FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 08:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Daar gaan we weer...

Daar gaan we weer...

Berichtdoor Seb » Do 18 Nov, 2010 00:43

Je zou haast zeggen dat ik naar iets zoek om tegen te schoppen. Kwam dit topic tegen op het Scouting Forum.

Velen zal het plan Groepsontwikkeling wellicht ontgaan.
In de a.s. LR van dec. zal het volgende worden gevraagd om mee in te stemmen.
(Opdat men vast weet wat de (financiële) consequenties gaan zijn):

Zie voor de inhoudelijke tekst de LR-stukken blz.67-74.
Het voorstel betreft zowel het scenario alsook hoe het programma te financieren.
Reden: de afgelopen 20 jaar zijn er 300 scoutinggroepen verdwenen. Op dit moment verliezen we gemiddeld ca. 13 groepen per jaar. Dit betekent dat scouting over 100 jaar niet meer zal bestaan als er niets gebeurt.

Het landelijk bestuur stelt daarom voor om alle risico-én florerende groepen het programma groepsontwikkeling aan te bieden. Scouting vraagt hierin een investering naar de toekomst.
De landelijke raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een extra (!)bijdrage voor deze groepsvitaliteit van € 2.50 per lid in 2012 en € 5 per lid met ingang van 1 januari 2013 van waaruit het programma groepsontwikkeling gefinancierd kan worden.
Tevens wordt voorgesteld jaarlijks over het programma Groepsontwikkeling te rapporteren en in 2015 de stand van zaken op te maken voor het gehele programma.
Dit om al dan niet te overwegen de methodiek gestaag voort te zetten.

Lees de stukken en geef je regio-LR-afgevaardigde je stem mee voordat je voor voldongen feiten staat. (Ongeacht de uitslag...)

Zoals ik al ergens heb gereageerd, heb je het bij een contributieverhoding van 5 euro per lid over extra inkomsten van ongeveer 300.000 tot 350.000 euro per jaar! Dit moet dan gebruikt worden om noodlijdende groepen er weer bovenop te helpen.

Zorg er dus voor dat je bij de komende regioraad (bij ons volgende week al) dus je mening gaat ventileren en dat er een verstandige beslissing hierover wordt genomen.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Re: Daar gaan we weer...

Berichtdoor doc » Do 18 Nov, 2010 00:52

Goeie zaak! Eindelijk een beetje aandacht voor de groepen zelf! Zowel voor goedlopende als slechtlopende groepen kan het geen kwaad als ze eens een spiegel voorkrijgen! Als we nu niet meegaan en die groepen verdwijnen, dan zal over een paar jaar de contributie ook omhoog gaan omdat het anders niet meer te betalen is met minder groepen. Beter dan nu die groepen redden!
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Seb » Do 18 Nov, 2010 01:25

Zeker een goede zaak dat er wat gebeurt aan slechtdraaiende groepen die nu aan hun lot worden overgelaten.

Slechte zaak dat dit tot 2015 1,5 miljoen euro moet gaan kosten.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor doc » Do 18 Nov, 2010 16:46

Er zijn 8 a 10 mensen full-time mensen voor nodig om alle 1100 groepen te ondersteunen. Als jij die vrijwilligers hebt die de komende 5 jaar nog 40 uur in de week tijd hebben, moet je misschien even met het LSC bellen ;)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Seb » Do 18 Nov, 2010 20:57

Zoek even de stukken op en kijk naar de berekeningen. Voor 6,5fte wordt €416.000 begroot in het eerste jaar. Buiten het feit dat ik niet begrijp waarom er weer een of ander niet functionerend ICT systeem achter moet komen te hangen (dat sol is gewoon ronduit een drama) is het erg lekker verdienen. Eén personeelslid moet bijna €60.000 per jaar gaan kosten!!! Dan kun je nog zeggen dat het aantrekken van personeel ook geld kost, maar dit lijkt me toch wel érg riant. Algemene regel: een personeelslid kost 1,5x zijn salaris. Dan zou je dus €3500 per maand verdienen. Ik wil ook wel bij scouting werken! En als je dan ziet wat je dat hele jaar moet doen zal je er niet gestresst van raken.

Kijk ook naar de tabel met de ICT kolom. Er wordt niet in één keer een fatsoenlijk programma op touw gezet, maar er wordt volgens de berekeningen 5 jaar lang full-time gekloot aan een of andere draak van een administratie programma. Waar is dat allemaal goed voor?

Backoffice, daar zouden 2 personen een héél jaar bezig mee moeten zijn. Kan iemand mij uitleggen wat die gaan doen het hele jaar?

Dan kijk ik naar een ander stuk van de LR over groepsbegeleiding, wordt er weer gesproken over 5fte Backoffice in het eerste jaar. Ja hallo, wat is het nou?

Er wordt geld uit onze/jullie zakken geklopt, wat in een hele dubieuze donkergrijze put verdwijnt. Als groepen hierover in hun regio een besluit over moeten nemen moet er een fatsoenlijke berekening en een eenduidig verhaal staan. Dit rammelt aan alle kanten. De stukken zijn op die geweldige nieuwe website ronduit slecht te vinden. Iedereen mag er het zijne van vinden, maar het lijkt me uitgelosten dat dit een helder verhaal is.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor tasman » Vr 21 Jan, 2011 19:13

Nou bas,
Ons protest heeft niet geholpen, want volgend jaar gaan de contributie verhogingen gewoon in. Dat heeft gevolgen voor ons budget. gr. Marijke
tasman

Scouting groep: tasmaniagroep

Terug naar Discussieplein