FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Scouting 2010

Het is momenteel Za 15 Dec, 2018 08:24
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Subkampdag JubJam100 - 27 maart

Re: Subkampdag JubJam100 - 27 maart

Berichtdoor Boekel » Do 25 Mrt, 2010 14:18

ejarends schreef:
wat ook zal meespelen is dat landgroepen veelal opkomst op vrijdagavond hebben dus wel zaterdagmiddag vrij hebben voor dit soort dingen, dat is één van de nadelen van zo'n gemengd kamp

Lekker tendentieus Boekel... Dit is dus niet het geval. De uitleg staat op de website van de JubJam100

http://jubjam100.scouting.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=192%3Anationale-scouting-dag&catid=1%3Anieuws&Itemid=130&lang=nl-NL

Het valt mij gewoon op, als je zoiets gaat organiseren ga je toch eerst nadenken wanneer de meeste mensen aanwezig kunnen zijn? Als je dan iets organiseerd voor leidinggevenden, dan doe je dat toch niet op een zaterdag als 90% van de watergroepen opkomst draaien? En al helemaal niet op Nationale Scouting Dag? je kijkt toch wel even op je eigen 'scouting'-agenda?

En geef het gewoon een paar maanden van tevoren door in plaats van 2 weken, je weet toch al lang dat zo'n dag moet komen? ik vraag me echt af wanneer en hoe dit geregeld is.

Dit weer zo'n typisch communicatie dingetje, als je 'ons' (de mensen die je wilt uitnodigen, ook de landkant) nou iets meer betrekt hierbij dan had je kunnen weten dat dit problemen geeft.

Ik baal enorm dat ik niet aanwezig kan zijn die dag (eindelijk een nuttige dag ipv de onzinnige ambassadeursdagen), mijn excuses als ik daardoor ongefundeerd of kwetsend ben geweest.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor tally » Do 25 Mrt, 2010 14:39

ik snap heel goed hoe het ervaart..... ik had het zelfde toen ik het las....
soms voelt het gewoon als of mensen het bewust doen om onze tot last te zijn... nou kan ik me dat helemaal niet voorstellen... maar toch kan het soms zo vullen...

zelf is het me wel gelukt om te regelen dat ik kan... van de ander speltakken binnen onze groep heb ik nog niet gehoord of ze gaan... ben bang van niet...

ik ben zelf al lang blij dat er zo een dag is... daar wij binnen de groep een aantal vraagstukken heb.... door dat het nu al is kunnen we misschien wel tot een oplossing komen op de uitdagingen waar we tegen aan lopen!!!
tally

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III, Dordrecht

Berichtdoor Boekel » Do 25 Mrt, 2010 14:49

tally schreef:door dat het nu al is kunnen we misschien wel tot een oplossing komen op de uitdagingen waar we tegen aan lopen!!!

Volgens mij waren bij het Nawaka al veel eerder subkampdagen (meerdere), maar pin me daar niet op vast...
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor MB » Do 25 Mrt, 2010 16:41

Niet véél eerder... de eerste subkampdag voor het afgelopen Nawaka was uit mijn hoofd eind februari. De tweede subkampdag verschilde per subkamp. Die van ons was toen volgens mij begin juni.

Ook deze keer komt er weer een tweede subkampdag, uit mijn hoofd gezegd zondag 27 juni (maar pin mij daar niet op vast).

Ik ben het met je eens dat dit niet de meest handige datum is en dat het vrij laat gecommuniceerd is. Maar om dit te wijten aan het feit dat er ook landscouts mee doen gaat mij wel te ver, dit heeft er volgens mij helemaal niets mee te maken.

En al helemaal niet op Nationale Scouting Dag? je kijkt toch wel even op je eigen 'scouting'-agenda?

Probleem is volgens mij dat de Nationale Scouting Dag al twee jaar niet meer bestaat en daardoor dus niet meer op de scouting-agenda staat. Tegenwoordig is het de scout-it-out, waarvan de datum door iedereen zelf in te vullen is. Ik moet bekennen dat er bij mij zelf ook geen belletje ging rinkelen over de NSD, terwijl ikzelf toch nog behoorlijk actief ben bij een groep en veel groepen in de regio spreek. En zo te zien ben ik niet de enige: http://jubjam100.scouting.nl/index.php? ... lang=nl-NL

Als subkampstaf zijnde hoop ik wel nog steeds dat, ondanks de lastige datum, er veel mensen zullen zijn zaterdag. Zodat we met z'n allen aan de slag kunnen met iets wat een mooi kamp gaat worden!
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Boekel » Do 25 Mrt, 2010 16:50

MB schreef:[knip]Ook deze keer komt er weer een tweede subkampdag, uit mijn hoofd gezegd zondag 27 juni (maar pin mij daar niet op vast).[/knip]

Ah...een zondag :) en nog leeg in mijn agenda :)

Kun jij je svp binnen de organisatie druk maken dat die dag (als het die dag is) zo snel mogelijk gecommuniceerd wordt?
Wij hebben inmiddels alle scouting-weekenden van deze zomer al ingedeeld met de Stierop (6 weekenden) dus het zou mooi zijn als het inderdaad die dag is!
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor tally » Do 25 Mrt, 2010 17:33

Boekel schreef:
tally schreef:door dat het nu al is kunnen we misschien wel tot een oplossing komen op de uitdagingen waar we tegen aan lopen!!!

Volgens mij waren bij het Nawaka al veel eerder subkampdagen (meerdere), maar pin me daar niet op vast...

geen idee dit is de eerst keer dat ik als leiding mee ga dus ik zou het ook niet weten
tally

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III, Dordrecht

Berichtdoor Baloe » Do 25 Mrt, 2010 18:40

Ja, dat klopt.

Maar zoals we allemaal ondertussen wel weten, is de organisatie van de jj wat moeizaam gestart, waardoor dit soort dingen dus later zijn dan wenselijk.

Des te belangrijker om er te zijn, zodat je met je subkamstaf kennis kunt maken, en samen met deze enthousiaste vrijwilligers er een spetterende JubJam van te maken, en eventueel enkele strukelblokken aan de kant te schuiven.
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor MB » Za 27 Mrt, 2010 18:36

Boekel (en anderen)... houd 27 juni inderdaad maar alvast vrij in jullie agenda's! Dan is de tweede troepstafdag.

Vanmiddag de eerste bijeenkomst met de groepen van subkamp Caraïben gehad... leuk om een aantal bekende gezichten/namen van dit forum daarbij gezien te hebben!
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor landsc_te_water » Za 27 Mrt, 2010 21:15

Ik stond wel aangemeld maar wij zijn niet gegaan ivm dat deze dag onze vletten te water gingen en ons staf team nou niet dusdanig groot is dat er 2 man gemist konden worden.
Ongunstige dag, maar zo telezen (en al gehoord) de 2de dag gunstiger.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Ria » Ma 29 Mrt, 2010 11:16

Wij zijn wel geweest. Ik weet niet zo goed wat ik van de dag vond. Niet allemaal even nuttig iig.

Toen we binnenkwamen begon het al. Onduidelijk waar we moesten zijn, we mochten ons opeens niet meer aanmelden..

We werden naar die kantine gestuurd, waar om 10.10u al begonnen werd met de presentatie, terwijl er tot 10.30u inloop zou zijn. Om 10.40u hadden we dan ook al (een naar mijn mening zinloze) pauze.

Daarbij werden er dingen verteld die naar mijn mening helemaal niet zinvol waren voor zo'n dag. Tuurlijk ben ik benieuwd hoe het terrein aangelegd wordt, of er internet is en waar het geld precies aan uitgegeven wordt...
Maar dat kan ik ook op internet wel lezen. Wij kwamen meer voor de gerichte vragen waar we graag antwoord op wilden hebben. Wij hadden de hoop om juist op deze dag de gezichten te treffen die de antwoorden zouden moeten hebben...

Maar helaas werd elke vraag beantwoord met hetzelfe antwoord: "Ja dat is nog niet bekend. Je kunt het beste even mailen naar de helpdesk." Heel erg jammer!!

Om 11u begonnen we weer, waarna we om 12.00u wéér pauze hadden, en nu een heel uur. Ontzettend jammer, ik heb er verschillende mensen over gehoord, we kwamen niet om pauze te houden.

De subkampbijeenkomst vond ik een stuk leuker. Kleiner, persoonlijker. En daarbij, als ik het vergelijk denk ik sowieso dat ons subkamp het nog best goed doet. (En nee, dat is niet alleen omdat ik nu in dat subkamp zit ;))
Maar op de terugweg hoorde ik van de DWEKleiding die mee was, dat ze nog helemáál niets wisten! Zij gingen 'iets' doen, en het zou heel leuk worden, en ze moesten vooral allemaal helpen..

Wij hebben in grote lijnen wel een idee van wat we gaan doen die 10 dagen. Dat álles nog niet bekend is lijkt me nogal wiedes, maar in vergelijking met andere subkampen denk ik dat Caraïben zeker niet achterloopt.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel, en ik weet dat ik niet de enige ben. Ik vond lang alles niet interessant, maar achteraf toch wel de moeite waard geweest.

Het is in ieder geval gaan kriebelen sinds zaterdag! :)
Tuzend Wurden Sprutsen, En Dèr Is Neat My Sein....
Gebruikers-avatar
Ria

Scouting groep: wâldswalkers drachten

Berichtdoor Mix » Ma 29 Mrt, 2010 11:22

Ik ben het volledig met Ria eens. Al die pauzes tussendoor.. Ook de presentaties, die nog op internet komen, leuk om te weten, maar ik had gehoopt dat we meer practische info zouden krijgen.

De subkampbijeenkomst was zomogelijk nog minder verhelderend. Subkamp middellandse zee praat ik nu over.
Ik kreeg de indruk dat ze zich niet heel erg bewust zijn dat het Welpen zijn, die kunnen niet veel sjouwen en met een tent opzetten lopen ze eigenlijk alleen maar in de weg....
Ook waren de antwoorden van de vragen die ze wel konden beantwoorden niet eenduidig... Volgens de helpdesk mocht het wel, via mail gekregen, maar met de nieuwe info mocht het weer niet...
Ik had verwacht, maar ook zeker gehoopt, dat ze meer informatie konden geven als dat we nu hebben gehad...
Mix

Berichtdoor Henk Poley » Ma 29 Mrt, 2010 15:44

Mix schreef:De subkampbijeenkomst was zomogelijk nog minder verhelderend. Subkamp middellandse zee praat ik nu over.
Ik kreeg de indruk dat ze zich niet heel erg bewust zijn dat het Welpen zijn, die kunnen niet veel sjouwen en met een tent opzetten lopen ze eigenlijk alleen maar in de weg....

Ah, dan moet ik je ook gezien hebben.

Als je week 1 staat de dag voor de opening tenten gaan opzetten op het terrein ("gewoon doen" zoals m'n buurman zei bij het subkampoverleg). Regel met de subkamp staf dat ze het weten, en dat ze de terrein indeling dan gewoon rond hebben. Ik hoorde al van andere subkampen dat die de indeling van te voren gaan afbakenen, omdat ze er toch al eerder zijn.

Voor week 2 blijft het natuurlijk lastig, maar ook daar kan je een paar mensen voor de grote welpen meute op het terrein hebben die dan begin van de middag tenten opzetten. Zolang je er zelf met je kids maar bent voor de opening op het subkamp.

Voor beide weken is het handig als je tenten van te voren al gewoon op het terrein hebt liggen. Voor groepen met wachtschepen is dat makkelijk te doen. Aangezien slapen op de wachtschepen afgeraden wordt (aan boord mis je gemakkelijk veel van het programma) zullen die groepen nog wel plek over hebben voor wat opslag. Wel heb ik begrepen dat de wachtschepen niet aan de wal kunnen liggen vanwege de gebruikte stenen walbescherming. Maar iets met overvaren moet vast lukken.

Trouwens, wat ik zelf zaterdag wel dwaas vond is dat ze bijna overal "liggende" kaarten van het terrein gebruikten, in plaats van noord gerichte kaarten. Lekker voor oriëntatie.
“If you want to build a ship, don't drum up people together to collect wood and don't assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea” - Antoine de Saint-Exupéry
Gebruikers-avatar
Henk Poley
Sitecrew

Scouting groep: Vita Nova

Berichtdoor Scoutertje » Ma 29 Mrt, 2010 17:50

Henk Poley schreef:Trouwens, wat ik zelf zaterdag wel dwaas vond is dat ze bijna overal "liggende" kaarten
van het terrein gebruikten, in plaats van noord gerichte kaarten. Lekker voor oriëntatie.

Ik ben de schuldige... :w

Plot de kaart voor de grap even 1:1500 of 1:1000... Dan is je plafond te laag...
Met meerdere mensen voor een kaart staan, is handiger als je de wereld een kwartslag draait.
Gebruikers-avatar
Scoutertje

Scouting groep: TOES

Berichtdoor Liesje » Di 30 Mrt, 2010 15:10

Ik herken de punten die hier geschreven worden. We waren erg op tijd, maar werden als snel naar de aula gestuurd waar ze vroeg begonnen. De punten die verteld werden leken mij niet van belang (we moeten zuinig zijn met water en we mogen nergens stekkers uittrekken...) We kregen al vrij snel pauze waarin we wel gelegenheid kregen om te contacten met mensen van de organisatie. Hierin werd voor ons duidelijk dat de regio NHM ons nog niet eens goed had ingeschreven, wat verklaarde waarom we nog niet op een subkamp stonden ingedeeld met de regio-inschrijving.

Na de (te lange) middagpauze kregen we gelegenheid om met het subkamp in overleg te gaan. Wij vonden dat de stieropgroepen automatisch geplaatst werden bij mijn groep, dus we zijn naar subkamp Lapland gegaan. We waren eerst een beetje sceptisch, maar volgens mij is het een subkampstaf waar een hoop inzit. Het is er alleen nog niet allemaal uitgekomen, maar ik hoop dat dat met de volgende subkampdag beter gaat worden.

Wij hadden wel enige ergenis aan iemand die naar ons idee nog nooit op een groot kamp geweest was. Hij stelde vragen bij het subkamp die daar helemaal niets mee konden. Hij kon geen brandblussers van het clubhuis meenemen omdat er verhuur was... of er een mogelijkheid was om je gasflessen ergens te vullen... en ze hadden grote tenten, dus het paste niet op het stukje dat ze zouden krijgen... en of de groepen met een wachtschip waarop geslapen werd evengoed nog een stuk grond kregen... Achteraf hebben we er in ieder geval lekker om gelachen.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Vorige

Terug naar Scouting 2010