FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 07:17
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Re: Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 05 Mei, 2011 07:34

dconel schreef:Om even in te haken op wat rene en nepscout zeggen: Bij ons is het juist andersom. De theorielessen zijn deel van het programma en dat gaat hartstikke goed! Wij hebben echter veel meer moeite met de praktijk, om de kinderen te leren zeilen en manoeuvreren volgens het boekje.
Dat was vroeger ook bij ons zo (bij MBL en zeilinsigne). Net als het rijexamen: theorie (in hoofdzaak vaarreglement) is even stampen maar haalde bijna iedereen, terwijl we er in het programma niet veel aan deden. Maar voor netjes zeilen volgens de regels hadden ze weinig instructie en echt gezeild.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor rene » Do 05 Mei, 2011 22:37

Dik,

Als je nu theorie examen doet slagen 19 kandidaten van de 129 bij de eerste keer dat ze examen doen (in de admiraliteit) en dat beeld is al jaren zo. De meesten moeten herexamen doen. En die theorie is denk ik niet veel anders dan in het voorgaande MBL systeem.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Nepscout » Vr 06 Mei, 2011 21:17

Dat is wel echt heel erg weinig... Bij ons mogen ze pas op examen als ze een proefexamen (oud examen) op de groep gehaald hebben. Scheelt geld, moeite én een faalervaring. Met ongeveer 5 uur aan theorieles en het laten oefenen van examens moet iedereen vanaf een jaar of 12 een dergelijk examen kunnen halen.
Nepscout

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 06 Mei, 2011 21:48

Tsja... Misschien is er dus een andere reden. Ik heb de indruk dat Scouting in het algemeen en het waterwerk in het bijzonder niet veel met instructie heeft. Een beetje zeilen, spelletje, na de opkomst opruimen en naar huis. Je moet niet op een fanatieke padvinder gaan lijken.

Dat "we er in het programma niet veel aan deden" moet ik bij nader inzien intrekken. Instructie was een onderdeel van het programma: insignes, klasse-eisen. Na het sluiten gingen diverse groepjes instructie doen. Een verkenner moest toch eerst het insigne zeiler en geoefend zeiler hebben voordat hij aan MBL mocht denken. Dan heb je het grootste deel van de theorie al gehad. Misschien dat ze er in Rotterdam pas bij het examen achter komen dat je ook nog iets leren moet.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor rene » Ma 09 Mei, 2011 20:13

Een zwakheid van het huidige programma is dat nautische zaken er geen deel vanuitmaken, wel spelletjes om te leren zeilen, maar daaraachetr zit eigenlijk niks. Ook Scouting Nederland voorziet daarin niet, niet in de opzet van het waterscoutprogramma en ook niet in de vorm van educatief materiaal.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor honger » Ma 09 Mei, 2011 21:07

zozo dat was een enorme berg reacties lezen om mee te kunnen praten.

Opzich het CWO systeem, daar was ik net als Fok in eerste instantie wel blij mee. Alleen is het dan erg jammer dat blijkt dat dat in het buitenland geen zak waard is. Hier was in nederland dus blijkbaar niet veel voor geregeld. Op zeilscholen werden dezelfde papieren afgegeven. Een beetje erkenning in het buitenland lijkt mij wel op zn plaats en daar ligt een taak bij de CWO commissie om het gewoon iets wettelijks te maken lijkt mij.
Dat daarbij de eisen zwaar omhoog moeten is vreemd.

Het CWO boekje dat wij tegenwoordig gebruiken is vele malen uitgebreider dan het voorgaande.
Ook merken we bij het afnemen van de praktijkexamens dat ieder examen ( in elk geval lijkt alsof ) de eisen scherper worden. Er wordt strenger gekeken.

