FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 22:52
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting op Sail Amsterdam

Re: Scouting op Sail Amsterdam

Berichtdoor Jesper » Ma 30 Aug, 2010 22:37

Ik zelf heb Alle dagen op Sail rond gelopen. wel dan als vrijwilliger . en ik herken me zeker in vele verhalen die ik hier gehoord heb. maar ik denk zeker niet dat het onmogelijk is .
En wat ik hier ook al langs heb horen komen is dat je gewoon connectie moet hebben met de organisatie.
en ik kan uit ervaring zeggen dat die echt de ergste niet zijn. en dat als het aangekaard word dat het echt te bespreken is . want ook zij willen alles rond om het water welkom heten op Sail.

Ik denk dat als je vanuit SN contact zoekt met Stichting Sail Amsterdam dat je voor de volgende keer heel veel kan regelen. Miss zelfs dat het in het programma van sail word opgenomen.. alles is mogelijk.

Zoals wij bij Sectie bravo op Sail zeide. Je moet denken in oplossingen niet in Problemen.
92% of teens have moved onto rap. If you are part of the 8% that still listen to real music, copy and paste this into your signature
Gebruikers-avatar
Jesper

Berichtdoor no-one » Di 31 Aug, 2010 18:33

Het ging mij niet zozeer om de mogelijkheden, want die is er heus wel, gezien het vette vletten project. Punt was ten eerste dat het aantal geïnteresseerden gedurende deze twee dagen niet heel hoog was en ten tweede of het verantwoord is om te zeilen met zeeverkenners tussen al deze mensen die de regels niet kennen.
Voor dat eerste kan ik zeggen dat, wanneer het beter aangepakt was, het zeer goed mogelijk is er meer uit te halen. Voor het tweede punt, ik vind dat veel te gevaarlijk voor mijn eigen leden. Er zou minstens een gebied moeten zijn waar je veilig kan varen. Dat gebied was er niet.
De wereld is van iedereen, dus zorg er goed voor.
no-one

Scouting groep: Leeghwatergroep

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 31 Aug, 2010 20:32

Maar die zeilschool zeilde toch ook? En daarvoor waren genoeg geinterresseerden. Daar achter lag een stuk water dat niet erg druk was, waar in ieder geval niet de stroom boten langs ging. Ik zou trouwens ook niet zeilen, dat is niks tussen die gebouwen en duurt veel te lang. Je moet iets aanbieden wat niet lang duurt (ouders willen verder) niet ingewikkeld is en al op een afstand duidelijk en aantrekkelijk is. Als je een kort stukje gaat roeien met 6 man per keer en een paar roeicommando's leren, heb je zo een wachtrij. Ook vaders meenemen, want die maken dan zoonlief enthousiast.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor no-one » Di 31 Aug, 2010 21:02

Die zeilschool zeilde in optimistjes in een afgezet gebied. Dat was zo klein, dat je er nauwelijks zou kunnen zeilen met een lelievlet. Dat watertje moesten ze ook nog eens delen met ons vlottenbouw.
Het roeien was al een onderdeel van Sail, maar was bedoeld als spektakel als wedstrijd tussen scholen. Vraag is ook waar je zou kunnen roeien. Het deel waar de zeilschool zeilde, was ook bedoeld als haven voor Hollandse platbodems om aan te leggen. IJhaven was geen optie en dat geldt ook voor het IJ.
no-one

Berichtdoor zeekadet » Wo 01 Sep, 2010 08:39

Wij waren er als zeekadetkorps, de naaldwijk had alleen de vrijwilligers aan boord, dus geen scouting activiteit.
Ik heb verder ook geen scouting gezien.
Wij lagen bij het wedstrijd en demonstratiegebied, ruimte zat om te zeilen, maar ik denk dat de keuze tussen 29erXX en vlet snel gemaakt is... wellicht over 5 jaar een paar scheurkogels? ;)
Bij ons staat Sail 2015 in ieder geval alweer op de agenda :)
Johannes,
Zeekadetkorps
zeekadet

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 01 Sep, 2010 11:14

Het deel van de haven waar de platbodems lagen leek mij prima om te roeien en wrikken. De stroom boten keerde voor het veer naar pirateneiland en daarachter was het vrij rustig. In ieder geval toen ik er langs kwam midden op de zaterdag.

En je zal best meer mogen roeien dan die wedstrijd. Er komen steeds nieuwe mensen langs die niet die wedstrijden gezien hebben. Op Sail kon je weinig zelf doen en was niet veel actie te zien, dus roeiers/wrikken zouden zeker opvallen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor no-one » Wo 01 Sep, 2010 13:24

Dat gedeelte daarachter was bedoeld als ligplaats en kon daarom niet gebruikt worden voor activiteiten. Zelfs ons gebiedje was kleiner dan aangegeven stond. Ik had graag meer gedaan dan nu, maar die mogelijkheid was er blijkbaar helaas niet. Misschien moeten SN of Admiraliteit 5 volgende keer nog harder lobbyen.
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 02 Sep, 2010 15:36

Die platbodems hebben echt geen ligplaats midden in het water. Voor die zeilschool met losvarende kinderen en jullie met vlotten natuurlijk te gevaarlijk. Maar ik denk dat als SN de zaak uitlegt dat je op dat grotere water mag (en juist niet bij die zeilschool).

Dat jullie weinig aanloop hadden komt omdat je te onzichtbaar was. Dat is ook niet te doen als enkele groep met twee vlotten. Er is zoveel te zien dat je echt met grote borden, stand en reclamemateriaal (dus duur) moet komen om de aandacht te trekken. Het zou door de LA moeten worden georganiseerd, want de meeste bezoekers komen van buiten Amsterdam.

Trouwens (off-topic) leuk nu eens een Amsterdamse groep hier te zien. In oude papieren zag ik dat Amsterdam vroeger een grote scouting-reputatie had. Tegenwoordig zie je op de fora nauwelijks groepen uit de grote stad.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Jesper » Do 02 Sep, 2010 18:43

Dik ik zal hier toch No-one in gelijk moeten geven dat het inderdaad daar de ligplaats was van die platbodems .. op het hoogte punt van sail lag het daar praktisch vol. want er lag ook nog een deel van het varend erfgoed. en een deel was in gebruik voor het spelen varen.

heb er zelf het hele Sail rond gelopen en onze Post was precies bij dat gebied ..
92% of teens have moved onto rap. If you are part of the 8% that still listen to real music, copy and paste this into your signature
Gebruikers-avatar
Jesper

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 02 Sep, 2010 21:18

Dat was ik er zeker niet op het hoogtepunt (of juist wel, dat de platbodems juist weg waren om zelf rond te varen). Op zaterdag lag het varend erfgoed aan de overkant en de platbodems op de kopse kant, 2-3 rijen dik aan de steigers. Daar zat nog genoeg water tussen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor ejarends » Do 02 Sep, 2010 23:55

De RA5 en SN hebben uiteraard hun best gedaan om Scouting zichtbaar te krijgen op SAIL 2010. Het vlettenproject en de bijbehorende afsluitende wedstrijden op SAIL en het vlottenbouwen zijn daar het resultaat van.
Mooi resultaat wat mij betreft bijzondere dank aan de vrijwilligers die zich er voor ingezet hebben.

Het kost wat inspanning om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Het is niet het meest eenvoudige evenement om zaken te regelen.

@ Dik Al jou ervaring en kennis ten spijt denk ik dat enige nuance wel op zijn plek is hier en je posts lezende ontbeer je wel wat kennis van het evenement SAIL. Hier ligt natuurlijk een mooie uitdaging in 2015 :-)

Overigens een mooi filmpje @ ra5.scouting.nl
Zoek je nog een leuke (opbouw) klus voor het Nawaka '14? Dan is misschien plv Teamhoofd Tenten en Terrein of Medewerker Tenten en Terrein iets voor jou!
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 03 Sep, 2010 12:08

Natuurlijk weet ik niks van Sail. Het was ook geen kritiek, maar een discussie over wat zou kunnen.
Ook naar aanleiding van het hele "100" jaar zat ik na te denken wat je met publiciteit wil: laten zien dat Scouting bestaat, je imago veranderen of leden trekken? Volgens mij heeft Scouting(-padvinderij) al een bijna 100% naamsbekendheid. Ik zie op krant/TV vooral het bekende scoutingwerk dus het imago zal niet veranderen (of beter: blijft zo goed als het was). Blijft over leden trekken. Volgens mij lukt dat alleen als je iets bieden kan wat kinderen direct kunnen doen, niet veel tijd kost en ze de smaak naar meer geeft. Maar als je niet op water kan/mag varen heeft het ook weinig zin om daar te zitten.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 05 Sep, 2010 20:46

doc schreef:Dat vroeg ik me bij de HISWA ook af en toen kreeg ik als antwoord dat het niet de doelgroep was.
Daar kan ik me toch wel iets bij voorstellen. Op de Hiswa komen watersporters die zeeverkenners al vaak gezien hebben en dus de keus al gemaakt hebben. Daarbij zijn het fanatieke watersporters, waar de kinderen bij pa meevaren of zelf een bootje krijgen. Dat draait vooral om veel zeilen om veel wedstrijden te winnen.
Scouting moet het meer hebben van ouders die willen dat hun kind gewoon een leuke, gezellige en actieve tijd met vriendjes heeft. Bij mijn groep had vrijwel geen ouder zelf een boot.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor no-one » Ma 06 Sep, 2010 19:46

@ Dik:
Leden trekken is belangrijk voor een groep, de vraag blijft altijd hoe je dat het beste doet en wat is de kosten-baten verhouding. Huur je voor veel geld een kraampje op een lokale braderie met de kans dat er nul nieuwe leden komen. Aan de andere kant, als je het kraampje niet huurt, mis je misschien net de benodigde publiciteit.
no-one

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 06 Sep, 2010 21:49

Ja, het blijft een gok. Je weet van te voren nooit wat aanslaat of niet. En hier ben je helemaal afhankelijk van wat SAIL toestaat. Maar 2 dagen daar zitten voor 8 deelnemers is toch teleurstellend lijkt me. Een betere zichtbaarheid had geholpen en daar zou regio/SN misschien materiaal voor hebben. Er is tenslotte een heel team Communicatie van Scouting Nederland.

Maar wie had nu eigenlijk die plek daar geregeld? Jullie groep zelf of RA5/SN zoals ejarends zegt.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein