FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Scouting 2010

Het is momenteel Di 16 Okt, 2018 22:34
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

JubJam100 - 26 juli t/m 4 augustus 2010

Re: JubJam100 - 26 juli t/m 4 augustus 2010

Berichtdoor doc » Vr 06 Aug, 2010 11:11

De afbraak gaat hard! Heel hard! Lekker afbraak weer ook :)

Vanavond medewerkersfeestje, dus morgenochtend zal de afbraak wat langzamer gaan :idea:

Intussen zit ik er nu precies vier weken! Zal gek zijn om over een paar dagen weer thuis te zijn 8-)
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor MB » Ma 09 Aug, 2010 13:07

Wat een rust in dit topic! Zeker vergeleken met de napraat 4 jaar geleden... Hoe is dit kamp jullie bevallen?

Zelf ben ik vandaag weer begonnen met werken... en dat valt me zwaar tegen! Mijn hoofd zit nog vol met mooie herinneringen aan de ene kant en een groot slaap tekort aan de andere kant. Voor mij als medewerker was het een erg goed kamp waar hard gewerkt is, wat volgens mij een erg mooi resultaat heeft opgeleverd!
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Liesje » Ma 09 Aug, 2010 17:13

Ik heb er zelf een minder gevoel over dan 4 jaar geleden. We hebben nu met de kids ook meer problemen gehad. Desalnietemin heb ik wel een aantal heel leuke momenten gehad en hebben de kids zich ook goed vermaakt.

Ons subkamp had helaas te weinig medewerkers om er echt iets goeds neer te zetten. Gelukkig heb ik ook een avondje sociaal kunnen doen bij ons buur subkamp (iets met Caraïben ofzo...)

Ik ben ook benieuwd naar de verhalen van de andere deelnemers/medewerkers etc.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor dconel » Ma 09 Aug, 2010 19:17

Als medewerker heb ik het erg naar mijn zin gehad. Ook was het leuk veel bekende mensen tegen te komen en weer veel mensen te hebben leren kennen.

Zodra ik thuis was (3 weekjes geweest) ben ik nog lekker naar m'n vrienden gegaan om de foto's te kijken die ik heb gemaakt, biertje te drinken en stoere verhalen te vertellen over dit kamp. Die nacht eenmaal thuis raakte ik mijn bed aan en belande voor zeker 12 uur in een coma.

Ik denk dat ik ieder wachtschip heb doorgewandeld of gebunkerd en ook dat was erg leuk, alleen jammer dat het er niet zo gek veel waren. Beetje jammer ook dat ik niet de tijd heb gehad boekel z'n scheepje te bezichtigen. Wel hebben we elkaar een aantal keer gezien maar toen waren we niet in staat een afspraakje te maken :)

Het medewerkersfeest is me goed bevallen net als vele andere feestjes. Ook stoer dat we weer op de risico welkom waren voor een koude rakker. Eenmaal thuis valt het tegen om uit dit ritme te komen.

Hopelijk is er over 4 jaar weer een NaWaKa, dat vond ik toch net een tikkeltje leuker :)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Leidse Stadjer » Ma 09 Aug, 2010 20:21

Ik ben alleen bij de ambassadeursdag geweest. Heb daar een beker meegenomen en zie net pas dat daar een U van uitdagend op staat. Hadden ze dus ook S, C, O, T en S? Best leuk bedacht dan. Als ik erbij was geweest had ik ze verzameld...

*om de frontpage nieuw leven in te blazen is een verslag van harte welkom!*
Meidenbak
Geen man overboord!
Moesje

Impeesa 1927-2012 Feestje!
Gebruikers-avatar
Leidse Stadjer
Sitecrew

Scouting groep: Impeesa Groningen, Cupido

Berichtdoor michel » Ma 09 Aug, 2010 21:16

hoe raar was het om donderdagmiddag nog her en der groepjes verkenners te zien lopen met de wetenschap dat je eigen groep al op de terugreis is, evenals vele andere groepen. heel apart! net alsof ze verdwaald waren.... maar de afbraak ging super! heb zelf bij de pioploeg meegeholpen, op de donderdag lagen alle objecten al plat!!

ben vandaag weer thuisgekomen. zo tegen 17.30u meerden we af op onze vaste ligplaats bij de Kooijsluis! het laatst vertrokken wachtschip is dus ook weer veilig thuisgekomen!
de zeilende 'Rudolph' ....
Gebruikers-avatar
michel
Bestuur

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder, TOES

Berichtdoor Boekel » Ma 09 Aug, 2010 22:18

Wij hebben ook een leuk kamp gehad hoor, maar wat een chaos de eerste dagen...

Er waren veel te weinig medewerkers, iets dat van tevoren voorspeld is doordat de medewerkers lange dagen zouden moeten maken met weinig vrij. En hierdoor moesten de aanwezige medewerkers nóg harder werken... de medewerkers die ik ken hebben gemiddeld 10 tot 12 uur per dag gewerkt!!

Om bij een volgend kamp voldoende medewerkers te krijgen zal men bij de organisatie (welke door scouting nederland voorgeschreven methoden moest gebruiken) flink anders moeten gaan denken. Medewerkers zijn vrijwilligers die je moet koesteren, en niet nadat ze al 10 dagen aan het werk zijn ook nog eens verplichten wc's schoon te maken.

Veel groepjes medewerkers die elk kamp dezelfde taken deden (bijvoorbeeld schoonmaken, host, achter de bar staan) moesten uit elkaar van SN omdat ze geen 'kliekjes' wilden. Hiermee geven ze goed op elkaar ingewerkte teams een trap na na al hun inzet, en zo raken ze die groepen voorgoed kwijt, ik weet niet of en hoe dit ooit goed te maken is.

Net als bij de aankomst, groepen die uren moeten wachten tot hun aanhanger het terrein opgaat, de laro-stam mocht niet meer dan 15 terreinwagens 'leveren' om te helpen en krijgen vervolgens de schuld dat het zo lang duurde....zucht...

Mooie verhalen over dat je in 20 minuten slepen bij de zeilplas bent...ja als je eenmaal vaart tot de ingang van de plas misschien...voor je alle kids (en de leiding...) bij elkaar hebt, een sleep gevormd en opgepikt...dan onderweg nog een tiental vletjes aanhaken van groepen die geen sleper hebben en op de plas boten optuigen en beginnen met zeilen. Dan ben je 1,5 uur verder, terugweg kost je 1 uur.

Als je dat vergelijkt met een knap terrein waar je de kids als ze een uurtje over hebben kunt laten zeilen of zwemmen, is dit toch een flinke domper.

We hebben 3 keer grote en kleine groepen landscouts meegenomen om samen mee te zeilen en deze konden toen ook lekker van het zeilen genieten, maar hoeveel georganiseer het elke keer wel niet was...

Helaas bleken al onze bezwaren gegrond, een gezamelijk kamp prima, maar dan wel op een geschikt terrein. Ook landscouts willen zwemmen als het 25+ graden is toch?

Aan SN: koop ajb niet het lowlands-terrein, daar is ook geen zwemgelegenheid!!! (en geen zeilgelegenheid)
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor dconel » Di 10 Aug, 2010 00:38

Daar ligt toch een klein meertje, voor de Alpha tent :P

We hebben als medewerker soms hard en lang moeten werken, het terrein was dan ook uitzonderlijk groot. In het begin kregen we naar mijn mening niet goed te eten en zeker niet genoeg. Als je een motor wil laten lopen heb je brandstof nodig en mijn motor liep dan ook op een gegeven moment niet meer.

Gelukkig is hier iets mee gedaan en je merkte binnen een paar dagen al dat het beter geregeld was, op een gegeven moment kreeg je zelfs eerder te veel eten.

Als medewerker heb ik niet heel veel te klagen, op een hoop miscommunicatie en een saaie Baraza na. Wel heb ik erg veel klachten ontvangen over de Havendienst. Veel mensen hebben zich hier aan geërgerd en ik hoop dat ook hier iets mee gedaan wordt.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Boekel » Di 10 Aug, 2010 08:42

dconel schreef:Als medewerker heb ik niet heel veel te klagen, op een hoop miscommunicatie en een saaie Baraza na. Wel heb ik erg veel klachten ontvangen over de Havendienst. Veel mensen hebben zich hier aan geërgerd en ik hoop dat ook hier iets mee gedaan wordt.

Wat voor klachten over de havendienst?
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor sahi » Di 10 Aug, 2010 12:36

4 jaar terug was het forum ook een stuk actiever, vandaar dat de napraat toen ook wat actiever was denk ik.
ik vond het voor ons als deelnemers een erg leuk kamp!
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor dconel » Di 10 Aug, 2010 14:27

Mijn persoonlijke ervaring:
    Op het laatste moment besloten ze de Corbulo te verplaatsen waardoor de pompen van het grijswatersysteem verplaatst moesten worden. De Corbulo naar ons inzien goed, maar zoals hij nu kwam te liggen was het dichter bij de havendienst. Waarschijnlijk was het te ver lopen, dus gooien we de tekeningen en afspraken maar weer overhoop.

Bij vragen over de sleep (hoe laat, waar naar toe, regels, bij wie aanmelden) kregen wij gewoonweg geen antwoord, ze wisten het zelf ook niet werd ons verteld. Nou, daar ging het waterkamp..

Je mocht niet in de maas zwemmen tussen 10:00 en 22:00, wat een waardeloze regel!

Als ik me niet vergis kregen die lui van de havendienst bepaalde privéleges, bijvoorbeeld een eigen bar met eigen tapbier. Dat vind ik in dit geval niet correct ten opzichte van andere medewerkers.

Wat o.a. heb gehoord:
    De eerste dagen was er veel onduidelijkheid over de sleepdienst
    Daarna heb ik nog veel mensen horen klagen over het slepen (slecht georganiseerd)
    Het kaartje met de toegestane vaargebieden zou veel te onduidelijk geweest zijn
    Wachtschepen zouden niet goed opgevangen zijn bij aankomst
    De havendienst zou te veel wachtschepen op hetzelfde paaltje laten aanleggen en zich bemoeid hebben met de aanlegmanoeuvres.
    Iedere vaarbeweging moest gemeld worden, maar daar hadden de medewerkers van de havendienst zelf ook discussie over, wat tot nog meer onduidelijkheid van deelnemer leidde.

En ik heb vast nog een aantal klachten ontvangen, maar die kan ik me niet meer herinneren. Feit was dat er continu over geklaagd werd en ze meestal de stempel eigenheimers kregen. Let op: dit zijn niet perse mijn woorden.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Boekel » Di 10 Aug, 2010 14:52

Je mocht überhaupt niet in de Maas zwemmen, wat op zich begrijpelijk is maar wat wel aantoont dat het terrein totaal ongeschikt was.

Wat voor sleep heb je het over? was er een soort lijndienst naar de zeilplas o.i.d.? Wij sleepten zelf met mijn boot of onze sleper, daarmee pikten we onderweg vaak nog een stuk of 10 vletjes aan die ook heen- of terug wilden.

De lui van de havendienst hadden zelf een tap mee, ik weet niet hoe vaak ze hiervan gebruik hebben gemaakt, iig tijdens bbq op donderdag.

Toegestane zeilgebieden (na de brug dus) wist ik ook pas nadat ik dit opving via marifoon, controle daarop moesten ze doen ivm klachten van rijkswaterstaat en van een bedrijf aan de overkant die opbelde zodra ze een vlet zagen zeilen.

Ik kreeg zelf klacht van havendienst dat ik kanaal 12 gebruikte voor melden, maar dat was omdat 88 vaak geen reactie opleverde. Oja en ik zou te snel hebben gevaren...ging hooguit 8 km/h
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Fok! » Di 10 Aug, 2010 16:25

Ik was geen medewerker Havendienst, maar bij aankomst schipper van een wachtschip en tijdens het kamp subkampstaf. Toch wil ik graag even een aantal dingen rechtzetten.

dconel schreef:Op het laatste moment besloten ze de Corbulo te verplaatsen waardoor de pompen van het grijswatersysteem verplaatst moesten worden. De Corbulo naar ons inzien goed, maar zoals hij nu kwam te liggen was het dichter bij de havendienst. Waarschijnlijk was het te ver lopen, dus gooien we de tekeningen en afspraken maar weer overhoop.
Hoe lag zij eerst gepland dan? Er zal vast een betere reden achter de verplaatsing zitten dan alleen 'het was te ver lopen'.

Bij vragen over de sleep (hoe laat, waar naar toe, regels, bij wie aanmelden) kregen wij gewoonweg geen antwoord, ze wisten het zelf ook niet werd ons verteld. Nou, daar ging het waterkamp..

[..]

De eerste dagen was er veel onduidelijkheid over de sleepdienst
Daarna heb ik nog veel mensen horen klagen over het slepen (slecht georganiseerd)

[..]

Iedere vaarbeweging moest gemeld worden, maar daar hadden de medewerkers van de havendienst zelf ook discussie over, wat tot nog meer onduidelijkheid van deelnemer leidde.
De regels over het slepen waren vrij eenvoudig. Het probleem is echter dat het helaas niet in het kampboekje verscheen en de verspreiding van informatie tíjdens het kamp inderdaad wat rommelig verliep. Maar nog eens op een rijtje:
- van 2200 hrs tot 0600 hrs gold een vaarverbod
- iedere opvarende in een open boot diende een reddingsvest te dragen tijdens het slepen en hoe dan ook tijdens het varen op de Maas
- het melden van vaarbewegingen was alleen nodig als je meer vletten mee nam dan je eigen groep. achterliggende reden was heel simpel: ze wilden graag voorbereid zijn op waar grote groepen vletten heen gingen en wanneer die ongeveer weer terug zouden keren.
- het organiseren van een sleep is niet heel moeilijk. mij is echter nooit bekend geweest dat de Havendienst zelf een sleepdienst zou opzetten. volgens mij heeft dit altijd bij de deelnemers gelegen. kwestie van willen.

Als ik me niet vergis kregen die lui van de havendienst bepaalde privéleges, bijvoorbeeld een eigen bar met eigen tapbier. Dat vind ik in dit geval niet correct ten opzichte van andere medewerkers.
De havendienst had zelf een tent met daarin een ruim ingerichte keuken met groot assortiment. Dat hadden ze gedaan omdat de afstand naar medewerkers restaurant of gewoon naar de plaza best groot was. Binnen in de tent hing een keurige streeplijst waarop iedereen zijn versnaperingen moest bijhouden. Ik noem dat zelfvoorzienend, niet zozeer een privilege. Op deze manier garandeerde ze wel een volledige bezetting bij het Havendienstkantoor.

Het kaartje met de toegestane vaargebieden zou veel te onduidelijk geweest zijn
Het was niet moeilijk. Er mocht niet gezeild worden in de haven, de kom, de sluiskom en de Maas tot voorbij de brug. Daarna mocht je gewoon je zeilen hijsen en gaan waar je wilde. Roeien mocht echter wel gewoon in deze gebieden.
Het zeilverbod was er in verband met de vrachtvaart vanuit de haven en de sluis.
Tijdens de Gondelvaart was het voor vletten in de WA-haven verboden in verband met de manouvrerende wachtschepen. Heeft alles te maken met zichtbaarheid en veiligheid.

Nou, dat kan ik dan deels wel bevestigen. Aan de andere kant, als je de touwtjes zelf een beetje in handen houdt, komt het allemaal goed. De mensen van de Havendienst zitten zeker níet in een ivoren toren en zijn gerust bereid tot overleg. Samen komen we er wel uit. Zo hadden wij gevraagd om kraan externe voor het lossen en daarom werden we naar Kalle & Bakker gedirigeerd. Dat was voor subkampredenen echter helemaal niet handig en dus hebben we zelf een alternatieve kraan gevonden aan boord van de Poseidon. En dat was voor de Havendienst ook prima. Daarna nog even over de ligplaatsen gebabbeld en vervolgens hebben we tien dagen prima gelegen.
De Havendienst moet het ook maar doen met het terrein zoals Scouting Nederland dat inhuurt en met een budget van lik m'n .......

De havendienst zou te veel wachtschepen op hetzelfde paaltje laten aanleggen en zich bemoeid hebben met de aanlegmanoeuvres.
Niets van gemerkt. Maximaal vier schepen per paal (voortrossen alleen). Dat sommige schippers zo mogelijk nog eigenwijzer zijn dan de hierboven geschetste 'overleg-schipper', heeft niets met de Havendienst te maken.

De Havendienst heeft het altijd zwaar te verduren. Ze doen het nooit goed. En dat komt alleen maar omdat wij het allemaal veel beter weten. Tis net de bondscoach van het Nederlands elftal die zich moet verklaren tegenover het volk... Maar ik wil de uitdaging wel aan gaan over vier jaar. Mij lijkt het een topjob, daar bij de Havendienst.

P.S. De bereikbaarheid van kanaal 88: sinds 2000 is dit een simplex kanaal geworden, maar veel oudere marifoons hebben het nog als een duplex kanaal ingesteld. Dan kun je inderdaad als schip roepen wat je wilt, maar de antwoorden hoor je nooit never niet. En de Havendienst maar antwoorden: Oving1, Corrie, Boekanier***, zegt u het maar!!!

***doorhalen wat niet van toepassing is
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Boekel » Di 10 Aug, 2010 16:48

Fok! schreef:Ik was geen medewerker Havendienst, maar bij aankomst schipper van een wachtschip en tijdens het kamp subkampstaf. Toch wil ik graag even een aantal dingen rechtzetten.
[knip]
Nou, dat kan ik dan deels wel bevestigen. Aan de andere kant, als je de touwtjes zelf een beetje in handen houdt, komt het allemaal goed.

Klopt, wij waren ingetekend naast de Res-Nova van de Marco Polo, maar voor die er was kregen we een tijdelijke ligplaats naast de Boekanier. De Boekanier had een aggregaat draaien waar we op in konden prikken dus dat was gunstig.
Ondertussen hadden we gevraagd of we naast de Sympatie mochten liggen, ook dat mocht en we mochten ook aan een vrij stukje havenkant liggen als we dat wilden. Zeer flexibel dus en toen de Boekanier zelf wilde varen zijn we naast de Sympatie (vrachtschip met die opblaasdingen erin) gaan liggen wat goed beviel. Toen dit schip dinsdag (of woensdag?) wegging hebben wij zijn plek over kunnen nemen, waarna er woensdag nog een tweetal wachtschepen naast ons is komen liggen zodat ze donderdag weg konden varen (ivm met de pontonbrug donderdag).
Niets van gemerkt. Maximaal vier schepen per paal (voortrossen alleen). Dat sommige schippers zo mogelijk nog eigenwijzer zijn dan de hierboven geschetste 'overleg-schipper', heeft niets met de Havendienst te maken.

De Havendienst heeft het altijd zwaar te verduren. Ze doen het nooit goed. En dat komt alleen maar omdat wij het allemaal veel beter weten. Tis net de bondscoach van het Nederlands elftal die zich moet verklaren tegenover het volk... Maar ik wil de uitdaging wel aan gaan over vier jaar. Mij lijkt het een topjob, daar bij de Havendienst.

De havendienst maakt lange dagen, maar het lijkt me een leuk team en het wel wel mooi werk.
P.S. De bereikbaarheid van kanaal 88: sinds 2000 is dit een simplex kanaal geworden, maar veel oudere marifoons hebben het nog als een duplex kanaal ingesteld. Dan kun je inderdaad als schip roepen wat je wilt, maar de antwoorden hoor je nooit never niet. En de Havendienst maar antwoorden: Oving1, Corrie, Boekanier***, zegt u het maar!!!

***doorhalen wat niet van toepassing is

Ik heb vrij nieuwe marifoons, en soms werd er ook wel gereageerd. Meestal na drie keer roepen (en ondertussen de haven al bijna uit) naar kanaal 12 overgestapt en direct reactie.
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor konijn » Wo 11 Aug, 2010 00:45

Om mijn eigen ervaring maar eens te noteren vanaf een eerste maal als medewerker (in mijn geval Horeca):

Ik vond het echt super om te zien hoeveel vrijwilligers er bezig zijn om zo'n mooi project neer te zetten. Wat denk ik een beetje 'vergeten' is bij de organisatie is dat de medewerkers van een NJ en NaWaKa bij veel teams dezelfde mensen zijn. Bij een verdubbeling van het aantal deelnemers was het dus moeilijk om het bol te werken. Ik heb dan ook verschillende teams staan ondersteunen en als daar iets meer gestuurd zou worden was het misschien nog best wel wat geworden.

verder was het kamp natuurlijk logistiek wel een beetje een drama! Tickets waren er niet, onjuist of dan juist weer te veel, dit heeft sommige deelnemers belet om aan leuke activiteiten mee te doen, ontzettend jammer! Verder zou ik ook willen aanraden de aankomstdag over 2 dagen te verspreiden: 1 voor leiding met spullen (de zondag) en dan maandag voor de kiddo's. trouwens, groepen die kinderen alsnog individueel naar JubJam hebben laten komen hebben het niet helemaal begrepen!! Ook een opening op maandagavond (a la Nawaka '06) leek mij leuker!

Verder is er natuurlijk nog genoeg op en aan te merken, nog een laatste ding is dat ik celebration day een grote gemiste kans vind! De plaza was de hele dag wel een beetje gemoedelijk, 's middags een peace teken wat voor mij absoluut niet hoefde!! (Goed doel prima, maar we zijn scouting, geen woodstock! doe dan een franse lelie!) En 's avonds was het een gezellige avond, maar als je de hele middag kinderen met WARchild in de weer laat gaan, verwachten die kinderen misschien ook wel iets van WARchild (bijv. Marco Borsato). Ook vond ik (terwijl ik geen aanhanger ben van het koningshuis) dat onze beschermvrouwe best een dag had mogen verschijnen. Meer dan 15.000 van 'haar' mensen die ze 'beschermd' krijg ik niet zo snel bij elkaar!

Verder, van alle wateractiviteiten heb ik helaas weinig mee gekregen omdat die gewoon te ver in een uithoek stonden. Weet wel dat de scouts feesten elke avond weer een succes waren!
Jij bent NOGAL aan de beurt
Gebruikers-avatar
konijn

Scouting groep: Sint maarten Hoofddorp

VorigeVolgende

Terug naar Scouting 2010