Ook betreur ik het zeer dat de huidige papieren niet omgezet kunnen worden naar het nieuwe systeem op het zelfde niveau. ( vroeger kreeg men aanhanger gewoon bij het auto rijbewijs, daar hoefde ze bij het nieuwe systeem niet opnieuw examen voor te doen). Dit vraagt van vrijwilligers weer een nieuwe extra inspanning. Puur om te behouden wat men al had. Dit geldt helaas ook voor het complete ( onzinnige) competentiesysteem. Voor het afnemen van het huidige KB2 en straks ZI-1 is alleen maar iets theoretisch wat snel ingevuld kan worden. Dat valt dan nog wel mee.. Maar het behalen van hogere diploma's gaat meer tijd kosten. Hiervoor zijn al minder mensen bereid waardoor een tekort aan examinatoren zal komen..
En als de eisen dan zo hoog worden, wordt het opleiden in een jaartje buiten de opkomsten nog een zware taak.

De lol gaat er wel een beetje af zo..
Eten tot je er bij neer valt...
beter dan
Niet eten tot je er bij neervalt...
Gebruikers-avatar
honger

Scouting groep: musinga-rijn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 09 Mei, 2011 21:15

rene schreef:Een zwakheid van het huidige programma is dat nautische zaken er geen deel vanuitmaken, wel spelletjes om te leren zeilen, maar daaraachetr zit eigenlijk niks. Ook Scouting Nederland voorziet daarin niet, niet in de opzet van het waterscoutprogramma en ook niet in de vorm van educatief materiaal.
Is er dan wel een waterscoutingprogramma, ooit geweest? Je hebt "klasse-eisen" en insignes. Als je dat niet doet ligt het toch aan de leiding zelf die een beetje zeilen wel zo gemakkelijk vind.

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen MBl en CWO in zwaarte? Kan iemand daar een aantal voorbeelden van geven?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor honger » Ma 09 Mei, 2011 21:19

Wat precies het verschil in zwaarte is kan ik niet zeggen.
Wel weet ik dat het in onze admiraliteit wel beide afgegeven wordt.
Er zijn leden die wel het CWO behaald hebben maar niet het MBL. Ze kunnen dus wel zeilen, weten alles wel, maar zijn niet overtuigend en hebben niet uitgedragen de leiding in de boot.. ( machtiging boot leiding).
Voor ons als leiding is MBL dus wel zeer wenselijk, maar helaas heeft niet iedereen dat in zich..
beter dan
Gebruikers-avatar
honger

Berichtdoor Fok! » Di 10 Mei, 2011 08:13

Zoals honger omschrijft werkt dat bij ons precies hetzelfde.

De zwaarte van het CWO-systeem is het benodigde niveau van examinatoren. Dat moet dus typisch een niveau hoger liggen dan het niveau waarop examen wordt afgenomen. En daar is op zichzelf natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar het is praktisch zo onhandig. Je moet dan als examinator extra cursussen doen, extra geld uitgeven, extra tijd investeren... En dat terwijl de instructie gewoon vanuit hetzelfde niveau wordt gegeven! Examinatoren zijn straks moeilijker te vinden.

Zoals ik al eerder heb vermeld: naar mijn mening moeten we ons niet blindstaren op het zeilniveau, we moeten ons concentreren op 'veilig het water op gaan'. Zeilen is een middel om ons scoutingspel te spelen en niet het doel! Dus een minimum vereiste is de kennis van de verkeersregels (BPR) en uiteraard een bepaalde basis van zeilkennis. Maar het moet niet moeilijker worden gemaakt dan het eigenlijk helemaal is.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor BJ » Di 10 Mei, 2011 11:45

Fok! schreef:Zoals honger omschrijft werkt dat bij ons precies hetzelfde.

De zwaarte van het CWO-systeem is het benodigde niveau van examinatoren. Dat moet dus typisch een niveau hoger liggen dan het niveau waarop examen wordt afgenomen. En daar is op zichzelf natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar het is praktisch zo onhandig. Je moet dan als examinator extra cursussen doen, extra geld uitgeven, extra tijd investeren... En dat terwijl de instructie gewoon vanuit hetzelfde niveau wordt gegeven! Examinatoren zijn straks moeilijker te vinden.

