FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:43
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Re: Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 11 Mei, 2011 15:33

euh, Arwen is een zij en ik zal het eens aan haar vragen als ik haar weer spreek (is onze admiraliteit)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Nepscout » Wo 11 Mei, 2011 15:37

De eisen zijn helemaal niet opgeschroefd, al lijkt dat binnen scouting misschien zo. Er zijn, voor zover ik het kan zien (kan niet overal kijken), jaren lang diploma's afgegeven ver onder het niveau. Ik schrik er nog steeds van dat leden die hun kielboot III zouden moeten hebben met ruime wind een hogerwalaanleg proberen te maken... :stupid: Dan mis je echt de allereerst module: windoriëntatie :D

Dat de eisen voor de instructeurs zijn opgeschroefd lijkt me duidelijk, de meester die voor de klas staat heeft toch ook een hoger niveau dan zijn eigen leerlingen?

En voor kielboot I & II moet je overigens echt wel wat theorie kennen, dat wordt vaak onderschat. Zo moet je voor KBII snappen hoe een boot vooruit komt (koppels en krachten), altijd een uitdaging om dat uit te leggen.

Het is voor een buitenstaander ook onmogelijk om de CWO-eisen in praktijk te brengen. Nergens staat bijvoorbeeld hoe lang (qua afstand) iemand bij kielboot II of III mag doen voor zijn man-over-boord. En als je een punt op de hogerwal aanwijst, hoever mag iemand er dan naast zitten? Wat is te hard aankomen? Hoeveel goede aanleggen mogen tegen een mislukte staan? Dat zijn zaken die enkel op zeilscholen worden doorgegeven van instructeur op instructeur onder toezicht van het CWO.

Vanuit het CWO zal deze vorm van 'toezicht', noem het eigenlijk overbrengen van kennis, aanwezig moeten zijn tijdens zeilkampen of examenmomenten. Om samen tot 'het' niveau te komen. Dit kan ook in de vorm een ZI3 en/of ZI4.
Nepscout

Berichtdoor Nepscout » Wo 11 Mei, 2011 15:50

Overigens is het wel vreemd als iemand wel zijn kielboot III haalt en geen MBL. Het is eigenlijk gewoon hetzelfde naar mijn idee. Want wie niet veilig, doordacht en als schipper in een boot zit haalt nooit zijn kielboot III. Daarmee geef je namelijk iemand een papiertje mee waarna iemand geacht wordt volledig zelfstandig, eventueel met bemanning tot windkracht 6 de binnenwateren te bevaren. Zo kan een zeer slechtziend iemand, die hulp nodig heeft om punten op de kant te vinden (en dus niet zelfstandig kan varen), nooit KBIII halen.

Waarin KB III dus verschilt met MBL is mij een raadsel... Iemand?
Nepscout

Berichtdoor Fok! » Wo 11 Mei, 2011 15:59

Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 11 Mei, 2011 20:54

Nepscout schreef:Dat de eisen voor de instructeurs zijn opgeschroefd lijkt me duidelijk, de meester die voor de klas staat heeft toch ook een hoger niveau dan zijn eigen leerlingen?
Dat is ook logisch voor een professionele opleiding met examens die aan anderen (bijvoorbeeld werkgevers) een garantie geven van een bepaald niveau.

Maar zeilen is een hobby. En scouting is een hobby. Of dat een beetje beter of minder is maakt helemaal niet uit. Ik zie dus niet in waarom leiders van III-niveau geen instructie en examen kunnen geven binnen Scouting.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Nepscout » Do 12 Mei, 2011 21:23

Dan moet scouting uit het CWO stappen en een eigen systeem hanteren. Maar zo werkt het CWO nou eenmaal.

Overigens kan het zijn van zeilinstructeur ook je hobby zijn :-D
Nepscout

Berichtdoor E-J » Vr 13 Mei, 2011 06:27

Fok! schreef:Zo is dat beheerdersintjoris! &:&
Is er eigenlijk van de topicstarter (Arwen) ooit terugkoppeling gekomen over zijn overleg met het CWO?

Ja, op de KvR, maar het is verder nog on going :wink:
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor BJ » Vr 13 Mei, 2011 10:29

Nepscout schreef:Dan moet scouting uit het CWO stappen en een eigen systeem hanteren. Maar zo werkt het CWO nou eenmaal.

Mijn idee ook. Overigens valt er dan, denk ik, best een groot draagvlak weg voor CWO :wink:
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor dconel » Vr 13 Mei, 2011 19:10

Tussen de scouts en hun leiding zitten nu al een hoop met beunhazen die het voor anderen op het water verpesten, gewoon omdat ze niet in staat zijn fatsoenlijk te varen of om aan een ander te denken. Laat staan als je uit het CWO stapt.. Dag kwaliteit :w

Al klinkt 'op je eigen eilandje klooien' (en vervolgens niet echt iets bereiken) wel typisch als scouting..

Niemand hier heeft problemen met het CWO, nog nooit iemand over gehoord. Oke, wij vinden het lastig de kinderen de praktijk goed bij te brengen, maar ja, ik geef toe dat het wat dat betreft ook aan ons kan liggen.

