FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:42
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Re: Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Berichtdoor Admiral » Ma 18 Apr, 2011 09:10

BJ
Ik ben bang dat je de spijker op z'n kop slaat
Twee jaar geleden heb ik (en met mij nog een paar RA's) op de forumdag ons ongenoegen uitgesproken en voorgesteld om het CWO te verlaten en volledig terug te vallen op het MBL-systeem.

Helaas was die vergadering besloten en alleen toegankelijk voor de RA-voorzitters. De echte ervaringsdeskundigen (de voorzitters van de Nautische commissies) zijn dus niet zelf aan het woord geweest

Helaas is mijn (ons) voorstel verworpen met een behoorlijke meerderheid.

Inmiddels is het CWO echt "losgeslagen" en maakt het Scouting vrijwe onmogelijk om Kb-III en (als je de regels goed leest) KbI en kBII te examineren en uit te geven

De veelgeprezen veiligheid werd minstens evengoed gewaarborgd met het MBL-systeem, dan met een CWO diploma dat behaald is op een klein plasje , waarna je gerechtigd bent om op een grote rivier te gaan zeilen.

Ik zelf ben naast CWO- instructeur ook RYA-instructor (G-B) in diverse diciplines.

CWO wordt (in tegenstelling met de RYA)in het buitenland niet erkend.
Leden van mijn groep mochten in Schotland wel zeilen doordat ze eenn MBL hadden maar niet met een CWO-kBIII. Die was volledig onbekend.

Ja ik zie het hele CWO-gebeuren ernstig spaak lopen, en uiteindelijk zijn onze kinderen hiervan de dupe.

De hele ontwikkeling rondom het CWO is dan ook de doorslaggevende reden dat ik het voorzitterschap van onze RA heb neergelegd. Ik wens mijn naam niet aan een dergelijk systeem te verbinden

Peter
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Fok! » Ma 18 Apr, 2011 09:25

Ik moet ook toegeven dat ik het er allemaal niet bepaald makkelijker op vind worden. Het 'leuke' van scouting wordt wel erg in een keurslijf gestoken met het 'stijve' van het CWO. Punt is dat we als (water)scoutsleider ons niet alleen concentreren op zeilinstructie, maar ook op andere vaardisciplines. Verder hebben we dan ook nog het scoutingspel, de kampen, de geldacties, de VOG, de scouting academy, het winteronderhoud, de wachtschepen, de gebouwen en wat dies allemaal niet meer zij.

Wij zijn geen zeilschool pur sang, maar we willen wel onze kinderen veilig het water op laten gaan. Er moet naar mijn idee veel meer een balans in komen, want zoals het nu is kost het gewoon weer ontzettend veel (vrije) tijd die evengoed al kostbaar genoeg is om andere dingen van het scoutinggebeuren ook genoeg aandacht te geven. Als leider bij een waterscoutinggroep ben je multigedisciplineerd en moet je van alles wat afweten en moet je je in ontzettend veel bochten wringen om alleen maar die kinderen op zaterdag een fantastische tijd te laten beleven.

Het CWO systeem helpt daar op de huidige manier niet heel erg bij. Het is meer een last dan een verlichting.

Kun je nog stellen dat de RA een belangrijke rol hierin zou moeten spelen, maar waar bestaat de RA meestal uit? Uit leden van de groepen uit diezelfde RA. Het houdt gewoon een keer op met de beschikbaarheid van mensen...

En als je dan examens afneemt na een heel winterseizoen cursus geven, en die kids doen het in hun broek van de zenuwen en scoren helaas ook nog eens bijzonder slecht - dat motiveert ook niet.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Nepscout » Ma 18 Apr, 2011 18:23

Ik ben het er mee eens dat het zeer moeilijk is om stafleden binnen scouting op te leiden tot zeilinstructeurs. Wij maken er immers gewoon te weinig instructie-uren voor omdat scouting meer is dan 'netjes zeilen'. Daarom zal je naar mijn mening een aantal mensen extern moeten laten opleiden bij een CWO zeilschool wat bij veel groepen al vanzelf gebeurt (doordat een lid een sportopleiding doet of naast scouting ook op zeilkamp gaat/met ouders zeilt).

Ik vind het feit dat je CWO-diploma's uit kunt geven die overal in Nederland erkend worden wel een groot voordeel voor scouting in het algemeen. Je maakt een kostbaar iets, zeilen, bereikbaar voor een veel grotere groep. Het is een extra 'service' die je biedt aan je leden en het maakt waterscouting daarmee ook extra interessant :-)

Niet al je leden hoeven uiteindelijk kielboot 3 te hebben of instructeur te worden. Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten en zijn interesses. Als elke bak maar twee leden heeft met kielboot 2+ of hoger dan zie ik geen problemen.

En ja, als je als groep ook het roei-insigne en roeien 3 doet en ook het zeilen allemaal volgens het CWO-systeem wil doen dat kost dat bakken met tijd. Maar zolang je leden laaiend enthousiast zijn en je staf het kan behappen dan zou ik er lekker mee door gaan :-)
Nepscout

Berichtdoor Fok! » Ma 18 Apr, 2011 18:37

Nepscout schreef:Ik vind het feit dat je CWO-diploma's uit kunt geven die overal in Nederland erkend worden wel een groot voordeel voor scouting in het algemeen. Je maakt een kostbaar iets, zeilen, bereikbaar voor een veel grotere groep. Het is een extra 'service' die je biedt aan je leden en het maakt waterscouting daarmee ook extra interessant :-)

Vroeger riep ik ook enthousiast dat het CWO landelijk erkend was en dat je als houder van het CWO diploma zo een boot kon huren enzo. Maar uiteindelijk is d'r geen haan die kraait naar je CWO papiertje als je een valk ofzo gaat huren.

"Kijk, dit is de fok, zo graag het grootzeil omhoog, het motortje werkt zus en zo en succes er mee!"
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Nepscout » Ma 18 Apr, 2011 21:00

Maar dat zegt meer iets over hoe gemakkelijk men in Nederland omgaat met het (niet) hebben van de juiste papieren. Het is niet voor niets dat al die huurboten 19,90 meter lang zijn en met alle 1000 stootwillen overboord varen...

Het CWO-systeem is wel iets waar de meeste zeilscholen mee werken en waarmee binnen Nederland duidelijk is op welk niveau (van welke discipline) je zit. We onderscheiden ons hiermee van de landtak en we onderscheiden ons juist weer van zeilscholen omdat we veeeeeel meer te bieden hebben.

Overigens: niemand verplicht je toch om je als scoutinggroep aan het CWO te verbinden? Je mag dan alleen niet meedoen met de landelijke zeilwedstrijden? Als je als groep het niet ziet zitten dan hoeft het toch ook niet? Ik snap al het gemopper daarom niet zo...
Nepscout

Berichtdoor E-J » Ma 18 Apr, 2011 21:42

landsc_te_water schreef:Dat MBL geld nog wel maar je krijgt t erbij.
De groep kan bepalen of je waarde mag hechten aan t MBL.

Niet helemaal waar hoor, lees het NTR 2008 er maar eens goed op na...
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor BJ » Wo 20 Apr, 2011 11:50

Nepscout schreef:Ik vind het feit dat je CWO-diploma's uit kunt geven die overal in Nederland erkend worden wel een groot voordeel voor scouting in het algemeen. Je maakt een kostbaar iets, zeilen, bereikbaar voor een veel grotere groep. Het is een extra 'service' die je biedt aan je leden en het maakt waterscouting daarmee ook extra interessant :-)

Erkend door wie..? En wat is de toegevoegde waarde van die 'erkenning' dan precies? Het is niets meer dan de spreekwoordelijke slager die zijn eigen vlees keurt, de 'wij van WC eend die WC eend adviseren'. CWO gerelateerde organisties zullen het 'erkennen' maar daarbuiten is het in de praktijk niets waard. Nou vind ik het natuurlijk prima dat we CWO erbij zijn gaan doen, heeft voor de mensen die het graag willen idd best een toegevoegde waarde, maar we zitten nu in de absurde situatie dat we ons eigen (MBL)systeem, wat prima werkte en waar we zelf controle over hadden, ondergeschikt hebben gemaakt aan een systeem waar een buitenstaander steeds hogere eisen stelt. Met als gevolg dat het uitgeven van een door SN vereist papiertje, een KB3, in de praktijk steeds moeilijker gaat worden wat weer als gevolg heeft dat er straks boten moeten worden stilgelegd.... :stupid:

Maar dat zegt meer iets over hoe gemakkelijk men in Nederland omgaat met het (niet) hebben van de juiste papieren. Het is niet voor niets dat al die huurboten 19,90 meter lang zijn en met alle 1000 stootwillen overboord varen...

Eeehh.... dat is 14,99m he.... CWO-1 niveau... :vuist:
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor Fok! » Wo 20 Apr, 2011 16:13

BJ schreef:Met als gevolg dat het uitgeven van een door SN vereist papiertje, een KB3, in de praktijk steeds moeilijker gaat worden wat weer als gevolg heeft dat er straks boten moeten worden stilgelegd.... :stupid:
Stilleggen zal niet snel gebeuren, getuige de presentatie die op de afgelopen Kleine Vlootraad (2 april) is gegeven: er is een beduidend percentage aan lelievletten dat vaart met kinderen die geen CWO certificering hebben.

In de eerste plaats is dat natuurlijk shocking, maar aan de andere kant een logisch gevolg van de taaie CWO materie. Wat we met z'n allen als waterscouts moeten willen, is dat de kinderen die zelfstandig het water opgaan dit veilig en met kennis doen. Daar hoort natuurlijk het BPR bij, net als dat je in groep 8 je verkeersdiploma haalt voor op de weg. En daar hoort ook een beetje zeilen bij, vooral om de boot vooruit te krijgen.

Maar zeilen bij scouting is (veelal) niet om de snelste te zijn, de beste of de meest tactische. Zeilen bij scouting is een manier van spelen op het water en bovenal gewoon een manier om vooruit te komen. Niets meer. En dat is ook naar mijn persoonlijke mening hetgeen we moeten nastreven: een veilige manier van op het water spelen en vooruit komen!

En zo moet het certificeringssysteem - welke dan ook gebruikt wordt - ingericht worden of zijn.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 20 Apr, 2011 18:10

In de jaren zeventig was men al bezig om de MBL gelijk te trekken met wat toen ANWB-A was. Dat mislukte steeds omdat je verkenners nu eenmaal niet op dat niveau kan krijgen. Als je scouting doet tenminste, en geen zeilschool wordt.

Het probleem binnen scouting is al tientallen jaren dat enthousiaste instructeurs de eisen steeds weer verhogen en de verkenners en hun eigen jeugd daarbij vergeten. Het klasse-eisensysteem is onhaalbaar geworden. Diverse insignes zijn niet meer te doen in de praktijk. De Scouting Academy heeft hetzelfde probleem als de CWO. Het is gebaseerd op eisen en certificatie van buiten scouting (onderwijs) en is onhaalbaar voor de gemiddelde beginnende leider. Assessors en dus certificatie is dus al afgevallen. De misvatting is dat je aan kwaliteitsverbetering doet door eisen te verhogen en verwachten dat het dan wel zal gebeuren.

Scouting moet dus simpeler, meer terug naar een eenvoudig plezierig spel op het niveau en interesse van de gemiddelde verkenner (en leider). Ook praktischer, want al die extra regeltjes geven alleen maar theoretische schijnzekerheid. Terug naar de scoutmethode dus.

In mijn tijd deden de verkenners insignes zeiler en als kwartier/bootsman geoefend zeiler. Pas als leider deed je MBL. In tien jaar nooit problemen mee gezien (op plassen/kanalen). De enige gevaarlijke momenten die ik toen zag (en nu zie) is niet door verkenners maar door leiders die onder foute omstandigheden op fout water zitten.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor rene » Ma 02 Mei, 2011 23:32

Wat we nu hebben met het CWO is een papieren tijger, wel eisen maar nauwelijks inspanning.

Als je kinderen een stuk theorie wilt leren (het knelpunt bij CWO-3), moet je ze geen zelfstudie laten doen, maar dat onderdeel uit laten maken van je programma's. Dat gaat niet omdat ook de meerderheid van de leiding geen kwalificatie heeft en we dus mogen veronderstellen dat het CWO systeem niet leeft, of erger dat de nautische kennis onvoldoende is.

Daarnaast verwachten we dat leiding ongeveer alles kan en zonder opleidingsondersteuning vanuit de L.A of Scouting Nederland in staat zijn zelf, in de eigen groep, een CWO lesprogramma te ontwikkelen en ook uit te voeren.

Mijn idee is dat we (landelijk) wel eisen stellen, maar geen middelen geven waarmee leiding aan de slag kan.

En toen ik dit las in de stukken van de KVR voorjaar 2010 verschoot ik helemaal van kleur:

" De landelijke admiraliteit kan gevraagd en ongevraagd adviezen geven over
activiteitenprogramma’s, ledenactiviteiten of deskundigheidsbevordering van kaderleden,
maar is niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling, organisatie of uitvoering daarvan."

Wat ze dan wel doen:
Landelijke Admiraliteit 2010 opdracht en doelstelling:
· Behouden en uitbouwen van het waterwerknetwerk binnen en buiten de vereniging.
· Het inhoudelijk coördineren van de watergerelateerde processen naar de andere waterprojecten.
· Het vertegenwoordigen van het waterwerk van SN binnen en buiten de vereniging
· Belangenbehartiging van het waterwerk
· Verantwoordelijk voor veilig gebruik door Scouts van het water als spelelement
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Nepscout » Di 03 Mei, 2011 14:07

Maar Rene, begint het ook niet met een stukje enthousiasme bij de leiding om er iets van te maken?
Ik onderschrijf verder wat je aangeeft, begrijp me niet verkeerd, maar ik proef om me heen een beetje de standaard scoutingreactie (nieuw=bah, waarom moet het anders) en dat is niet echt bevorderlijk.

Wij hebben de theorie onderdeel gemaakt van ons programma en dat werkt, tegen verwachting in (daar heb je het weer!), heel erg goed! Leden willen nu dolgraag op examen en vragen om extra oefeningen. Kost wel bakken met tijd en heel veel inzet en geduld.

En ja, wij hebben kennis van het CWO-systeem in huis. En ik zie ook dat daar het probleem ligt bij andere groepen. Zij zeggen: wat is nou het verschil tussen kielboot 1 en kielboot 2? En hoe zet je een theoriesysteem op?
Het was handiger (understatement) geweest als eerst een geheel 'hulpppakket' was gemaakt alvorens de boel in te voeren. En veel meer weekenden/weken om stafleden de kans te geven zich op te laten leiden tot instructeurs. Ik zie dit eerder als een 10-jarenplan, ook binnen m'n eigen groep.
Nepscout

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 03 Mei, 2011 20:28

rene schreef:" De landelijke admiraliteit kan gevraagd en ongevraagd adviezen geven over
activiteitenprogramma’s, ledenactiviteiten of deskundigheidsbevordering van kaderleden,
maar is niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling, organisatie of uitvoering daarvan."
Is het niet zo dat de LA dat niet meer mag van SN sinds de LBT's zijn opgeheven?

Katwijk heeft toch een CWO-boek gemaakt? Is dat niet voldoende, of te veel, of te moeilijk?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor dconel » Wo 04 Mei, 2011 14:20

Om even in te haken op wat rene en nepscout zeggen: Bij ons is het juist andersom. De theorielessen zijn deel van het programma en dat gaat hartstikke goed! Wij hebben echter veel meer moeite met de praktijk, om de kinderen te leren zeilen en manoeuvreren volgens het boekje.

Verder juich ik het CWO systeem toe, maar ik zal wel de enige zijn hier :P
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor rene » Do 05 Mei, 2011 00:25

Nepscout schreef:Wij hebben de theorie onderdeel gemaakt van ons programma en dat werkt, tegen verwachting in (daar heb je het weer!), heel erg goed! Leden willen nu dolgraag op examen en vragen om extra oefeningen. Kost wel bakken met tijd en heel veel inzet en geduld.

En ja, wij hebben kennis van het CWO-systeem in huis. En ik zie ook dat daar het probleem ligt bij andere groepen. Zij zeggen: wat is nou het verschil tussen kielboot 1 en kielboot 2? En hoe zet je een theoriesysteem op?
Het was handiger (understatement) geweest als eerst een geheel 'hulpppakket' was gemaakt alvorens de boel in te voeren. En veel meer weekenden/weken om stafleden de kans te geven zich op te laten leiden tot instructeurs. Ik zie dit eerder als een 10-jarenplan, ook binnen m'n eigen groep.

Ik denk dat je spijker op z'n kop slaat.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Do 05 Mei, 2011 00:31

dconel schreef:Om even in te haken op wat rene en nepscout zeggen: Bij ons is het juist andersom. De theorielessen zijn deel van het programma en dat gaat hartstikke goed! Wij hebben echter veel meer moeite met de praktijk, om de kinderen te leren zeilen en manoeuvreren volgens het boekje.

Verder juich ik het CWO systeem toe, maar ik zal wel de enige zijn hier :P

Waarom is er bij jullie dan een probleem met de praktijk ?
Het staat in een soort stappenplan in de cwo eisen.

Overigens heb je die stokoude intructiefilmpjes van de zeilschool op youtube al bekeken en gebruikt ?
Dat maakt dingen wat meer aanschouwelijk, het is wel oud maar dat is zeilen ook.

waterscouts instructie op youtube
Gebruikers-avatar
rene

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein