FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:37
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Berichtdoor Arwen » Za 26 Mrt, 2011 10:01

Beste mensen,

Deze week heb ik overleg met het CWO samen met een andere medewerker van de voormalige werkgroep roeien en zeilen.
In de voorbereiding van dit overleg loop ik er tegenaan dat ik eigenlijk niet weet hoe het bij andere admiraliteiten loopt.
In principe moeten vanaf 1 juli 2011 alle Kielboot III examens worden afgenomen door een ZI-3.
Hebben jullie in de admiraliteit voldoende ZI'3's?
Denken jullie voldoende ZI-3's te krijgen na de verkorte weekenden die worden georganiseerd?
Zien jullie de opleiding voor nieuwe ZI-3's in de toekomst lukken?
Zijn de ZI-3's bereid om te beoordelen voor de admiraliteit?
Wordt binnen de groepen eigenlijk wel voldoende gebruik gemaakt van het KbIII diploma, of haken er veel al voor die tijd af?
Zijn er PVB's 2 afgerond, waardoor er al ZI-2 gekwalificeerd zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Willen jullie melden vanuit welke adm je je ervaringen deelt?

groet Arwen
Arwen

Re: Overleg met CWO, wat doen/willen jullie?

Berichtdoor Arwen » Za 26 Mrt, 2011 10:07

Admiraliteit 12:
Er zijn nu ca 4 ZI-3's of hoger.
Een deel van hen heeft te weinig tijd om ook voor de hele adm te willen/kunnen beoordelen.
We hadden 25 BG's waarvan er nu ca 6 het verkorte weekend wel willen volgen, maar waarvan het wel de vraag is of zij daar doorheen komen. (bovendien zouden er maar 2 mogen...)
We zien dus een veel grotere werkdruk komen op de ZI-3's, een zeer onwenselijke situatie.

Er zijn groepen waar het steeds moelijker wordt om het niveau van KbIII te halen.

Wij zien problemen in het werven van nieuwe ZI's omdat de huidige mogelijkheid via de zeilschool SN tijdrovend en duur is... (ca 7,5 weken in 2 jaar, nu 415 euro)(adm probeert financieel deels bij te springen) maar de tijdsinvestering is waarschijnlijk toch het grootste probleem.

Weinig huidige BG's hebben zin om de PvB2 in te vullen om ZI-2 te worden.
Degenen die iets hebben opgestuurd hebben nog niets vernomen omtrent de status.
Arwen

Berichtdoor f.alonso » Za 26 Mrt, 2011 13:02

Enige tijd terug ben ik namens RA23 bij een bijeenkomst geweest van het watersportverbond, er waren ook mensen van RA2 daarbij aanwezig.

Hoe je het ook regelt, je moet min. 1 ZI-3 hebben die examen van de kids vanuit de RA wilt afnemen. De kids lesgeven houdt hij/zij niet te doen. Dat mag in principe iedereen nog gewoon doen.

Voor zover ik weet hebben wij binnen de RA23 nog niemand met ZI-3 (al hoorde ik geruchten dat 1 iemand het wel zou hebben...). Het is wenselijk om zelf minimaal 1 persoon te hebben die het kan regelen. Hoe we dit gaan invullen weten we nog niet precies. Het liefst wil je er natuurlijk meer dan 1, maar zoals Arwen aangeeft: het is zeer tijdrovend.

RA2 heeft wel mensen met de beschikbare papieren, en daar mogen we altijd ee beroep op doen (afgesproken :)). Daarnaast zijn er ook mensen die je tegen ee (lichte) vergoeding of als je het goed doet gewoon gratis kunt inhuren. Hiervoor zijn er altijd mogelijkheden, alleen moeten we die zien te vinden. Mensen van het watersportverbond wilden best helpen, maar dat kost een vergoeding. Het watersportverbond maakt zich hard om gezamelijk een ooleidingsteam op de zetten. Hierop kunnen wij als scouting aanspraak maken en inhuren, maar ook watersportverenigingen die met hetzelfde probleem te kampen hebben...

(Ik heb vorige zomer me ZI2 op een zeilschool gehaald, dus ben bekend met ghet gehele principe. Echter mag ik dus niet KB3 afnemen, wel KB1 en 2...)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor robinbalk » Za 26 Mrt, 2011 15:42

wij hebben binnen de groep 2 mensen die examens mogen afnemen (RA2) ik ken de naam van de persoon die het organiseert bij scoutingcentrum de stierop. er zullen er nog wel meer zijn maar die ken ik zelf niet
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Tritonfleur » Di 05 Apr, 2011 10:02

Iemand inhuren voor een kleine vergoeding vanuit een zeilschool die wel cwo4 heeft lijkt me goedkoper dan 200 euro betalen aan een waterscout die misschien over 3 jaar een keer zijn cwo4 heeft en dan hopelijk ook nog bereid is om te examineren. Of is dat te makkelijk gedacht?
Tritonfleur

Scouting groep: Triton

Berichtdoor rene » Di 05 Apr, 2011 23:50

Zi-3 en 4 gediplomeerden in Scouting zitten alleen bij de zeilschool en enkele bij adm 7 zeeuwse stromen
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor doc » Wo 06 Apr, 2011 00:36

Afgelopen KVR bleek dat toch niet te kloppen, er zijn veel meer admiraliteiten die reeds ZI3 en/of ZI4 hebben....
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor f.alonso » Wo 06 Apr, 2011 08:01

Helaas kon ik daar niet bij zijn. Maar ik weet dat er mensne zijn (o.a. RA2) die werken met de oude pasjes. Deze moeten omgezet worden naar het CWO-systeem, maar men moet dan wel eerst een proeve vna bekwaamheid doen heb ik begrepen... Ik weet niet wat er bij de KVR is verteld hierover?

Tritonfleur schreef:Iemand inhuren voor een kleine vergoeding vanuit een zeilschool die wel cwo4 heeft lijkt me goedkoper dan 200 euro betalen aan een waterscout die misschien over 3 jaar een keer zijn cwo4 heeft en dan hopelijk ook nog bereid is om te examineren. Of is dat te makkelijk gedacht?

Het gaat niet om CWO4, maar iemand met een ZI-3 (CWO 4 is het zeildiploma, ZI-3 is het instructeursdiploma om CWO 3 uit te geven, men dient zelf dan wel min. CWO4 te hebben).

Hoeveel die vergoedingen zijn heb je zelf in de hand, misschien kan je iets regelen met iemand voor een kratje bier ofzo :) In mijn ogen loont het wel om op die manier iemand te zoeken. Makkelijker en directer blijft wel om het als RA in eigen hand te houden denk ik.
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor rene » Vr 08 Apr, 2011 02:11

doc schreef:Afgelopen KVR bleek dat toch niet te kloppen, er zijn veel meer admiraliteiten die reeds ZI3 en/of ZI4 hebben....

Dan wordt het de hoogste tijd dat ze dat ook "administratief" bekendmaken....
Als je geen idee hebt, hoeveel bevoegde instructeurs er zijn kun je maar weinig doen en is elke inspanning om dat aantal op peil te brengen een slag in de lucht slaan.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Fok! » Vr 08 Apr, 2011 08:52

Het geval is dat sommige mensen hun diploma's behalen bij andere CWO-erkende scholen dan bij scouting. Het invoeren van de erkenning in SOL is dan natuurlijk niet zo 'automatisch' als dat dat is binnen een admiraliteit....
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor doc » Za 09 Apr, 2011 17:50

Precies, taak van de admiraliteit dus om binnen de admiraliteit onder alle 16+ te gaan inventariseren wat er aan ZI-A, ZI-B, CWO4, ZI-2, ZI-3 houders zijn (of op dat niveau) en ze dan laten registeren via de cwo roeien en zeilen commissie
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor Arwen » Za 09 Apr, 2011 21:40

jaha, maar een ZI-3 oid die geregistreerd staat betekent niet automatisch dat er iemand achter zit die de admiraliteit willen ondersteunen...
@ rene: O ja, alle COTters hebben een overzicht gekregen met alle geregistreerde ZI's...

er worden nu 2 weekenden georganiseerd waarin huidige RAmedewerkers versneld kunnen worden beoordeeld op hun vaardigheden om ZI-3 te worden. Met dit nieuwe competentiegerichte systeem gaat het er immers om wat je kunt en dat mag je 'even' laten zien... inschrijven via SOL! voorlopig max 2 per admiraiteit.
Arwen

Berichtdoor doc » Zo 10 Apr, 2011 12:34

Klopt, maar ook registratie is zowiezo nuttig, ze kunnen bij groepen ook van pas komen en wie weet over een aantal jaar.
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor BJ » Di 12 Apr, 2011 09:27

Wat was het leven toch eenvoudig toen we nog gewoon met een MBL konden volstaan.... :X Ik heb toch sterk het idee dat er met het hele CWO gebeuren iets onbeheersbaars is binnengehaald waar ook wel de nodige nadelen aan kleven.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor landsc_te_water » Zo 17 Apr, 2011 22:42

Dat MBL geld nog wel maar je krijgt t erbij.
De groep kan bepalen of je waarde mag hechten aan t MBL.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Volgende

Terug naar Discussieplein