FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:34
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting op Sail Amsterdam

Scouting op Sail Amsterdam

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 23 Aug, 2010 10:26

Waar waren de zeeverkenners op Sail Amsterdam? Duizenden ouders en potentiële leden, nieuwsgierig naar boten en varen...
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Re: Scouting op Sail Amsterdam

Berichtdoor doc » Ma 23 Aug, 2010 11:47

Dat vroeg ik me bij de HISWA ook af en toen kreeg ik als antwoord dat het niet de doelgroep was... Als je op tijd mensen gaat werven om daar een mooie stand/activiteit te bemannen kan je heel wat positieve promotie hebben, het zou zeker een toegevoegde waarde hebben (zowel op Sail als op de HISWA)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Zjwerver » Ma 23 Aug, 2010 15:53

Dik Parlevliet schreef:Waar waren de zeeverkenners op Sail Amsterdam? Duizenden ouders en potentiële leden, nieuwsgierig naar boten en varen...

Wij lagen met ons wachtschip "De Cirkel" aan de Sumatrakade in het zicht van alle bezoekers!!
Verder veel rondgevaren met 2 vletten over het IJ en door de grachten.
Aan dezelfde kade lag net voor ons de "Oving1"van Boekel met de m/s klapband en hun sloep gekkenwerk.

Beiden goed in het zicht dus!!

De zeeverkenners uit Haarlem lagen als hotelschip een stuk terug aan de kade met hun mijnenveger de "Naaldwijk" en naast hen de zeecadetten met mijnenveger "Roermond".
Waterscouting Beatrix Roermond
www.beatrixgroep.nl
www.ra13.scouting.nl
Gebruikers-avatar
Zjwerver

Scouting groep: Waterscouting Beatrix Roermond

Berichtdoor f.alonso » Ma 23 Aug, 2010 18:20

Wij (altans, niet ik maar andere leden) waren er in verband met het Vlettenproject. En wij waren vast niet de enige uit NH die er waren. Iedereen met een nieuwe vlet uit het project moest er zijn tenslotte ;)
Hoor komend weekend wel de verhalen van de tocht naar A'dam :P
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Liesje » Ma 23 Aug, 2010 20:03

Het zou idd een mooi project zijn, zeilen met kinderen op het 'ij' en jezelf verkopen door ergens activiteiten te doen met kids. Hoezo niet de doelgroep? Als er kinderen zijn dan is het toch een doelgroep?

Ik heb overigens heerlijk genoten op de 'Oving1' op donderdag en zaterdag. Het was weer een top feestje.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor michel » Ma 23 Aug, 2010 20:26

Ik heb tijdens de Sail-In ook de Hendrika zien varen...

Weet zo niet van welke groep, maar herkende haar van een eerdere editie LSZW
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Berichtdoor f.alonso » Ma 23 Aug, 2010 20:33

Liesje schreef:Het zou idd een mooi project zijn, zeilen met kinderen op het 'ij' en jezelf verkopen door ergens activiteiten te doen met kids. Hoezo niet de doelgroep? Als er kinderen zijn dan is het toch een doelgroep?

Denk dat je je eerder moet afvragen: is het míjn doelgroep? Als groep zelf heb je er volgens mij weinig aan om je te presenteren op Sail, te landelijk denk ik zo. Als je je als groep wilt promoten, moet je dat meer op gemeente niveau doen.

Voor scouting op zich zal het wel mooie promotie zijn, maar dan verwacht ik dat ook meer vanaf landelijk niveau (wellicht in samenwerking met de groepen uit de regio).
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Liesje » Ma 23 Aug, 2010 20:37

Ik bedoel ook een scouting promotie op landelijk niveau. We kunnen wel promoten, maar kleine kans dat de mensen ook daadwerkelijk bij onze groep gaan.

Maar ik denk dat scouting NL zeker een goede pr (op waterscouting gebied) kan neerzetten... Er zou toch veel meer uit het vlettenproject te halen kunnen zijn?
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 23 Aug, 2010 21:05

De Sumatrakade lag niet aan de looproute en wachtschepen vallen niet op tussen al die andere boten.