Niet alleen 'moeilijker', er is een goede kans dat het nagenoeg onmogelijk gaat worden om nog aan de eisen te voldoen. Er gaat domweg te veel tijd zitten in het volgen van de vereiste cursussen en lopen van de stages. En wat mij het meeste stoort is het feit dat SN bitter weinig in de melk te brokkelen heeft waar het gaat om die eisen. Of er bitter weinig aan doet om het haalbaar te maken of houden.

Zoals ik al eerder heb vermeld: naar mijn mening moeten we ons niet blindstaren op het zeilniveau, we moeten ons concentreren op 'veilig het water op gaan'. Zeilen is een middel om ons scoutingspel te spelen en niet het doel! Dus een minimum vereiste is de kennis van de verkeersregels (BPR) en uiteraard een bepaalde basis van zeilkennis. Maar het moet niet moeilijker worden gemaakt dan het eigenlijk helemaal is.

Precies de werkwijze die we vroeger hanteerden bij het 'oude' MBL systeem volgens mij. En dat examineren ging prima zonder dicatische cursussen en allerlei stages. Bovendien hadden we het -zelf- in de hand.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 10 Mei, 2011 20:39

Fok! schreef:Maar het moet niet moeilijker worden gemaakt dan het eigenlijk helemaal is.
Ik begrijp het niet helemaal. Is de CWO te zwaar voor de leden (en waarom?) of de examinators? Volgens Honger zijn er verkenners die wel de CWO maar niet de MBL halen, dus juist omgekeerd.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor honger » Di 10 Mei, 2011 22:42

Er zijn inderdaad leden bij ons die CWO gehaald hebben maar geen MBL *( dit zijn wel uitzonderingen), maar nu lijkt het niveau van CWO wel opgeschroefd te worden.. en zal eerder het mbl gehaald worden dan het CWO ... en het mbl alleen wordt bij ons volgens mij niet afgegeven.. als je het CWO niet haalt ben je gewoon gezakt..
beter dan
Gebruikers-avatar
honger

Berichtdoor rene » Di 10 Mei, 2011 23:51

De CWO eisen 1, 2 en 3 zijn niet opgeschroefd voor de jeugd. Maar er worden nu wel zwaardere esien gesteld aan examinatoren, het waarom ontgaat me.

De theorie in de CWo opleiding is in onbalans, CWO 1en 2 zijn vooral praktiche zeilvaardigheid met een minimum aan theorie.
Als je CWO2 hebt en dan een flink stuk theorie erbij doet, wat hoofdzakelijk BPR is, dan ben je al gauw door het examen heen.

Dik, MBL is machtiging bootleiding, of ze dat krijgen bepaald de groep. De schipper verklaart dan dat hij het lid in staat acht voor schip en bemanning te zorgen. Ze moeten er wel CWO3 ervoor hebben en met die verklaring van de schipper krijgen ze het MBL.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 11 Mei, 2011 09:17

de discussie begint nu een beetje vervuild te raken..
Het ging hier niet over de zwaarte of inhoud van de diploma's voor de jeugdleden, het ging erover dat je voorheen mocht examineren t/m het niveau dat je zelf had. Maar dat wordt zwaarder: je moet voortaan een veel hogere kwalificatie hebben om de 'gewone' niveau's (1,2,3) te mogen afnemen. Dat is een extra belasting voor je stafleden en de admiraliteit, terwijl het niemand duidelijk is wat hier nut en noodzaak van is.
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Fok! » Wo 11 Mei, 2011 09:36

Zo is dat beheerdersintjoris! &:&
Is er eigenlijk van de topicstarter (Arwen) ooit terugkoppeling gekomen over zijn overleg met het CWO?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein