FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Scouting 2010

Het is momenteel Ma 22 Okt, 2018 18:21
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Goede ideeen voor 100 jaar scouting gevraagd.

Goede ideeen voor 100 jaar scouting gevraagd.

Berichtdoor rene » Di 01 Nov, 2005 01:20

In 2007 bestaat Scouting 100 jaar. Ik ben op zoek naar ideeen om Scouting ook na de festiviteiten in de openbare ruimte permanent onder de aandacht te brengen. Het meest voor de hand liggend is een standbeeld van Baden Powell op een plein. Maar dat is weinig creatief.

Ik denk dat er wel een paar eisen zijn:
- het moet een P.R. functie hebben.
- het moet in de openbare ruimte passen.
- het moet een vanzelfsprekende Scouting boodschap hebben.
- het moet duurzaam zijn.

Dus wie er leuke ideeen heeft schrijft ze hieronder op.
Laatst gewijzigd door rene op Di 01 Nov, 2005 01:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Kapitein Iglo » Di 01 Nov, 2005 01:24

Iets met maxima dus...
Goede pr!
staat zeer goed in openbare ruimtes
Is beschermvrouwe
tja alleen duurzaamheid.... hopelijk nog een aantal decenia.
Gebruikers-avatar
Kapitein Iglo

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor rene » Di 01 Nov, 2005 02:05

Dit roept bij mij de gedachten op B.P te omringen door leden van het koningshuis, die beschermheer/vrouw geweest zijn van Scouting
Laatst gewijzigd door rene op Di 01 Nov, 2005 02:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor MB » Di 01 Nov, 2005 02:19

Moet je wel 100 jaar terug gaan, BP blijven eren, en alle voormalige beschermers naar voren halen... is dat echt een goede eyecatcher voor het hedendaagse Scouting gebeuren? Ik denk dat je met deze nostalgie weer het stoffige padvinderij imago naar bovenhaalt, waarmee we (mijns inziens) juist eens moeten afrekenen... !
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor De Reemster » Di 01 Nov, 2005 05:32

Huur een wachtschip, koop koek en gebak en hoppa nodig wat leuke mensen uit, maak een groepsfoto en hang die op op de dam
Jo Reem!
Blijf je je wel even beseffen dat we op dit forum graag erg streng, onaardig en stom doen voor wat betreft forumgedrag en taalgebruik? Onnodig gevloek met ziektes achter in je posts hoeft mijns inziens niet.
Gebruikers-avatar
De Reemster

Scouting groep: Zeeverkenners groep de Batavieren

Berichtdoor Jaeder » Di 01 Nov, 2005 10:37

Scouting bestaat inderdaad in 2007 100 jaar, alleen in Nederland wordt het zwaartepunt op 2010 gelegd. Het jaar waarin Scouting in Nederland 100 jaar bestaat.

Hoewel in 2007 er ook enige aandacht aan besteed wordt.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor timon » Di 01 Nov, 2005 12:45

Mmmmm,
ooi meegenomen vieren we 2 keer 100 jaar Scouting :mrgreen:

Ook ik zou idd niet een standbeeld van BP nemen. Misschien dat je dan beter een standbeeld van twee vrolijke Scouts nemen die met een activiteit bezig zijn. Of een grote fotocollage met de mooiste Scoutingfoto's vaan zoveel mogelijk verschillende activiteiten.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor sahi » Di 01 Nov, 2005 14:09

MB schreef:Moet je wel 100 jaar terug gaan, BP blijven eren, en alle voormalige beschermers naar voren halen... is dat echt een goede eyecatcher voor het hedendaagse Scouting gebeuren? Ik denk dat je met deze nostalgie weer het stoffige padvinderij imago naar bovenhaalt, waarmee we (mijns inziens) juist eens moeten afrekenen... !

ik vind ook dat we juist iets moeten laten zien van scouting hoe het nu is en niet van 100 jaar terug. we kunnen wel laten zien wat er allemaal gedaan is, en dan de toekomst er bij brengen, want er allemaal nog gaat gebeuren. anders kom je nooit van het stoffige padvinders imago af.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor sebas » Di 01 Nov, 2005 16:59

Het lijkt mij leuk om een gedaante te maken waar alle kenmerken van een "moderne" scout in voor komen... Dat is alleen moeilijk uit te beelden denk ik...

Ik zou het gooien op de samenhorigheid...
Wellicht meerdere scouts samen... (als 1 blok)
Je zou de afbeelding van de das kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een ketting die over alle gedaanten in het beeld loopt. Of iets in het uniform veranderen naar een gegeven waardoor je kan zien dat de scout niet 100 jaar het zelfde is gebleven...
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor rene » Wo 02 Nov, 2005 02:17

Ik verbaas me toch wel een beetje over de gedachte dat Padvinders wat anders deden dan Scouts. Volgens mij is er nog maar weing veranderd in al die jaren. Wel is de organisatie structuur aangepast, maar activiteiten nauwelijks. Jullie doen nog steeds dezelfde dingen, als de padvinders.
Met hedendaagse middelen, maar ook dat is niet veranderd.
Dus ik vind het vreemd dat we 100 jaar Scouting zouden moeten vieren zonder onze historie.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Wo 02 Nov, 2005 02:19

Jaeder schreef:Scouting bestaat inderdaad in 2007 100 jaar, alleen in Nederland wordt het zwaartepunt op 2010 gelegd. Het jaar waarin Scouting in Nederland 100 jaar bestaat.

Hoewel in 2007 er ook enige aandacht aan besteed wordt.

Hoera we doen weer eens niet mee met de rest van de wereld!

Zucht...

Ook erg handig voor de P.R. zullen we maar zeggen
Laatst gewijzigd door rene op Wo 02 Nov, 2005 02:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor meneer_ei » Wo 02 Nov, 2005 04:47

rene schreef:Ik verbaas me toch wel een beetje over de gedachte dat Padvinders wat anders deden dan Scouts. Volgens mij is er nog maar weing veranderd in al die jaren. Wel is de organisatie structuur aangepast, maar activiteiten nauwelijks. Jullie doen nog steeds dezelfde dingen, als de padvinders.
Met hedendaagse middelen, maar ook dat is niet veranderd.
Dus ik vind het vreemd dat we 100 jaar Scouting zouden moeten vieren zonder onze historie.

Ik verbaas me toch wel een beetje over de gedachte dat waterscouts nog steeds dezelfde scouts zijn als 100 jaar geleden. "Niet lang daarna in 1908 werd de eerste (jongens) scoutinggroep opgericht. Met Baden-Powells achtergrond was het niet vreemd dat scouting (of toen in Nederland padvinderij) een militaire organisatie structuur en uiterlijk kreeg."

Juist het grondbeginsel en de beweegredenen van BP om 'scouts op te leiden' passen tegenwoordig écht niet meer in het hedendaags scouting-denken. Het normen-en-waarden hoofdstuk is weliswaar nog steeds actueel, maar er wordt nu wel een andere draai aan gegeven dan 100 jaar terug.

Toen mijn vader in Engeland nog bij de Boyscouts zat leerden ze ook schieten. Ik denk niet dat we dat tegenworodig nog zouden kunnen verantwoorden.

Ik denk dat er in de loop der tijd wel degelijk het eea. is veranderd. Dus. :P
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor MB » Wo 02 Nov, 2005 09:45

rene schreef:In 2007 bestaat Scouting 100 jaar. Ik ben op zoek naar ideeen om Scouting ook na de festiviteiten in de openbare ruimte permanent onder de aandacht te brengen.

rene schreef:Dus ik vind het vreemd dat we 100 jaar Scouting zouden moeten vieren zonder onze historie.

Je spreekt nu over twee verschillende doelen. Je mag best het 100 jarige bestaan vieren met de historie, maar wanneer je Scouting onder de aandacht wil brengen zal je juist duidelijk moeten maken dat ook Scouting met de tijd mee gaat.

De vereniging heeft nog steeds een beeld van hoeden, kwastjes aan de sokken en omaatjes helpen oversteken. Met het 100 jarig bestaan kunnen we juist de andere kant laten zien.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor rene » Wo 02 Nov, 2005 18:04

Een heel boeiende discussie over wat er nu wel en niet veranderd is. Het is een goed idee om de verandering te laten zien. Ik denk daarom dat de oude padvinder helemaal niet zo'n slecht startpunt is om dat te markeren.
Aleen al de veranderingen in het uniform laten zien dat Scouting meegegaan is in de tijd. Hieronder een visualisatie ervan:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Jaeder » Wo 02 Nov, 2005 18:21

rene schreef:Hoera we doen weer eens niet mee met de rest van de wereld!

Niet helemaal de WAGGGS bestaat 100 jaar in 2010 :P

Daarnaast wordt 2010 ook aangegrepen het spelaanbod te vernieuwen. Gezien het moment waarop dat ingestart is, is 2007 niet meer te halen.
Laatst gewijzigd door Jaeder op Wo 02 Nov, 2005 18:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Volgende

Terug naar Scouting 2010