FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:15
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

ADHD, een tijdsbeeld?

Berichtdoor Esgo!!!!! » Di 06 Okt, 2009 09:03

sahi@moesje posters schreef:dat klopt, maar er zijn nu meer en meer mensen die ADHD hebben (...)

of dat er vaker met de term gestrooid wordt dan vroeger? :!:
!!!!HATSEFLATS!!!!
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

Scouting groep: Martinistam maar Musinga-Rijn'er in hart en nieren

Berichtdoor sahi » Di 06 Okt, 2009 09:14

zo kan je het ook noemen. Leuke discussie, maar weet niet of iedereen hier erop zit te wachten.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor 10us » Di 06 Okt, 2009 11:58

Ik ben het met egso eens dat er vaker met de term gestrooid word. Net als met dyslektie dat heeft opeens ook iedereen. Vroeger hadden ook een hoop mensen het alleen toen was het "label" er nog niet. Er zijn nu idd veel meer mensen die het "hebben"( ADHD, ADD, PDDNOS, Dyslektie ect. ect.). Er zijn gewoon meer diagnoses gestelt
A dirty mind is a joy forever
Gebruikers-avatar
10us

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III Dordrecht

Berichtdoor FlorisMark » Di 06 Okt, 2009 17:42

10us schreef:Ik ben het met egso eens dat er vaker met de term gestrooid word. Net als met dyslektie dat heeft opeens ook iedereen. Vroeger hadden ook een hoop mensen het alleen toen was het "label" er nog niet. Er zijn nu idd veel meer mensen die het "hebben"( ADHD, ADD, PDDNOS, Dyslektie ect. ect.). Er zijn gewoon meer diagnoses gestelt

Of gaat de algehele opvoeding achteruit?? Luisteren kinderen minder als ze vrijer worden gelaten?
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor sahi » Di 06 Okt, 2009 18:03

het gaat erom dat de maatschappij steeds veeleisender wordt, waardoor steeds meer mensen buiten de boot vallen. Vroeger konden ADHD'ers prima meekomen op school bijvoorbeeld, maar kinderen moeten nu zelfstandig werken, vroeger was dat nog niet zo. Zelfstandig werken is erg lastig voor iemand met ADHD, want je krijgt geen sturing, gaat rondkijken en bent school dan vergeten. En zo haal je slechte cijfers en ga je opvallen.
Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen, mijn conclusie is dat je tegenwoordig steeds sneller opvalt als je ietsje anders bent. Je moet steeds meer aan de regeltjes voldoen enzo...
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor FlorisMark » Di 06 Okt, 2009 20:47

sahi schreef:het gaat erom dat de maatschappij steeds veeleisender wordt, waardoor steeds meer mensen buiten de boot vallen. Vroeger konden ADHD'ers prima meekomen op school bijvoorbeeld, maar kinderen moeten nu zelfstandig werken, vroeger was dat nog niet zo. Zelfstandig werken is erg lastig voor iemand met ADHD, want je krijgt geen sturing, gaat rondkijken en bent school dan vergeten. En zo haal je slechte cijfers en ga je opvallen.
Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen, mijn conclusie is dat je tegenwoordig steeds sneller opvalt als je ietsje anders bent. Je moet steeds meer aan de regeltjes voldoen enzo...

En zou dat vroeger zoveel anders zijn geweest?
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor sahi » Di 06 Okt, 2009 21:29

ik denk dat het leven een jaar of 20 geleden een stuk minder stressvol was, vooral voor de mensen onder de 12 jaar. Ook was de geestelijke gezondsheidzorg toen minder ontwikkeld, waardoor het minder snel herkend werd als een kind 'anders' was.
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor rene » Wo 07 Okt, 2009 00:39

ja je was niet gauw bijzonder en moest gewoon meedoen.
De stress hadden we ook op school je moeste gewoon scoren hoor en bergen huiswerk maken. Heel veel meer dan tegenwoordig.
Direct na school gewoon achter de boeken kruipen en na het eten nog een paar uur was heel gewoon. Stress krijg je als je teveel wilt/moet en de tijd er niet voor hebt. En de kinderen van vandaag willen tijdens het huiswerk ook nog chatten, tv kijken en muziek luisteren. Gewoon een probaat middel om je hersens gek te krijgen, die worden overspoeld met informatie.

Het is dus helemaal niet gek dat er tegenwoordig veel ADHD'ers etc zijn, die hersens kunnen die storm aan informatie gewoon niet aan.

Rust en regelmaat zeiden we vroeger in de opvoeding en dat is ook de formule die succesvol gebruikt wordt in het speciaal onderwijs.
Laatst gewijzigd door rene op Wo 07 Okt, 2009 00:42, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Esgo!!!!! » Wo 07 Okt, 2009 07:41

Ik denk eigenlijk dat de stempel tegenwoordig makkelijker gezet wordt dan vroeger. Mensen willen dat graag blijkbaar, dan kunnen ze de zgn 'hokjes' maken en daar allemaal mensen in stoppen.
Vooral bij ADHD gediagnosticeerde kinderen waarvan ik er een aantal als verkenner heb gehad vond ik het wel meevallen, wat meer aandacht aan geven door duidelijk te zijn en dan is het geen probleem. Kinderen zijn nou eenmaal druk (over het algemeen) en hebben duidelijkheid nodig. Voor mij was er dus vrijwel geen verschil met deze kinderen.

Nu kan het natuurlijk anders zijn als je een ouder van een 'druk' kind bent, maar daar heb ik geen ervaring mee.
!!!!HATSEFLATS!!!!
Gebruikers-avatar
Esgo!!!!!

Scouting groep: Martinistam maar Musinga-Rijn'er in hart en nieren

Berichtdoor sahi » Wo 07 Okt, 2009 08:52

ADHD hoeft ook niet altijd heel erg te zijn of storend voor de omgeving. Wel heeft het kind er vaak last van.
@ rene: juist die duidelijkheid met huiswerk maken, dat uiterlijk dan af moet zijn en je moet die en die som maken, dat is voor een ADHD'er duidelijk. Nu krijg je geen huiswerk, maar moet je zorgen dat je aan het eind van een semester de stof kent en je toetsen goed maakt. Dit is ook op de basisschool. En dat kunnen ADHD'ers dus niet, want het is niet duidelijk wat je nou precies moet doen of hoe je moet leren. ADHD'ers kunnen zichzelf niet aanleren hoe ze moeten leren, dat moeten ze echt aangeleerd krijgen van een leraar. Maar dat gebeurd dus tegenwoordig niet meer.
Dus de kinderen hebben het wel net zo druk, maar het wordt ze op een andere manier uitgelegd, wat te moeilijk is voor iemand met ADHD (en ook andere kinderen die verder geen stoornis of diagnose hebben).
Gebruikers-avatar
sahi

Berichtdoor rene » Za 31 Okt, 2009 23:05

Ja Sahi, dat is waar het geldt niet alleen voor kinderen met ADHD.
Ik zie om me heen heel veel kinderen die erg veel moeite hebben met het huidige type onderwijs. VMBO en MBO leerlingen met name die hebben het zwaar hiermee en raken er gedemotiveerd van.
Of op zijn best rollen ze erdoor, maar hebben uiteindelijk niet het kennisniveau van de leerlingen van vroeger die heel schools moesten leren.

Ik zie recent wel iets terugkomen van vroeger en dat is eerst (theorie) instructie (door de leraar) en dan pas de opdracht. Ik denk dat het dan duidelijker wordt waarmee je bezig moet zijn en wat er van je verwacht wordt.

Ik heb in Scouting nooit wat anders gedaan, want het is de enige manier waarop het werkt. En dan achteraf bespreken we wat er goed en fout ging natuurlijk, maar ook waarom.
Laatst gewijzigd door rene op Za 31 Okt, 2009 23:07, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor joanne » Zo 08 Nov, 2009 19:58

sahi schreef: dat moeten ze echt aangeleerd krijgen van een leraar. Maar dat gebeurd dus tegenwoordig niet meer.

ik vind niet dat je kan zeggen dat dit geheel aan de leraren ligt want ik vind dat je als ouder ook je kind kan gaan steunen en wat structuur hierin moet geven, ik heb een klas genoot gehad op het mbo en die wist er ook niet mee om te gaan, maar omdat zijn ouders naar de leraar waren gegaan en dit hebben aangegeven hebben die leraren gezegd van nou dan geven we het bij hem aan wanneer wat af moet zijn.
dont judge someone on the looks, get to know somebody before, then judge the one
Gebruikers-avatar
joanne

Scouting groep: jutters rainiero, badeendstam

Berichtdoor sahi » Ma 09 Nov, 2009 09:50

als ouder kan je op school moeilijk structuur aanbrengen. Je hebt duidelijk niet mijn hele bericht gelezen. De leraar moet duidelijk maken wat er van zo'n kind verwacht tijdens een uur zelfstandig werken bijvoorbeeld. Zulke kleine dingen kunnen de ADHD'ers en Autistische kinderen in het reguliere onderwijs houden. Geldt niet voor alle kinderen, maar voor een aantal zeker wel.
En ik ben absoluut voor regelmatig overleg tussen ouders en leraren.
Gebruikers-avatar
sahi

Re: ADHD, een tijdsbeeld?

Berichtdoor Hobbe(zak) » Wo 26 Mei, 2010 14:56

Als je ergens een stempel opdrukt kan je daar rekening mee houden. Vroeger werden mensen met dyslexie dom bevonden terwijl ze me de juiste begeleiding het ver kunnen schoppen, daarnaast heb je adhd. Die mensen werden als onhandelbaar en erg druk bevonden met weinig concentratie vermogen. Terwijl weer met de juiste begeleiding dat ze wel de dingen kunnen doen waar ze erg goed in zijn.
Terwijl nu het erkent word en er meer rekening mee gehouden word, op scholen, in thuis situaties en bij hun hobby's. Zodat die kinderen het beste uit hun zelf kunnen halen.
Dyslexie en adhd is niet synoniem aan slechtleren. Deze mensen gaan ook naar normale scholen. Zelfde geldt voor die andere gedragsstoornissen. Bijna alle scholen hebben programmas om die kinderen op de juiste manier te begeleiden. En bij scouting worden mensen met pddnoss, adhd, add of autisme niet anders benaderd dan de andere kinderen tenzij daar een reden voor is.
Mast, Giek, Gaffel.
Wil je een swaffel?
Gebruikers-avatar
Hobbe(zak)

Scouting groep: Wâldswalkers Drachten

Re: ADHD, een tijdsbeeld?

Berichtdoor Markvniel » Do 27 Mei, 2010 07:27

Toch wordt als een kind druk is snel gezegd hij heeft ADHD, alleen zijn er maar weinig kinderen die er echt op getest zijn! Pas als een kind getest is kan dit echt geconcludeerd worden. Mijn vriendin zit in het onderwijs en als je hoort hoeveel ouders daar denken dat hun kind ADHD heeft maar dat dit na echt testen helemaal niet zo blijkt te zijn! Kinderen mogen tegenwoordig niet meer druk zijn!!!
Als de nood het hoogst is.... zal je zien dat het papier op is!
Markvniel

Scouting groep: De Geuzen Vlaardingen

Volgende

Terug naar Discussieplein