl de ontwikkelingen om ons heen wel bijzonder hard gaan....

Maar ook de creatieve input is zo'n ding. De eerste vijf jaar, toen 'wij' de pioniers waren, hadden we ideeen te over. We moesten ons op de kaart zetten, erkenning krijgen bij het landelijk gebeuren, ons laten zien op activiteiten, leuke en ludieke acties verzinnen, kortom het echte opbouwen.

Nu is het de kunst om het voortbestaan te garanderen en daar is een andere (creatieve) input voor nodig. En daar is veel technische ondersteuning bij nodig! Maar bovenal enthousiaste mensen die het graag willen doen!

En als daar dan een andere koers voor moeten worden gekozen, dan is dat zo. De oude garde (waar ik ook onderdeel van ben) mag gerespecteerd worden (;)) maar het concept mag gerust veranderen!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Fok! » Ma 19 Sep, 2011 11:24

En toen.... bleef het stil.....
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Christ-in-a » Ma 19 Sep, 2011 13:30

Op het forum bleef het wellicht stil, maar IRL werd de discussie nog wel voortgezet. Bij ons even tijdens de ScoutIn :smile:

Een aantal dingen die uit die offline-discussie naar voren kwamen en die bij mij nog boven kwamen drijven:

* ws.com is een middel/manier om nieuwe mensen te leren kennen, ervaringen uit te wisselen, nieuwe ideeën op te doen, vragen te stellen, etc. Eerder in dit topic werd al beargumenteerd dat internet niet dood is en nog steeds actief gebruikt wordt voor de uitwisseling, etc. Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat het ook goed is geweest om de afgelopen jaren de tijd en moeite er in te steken om het forum te updaten. Alleen heb ik het gevoel dat door de tijd en moeite die hierin gestoken is, de andere dingen zijn blijven liggen. Want ws.com bestaat uit meer dan alleen het forum! Ook de meetings, merchandise en dat soort dingen horen er bij. Tuurlijk, er werden nog kleding-acties gedaan en meetings gehouden. Maar als ik zo even het forum bekijk, was de laatste meeting een zeilmeeting in juni 2010 (de meeting daarvoor, in 2009, werd afgelast wegens het lage aanmeldingsgetal). Herinner ik het mij goed dat er 'vroeger' toch twee keer per jaar ws.com meetings werden gehouden?

* Een belangrijke reden om mij niet meer op te geven voor de meetings: op een gegeven moment werd het toch wel vervelend dat je bij meetings toch weer die Dordtenaren tegen kwam die je bij wijze van spreken elke zaterdag al zag. Wat dat betreft bood het forum dan geen extra dimensie. Als je met die mensen ervaringen etc. wilde uitwisselen, dan wist je al dat je die mensen binnenkort weer zou kunnen zien of er op een andere manier makkelijk contact mee zou kunnen opnemen. Het was natuurlijk wel gezellig om wat leuks te doen met z'n allen, maar meer dan dat was het voor mij dan ook niet.

* Bij de meetings kwamen over het algemeen steeds dezelfde mensen. Leuk, want dan weet je wie je kan verwachten. Minder leuk omdat je op den duur hetzelfde krijgt als hierboven bij de Dordtenaren..

* Voor mijzelf is het buiten bovenstaande ook belangrijk dat ik gestopt ben als Wilde Vaart begeleiding. De noodzaak om te zoeken naar programmaideeën, onderhoudstips, etc. is voor mij niet meer zo groot. Ik lees het forum zo nu en dan weer eens bij, bestel eens een shirt, maar dat is het dan wel zo'n beetje.

* Daarnaast ben ik buiten mijn eigen groep nu ook actief op nationaal niveau. Daar ontmoet ik ook veel nieuwe mensen, leer ik nieuwe dingen en wissel ik ervaringen uit. Als voorbeeld kan ik aangeven dat ik twee weken geleden een kort weekend bij de zeekadetten in Lemmer heb doorgebracht &:& (uitnodiging gekregen via team 4 mei, een landactiviteit dus!)

* Eigenlijk komt het er op neer dat niet meer zo'n binding met ws.com heb omdat het mij niets extra's bied wat ik ergens anders niet kan vinden. Maar voor degenen die net buiten hun eigen scoutinggroep komen kijken, zal ws.com nog wel zeker belangrijk zijn! Nu gaan wij met onze groep nog wel eens naar een NaWaKa, JubJam, admiraliteitskamp, etc. Daar komen onze leden ook nieuwe mensen tegen, leren ze nieuwe dingen, etc. Maar wat als je dit als groep niet doet en je als lid van zo'n groep wel 'iets meer' wilt? Of als je groep wel naar die kampen gaat, maar het maar oppervlakkig contact vind en 'iets meer' wilt? Dan is ws.com een makkelijke, laagdrempelige manier om eens te praten met anderen, te kijken hoe zij het doen, etc.

Maar de vraag was eigenlijk: is ws.com sinking? Nou, er is wellicht zwaar weer, maar er is nog geen sprake van schipbreuk. Zelf denk ik dat het belangrijk is om weer wat meetings te organiseren omdat deze de laatste tijd nogal op de achtergrond zijn geraakt. De meetings zijn volgens mij toch wel 'the icing on the cake' van ws.com :lol:

(euh, iemand trouwens enig idee of er nog een meetingteam is en uit wie dit team zou bestaan?)
Different isn't always better, but better is always different..
Gebruikers-avatar
Christ-in-a

Scouting groep: JCW, Dordrecht; Starrenburg, Rotterdam; team 4 mei

Berichtdoor cc-junk » Ma 19 Sep, 2011 14:44

Komt er op neer dat we met zijn allen aardig op één lijn zitten?

Eeuwige vraag is dan: en dan? Wat gaan we doen?

Meeting klinkt goed!
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor f.alonso » Ma 19 Sep, 2011 18:25

Ik ben in ieder geval op een andere manier aan het denken gezet! Top!
(Uitgebreidere reactie volgt nog wel denk ik...)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor rene » Di 20 Sep, 2011 11:57

Wanneer kom je (terug) op ws.com ?
Dat is volgens mij de kernvraag.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor michel » Di 20 Sep, 2011 15:38

Het is mooi om te zien dat we met z'n allen vinden en wíllen dat ons blauwe forum blijft bestaan!
Ook ik merk heel duidelijk dat tijd een belangrijk item is om vol actief het forum bij te houden, ik heb nog een heleboel bij te lezen om te zorgen dat ik weer volledig op de hoogte ben. :@

Desondanks blijf ik trots drager van de Moesje-teksten, iedere zaterdag en elk evenement weer opnieuw!
Afgelopen week zelfs nog ondervonden dat ook landscouts met 'onze teksten' rondlopen en volhielden op en top landscout te zijn. Het draagvlak gaat dus verder dan de slogan "van, door en voor waterscouts".

De sitecrew met het bestuur en de crewleden, zoals we nu een aantal jaar hebben, is een groep forummers die zich achter de schermen van het forum bezig houdt met het onderhouden van het forum, merchandise-acties opzetten en meetings organiseren, maar dat wil niet zeggen dat alleen wij daar mee bezig mogen/moeten zijn.
Een ieder forumlid is vrij om mee te denken en werken aan een promo-actie, meeting of wat dan ook.

In 2007 werd het 1e lustrum gevierd, met bijbehorende moesje: 5 jaar en het klikt nog steeds!
Vorig jaar werd het 100-jarig bestaan van SN gevierd, waarbij "100 jaar en nog steeds geen oud wijf!" hoorde.
We staan inmiddels op de drempel van ons 2e lustrum, en het forum verdiend een mooie 10 verjaardag!

De column van dconel en deze discussie daaropvolgend zijn er al het bewijs van de we er met z'n allen een mooi feest van willen maken, laten WE dat dan ook gaan doen en beleven!
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Volgende

Terug naar Discussieplein