FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:28
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Kleine vloot raad "lege huls"

Re: Kleine vloot raad "lege huls"

Berichtdoor Seb » Vr 22 Okt, 2010 01:25

E-J schreef:Miscchien een stomme vraag, maar wie van jullie is daar buiten Admiral en mij regelmatig aanwezig geweest ? En voor wie is het eigenlijk een ver van zijn bed verhaal??

Ik snap er sowieso geen ene fluit van, wie de vertegenwoordigers zijn ook niet. En al helemaal niet wat ik ermee opschiet op het CWO na...
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor BEZEL » Vr 22 Okt, 2010 05:48

E-J schreef:Miscchien een stomme vraag, maar wie van jullie is daar buiten Admiral en mij regelmatig aanwezig geweest ? En voor wie is het eigenlijk een ver van zijn bed verhaal??

Vertel dan eens wat jou kijk hierop is.
Hoe de KVR nu binnen SN staat en hoe het 10 jaar geleden was.
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Scouting groep: Willem de Zwijger gr. 63

Berichtdoor E-J » Vr 22 Okt, 2010 06:47

@Fok!, dat beeld is de laatste jaren wel iets anders geworden hoor.
@Seb, stukken voor de KvR staan achter de inlog van Scouting Nederland, onder bestuurlijke zaken
@Bezel, die herstructurering is inderdaad een vervelend ding geweest, maar ook het vertrek van Sjoerd en Koos. Ik krijg momenteel wel het idee dat de LA weer uit het dal aan het klimmen is. Ook het gebeuren met o.a. de wachtschepen cie is een vlek. Maar laten we wel wezen, de LA (dus ook KvR) is het enige project met stemmen in de Landelijke Raad. Ook zijn er een hoop ontwikkelingen waar ze mee te maken hebben, maar het zijn wel vrijwillgers. De LA wordt gedragen door vrijwilligers. De wachtschepen cie doet haar uiterste best, net zoals de CWO groep. We hoeven het niet met hun visie eens te zijn, maar op de KvR is er (al dan niet in het minder formele circuit) wel ruimte om dit soort zaken te bespreken.
Ook is de KvR een moment om de neuzen weer een kant op te zetten, zaken af te spreken, en informatie te verzamelen, wat dan door de RA's weer naar de groepen toe kan. De afvaardiging van de KvR bestaat uit leden van de RA's.

En er wordt echt aan gewerkt om dit alles inderdaad te verbeteren, en daar ben ik persoonlijk wel heel blij om.
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor doc » Vr 22 Okt, 2010 10:27

Nou ik denk als je een lijstje gaat maken, je best een aardig eind komt. Alleen zijn ze lang niet allemaal zo frequent op het forum aanwezig.

In geheel willekeurige volgorde: MB, Baloe, ejarendsen, KoosBrochard, Admiral, Admiraal, doc, Fok, Geertrui, JannekeBos en nu vergeet ik er vast nog een hoop.

Er is wel eens geopperd om een subforum te maken waar elke KVR kon worden voor en na-besproken. De menigen hierover waren toen nogal verdeeld.
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Jaeder » Zo 24 Okt, 2010 10:29

Ik kwam in het verleden regelmatig op de KVR, tegenwoordig hoort dat niet meer bij mijn taken en heb ik het druk genoeg met andere dingen.

Het probleem in het verleden was denk ik dat het Waterwerk teveel als eigen vereniging ging functioneren en ging ook veel meer taken buiten haar takenpakket vervullen. Dat geeft andere verhoudingen en is ook ergens zonde van de mankracht. Aparte waterwerk-trainingen, aparte waterwerk-besturen, aparte waterwerk-overleggen. Heel veel dingen kun je gezamenlijk doen. Bij trainingen is 3/4 hetzelfde en alleen dat andere 1/4 zou je apart hoeven te doen. Bespaart een hele bult trainers. Bij besturen ook, veel van die taken hoef je geen specifiek waterwerk-bestuur voor te hebben. Maar goed, het geheel functioneerde behoorlijk los van de rest van Scouting Nederland. En dat past dan niet in het beleid van EEN landelijke vereniging.

Over dat CWO, dat is gewoon een invloed van buitenaf, dat had je kunnen negeren... maar wat had dat opgeleverd? Meer werk en iets wat moeilijker te communiceren valt naar buiten en de overheden. Nu heeft die koppeling positieve gevolgen, inclusief meer invloed op regeringsbeleid aangaande het Waterwerk. Het systeem heeft misschien wat schoonheidsfoutjes, maar over het geheel was het volgens mij niet slechter dan het oude MBL systeem.

En de KVR heeft misschien niet meer zo'n stem als vroeger, maar laten we eerlijk zijn over waar de echte besluiten genomen worden... die worden niet op een KVR of landelijke raad genomen. Die worden in de wandelgangen en op het LSC zelf genomen. Als mensen vinden dat het Waterwerk meer invloed moet hebben, dan zijn daar maar een paar manieren voor. Dat zijn de contacten in de wandelgangen verbeteren, deelnemen aan projecten waar je belang bij hebt, mensen kennen die deelnemen aan projecten, je actief met je regio bemoeien. En dat vind ik eigenlijk ook wel terecht, mensen die moeite doen mogen gehoord worden. Ik ben dan ook meer voor een meritocratie dan een democratie.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 24 Okt, 2010 18:12

Jaeder schreef:Over dat CWO, dat is gewoon een invloed van buitenaf
Hoezo? Welke invloed van buitenaf?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Admiral » Ma 25 Okt, 2010 21:19

Beste mensen,

Ik heb het "ontstaan" van het waterwerk bijna helemaal meegemaakt (ja ik ben een oude .....)
Het grote probleem van het waterwerk binnen de vereniging(en) was dat het een bottom up systeem was.
De groepen konden via de admiraliteiten hun mening laten horen op de KVR en de LA was gehouden een meerderheids besluit uit te voeren.
De andere speltakken kende dit systeem (helaas) niet en werden dus "per decreet" bestuurd.

Helaas vindt het huidige bestuur van onze vereninging en de LSC dat dit erg prettig werkt en heeft men het voor elkaar gekregen dat de enige democratisch georganiseerde speltak zijn democartische waarde heeft verloren.

De eerdere gevolgtrekking dat de KVR een lege huls is, is mijns inziens dus juist

Er zijn nog genoeg groepen en admiraliteiten die denken dat we nog steeds een LA hebben waar we invloed op kunnen uitoefenen, helaas de LA is een commissie van SN en wordt aangestuurd door het bestuur (lees LSC)
De KVR is een praatclub zonder enige betekenis en de LA is "his masters voice" van het LSC

Wat betreft het CWO denk ik dat het feit dat SN er voor kiest om met het CWO in zee te blijven gaan er voor gaat zorgen dat we in de nabije toekomst heel veel tijd moeten besteden om de juiste papieren te halen om te mogen examineren en dat het voor SN-leden zelfs vrijwel onmogelijk is om instructeur 4 te worden, nodig om Kb III examens te mogen afnemen
Zelf voor het afnemen van Kb1 en KbII is al een instrukteur Kb3 vereist
Als ik het CWO goed heb begrepen moet er voor de instructie in de groep een aparte instructeur 3 aanwezig zijn en die lijn doortrekkend zal de instructie van leden die KbIII willen halen onder supervisie van een Instrukteur 4 dienen plaatst te vinden

Ondertussen is ons goede MBL-systeem al vrijwel afgeschaft, gezien het feit dat er op de LZW een KbIII werd geeist en het MBL-Z1 niet werd geaccepteerd

Invloed van buiten af?
Ja maar een invloed die door SN als enige keus door de strot wordt geduwd
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 26 Okt, 2010 08:12

Admiral schreef:Beste mensen,
Invloed van buiten af?
Ja maar een invloed die door SN als enige keus door de strot wordt geduwd
Nogmaals: ik zie in jouw bericht nergens invloed van buitenaf. Als je de historie kent dat weet je dat het juist de ZV zelf was die zo graag de CWO wilde. Stamt de CWO ook niet uit de tijd dat de LA nog goed werkte? Vind de KVR nu dat de CWO moet worden afgeschaft?

Over de KRV zal je best gelijk hebben, maar dat is nu eenmaal democratisch goedgekeurd door de Landelijk Raad, dus door alle regio's, dus waarschijnlijk ook jouw regio. Dan had je naar de regiovergadering moeten gaan om tegen te stemmen.

Dat de LZW een kbIII eist (of MBL) vind ik vreemd. Vroeger hadden bij ons de zeeverkenners helemaal geen MBL, dat was pas verplicht als leider. Is een kbIII verplicht voor bootslieden?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Jaeder » Wo 27 Okt, 2010 18:16

Dik Parlevliet schreef:Hoezo? Welke invloed van buitenaf?

Ik doel daarmee op de huidige eisen. Vanuit het Ministerie van VWS is enkele jaren terug geeist dat de sportbonden hun diploma's in een bepaald systeem brachten en bepaalde eisen stelden. Daar hoort het CWO ook bij. Daarbij worden de eisen vanuit de overheid sowieso groter en had een MBL systeem niet de 'waarde' van een CWO kunnen benaderen, aangezien het een andere manier van denken was.

Dat de LZW een kbIII eist (of MBL) vind ik vreemd. Vroeger hadden bij ons de zeeverkenners helemaal geen MBL, dat was pas verplicht als leider. Is een kbIII verplicht voor bootslieden?

Niet voor bootslieden an sich. Ergens in het vademecum of HHR wordt gesteld dat op iedere boot van Scouting Nederland iemand met een bijpassend MBL moet zijn. Een lelievlet is in bepaalde situaties een zeilboot, dus is een MBL Z1 van toepassing wat tegenwoordig bestaat uit een CWO KB III met handtekening van de toenmalig teamleider. Bij mij in de groep was een MBL voor de boots al jaaaaaaaaren verplicht, hoewel dat niet altijd lukte.

Kan in theorie ook de kwartier, een zeun of een leidinggevende zijn.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 27 Okt, 2010 21:28

Jaeder schreef:

Ik doel daarmee op de huidige eisen. Vanuit het Ministerie van VWS is enkele jaren terug geeist dat de sportbonden hun diploma's in een bepaald systeem brachten en bepaalde eisen stelden. Daar hoort het CWO ook bij.
Ik begrijp je. Maar ik durf te gokken dat de KRV er zelf voor gekozen heeft zich aan te sluiten bij de CWO en dan moet je natuurlijk ook hun regels volgen (of dat verstandig is, is iets anders).

Hetzelfde zie je nu met de Scouting Academie gebeuren. Men wil graag voldoen aan pedagogische opleidingen van buitenaf maar schijnt niet te beseffen dat je dan ook hun professionele ingewikkelde regels, administratie en opleiding moet volgen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Baloe » Do 28 Okt, 2010 08:20

Dik Parlevliet schreef:
Jaeder schreef:

Ik doel daarmee op de huidige eisen. Vanuit het Ministerie van VWS is enkele jaren terug geeist dat de sportbonden hun diploma's in een bepaald systeem brachten en bepaalde eisen stelden. Daar hoort het CWO ook bij.
Ik begrijp je. Maar ik durf te gokken dat de KRV er zelf voor gekozen heeft zich aan te sluiten bij de CWO en dan moet je natuurlijk ook hun regels volgen (of dat verstandig is, is iets anders).

Hetzelfde zie je nu met de Scouting Academie gebeuren. Men wil graag voldoen aan pedagogische opleidingen van buitenaf maar schijnt niet te beseffen dat je dan ook hun professionele ingewikkelde regels, administratie en opleiding moet volgen.

Ik ga niet vanaf het begin op de discussie reageren, mijn mening is al geventileerd.
Wel vraag ik mij af of sommige mensen enig idee hebben over hoe een en ander in zn werk gaat.

Let wel allemaal op, dat de KVR, en de LA alleen zijn voor de specifieke waterwerk zaken. Bijvoorbeeld: Wachtschepen, CWO, lelieboten etc.

Algemene scouting zaken, die slaan op alle groepen, zoals scouting academy, scoutfit, nieuwe insignes etc vallen onder de landelijke raad. Een zelfde soort orgaan als de LA en de KVR, maar dan voor ALLE regio's, en dus voor ALLE groepen, ja, watergroepen zijn ook aangesloten bij een regio, waar je dus je inspraak kunt halen over algemene zaken. De LR zou je dan ook een "lege huls titel" kunnen geven.

Scouting academy staat dus buiten deze discussie.

De KVR heeft ZELF gekozen om bij het CWO te blijven.
Hiervoor zijn vragen gesteld aan de RA's, die dit (als het goed is) hebben terug geventileerd naar hun groepen.
Met die uitslag zijn ze terug gekomen bij de LA, en is er gestemd.
Een aantal waren tegen, de meerderheid was voor. Er zijn zelfs mensen die hebben tegen gestemd, die nu WEL wat voor de werkgroep aan het doen zijn, om er maar het beste van te maken.
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 28 Okt, 2010 19:02

Maar een paar jaar gelden mocht de LA zelf beleid maken en dat is afgeschaft. Dat daarop gemopperd wordt is toch niet vreemd? Bij de ZV had je toen democratie bij het beleid (admiraliteit) en de eindbeslissing (landelijke raad). SN heeft de beleids-democratie afgeschaft en nu worden de beslissingen zoals Jaeder zegt genomen in de wandelgangen van het LSC. De vraag is af dat wel zo verstandig is. Je mist nu het polsen vooral of iets nieuws aan de basis wel geaccepteerd wordt. Scouting Academie is daar een voorbeeld van, maar ook de HRM en het nieuwe spel.

Nu gebruikt SN wel een nieuwe uitstekende communicatie met de leden: de enquete. Maar het geeft te denken dat die enquêtes juist diverse nieuwe ideeen hebben afgeserveerd (scoutfitkleuren, speltaknamen). Van het nieuwe spel weet niemand nog iets. Dat wil niet zeggen dat het slecht wordt, maar je loopt wel het risico dat de groepen het niet accepteren en al die moeite en geld voor niets is geweest.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Admiral » Do 28 Okt, 2010 20:40

Baloe schreef:De KVR heeft ZELF gekozen om bij het CWO te blijven.
Hiervoor zijn vragen gesteld aan de RA's, die dit (als het goed is) hebben terug geventileerd naar hun groepen.
Met die uitslag zijn ze terug gekomen bij de LA, en is er gestemd.
Een aantal waren tegen, de meerderheid was voor. Er zijn zelfs mensen die hebben tegen gestemd, die nu WEL wat voor de werkgroep aan het doen zijn, om er maar het beste van te maken.

Niet juist
Tot mijn verbazing werd die beslissing genomen door de voorzitters van de RA's en dus niet door de KVR
De KVR heeft de RA-vz gemachtigd om zo'n besluit te nemen

Helaas waren op die vergadering ALLEEN de RA-vz's welkom en niet de voorzitters van de nauriche commissies, de genen die met het CWO moeten werken

Inderdaad op die vergadering was er een meerderheid voor het doorgaan met het CWO
Ik heb daar gezegd dat de groepen in onze RA zelf een besluit zouden nemen, het gaat immers om een gedragen, veilig en werkbaar systeem

