FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 08:56
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Petitie tegen de nieuwe naamgeving

Re: Petitie tegen de nieuwe naamgeving

Berichtdoor dconel » Wo 22 Jun, 2011 12:14

michel schreef:Ik denk dat we met de doorgevoerde naamsveranderingen weinig opgeschoten zijn.
Speltakken gebruiken in grote getalen nog steeds dezelfde benaming die ze voor de 'papieren' verandering ook gebruikten.
Als je promotiemateriaal (bijv. een flyer) info gaf over alle verschillende speltakken (welpen of dolfijnen en land- of zeeverkenners) dan heeft een leek gelijk een duidelijk beeld dat er in een bepaalde leeftijdscategorie meerdere spelen werden aangeboden. Nu zou je een flyer hebben met slechts 'welpen' en 'scouts', waarbij je in de info weer uit gaat splitsen welke spelen daarbinnen aangeboden worden.

Bevers, Welpen, Waterscouts/Landscouts/Luchtscouts, Explorers en Roverscouts bedoel je.. valt mee toch?

Of wil toch liever bevers, welpen, dolfijnen, esta's, kabouters, rowans, sherpa's, landverkenners, zeeverkenners, luchtverkenners, gidsen, matrozen der wilde vaart, pivo's, stam, loodsen enz. enz..

Nou in dat geval:

Afbeelding
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 22 Jun, 2011 12:29

Wat mij betreft gaat het er niet om OF de nieuwe benamingen wel de juiste zijn, maar gaat het om de manier waarop het is ingevoerd. Daardoor is er een discussie ontstaan die blijft terugkomen, waarbij het de vraag is of SN die ooit kan stoppen.

Er zijn een heleboel argumenten voor alle veranderingen en ook een hele hoop tegen. Als SN het traject zorgvuldiger in was gegaan hadden ze dit kunnen gebruiken: door draagvlak kweken, overtuigen etc. hadden ze ervoor kunnen zorgen dat de argumenten voor veel meer benadrukt werden en de argumenten tegen afgezwakt. Zo schuift 'de publieke opinie' op richting VOOR en had je deze discussies nooit gehad. Dus: eerst lang praten en masseren, dan pas doen.

Nu was het: PLOEF, hier heeft u het en iedereen was zo verbaasd, dat ze allemaal in de tegenstand-modus zijn geschoten.

Een mislukte organisatieverandering uit de theorieboekjes...
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Otak » Wo 22 Jun, 2011 12:49

Ik moet zeggen : de kousen met lintjes had ik wel mee willen maken :) Verder moeten we ons richten op de echte problemen ipv naamgevingsdingen :

- krimp van scouting
- krimp van scouting
- hoe houden we meer leiding binnen
--
Eelco alias Otak http://maljaars.net/waterwerk
Scouting Willem de Zwijger Delft http://scoutingwdz.nl
Stichting Scoutcentrum Kruithuis http://kruithuis.nl
Landelijke Team Waterwerk http://www.scouting.nl/waterwerk
Gebruikers-avatar
Otak

Scouting groep: Waterscouting Willem de Zwijger Delft

Berichtdoor Otak » Wo 22 Jun, 2011 13:01

En beheerdersintjoris : je kan doen alsof iedereen is overvallen, maar de hele discussie en de weg er naar toe was gewoon publiek en te volgen via de stukken van de LR en sites zoals deze waarop er echt wel over gepraat is. Het is duidelijk niet geworden wat iedereen wilde, maar dat lijkt me ook een onmogelijke opgave.

Geloof me : mijn forum naam geeft wel aan dat ik iets had met het Dolfijnenthema. Maar ik sta er voor de eenduidigheid wel achter dat we voor de DWEK leeftijd nu nog maar 1 naam hebben. De kinderen doen nog steeds precies dezelfde dingen, steken daar dezelfde dingen van op en hebben daar dezelfde lol bij. Het maakt hen weinig uit of ze dan een Dolfijn of een Welp heten.
--
Gebruikers-avatar
Otak

Berichtdoor brombeer » Wo 22 Jun, 2011 15:52

Ik ben het eens met beheerdersintjoris... maar niet dat iedereen overvallen is het is de manier waarop.

het om de manier waarop het is ingevoerd. Daardoor is er een discussie ontstaan die blijft terugkomen, waarbij het de vraag is of SN die ooit kan stoppen.

Buiten dit alles .. heb je benamingen in generaliteit qua leeftijds groepen, maar voor speltakken onderling mogen ze best apart blijven bijv de benaming scouts geeft een leeftijds categorie aan net als Dwek explo's en ga maar door ...

maar je hebt dus land-scouts, water-scouts, luchtscouts, esta's en wateresta's ( dolfijntjes) enz dit is duidelijk en werkbaar , nu heb je algemene termen. als men het nu een groep aanduid met de nieuwe benaming weet ik niet of het over land, lucht of water gaat maar alleen ofer de leeftijdsgroep.

tis meer eeen principe van een eik is een boom maar niet iedere boom is een eik ,
nu zijn we allemaal boompjes qua benaming en dus stukje identiteit is daarmee weg.

Buiten dit alles ben je als groep zelf erbij hoe jij de speltakken of leden noemt .
No Nuts....No Glory.... No Life !!!

Damned if we do , Doomed when we don't
Gebruikers-avatar
brombeer

Scouting groep: Paulus Zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 22 Jun, 2011 19:04

Dit zijn geen Nederlands scouts volgens mij. Die hebben nooit zo'n pet of stropdas gedragen.

Tegen welke onderdelen heb je trouwens bezwaar?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 23 Jun, 2011 09:43

Otak schreef:En beheerdersintjoris : je kan doen alsof iedereen is overvallen, maar de hele discussie en de weg er naar toe was gewoon publiek en te volgen via de stukken van de LR en sites zoals deze waarop er echt wel over gepraat is. Het is duidelijk niet geworden wat iedereen wilde, maar dat lijkt me ook een onmogelijke opgave.

Ja het was te volgen en er is OVER gecommuniceerd, maar er is te weinig MET mensen gecommuniceerd. Het is wat ik eerder al zei: als je genoeg tijd besteed aan kneden, masseren, overtuigen, schaven aan je plan etc. dan is het geen onmogelijke opgave om te doen wat iedereen wil. Goed, misschien niet iedereen, maar in iedere discussie heb je een hele grote middengroep die uiteindelijk wel overstag gaat, als je ze maar goed behandelt. Dan heb je dus een overgrote meerderheid tevreden gesteld. Een heleboel mensen die nu tegen de verandering zijn, waren waarschijnlijk voor geweest als er meer aandacht was geweest voor hun situatie, als er met ze was gepraat in plaats van over ze etc. Klassiek stukje verandermanagement: je kunt iedere organisatie meekrijgen in een verandering (met applaus en complimenten) als je de mensen maar het idee geeft dat er naar ze geluisterd wordt. En daar heeft SN de plank volledig misgeslagen naar mijn idee. Ik ken ze niet dus ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar mijn beleving is dat de beleidsmedewerkers van SN teveel OVER en te weinig MET groepen en leden praten.

Ik schets dit wel eens als volgt: Een verandertraject bestaat uit de voorbereidingstijd (v) en de uitvoeringstijd (u) die samen de totaaltijd (t) vormen. Veel managers willen direct door naar de uitvoeringstijd, maar dan ontstaan er vaak discussies, tegenwerking, etc. waardoor die uitvoeringstijd maar blijft doorlopen en doorlopen en de totaaltijd enorm lang duurt. Mijn ervaring is dat ieder uur extra dat je besteed aan voorbereiding (met mensen praten, discussieren, uitleggen, overtuigen) zich dubbel terug betaalt in de uitvoeringstijd. Hier zitten natuurlijk grenzen aan, maar als ze in dit geval een paar maanden extra hadden uitgetrokken om het land in te gaan en zich te verdiepen in de bezwaren, dan was er nu veel minder tot geen discussie geweest.

Het gaat namelijk meestal niet om dat mensen daadwerkelijk tegen zijn, maar dat ze het gevoel hebben dat ze niet betrokken zijn geweest bij een voor hen belangrijke verandering. Er is iets voor ze veranderd en dat wordt ze verteld ipv gevraagd. Dus zijn ze tegen.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor rene » Vr 24 Jun, 2011 02:49

Otak schreef:Ik moet zeggen : de kousen met lintjes had ik wel mee willen maken :)

Nou Otak, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het in de winter echt slecht was in korte broek.
Wat erna, als lange broek kwam;corduroy, was ook waardeloos. Dus is het massaal toch spijkerbroek geworden.

Trouwens die padvindsters zagen er in die tijd wel lekker sexy uit.
Nu is het ook weer waardeloos voor de meiden.

Ook dat soort dingen heeft te maken met de groeien continuiteit, je hele product moet goed zijn.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Markvniel » Vr 24 Jun, 2011 09:36

beheerdersintjoris schreef:Ik schets dit wel eens als volgt: Een verandertraject bestaat uit de voorbereidingstijd (v) en de uitvoeringstijd (u) die samen de totaaltijd (t) vormen. Veel managers willen direct door naar de uitvoeringstijd, maar dan ontstaan er vaak discussies, tegenwerking, etc. waardoor die uitvoeringstijd maar blijft doorlopen en doorlopen en de totaaltijd enorm lang duurt. Mijn ervaring is dat ieder uur extra dat je besteed aan voorbereiding (met mensen praten, discussieren, uitleggen, overtuigen) zich dubbel terug betaalt in de uitvoeringstijd. Hier zitten natuurlijk grenzen aan, maar als ze in dit geval een paar maanden extra hadden uitgetrokken om het land in te gaan en zich te verdiepen in de bezwaren, dan was er nu veel minder tot geen discussie geweest.

Dit gebeurt in het bedrijfsleven idd constant, hier ook dat probleem binnen het bedrijf!

Wat ik me afvraag? Vinden alleen wij bij waterscouting deze naamgeving vervelend of speelt dit ook bij de land en lucht tak??
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor f.alonso » Vr 24 Jun, 2011 09:46

beheerdersintjoris schreef:Het gaat namelijk meestal niet om dat mensen daadwerkelijk tegen zijn, maar dat ze het gevoel hebben dat ze niet betrokken zijn geweest bij een voor hen belangrijke verandering. Er is iets voor ze veranderd en dat wordt ze verteld ipv gevraagd. Dus zijn ze tegen.

Mooi verhaal + een nog betere conclusie!

Markvniel schreef:Wat ik me afvraag? Vinden alleen wij bij waterscouting deze naamgeving vervelend of speelt dit ook bij de land en lucht tak??

Niet 'wij', maar 'jij' ;)
Wij, in dit geval als zijnde mijn scoutinggroep, hebben niets tegen de nieuwe naamgeving. Waterscout is toch niet vervelend? Wij zijn ook Waterscouting.com :) (En al 9 jaar geen Zeeverkenner.com o.i.d.)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Mastru » Vr 24 Jun, 2011 11:56

Maar de zeeverkeeners is een speltak.
En dat is niet de enige doelgroep voor dit forum.
Waterscouting is een mooie verzamelnaam voor alle speltakken.
Gebruikers-avatar
Mastru

Scouting groep: Prins Bernhard

Berichtdoor f.alonso » Vr 24 Jun, 2011 12:23

Mastru schreef:Maar de zeeverkeeners is een speltak.
En dat is niet de enige doelgroep voor dit forum.
Waterscouting is een mooie verzamelnaam voor alle speltakken.

Uiteraard :P (Wist alleen geen betere 'verzamelnaam' dan zeeverkenners op het moment)

Wat ik probeer aan te geven: wat is er mis met 'waterscout' i.p.v. 'zeeverkenner'? (wij verkennen geen eens zee :P)
Zelfde met 'Welpen' i.p.v. 'Dolfijnen'. Heb ik ook geen moeite mee.
Wij zijn 'onderscheidend' t.o.v. de landscouts in kleur. Zegt genoeg toch? In ieder geval maakt het de buitenwereld de naam niet uit, kleur herkent men sneller is mijn ervaring.
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Markvniel » Vr 24 Jun, 2011 15:51

f.alonso schreef:
Markvniel schreef:Wat ik me afvraag? Vinden alleen wij bij waterscouting deze naamgeving vervelend of speelt dit ook bij de land en lucht tak??

Niet 'wij', maar 'jij' ;)
Wij, in dit geval als zijnde mijn scoutinggroep, hebben niets tegen de nieuwe naamgeving. Waterscout is toch niet vervelend? Wij zijn ook Waterscouting.com :) (En al 9 jaar geen Zeeverkenner.com o.i.d.)

@f.alonso sorry verkeerd neer gezet! Ik heb er zowiezo geen moeite mee! Aangezien ik nog niet zo heel lang scout ben en ik ondersteunend bezig ben en weinig tot niet met de kinderen. :wink:

Laat ik de vraag beter neer zetten:
Zijn er binnen alle takken van scouting problemen met de naam geving of horen we de geluiden alleen op het forum?

Hoop dat mijn vraag zo wat beter overkomt :smile:

Grtz

Mark
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Berichtdoor Otak » Za 25 Jun, 2011 08:08

ik heb geen onderzoeksgegevens, maar ik ken zat groepen die al over zijn op de nieuwe namen. Ik weet van mijn groep en een aantal om ons heen dat we maar deels over zijn. We hadden de Dolfijnen net opgetuigd en houden die naam nog een paar jaar. Dan zijn alle insignes en materialen wel op en gaan we terug naar Welpen verwacht. Roverscout is niet echt goed gevallen is mijn gevoel. (water)scout en explorer wel, maar die namen bestonden feitelijk al heel lang en worden nu meer gehanteerd.

Misschien dat Rene eens een leuke query kan draaien op naamgevingen zoals ze in Akela staan ;)
--
Gebruikers-avatar
Otak

Berichtdoor timon » Zo 03 Jul, 2011 13:43

f.alonso schreef:
beheerdersintjoris schreef:Het gaat namelijk meestal niet om dat mensen daadwerkelijk tegen zijn, maar dat ze het gevoel hebben dat ze niet betrokken zijn geweest bij een voor hen belangrijke verandering. Er is iets voor ze veranderd en dat wordt ze verteld ipv gevraagd. Dus zijn ze tegen.

Mooi verhaal + een nog betere conclusie!

Mmmmm,
Ik heb toch het vermoeden dat we nog 100 jaar hadden kunnen pappen en nathouden, maar dat er dan nog steeds groepen zouden zijn die niet over zouden willen naar een nieuwe duidelijkere naam. En in tegenstelling tot het bedrijfsleven waar vaak een hoop geld beschikbaar is voor verandertrajecten werkt dat bij vrijwilligers werk toch net iets anders (ja ik weet dat dit verandertraject ook geld heeft gekost, maar bij lange na niet wat het bedrijfsleven hier voor uitgeeft).

Ik merk overigens wel dat het vooral de waterspeltakken zijn die hier het meest tegen ageren. Ik ken wel een paar Kabouter en Esta takken die hier ook niet heel erg blij mee zijn, maar die het wel gewoon accepteren.
Vreemd eigenlijk omdat in tegenstelling tot bij de Waterscouts hun hele thema aangepast wordt en zij vaak meer moeten aanpassen dan alleen hun naam (wandschilderingen, themaaankleding e.d.).

Ik snap de ophef overigens ook niet altijd er zit helemaal geen druk op de groep om een naam aan te passen. Wij hebben een Gidsen speltak en die blijven we gewoon de Gidsen noemen. Dan wordt het uiteindelijk waarschijnlijk de scoutsgroep de Gidsen oid. In tegenstelling toe waterscouts hebben vinden wij meisjesscouts of girlscouts nog niet heel erg aantrekkelijk klinken. Uiteindelijk zullen wij de naam ook wel aan gaan passen alleen wanneer moet nog even blijken. Het enige wat we nu merken is dat wij een speltakteken met de tekst scouts hebben. Daar kunnen wij wel mee leven.
En dit geld hetzelfde voor de zeeverkenners, dolfijnen, wilde vaart e.d. wat zeuren jullie eigenlijk? Het enige dat er nu veranderd is, is dat er landelijk een naam is gekozen en dat er een ander speltakteken is. Volgens mij zijn er wel belangrijkere dingen om je druk over te maken.

Ik ben het met Otak eens en steek mijn energie ook liever in het:
werven van leden
werven van stafleden
en het bedenken van leuke uitdagende programma's
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Vorige

Terug naar Discussieplein