Verder ben ik hartstikke blij met het CWO {:)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 14 Mei, 2011 18:44

Nepscout schreef:Dan moet scouting uit het CWO stappen en een eigen systeem hanteren. Maar zo werkt het CWO nou eenmaal.
Overigens kan het zijn van zeilinstructeur ook je hobby zijn :-D

Daar heb je gelijk in. Het CWO komt van zeilscholen die van betaalde instructeurs een opleiding verwachten. Dat past niet goed in het scoutingsysteem. Die doen ook roeien, wrikken, kamperen, koken, schiemannen.. Stel je voor dat leiders daar overal een instructeursdiploma voor moeten halen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor E-J » Za 14 Mei, 2011 20:30

Als scouting uit het CWO stapt, is denk ik een logisch gevolg dat een zeilschool die daar aan is gerelateerd ook kan stoppen.....immers er is dan geen draagvlak meer vanuit de organisatie.
Daarmee bedoel ik dat zo'n zeilschool dus moet gaan instructie geven met het systeem waarvoor de vereniging (in dit geval scouting) kiest. Wat dan weer op verzet stuit, wat je dus ook kiest, het zal nooit goed zijn, CWO niet, MBL ook weer niet....

Verder wacht ik wel af. er zij heus wel goede kanten, en een oplossing komt er misschien ook nog wel...en anders zien we het wel....
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor rene » Zo 15 Mei, 2011 02:08

Nepscout schreef: Zo kan een zeer slechtziend iemand, die hulp nodig heeft om punten op de kant te vinden (en dus niet zelfstandig kan varen), nooit KBIII halen.

Waarin KB III dus verschilt met MBL is mij een raadsel... Iemand?

je kan iemand met onvoldoende zicht ook geen autorijbewijs geven, het is geen simuleringsinsigne.

voor vraag 2 even teruglezen in het topic.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 14 Jul, 2011 12:58

Fok! schreef:
Nepscout schreef:Ik vind het feit dat je CWO-diploma's uit kunt geven die overal in Nederland erkend worden wel een groot voordeel voor scouting in het algemeen. Je maakt een kostbaar iets, zeilen, bereikbaar voor een veel grotere groep. Het is een extra 'service' die je biedt aan je leden en het maakt waterscouting daarmee ook extra interessant :-)

Vroeger riep ik ook enthousiast dat het CWO landelijk erkend was en dat je als houder van het CWO diploma zo een boot kon huren enzo. Maar uiteindelijk is d'r geen haan die kraait naar je CWO papiertje als je een valk ofzo gaat huren.

"Kijk, dit is de fok, zo graag het grootzeil omhoog, het motortje werkt zus en zo en succes er mee!"

Helemaal waar, de meerwaarde van een CWO-diploma heb ik ook regelmatig mijn twijfels over. Maar er wordt wel aan gewerkt, getuige dit bericht:

Internationale erkenning voor Nederlandse zeilopleidingen
Na een uitgebreide inspectie in 2010 door de International Sailing Federation ISAF heeft de CWO een internationale erkenning ontvangen voor zijn opleidingsprogramma’s. Op maandag 11 juli ontving Koen Bolt, directeur van Zeilschool Vinkeveense Plassen als eerste de nieuwe CWO-locatieborden uit handen van Geert Dijks, Hoofd Branchebelangen van HISWA Vereniging en CWO-bestuurder.

Door de erkenning kunnen in Nederland opgeleide CWO-instructeurs en Watersportverbond-trainers in de open boot-, catamaran- en windsurfcategorieën wereldwijd met hun diploma aan de slag. Nederland is het tweede land dat deze erkenning krijgt in dit wereldwijd erkende systeem van ISAF.

De erkenning is vanaf nu ook zichtbaar gemaakt door toevoeging van het ISAF-logo op de CWO-erkende locatieborden. Het nieuwe locatiebord wordt deze maand verspreid onder alle 200 CWO-erkende opleidingslocaties, vaarscholen èn verenigingen, De komende tijd worden de CWO-instructeurpassen en Watersportverbond Trainersdiploma’s die door de ISAF erkend zijn ook voorzien worden van het ISAF ‘Recognized Training’ logo.

Als CWO-instructeur heb je voortaan dus wel een internationaal erkend diploma, leuk voor vakantiewerk in Frankrijk ofzo!? {:)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor doc » Do 14 Jul, 2011 13:51

Haha, ik zocht al een mooi plekje om dit te plaatsen en wilde het tot nieuwsbericht maken, maar je bent me voor :)

Wel positief dat het nu erkend wordt, hopelijk volgen een hoop andere landen binnenkort! Volgens mij zijn nu alleen Engeland en Zuid-Afrika ook erkend.

Meer weten? Zie ook: http://www.sailing.org/tools/documents/ ... ionReport-[9115].pdf
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 14 Jul, 2011 19:03

Dit gaat alleen over instructeurs, dus niet de scouts met CWO?

En je hoeft geen instructeurs-diploma te hebben om CWO-instructie te geven (zoals bij scouting)?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein