FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Ma 25 Sep, 2017 07:16
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Ontkenning speltak orca's, terecht?

Berichtdoor sjef » Do 17 Dec, 2009 15:54

Ik heb alleen een probleem met de naam Orca's.

Omdat SN deze speltak in feite niet erkend, is er een probleem gekomen, omdat binnen mijn groep de Orca's een BE-Speltak is. Oftewel, onze Orca's hebben een geestelijke of lichte lichamelijke beperking.
BE speltak bestaat wel, maar een naam hiervoor niet. De Beatrixgroep uit Roermond noemt dit de Spetters, de Waldswalkers uit Drachten noemen het ..... en bij onze groep heet het dus al jaren Orca's.

Omdat SN deze speltak (de junior-scouts oid) niet erkend, krijg je dit soort situaties.

Dik Parlevliet schreef:...Het probleem bij zeeverkenners is dat leiders zo enthousiast worden voor zeilen dat er weinig anders bestaat. Ze worden een zeilclub in plaats van scouting. Je tijd vermorsen aan spelen (die ook nog eens moeilijk te bedenken zijn) vinden ze zonde en misschien kinderachtig....

:arrow: En ik denk dat dát nu precies de kern is om het uitvallen van jonge kinderen op te vangen. Sinds dat we bij onze groep meer programma's draaien gericht op spelen en plezier, en minder op zeilen of 'klasse-eisen' vallen er bijna geen jonge kinderen meer af. Alleen diegene die bij de DWEK's al aan het twijfelen waren.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Nepscout » Do 17 Dec, 2009 16:33

Hm, interessant. Wij hebben namelijk een bomvol programma, vrij zeilen doen we nauwelijks.

Ik denk dat orca's ook heel goed zijn voor de bootsen. Zij worden soms (dus niet altijd) gillend gek van nieuwe kinderen die werkelijk alles nog moeten leren. Het is voor hen fijn dat een oud-orca al veel termen kent, een zeil kan hijsen en een keer een kamp heeft meegemaakt. Alles wat namelijk nieuw (en dus misschien eng is) maken ze een keer mee samen met de leiding.

Zoals ik in mijn beginpost ook al zei: we hebben onze programma's er onbewust ook op aangepast. Een orca heeft van de zomer bijvoorbeeld zijn CWOII gehaald wat aangeeft dat een orca in een jaar heel veel kan leren. Hierdoor wordt de lat bij de ZV onbewust steeds een stukje hoger gelegd en worden de programma's zelfstandiger en uitdagender.

Maar wat ik mij nog steeds afvraag:
Hebben jullie moeite om je overvliegers binnen boord te houden?
Nepscout

Berichtdoor rene » Do 17 Dec, 2009 17:40

Dik Parlevliet schreef:Volgens mij zijn de Orka's nooit een door SN ontworpen en ondersteunde speltak geweest .

Dat is niet helemaal war want we hebben een tijd voor het waterwerk een programma rondom 10 gehad, gericht op kinderen rondom 10 jaar.
War me nu zo verbaasd is dat er veel groepen zijn die die behoefte hebben, maar dat er volledig aan voorbij gegaan wordt dat dit leeft en legitiem is.

Daarom wordt het een rommeltje.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor f.alonso » Do 17 Dec, 2009 18:16

Nepscout schreef:Maar wat ik mij nog steeds afvraag:
Hebben jullie moeite om je overvliegers binnen boord te houden?

Antwoord ik jou vraag wel voor onze groep:

Wij draaien geen orka's, de dolfijnen lopen van 7-11 jaar en de zeeverkenners van 11-16.

Afgelopen jaar (vlak na de winter van 2008) kregen wij 7 dolfijnen bij de zeeverkenners. Van die 7 zijn er nu nog 5 over. 1 stopte ermee, want scouting is ver fietsen en mocht dat nog niet alleen en zijn 2e reden is dat hij ging kiezen voor voetbal net als wat vrienden. De 2 persoon die overvloog stopte ging kiezen voor atletiek wat ook op zaterdag viel...

Persoon 1 heeft maar 6 maanden dolfijnen gedaan en persoon 2 wel 3 jaar.

Sinds onze dolfijnen die opgestart zijn in het najaar van 2006, zijn dit de enige 2 die zijn gestopt van de 10 dolfijnen die zijn overgevlogen in de afgelopen 3 jaar.

Wij hebben dus geen hoog uitval gehoogte vind ik, want dat er 2 stoppen om wat voor reden dan ook dat blijf je toch houden denk ik.

Mede daardoor zie ik voor onze groep geen nut om orka's op te starten (ookal zouden we wel het geld, materiaal en leiding hebben, wat we nu niet hebben). Al begrijp ik wel dat sommige groepen er wel voor kiezen.

Bij onze dolfijnen zeilen ze ongeveer 1 maal per 3 weken. Dit doen ze met leiding, waardoor ze die ervaring toch krijgen. Wel merken we dat de jongere dolfijnen het zeilen 'soms minder leuk vinden', maar dat naarmate ze iets ouder worden het wel goed gaat en het zeilen gewoon een onderdeel wordt van scouting, net als spelletjes dat zijn. Het nadeel is dus dat de jongere dolfijnen moeten wennen aan zeilen denk ik, maar dit heeft tot op heden nog geen negatieve gevolgen voor de leden en de groep zelf.
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 17 Dec, 2009 18:33

Nepscout schreef: Een orca heeft van de zomer bijvoorbeeld zijn CWOII gehaald wat aangeeft dat een orca in een jaar heel veel kan leren. Hierdoor wordt de lat bij de ZV onbewust steeds een stukje hoger gelegd
Dat is dan toch een teken dat zeilen bij jullie vooraan staat. En je moet de lat niet steeds hoger leggen. Scouting is plezier hebben, afwisseling, en samen met een heleboel andere dingen een beetje zeilen leren. Dan vind die bootsman het ook niet erg als hij jongeren iets leren moet. 4-5 jaar verkennerstijd is toch ruim voldoende om een verkenner te leren zeilen?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 17 Dec, 2009 19:08

rene schreef:
Dik Parlevliet schreef:Volgens mij zijn de Orka's nooit een door SN ontworpen en ondersteunde speltak geweest .

Dat is niet helemaal war want we hebben een tijd voor het waterwerk een programma rondom 10 gehad, gericht op kinderen rondom 10 jaar.
Maar daarbij zijn geen orka's opgericht door SN.

War me nu zo verbaasd is dat er veel groepen zijn die die behoefte hebben, maar dat er volledig aan voorbij gegaan wordt dat dit leeft en legitiem is.

Hoeveel wachten hebben Orka 's?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Nepscout » Do 17 Dec, 2009 21:17

Onze groep is juist helemaal niet gericht op het zeilen, ik probeer dat er juist lieflijk in te rammen zodat het veilig blijft. Er waren ook orca's die na een jaar nog niet eens het grootzeil kunnen houden. Verschillen zijn er en zal je houden, is ook prima.

Bij ons in de Ad zijn er best veel orcagroepen, nu hebben zo uit mijn hoofd 7 van de 12 orca's. Is dit uitzonderlijk?
Laatst gewijzigd door Nepscout op Do 17 Dec, 2009 21:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Nepscout

Berichtdoor Henk Poley » Do 17 Dec, 2009 21:28

Nepscout schreef:Is dit uitzonderlijk?

Voor Waterscouting.com (2002) had ik nog nooit echt van Orca's gehoord. Nu hebben wij hier in de admiraliteit eigenlijk alleen 'rommel' wachten in de DWEK leeftijd. Volgens mij een groep die echt dolfijnen verhaal aanhoud en twee die niet echt veel verder gaan dan leiding namen (schuldig..). Verder vooral junior zeeverkenners wachten die ongeveer alles doen wat je bij zeeverkenners (err.. waterscouts) ook doet, rekening houdend met de leeftijd. Bij ons heette dat "Juniorwacht" bijv.
“If you want to build a ship, don't drum up people together to collect wood and don't assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea” - Antoine de Saint-Exupéry
Gebruikers-avatar
Henk Poley
Sitecrew

Scouting groep: Vita Nova

Re: Ontkenning speltak orca's, terecht?

Berichtdoor robinbalk » Wo 06 Jan, 2010 00:05

om kort door de bocht te gaan is het afgestemt op landscouting die hebben geen rekening te houden met de groepssamensteling in hun omgeving.

ik vind dat we zelf moet bepalen welke speltakken we hebben maar wel met 1 vaste naam die niet ver groep verschilt en de lefetijd iets anders te leggen per speltak
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor MartinBram » Wo 05 Mei, 2010 12:10

Is het een idee om eens een soort van data bestandje te maken (enquete ofzo vanuit landelijke admiraliteit) waarin alle groepen hun benamingen, leeftijdsgrenzen en indien aanwezig spelprogramma kwijt kunnen?
Als ik de voorgaande posts lees hebben wij een systeem wat in naam verschilt, maar in praktijk op hetzelfde neerkomt.

Als voorzet: Scouting Willemstad

takken:
Bevers 7 t/m 9 jaar, hobbyen en prutsen rondom thema's als kerst, pasen en het DWEK programma
Dolfijnen 9 t/m brugklas, pionieren, hobbyen en voorbereiding op zeverkenners
zeeverkenners brugklas t/m 15 jaar, zeilen en boten onderhoud
Loodsen 16 t/m (geen eindleeftijd, in praktijk tot 30 jaar), zeilen, leiding voor overige takken, gezelligheid.

Wat wij dolfijnen noemen (andere groepen Orca /Orka) is ontstaan uit het grote verlies van jeugdleden bij de overgang van welpen/kabouters naar zeeverkenners. De dolfijnen gebruiken aangepaste lelievletten met leiding aan boord waarbij basiskennis van zeilen, zeilen zelf en varen naar strandjes/uiterwaarden (stukje landspel dus) in elke opkomst het spel vormt. Buiten het vaarseizoen wordt er gepionierd en geprutst naar een nautisch thema (bruggen/vlotten pionieren, bootjes maken papier/hout).

Oftewel, ook wij maken nauwelijks gebruik van de thema's die SN aandraagt en hebben (zoals veel andere groepen) onze eigen weg daarin gevonden.

Om een eerdere vraag te herhalen, wordt het tijd om met de waterscouting zelfstandig te gaan? Of in ieder geval ons eigen programma te gaan maken?
If it ain't broken, don't fix it
MartinBram

Scouting groep: Scouting Willemstad

Berichtdoor E-J » Do 06 Mei, 2010 09:12

Sorry hoor, maar scouting is in sommige opzichten best democratisch...en dit is in een landelijke raad toch indertijd zo besloten, en blijkbaar vond een meerderheid dit overbodig.
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 06 Mei, 2010 10:37

E-J schreef:Sorry hoor, maar scouting is in sommige opzichten best democratisch...en dit is in een landelijke raad toch indertijd zo besloten, en blijkbaar vond een meerderheid dit overbodig.

...maar in een goede democratie houdt de meerderheid ook rekening met minderheden, zeker als die een aanzienlijke omvang hebben. Directie en vervolgens meerderheid LR hebben besloten voor heel Scouting 1 programma te maken met 1 leeftijdsindeling en 1 set benamingen, omdat dit voor de meerderheid de beste optie is. Daarbij gaan ze wel voorbij aan de belangen van een aanzienlijke minderheid, het waterwerk. Ze hadden hier niet alleen moeten kijken naar wat het beste is voor SN als geheel, of voor de meerderheid van de groepen. Ze hadden moeten kijken op welke wijze de MEESTE groepen er baat bij hebben. En dat kan betekenen dat je met 2 oplossingen gaat werken: 1 voor de meerderheid en 1 voor de grootste minderheid....

Als een minderheid van aanzienlijke omvang wordt genegeerd in het algemeen beleid, leidt dit vaak tot een scheuring: dit gebeurt bij bedrijven (management buyouts van afdelingen/onderdelen) en bij landen (deelstaten die onafhankelijkheid uitroepen), dus dit zou ook zomaar bij Scouting kunnen gebeuren ;)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor E-J » Vr 07 Mei, 2010 19:12

Kijk juist hier al eens naar de verscheidenheid van de tak...hoe wil je iets opbouwen als je al met elkaar niet op dezelfde speltak zit. Er wordt vaker aangegeven dat er wel wat nodig is, en dat zal ik niet ontkennen, maar binnen scouting zoeken ze ook naar uniformiteit. En met name daarin laten we ons hierin niet van de beste kant zien. En hoeveel procent van de groepen hebben nu een tussentak, bij ons in de admiraliteit tel ik er in de vluggigheid 5 van de 11. Van die 5 zijn er weer 3 verschillende opvattingen over die tussentak......daar gaan we al. Als dit landelijk ook zo is...sta je nergens.
En je afzonderen....ach wordt wakker...daar heb je je leden ook mee !! Bij landelijke aktiviteiten kunnen die dan tussen wal en het schip terecht komen..

Denk dat eerst de discussie over wat de tussentak inhoudt gehouden en afgerond moet zijn voordat je naar het landelijke kan gaan. Let wel, alle spelvisies zijn net herschreven, dus vrienden heb je er dan ook niet mee gemaakt. Het is, in ons geval, ook de regioraad geweest en daar waren de zeeverkennersgroepen eigenlijk niet eens aanwezig, en dus was er geen bezwaar. Terwijl het wel duidelijk op de agenda stond. Dus we hebben onzelf uitgespeeld toendertijd.....
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Rotsblok » Di 25 Mei, 2010 10:50

Om eerlijk te zijn snap ik het hele probleem niet echt..

Bij scouting Anna paulowna draaien we geen dolfijfen maar junior zeeverkenners (zoek dat maar eens bij SN :P ), maar die staan gewoon ingeschreven als scouts (leeftijdsgrens in akela voor scouts is 10 tot 15) met bijzonderheid dat de minimale leeftijd 8 is (bij ons gaan we van 8 tot 12, overvliegen gebeurt als men naar de middelbare school gaat). We hebben weliswaar het genoegen om 5 juniorvletten te hebben, waarbij ze gewoon zelf mogen zeilen (met thuis-mbl of het groene zeil insigne) en de leiding gaat dan niet mee. Mocht onverhoopt toch een lelievlet nodig zijn, dan gaat er 1 leidingspersoon mee, maar deze hoeft niks te doen (slechts de veiligheid in de gaten te houden) en tot nu toe gaat dat prima.

Afgelopen weekend net een kamp gedraait met onze wacht en een aantal vanuit de omgeving, waarbij we dus een paar wachten hadden met dolfijnen en een paar met junior zeeverkenners en om eerlijk te zijn, ging het prima. Onze junioren noemen de leiding van de dolfijn wachten gewoon bij hun dolfijnen naam en andersom.

Dus je kan altijd een beetje anders doen dan SN voorschrijft (het is nog steeds voorschrijft en niet dwingt)
Rotsblok

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna (SCAP)

Vorige

Terug naar Discussieplein