FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 09:03
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Genegeerd

Genegeerd

Berichtdoor Seb » Vr 22 Okt, 2010 19:37

Leuk zeg, een enquete houden. De éindeloze discussie kreeg voor mij net een zeer pijnlijk vervolg bij het tegenkomen van dit document:

https://www.scouting.nl/mijnscouting/do ... eltaknamen

Subjectieve interpretatie van de feiten, negeren van de uitkomsten, in het gezicht uitlachen van de mensen die de enquete hebben ingevuld. Bedankt!

Volgende documentje, allemaal thuis op de mat gehad
https://www.scouting.nl/mijnscouting/do ... ds/67-spel

Verstuurd naar alle ouders van alle leden. Leuk, dat Scouts gebeuren, voor álle scouts. Behalve dan die van ons moet ik maar aannemen?
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Re: Genegeerd,

Berichtdoor f.alonso » Vr 22 Okt, 2010 20:13

Hmmm,

Uit het raport:

Conclusie: Een meerderheid van de jeugdleden en kaderleden vindt over het algemeen de huidige benamingen
(heel) leuk. Dit geldt in gelijke mate voor de mening van dwek-leiding over de naam welpen. Ook in dit geval is de
reeds geïntroduceerde naam van roverscouts hierop een uitzondering. Ook in dit geval vind ongeveer de helft van de
jeugd- en kaderleden deze naam (helemaal) niet leuk.

Een ruime meerderheid geeft dus aan de namen 'Bevers, Welpen, Scouts en Explorers' leuk te vinden. Alleen Roverscouts valt buiten de boot.

Dit zijn toch ook de namen die geïntroduceerd zijn?

Of ik snap je punt dus even niet, of ik kijk ergens overheen?
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor timon » Ma 25 Okt, 2010 07:01

Seb schreef:Verstuurd naar alle ouders van alle leden. Leuk, dat Scouts gebeuren, voor álle scouts. Behalve dan die van ons moet ik maar aannemen?
Mmmmm,
ook onze Gidsen (de leden althans) zijn er niet allemaal over te spreken.
Wij als staf zitten er nog over te denken om wel of niet in de naamswijziging mee te gaan. Wij willen dit ook nog aan onze leden voor gaan leggen. Maar ik hoorde de laatste opkomst (net na het uitkomen van de Scouts Insight) al wel opmerkingen als "dan zouden wij meisjesscouts moeten gaan heten, dat dus mooi niet hé wij blijven gewoon Gidsen" :vuist:
Wij moeten nog eens gaan kijken hoe wij dit precies gaan aanpakken en of en hoe wij de naamswijziging gaan doorvoeren. Ik zit zelf aan Gidsen scout te denken, hoeven we niet zo heel erg veel te veranderen en kunnen we de naam behouden.

Ik denk dat waterscouts er nog niet zo slecht vanaf komen. Ik waterscouts klinkt tenminste nog een beetje herkenbaar en stoer
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Jaeder » Ma 25 Okt, 2010 11:29

De naam Gidsen was al na de fusie verdwenen, dus het liep dan al achter met die speltaknaam. En je kunt het gewoon als speltak-aanduiding zien. Dus meisjesscouts "De Gidsen". Of Waterscouts "Van Brienen-wacht". Zoiets dus.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Re: Genegeerd

Berichtdoor Seb » Ma 25 Okt, 2010 16:30

Nou, ik zal mijn punt maar even uitleggen, want zo te zien komt het nie bepaald aan...

Enquete:
knippen&plakken uit de onderzoeksresultaten:
*Wat vind je van de onderstaande benamingen voor de speltakken?
helemaal niet leuk
jeugd kader
1. beverscouts 35,7% 37,8%
2. welpenscouts 36,6% 41,3%
3. adventurescouts 43,1% 45,3%
4. explorerscouts 38,6% 38,9%
5. roverscouts 49,6% 49,9%

Roverscouts over naam roverscouts (n = 397)
1 helemaal niet leuk 60,2 % 239
2 niet leuk 17,1 % 68
3 neutraal 11,6 % 46
4 leuk 6,5 % 26
5 Heel leuk 4,5 % 18

Conclusie: Een meerderheid van de jeugdleden en kaderleden vindt over het algemeen de nieuwe benamingen (helemaal) niet leuk. Dit geldt ook voor de reeds geïntroduceerde naam van roverscouts, die door de roverscouts zelf
over het algemeen ook (helemaal) niet leuk wordt gevonden.

Oftewel, we gaan éérst een naam invoeren, dan gaan we kijken of de leden het leuk vinden. Dan blijkt vervolgens dat 76% van de stam/loodsen de nieuwe naam NIET LEUK vindt. Moet je dan niet een keer je verlies nemen en met een beter plan komen? Hoe verkoop je dat 76% je idee helemaal niks vindt en het vervolgens alsnog doodleuk invoert? Je praat dan niet meer over een kleine meerderheid ofzo.

Dan die geweldige Scouting Insight. We kopieëren:

In de gids staan zeven verschillende jongeren centraal, waardoor iedere scout zich met één van deze personages kan identifceren. De zeven scouts maken avonturen mee die uit het Scoutingleven gegrepen zijn. Ze pionieren, maken een krant, gaan op kamp, sluiten vriendschappen en hebben soms een oogje op elkaar.

Nou, daar zullen de waterscouts en de luchtscouts zich wel mee identficeren. Met dat ene meisje dan, dat als hobby zeilen heeft. Lees de rest van het praatje eens door. Had het dan gelijk de Landscout gids genoemd. Voorkomt een hoop onduidelijkheden.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor f.alonso » Ma 25 Okt, 2010 18:49

Haal je mooi twee dingen door elkaar seb :)

Jij zegt dat men niet leuk vind: beverscouts, welpenscouts, adventurescouts, explorerscouts, roverscouts. Komt het even mooi uit dat dit niet geintrodceerd is?

Geintroduceerd zijn namelijk deze namen: bevers, welpen, scouts, explorers en roverscouts. Deze worden veel positiever beoordeeld :)
heel leuk
jeugd kader
1. bevers 39,7% 42,7%
2. welpen 38,5% 41,1%
3. scouts 37,1% 39,3%
4. explorers 36,6% 38,4%
5. roverscouts 13,2% 12,9%

Alleen roverscouts doet het dus niet goed, de enigste die jij ook aangaf...

(laatste bladzijde, laatste vraag van de enquête)

ps. De catogorien zijn van je 2e link:
Bevers
Welpen
Scouts
Explorers
Roverscouts

ps2: Dat boekje moet ik nog lezen, daar oordeel ik dus (nog) niet over :)
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Berichtdoor Seb » Ma 25 Okt, 2010 19:10

f.alonso schreef:Haal je mooi twee dingen door elkaar seb :)

Jij zegt dat men niet leuk vind: beverscouts, welpenscouts, adventurescouts, explorerscouts, roverscouts. Komt het even mooi uit dat dit niet geintrodceerd is?

Geintroduceerd zijn namelijk deze namen: bevers, welpen, scouts, explorers en roverscouts. Deze worden veel positiever beoordeeld :)
heel leuk
jeugd kader
1. bevers 39,7% 42,7%
2. welpen 38,5% 41,1%
3. scouts 37,1% 39,3%
4. explorers 36,6% 38,4%
5. roverscouts 13,2% 12,9%

Alleen roverscouts doet het dus niet goed, de enigste die jij ook aangaf...

(laatste bladzijde, laatste vraag van de enquête)

ps. De catogorien zijn van je 2e link:
Bevers
Welpen
Scouts
Explorers
Roverscouts

ps2: Dat boekje moet ik nog lezen, daar oordeel ik dus (nog) niet over :)

Kijk nog een keertje goed wat ik bedoel, dan leg ik het nog wel een keer uit. Ik zeg niets over de namen die níet geintroduceerd zijn. Het gaat om dit rijtje

5. roverscouts 49,6% 49,9% 21,6% 23,1% 13,6% 12,4% 1 0,1% 11,5% 5,0% 4,0%

Als we het hebben over de mensen die de naam niet leuk vinden mag je die 49% en die 21/23% bij elkaar optellen, kom je uit op 72%.

Andere vraag specifiek over roverscouts.
Roverscouts over naam roverscouts (n = 397)
1 helemaal niet leuk 60,2 % 239
2 niet leuk 17,1 % 68
Zelfde verhaal maakt 77% . Gebied de eerlijkheid me om af te ronden op 75% ipv 76%.

[/Aad de Mosmodus]

Het gaat specifiek om de roverscouts. 76% vindt het absoluut geen goede naam en we voeren hem toch door. Vertel me, waarom?
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor f.alonso » Ma 25 Okt, 2010 21:43

Dat zeg ik, alleen roverscouts dus. Voor de rest is het prima. Maar jij haalde de 'verkeerde' namen aan :)
Over het hoe en waarom weet je evenveel als mij. Maar compleet genegeerd is het dus niet vind ik ;) (met stukje roverscouts zijn we het dus eens)

Seb schreef:Nou, ik zal mijn punt maar even uitleggen, want zo te zien komt het nie bepaald aan...

Enquete:
knippen&plakken uit de onderzoeksresultaten:
*Wat vind je van de onderstaande benamingen voor de speltakken?
helemaal niet leuk
jeugd kader
1. beverscouts 35,7% 37,8%
2. welpenscouts 36,6% 41,3%
3. adventurescouts 43,1% 45,3%
4. explorerscouts 38,6% 38,9%
5. roverscouts 49,6% 49,9%

*knip*

Maar heb jij een betere naam ingestuurd dan?
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Berichtdoor Seb » Ma 25 Okt, 2010 21:44

Nee, kon ook niet. Pleit nog steeds voor Stam en Loodsen. Niks moeilijks aan.
Gebruikers-avatar
Seb

Berichtdoor timon » Di 26 Okt, 2010 06:50

Jaeder schreef:De naam Gidsen was al na de fusie verdwenen, dus het liep dan al achter met die speltaknaam. En je kunt het gewoon als speltak-aanduiding zien. Dus meisjesscouts "De Gidsen". Of Waterscouts "Van Brienen-wacht". Zoiets dus.
Mmmmm,
eisjesscouts gaat het waarschijnlijk niet worden. Dit vinden de leden die ik heb gesproken wel erg kinderachtig klinken. Zaten al aan Girl Scouts te denken, maar waarschijnlijk wordt het uiteindelijk gewoon Scoutsgroep de Gidsen. Scheelt in iedergeval ook dat we dan de voorraad aan speltakshirts nog zonder verlies te maken kunnen verkopen :idea:

De uiteindelijke keuze willen we nog bij de leden zelf neerleggen. Het is uiteindelijk toch hun groep.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Terug naar Discussieplein