Helaas heeft de waarnemend voorzitter van de LA voor mijn loyaliteit ter discussie gesteld.
Ik vertegenwoordigde de groepen van RA 6 zoals ik de afgelopen 35 jaar heb gedaan
Dat hun mening soms afwijkend is van de mening van de LA is heel gezond en daar knok je dan voor

Nog even iets over het CWO
Destijds werd de KVR min of meer overvallen door de toenmalige beroepskracht Jan Willem Tempelaar die ter vergadering opdraafde met Wim Loots en een deal wat niermand kon overzien
Ja er is toen een convenant gesloten met het CWO.

Inmiddels heeft het CWO eenzijdig dat convenant meerdere malen ingrijpen aangepast en Scouting moet maar doen wat zij eisen en zeggen, ook al blijkt dat in de praktijk niet te werken. Dan moeten we maar instructeurs van zeilscholen inhuren werd ons verteld

Ik weet dat er mensen zijn (ook op dit forum) die begrijpen dat we bezig zijn om onszelf uit te leveren aan een systeem dat geen toegevoegde waarde aan het MBL systeem oplevert en dat internationaal niet erkend wordt en ook nationaal nauwelijks enig nut oplevert
Laatst gewijzigd door Henk Poley op Vr 29 Okt, 2010 12:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
Reden: quote, haakjes
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 31 Okt, 2010 15:24

Ik kan me wel iets voorstellen bij de Jaeder's voorkeur voor bestuur door deskundigen in plaats van democratie. De vraag is alleen: wie is deskundig? Zijn dat degene die landelijk bezig zijn of de lokale leiders. Een Scouting Academie of HRM is duidelijk opgesteld door mensen met een pedagogische opleiding. Die zijn dus zeker deskundig. Maar is dat haalbaar in de gemiddelde wacht? Heeft scouting dat soort deskundigheid echt nodig om het spel goed uit te voeren. Met landelijke deskundigen loop je het risico dat die de band met de praktijk kwijt zijn.

Als ik kijk naar mijn vroegere ervaringen van de RA dan zaten daar allemaal zeer deskundige leiders en ik zie niet in wat scouting er slechter van wordt door voorstellen ook door deze praktijkmensen te laten bekijken.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Jaeder » Za 06 Nov, 2010 13:57

Dik Parlevliet schreef:Ik kan me wel iets voorstellen bij de Jaeder's voorkeur voor bestuur door deskundigen in plaats van democratie. De vraag is alleen: wie is deskundig? Zijn dat degene die landelijk bezig zijn of de lokale leiders. Een Scouting Academie of HRM is duidelijk opgesteld door mensen met een pedagogische opleiding. Die zijn dus zeker deskundig.

Als ik kijk naar mijn vroegere ervaringen van de RA dan zaten daar allemaal zeer deskundige leiders en ik zie niet in wat scouting er slechter van wordt door voorstellen ook door deze praktijkmensen te laten bekijken.

Zelf ben ik ook gewoon vanuit een leidersschapspositie dingen gaan doen op landelijk niveau. Zelf vind ik dat ook het beste startpunt. Je weet wat het is om elke week te draaien en hebt ook een bepaalde practische houding. Hoewel ik wel makkelijk theoretisch ook dingen kan doen.

Een aantal pedagogen, agogen of onderwijskundigen zijn ook erg nuttig. Maar meer in een leveranciersrol van kennis. Zij kennen ontwikkelingen en soms ook redenen achter dingen, wat toch nuttig kan zijn.

Zeg maar 3/4 (oud)leiders en 1/4 mensen van buiten af.

Pilots draaien bij groepen zou eigenlijk ook altijd moeten. En dan mogen degenen die een methode bedacht hebben samen met mensen uit het land en dat ook vanuit ervaring uit kunnen leggen dat best wel zonder uitgebreid overleg doorvoeren.
Gebruikers-avatar
Jaeder

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein