FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:38
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Ontkenning speltak orca's, terecht?

Ontkenning speltak orca's, terecht?

Berichtdoor Nepscout » Wo 16 Dec, 2009 16:38

Vandaag kreeg ik de mededeling dat mijn orcagroep niet in een blaadje van SN kan komen omdat dit niet mag. De orca's zijn namelijk geen speltak.

Met in het achterhoofd de nieuwe speltaknamen en de gedachte daar achter kwam de volgende vraag in mij op:
Voor wie is SN er nou helemaal? Voor ons of zijn wij er voor hen?

Want: als vanuit groepen het geluid komt dat de overgang van dolfijnen (of waterwelpen) naar de waterscouts te groot is moet SN daar dan niet op inspringen? Moet SN juist dergelijke initiatieven niet ondersteunen ipv ontkennen? Door met trainingen te komen en een speltakteken?

Natuurlijk kan je je ook afvragen of mijn groep misschien iets 'fout' doet. Zijn de dolfijnen misschien te kinderachtig en te weinig gericht op water? En zijn de scouts misschien te zelfstandig waardoor het gat zo groot wordt? Want wij draaien best een zelfstandig programma zoals een trektocht naar de zomerkamplocatie.

Maar ik weet wel dat de orca's werken. Ik kom van een landgroep waar ik jaren welpenleiding (tevens teamleidster) geweest ben en zag de kinderen in hun eerste scoutsjaar jammerlijk afhaken. De overgang was te groot. En dan heb je het nog over land waar de speltakken tegelijkertijd en letterlijk naast elkaar draaiden. Nu ik bij een watergroep de orca's doe zie ik dat het werkt. Het is wat mij betreft de uitvinding van de eeuw! Steeds meer groepen om ons heen beginnen nu ook orca's wat maar weer laat zien dat er behoefte aan is. Het feit dat de orca's al bijna 20 jaar bestaan geeft wat mij betreft al aan dat het werkt.

Hoe denken jullie hier over? Is de overgang bij jullie een probleem? En zouden orca's een optie zijn? En zo ja, moet SN hier iets mee?

PS Voor wie niet weet wat orca's zijn (de speltak verschilt overigens tussen de groepen onderling!):
Het zijn kinderen van 10/11 jaar die 1 jaar orca zijn. De staf zit aan boord bij de kinderen. Samen doen ze mee met het programma van de zeeverkenners. De staf is een soort uberboots. Op deze manier raken ze op een veilige manier (mentaal gezien) gewend met het waterprogramma. Als ze naar de ZV gaan kunnen ze al roeien, tent opzetten, een beetje zeilen en ze hebben een jaar bootonderhoud gedaan. Binnen onze admiraliteit zijn er op het admiraliteitskamp ook speciale roei- en zeilwedstrijden voor de orca's omdat veel groepen orca's draaien.
Nepscout

Re: Ontkenning speltak orca's, terecht?

Berichtdoor Marco » Wo 16 Dec, 2009 17:08

Nepscout schreef:Het is wat mij betreft de uitvinding van de eeuw! Steeds meer groepen om ons heen beginnen nu ook orca's wat maar weer laat zien dat er behoefte aan is. Het feit dat de orca's al bijna 20 jaar bestaan geeft wat mij betreft al aan dat het werkt.

Wat ik mij dan weer afvraag, als het al 20 jaar een succes is, waarom dit bijvoorbeeld niet in de landelijk raad voorbijkomt, waar de LA ook zitting in heeft.?

Nepscout schreef:Hoe denken jullie hier over? Is de overgang bij jullie een probleem? En zouden orca's een optie zijn? En zo ja, moet SN hier iets mee?

De normale route is regionaal beginnen in de regioraad / admiraliteitsraad en dan door naar de landelijke raad. Waar dan een beslissing genomen kan worden. Daar waar ook door de regio afgevaardigden is besloten tot de naamswijzigingen.
Gebruikers-avatar
Marco

Scouting groep: Martinistam Groningen, JubJam100 Communicatie

Berichtdoor Seb » Wo 16 Dec, 2009 21:11

Misschien wordt het tijd voor meer onafhankelijke scoutinggroepen *-)
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor sahi » Wo 16 Dec, 2009 21:25

ik vind dat groepen meer zelf zouden moeten bepalen. Als het bij jou groep werkt, is het goed, toch?
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Admiraal » Wo 16 Dec, 2009 21:31

Het blijft altijd een kwestie denk ik. Uiteraard zijn er vanuit het waterwerk kritische kanttekeningen gezet bij de vernieuwde leeftijdsindeling. Binnen onze admiraliteit was er ook een discussie. Feitelijk vallen orca's nu binnen de scoutsleeftijd en ben je als groep vrij om de baksindeling horizontaal en/of verticaal in te delen. Ook een mix is en blijft mogelijk. Moet je wel een grotere groep zijn. :)
Laatst gewijzigd door Admiraal op Wo 16 Dec, 2009 21:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Admiraal

Scouting groep: Admiraliteit no. 14 Zuid-Hollandse Stromen

Re: Ontkenning speltak orca's, terecht?

Berichtdoor rene » Wo 16 Dec, 2009 22:18

Nepscout schreef:Vandaag kreeg ik de mededeling dat mijn orcagroep niet in een blaadje van SN kan komen omdat dit niet mag. De orca's zijn namelijk geen speltak.

Een beetje creatief zijn:
Wij hebben ook ORKA's maar die zijn ingeschreven als waterscouts.
Dus is de naam van de wacht: ORKA's en de speltak waterscouts.
Net zoals vroeger vaak in de wachten er juniorverkenners waren.

Je bent niet de enige en waarschijnlijk ook niet de laatste die ziet dat je dat leeftijdsgat tot 12 jaar moet overbruggen.

Maar ja dat roepen we al een jaar of 30 vruchteloos. Nu is er wel wat gewijzigd, want vroeger liepen de verkenners van 10-16 jaar, maar dat gaf het probleem dat de 16 jarigen eigenlijk geen zijn hadden in die hele jonge verkenners. Zeeverkenners begonnen gewoon later, zeg 12 tot en met 16-18. Uiteindelijk is de bovenkant van de leeftijd erafgehaald en Explorers als nieuwe speltakertussen gezet.

Het scoutingprgramma dat op (klasse)eisen gebaseerd was werd afgeschaft ook omdat die jonge kinderen er niet aan kunnen voldoen. In de plaats kwam een activiteiten programma.

En hier begint de spagaat, want je hebt bootsen nodig om met een vlet te kunnen varen. Hetzelfde gaat op voor patrouilleleiders anders kun je een patrouille ook niet zelfstandig laten zijn.

En wat is onze ervaring ? Dat een 14 jarige dat in zijn algemeenheid nog niet kan, maar we stellen wel dat de bovenleeftijd 14 jaar is.
Leiding inzetten als uberboots bij de kids dus om het een beetje werkbaar te houden zou dan moeten en de logische reactie is de opkomst van de Orka's, waarbij de bootsen voor de jongsten zijn vervangen door leiding..

Waterscouts zijn nu een sooort lelietubbies geworden met die zware boten van ons kunnen ze echt niet verantwoord zelfstandig varen als ze allemaal onder 14 jaar zijn.

Voor ons als waterscouts en ook de landscouts zou een leeftijd 12 tot 16-18 veel geschikter zijn. Dan komt het scoutprogramma weer tot zijn recht.

Welpen ook ouder, want daar loopt een massa volk weg omdat het niet avontuurlijk genoeg is. Vanaf zeg 9 jaar.

En het Beverprogramma sluit niet erg aan bij Scouting, omdat die kinderen gewoon nog te jong zijn.

Zo zijn er in de volle scoutingbreedte genoeg argumenteen om de speltakleeftijden met ongeveer 2 jaar omhoog te schuiven. Na de brugklas scout worden is ook vlug genoeg, dan hebben ze ook wat kennis als bagage die we nodig hebben.

Bevers 7-9
Welpen 9-12
Scouts: 12-17
Explorers 16-21

En geen roverscouts, die speltak is overbodig.
Laatst gewijzigd door rene op Wo 16 Dec, 2009 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor robinbalk » Wo 16 Dec, 2009 22:28

wij hadden tot kort geleden nog junior verkenners ook een niet bestaande speltak (11/13) hun hadden altijd leiding mee maar die is opgeheven wegens ledentekort en het niet lekker liep 1 groep van 11 tot 16 leer je meer (hadden we er voor ook) het effect van de boods is veel groter op iemand die net van de dolfijnen komt en je moet de rotklusjes opknappen en leert meteen heel veel.

dus ook ik vind dat de groepen het lekker zelf moeten uitzoeken
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor edwin » Wo 16 Dec, 2009 22:31

gewoon als orca's blijven draaien!!!!!

laat die snurkers in leusden maar op hun eilandje laten klooien, ze snappen toch al jaren niet wat er in het land gebeurt!!!
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor Seb » Wo 16 Dec, 2009 22:34

SN zou een adviesindeling uit kunnen geven en alle groepen vrij laten om het in te delen naar eigen visie. Snap niet zo goed waarom van alles moet. Uiteindelijk doen wij het toch zoals we het zelf willen, net als vele anderen.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor BJ » Do 17 Dec, 2009 09:06

Het waterwerk is altijd eigenwijs geweest en daar heeft SN, sinds het ontstaan van Scouting in de jaren '70, nooit goed mee om kunnen gaan. Misschien tijd dat het waterwerk zelfstandig wordt??
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor Admiral » Do 17 Dec, 2009 09:51

BJ, ik ben bang dat het merendeel van de groepen geeneens bij een "zelfstandige" waterwerktak kunnen gaan behoren.
Althans niet de groepen die vereniging zijn geworden en de SN akte hebben aanvaard.
Admiral

Scouting groep: Calandtroep

Berichtdoor dconel » Do 17 Dec, 2009 11:49

Wij gaan volgend jaar ook Orka's draaien. Deze hebben wij nog nooit gehad.