Er was op een heel goede plek het Jeugdeiland, waar iedereen langs kwam. Een groot grasveld met in de buurt vertering, tafeltjes, het Piraten-eiland. Daarvoor lag een stuk water waar kinderen bij een bedrijf gratis (?) konden zeilen en kano�n. Dan zaten er onopvallend twee scoutleiders waar kinderen konden helpen om een simpel vlot te maken (twee vaten, twee palen) met in de buurt aan een trapje gebonden een 100 jaar Scouting vlag. Dat was alles en het zal niemand opgevallen zijn dat het scouts waren.
Eigenlijk zouden de zeeverkenners daar breed moeten uitpakken (SN/admiraliteit), met een grote voorlichtingsstand, gratis roeien, wrikken, knopen, kompasvaren, wedstrijden, noem maar op. Of iets geven/verkopen waar ze mee gaan lopen (insigne, das). Kinderen kunnen dan ervaren wat het is, terwijl omstanders zien wat zeeverkenners doen en oude scheepvaarttechnieken (wrikken).
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor joanne » Ma 23 Aug, 2010 22:00

ik zelf ben geweest met een groepje van host van de jubjam was erg gezellig wij hebben gewoon met 2 vletten om de zondag een stukje gevaren en daarna de vletten terug gebracht en met de auto erheen gegaan en toen te voet gegaan.
heb overigens wel een wachtschip uit roermond zien liggen toen we onderweg terug waren naar de tram.
dont judge someone on the looks, get to know somebody before, then judge the one
Gebruikers-avatar
joanne

Scouting groep: jutters rainiero, badeendstam

Berichtdoor Janneke Bos » Di 24 Aug, 2010 14:49

Hoi,

ik ben alle dagen bij Sail geweest en pas op zondag viel het me op dat er een tent was van Scouting Nederland. Vanaf de looproute viel het nauwelijks op. Toen ik er langs kwam was alles al weer opgeruimd dus geen idee of het druk geweest was.

Wel leuk dat er zoveel scouting (wacht)schepen waren, zowel bij de intocht als tijdens Sail zelf. Ik heb er veel op de foto gezet. Wat me wel op valt is dat er op die wachtschepen nog steeds personen zijn die nooit van het certificaten van onderzo, groot pleziervaartbewijs en AIS hebben gehoord. Laat staan van Info20M. Beste mensen, zie het topic bij wachtschepen en http://www.xs4all.nl/~bosq!
Janneke Bos

Berichtdoor Tijmen » Di 24 Aug, 2010 22:05

Zjwerver schreef:
Dik Parlevliet schreef:Waar waren de zeeverkenners op Sail Amsterdam? Duizenden ouders en potentiële leden, nieuwsgierig naar boten en varen...

Wij lagen met ons wachtschip "De Cirkel" aan de Sumatrakade in het zicht van alle bezoekers!!
Aan dezelfde kade lag net voor ons de "Oving1"van Boekel met de m/s klapband en hun sloep gekkenwerk.

De zeeverkenners uit Haarlem lagen als hotelschip een stuk terug aan de kade met hun mijnenveger de "Naaldwijk" en naast hen de zeecadetten met mijnenveger "Roermond".

Wij waren met 1 vlet en schouw vanuit Utrecht naar Sail vertrokken en hebben ook nog behoorlijk wat rond gevaren. Ons was niet bekend dat je ook met je schip kon inschrijven. Maar wij bedanken de Beatrix groep nog dat we aanboord van de Cirkel konden overnachten. Wellicht in 2015 wel aanwezig met ons schip! {:)
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor Zjwerver » Ma 30 Aug, 2010 11:42

Tijmen schreef:
Zjwerver schreef:

Wij waren met 1 vlet en schouw vanuit Utrecht naar Sail vertrokken en hebben ook nog behoorlijk wat rond gevaren. Ons was niet bekend dat je ook met je schip kon inschrijven. Maar wij bedanken de Beatrix groep nog dat we aanboord van de Cirkel konden overnachten. Wellicht in 2015 wel aanwezig met ons schip! {:)

He Tijmen,

Zaterdag ochtend zijn we weer vertrokken met De Cirkel vanuit Utrecht en gisteren waren we om 19:00u weer in onze eigen haven in Roermond.
Heel erg bedankt voor de keren dat we het schip bij jullie mochten laten liggen voor en na SAIL.

Groeten, Wouter
Waterscouting Beatrix Roermond
www.beatrixgroep.nl
www.ra13.scouting.nl
Gebruikers-avatar
Zjwerver

Scouting groep: Waterscouting Beatrix Roermond

Berichtdoor no-one » Ma 30 Aug, 2010 19:03

Gegroet,
Ik heb als medewerker/loods op de Sail gestaan om vlotten te bouwen en deel te nemen aan het vette vletten project.

Om de vragen even af te lopen:
"Waar waren de zeeverkenners op Sail Amsterdam? Duizenden ouders en potentiële leden, nieuwsgierig naar boten en varen."

Ik heb daar twee dagen gestaan om vlotten te bouwen. We hebben, zo goed en zo kwaad als het ging, de boel aangekleed met vlaggen van Scouting Nederland. In totaal hebben we, gedurende deze twee dagen, 8 kinderen gehad die binnen de doelgroep zeeverkenners vielen. 6 Waren al lid van scouting, 1 ging verhuizen naar Engeland en nummer 8 gaat lid worden. Nu moet ik er eerlijk bij vermelden dat we wel ergens in een verdomhoekje zaten en ons water moesten delen met een zeilschool. Opvallen deden we dus nauwelijks, maar dat was dus ook niet mogelijk.
Daarnaast was het verboden om te flyeren.

"Het zou idd een mooi project zijn, zeilen met kinderen op het 'ij' "

Dat was echt levensgevaarlijk. Ik heb nog nooit zoveel gekken bij elkaar zien rondvaren. Onze sleep is bijna onder een schip terecht gekomen. Duwstellen die lukraak aan het keren waren, rubberbootjes die vlak voor de ponten en havenslepers langs voeren. Dit gold zowel voor het IJ als voor de IJhaven. Daar moet je niet als zeeverkenners groep tussendoor varen. Dat is vragen om ongelukken.

Scouting op Sail promoten was dus nagenoeg onmogelijk. Bovendien was het vette vletten project een verkapte propaganda voor Scouting.
De wereld is van iedereen, dus zorg er goed voor.
no-one

Scouting groep: Leeghwatergroep

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 30 Aug, 2010 21:33

no-one schreef:Ik heb daar twee dagen gestaan om vlotten te bouwen.

Ik heb jullie gezien. Natuurlijk deden jullie wat je kon, maar als de landelijke admiraliteit zich achter de organisatie had gesteld, met veel meer mensen van allerlei groepen, dan was het veel grootser geweest. Ze hadden dan ook meer bij de sail-organisatie klaargemaakt.

Jullie zaten op een prima plek aan vrij rustig water (buiten de boten-Kalverstraat). Iedereen kwam er langs, er was veel ruimte, typisch een uitrustplek. De zeilschool had wel veel aanloop. Zeilen kon natuurlijk niet (en kost teveel tijd), maar knopen, (commando)roeien, wrikken, wedstrijdjes wel, als de zeilschool iets had opgeschikt. Ieder schip waarop ik was flyerde, dus kon misschien niet als groep, maar vast wel als Scouting nationaal. Jezelf presenteren als een landelijk nautische jeugdorganisatie die oude technieken laat zien . Weer eens wat anders dan al die motorboten. Maar dat lukt je natuurlijk niet als enkele groep.

Het vette vletten project is propaganda in de pers, maar het nut van de pers wordt sterk overschat. Dat leest gewoon niemand. Lees jij een artikel over het 100-jarig bestaan van de biljartvereniging?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Volgende

Terug naar Discussieplein