Onze indeling wordt zo:

4 t/m 7 Bevers
7 t/m 9 Dolfijnen
9 t/m 12 Orka's
12 t/m 16 Waterscouts
16 t/m 18 Wilde Vaart
18 t/m 999 Loodsen

Mij lijkt dit ook de beste indeling. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen volgend jaar :)

Trouwens, ook ik vind dat een dergelijke speltak als de Orka's erkent moeten worden door SN. Het is toch ook gewoon Scouting? En het feit dat vele groepen zelf initiatief nemen wil ook wel zeggen denk ik..
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 17 Dec, 2009 13:31

Bij ons was de overgang ook te groot van dolfijnen naar zeeverkenners. Wij hebben er voor gekozen om geen extra speltak of overgangsgroep te maken, maar de leeftijden op te schuiven een beetje zoals in het voorbeeld van rene:

dolfijnen 8-11
zeeverkenners 12-17
loodsen 18-21

We hebben geen bevers oid en beginnen bij de dolfijnen meteen met een waterprogramma met Optimisten die we lenen van de jachthaven. De overgang ligt nu gelijk met de overgang naar de middelbare school en dat werkt echt!

Zo goed als alle zeeverkenners zitten nu op de middelbare school en het is echt 1 groep, ondanks het leeftijdsverschil
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Nepscout » Do 17 Dec, 2009 13:40

Als je dan als waterscouting ooit een extra speltak in wil voeren dan moet het wel overal een beetje gelijk zijn. Niet dat ik die ambities heb, begrijp me niet verkeerd.
Zo zijn er groepen die orca's met een K schrijven, er zijn groepen waar de kinderen 11/12 zijn (1e jaar ZV) of laatste jaar dolfijnen (zoals bij ons). Of de kinderen zitten 2 jaar of nog langer in de speltak. Bij regioactiviteiten kom je dan wel in de knoop. Een orcaklasse is dan wel leuk maar helemaal niet meer eerlijk.

Maarja, we moeten ook gewoon lekker doen wat we zelf denken dat goed is! Als je bijvoorbeeld kan zeilen met je dolfijnen dan is de stap naar de ZV helemaal niet zo groot. Als je deze mogelijkheid niet of maar deels hebt dan zijn orca's of een hogere startleeftijd bij de ZV helemaal geen gek idee.

Ik vind alleen dat SN onze initiatieven zou moeten toejuichen. Bij ons geen leegloop. En ons programma mag er ook zijn al zeg ik het zelf! :-P
Nepscout

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 17 Dec, 2009 14:51

Volgens mij zijn de Orka's nooit een door SN ontworpen en ondersteunde speltak geweest, dus is er niks nieuws. SN moet nu eenmaal een standaard hebben als je daarvoor een spel wil maken. Als de hele watertak nu één nieuw stelsel met Orka's had aangeboden die de meeste groepen gebruiken, dan was het was anders gewest. Maar zoals Nepscout al zegt: iedere groep met Orka's heeft weer andere leeftijden dus een ander spel die zij weer ideaal vinden. Je kan moeilijk verwachten dat SN zo'n rommeltje overneemt. Als je Orka's ondersteund betekend dat ook andere leeftijden voor de andere takken en dus zou SN voor alle takken twee spelsoorten moeten ondersteunen.

Verder vindt ik Orka's een oplossing voor een probleem bij de verkenners. Als ik naar Katwijk kijk, die zijn erg groot en vol en hebben geen problemen met overvliegers die weggaan. Maar die hebben ook een gezellige, niet te harde sfeer, niet veel nadruk op zeilen, aandacht voor de jongsten en vooral veel spelprogramma's. Volgens mij moet je niet meer dan eens per drie weken vrij zeilen, de andere twee een spel. Het probleem bij zeeverkenners is dat leiders zo enthousiast worden voor zeilen dat er weinig anders bestaat. Ze worden een zeilclub in plaats van scouting. Je tijd vermorsen aan spelen (die ook nog eens moeilijk te bedenken zijn) vinden ze zonde en misschien kinderachtig. Als ik op de Kaag kom, zie ik zeeverkenners die eigenlijk alleen maar zeilen. Als je een goed zeeverkennersprogramma hebt, dan heb je geen Orka's nodig en dan wordt het ook leuker vioor de 12-13-jarigen en degene die niet zo fanatiek in zeilen zijn.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Volgende

Terug naar Discussieplein